רסיבר Yamaha RX-A 3070 במבחן

איציק ירקוני
03-01-2018 20:26

איציק ירקוני בוחן את הרסיבר החדש של ימהה. האם יעבור את מבחן האטמוס? האם הוא מתפקד היטב בניגון אודיו דו ערוצי? איציק יספר לכם.

תחום הקולנוע הביתי מאוד דומה לתחום הסלולר והמחשב הביתי. הוא מתעדכן באופן תדיר ומהיר, מהיר מידי אולי. מדוע אני מספר לכם את זה? מכוון שהקדמה הזו די מבלבלת, השנה חל איחור ניכר ביציאת דגמי רסיברי דגל אצל מרבית יצרניות האודיו הרב ערוצי, לעיקוב הזה קיימות סיבות רבות. מעבר לפרופיל HDMI 2.1 , ותמיכה ב 11-13 ערוצי הגברה עצמאים, עד היום את הפינוק הזה של 11 ערוצי הגברה עצמאיים יכלו לספק לנו רק פיוניר ואנתאם. השנה אנחנו אמורים לראות מותגים מובילים נוספים שמאמצים את הרעיון של קופסה אחת שתתן מענה הולם בכל הנגזרות, זהו מהלך מתבקש ומוברך. היום, יעמוד למבחן רסיבר הדגל של אחת מיצרניות האודיו הרב ערוצי המוכרות ביותר בתחום - ימהה מדגם RX-A3070. הוא יבחן בשני סטים שונים, בחינה ראשונה דרך סט סאטאליטים איכותי, מוראל  SP-3.  הבחינה השנייה תתבצע עם סט רמקולים גדול.


Yamaha RX-A 3070

מי את Yamaha?

Yamaha היא חברה יפנית המייצרת מגוון רחב של מוצרים בתחום המוזיקה. מכלי נגינה אקוסטיים ועד לסינתיסייזרים. בנוסף היא מייצרת רמקולים מגברים ומערכות שמע וקולנוע ביתי. לקונצרן Yamaha חברות נוספות כמו למשל ״ימאהה מוטור״ שמתמחה בעיקר ביצור אופנועים, אופנועי ים וטרקטורונים. כמובן שמדובר במחלקות שונות, מפעלים שונים וזה שעושה את הכידון של אופנוע הים לא ממש משפיע על בורר העוצמה של הרסיבר. אבל עדיין, יש להבין שמדובר בחברת ענק מוכשרת מאוד.

מה יש בחתן השמחה?

RX-A3070 שמיוצר במלזיה שומר על המידות המקובלות ברסיברים, הוא נראה גדול ובומבסטי, משקלו 19.6 ק״ג הבנויים היטב ובאיכות הרכבה מרשימה במיוחד. מדובר ברסיבר בתצורת 9.2 ערוצים מלאים, תמיכה בכל מעבדי האודיו הישנים והחדשים, תמיכה ב- DOLBY ATMOS ו- DTS-X . על פי נתוני היצרן יחידת הגברה חדשה מספקת 150 וואט לכל ערוץ (בשני ערוצים פועלים יחדיו) בחזיתו קיימים כפתורים המאפשרים לשלוט בו גם ללא שלט, הרסיבר מתהדר בממירים חדישים מתוצרתultra-high performance ESS Technology 192 kHz / 32-bit ESS9026 PRO DAC . התומכים בשבע ערוצים. ה-3070 מביא עימו נתון מרשים במיוחד בטווח תדרי האקו לייזר התומכים בסאב מ- .15.6hz-250hz   בנוסף הרסיבר כולל 4 אזורי שליטה, Versatile Zone control such as Zone 2/3/4 on / off, Zone GUI and Party mode . תוספת אקסטרה באס תומכת באזורים 2 ו-3 בלבד. לרסיבר 7 כניסות HDMI   אחוריות בתקן 2.0A  . יש גם שתי יציאות HDMI  . כל מארג הכניסות והיציאות תומך בהעברת וידאו בתלת מימד (למי שעוד מעוניין בפורמט הנזנח). מבחינת תמיכה ב-4K   היא מלאה למדי: תאימות לתקני הצבע   (HDCP2.2, HDR10 / Dolby Vision / HLG and BT.2020 compatible)  , והתמיכה בקצב העברת הפריימים בוידיאו היא עד 60 פריימים לשנייה בקצב נתונים של עד 18.2 GBPS  , כמקובל בדגמי סוף 2017. עוד תמצאו באחוריו, כניסתXLR המיועדת לחיבור מקור אודיופילי. 4 כניסות אנאלוגיות, 3 כניסות אופטיות, 3כניסות קואקס וכמובן 11 יציאות לרמקולים, כולם מבוססים על מנגנון נעילה סיבובי נוח, ואיכותי.

Yamaha RX-A 3070


סמארטפונים, טאבלטים, מחשבים ושירותי מוסיקה מקוונים

כיום, חלק גדול של האזנה למוסיקה שלנו מתרחש בתחום הדיגיטלי. לכן, תוכלו להתרשם בתכונות מוסיקה דיגיטליות רבות של ה- 3070.

לרסיבר חיבור רשת אלחוטי –
WiFi, וקווי. קישוריות Bluetooth וסטרימר פנימי המאפשר לנגן מוסיקה מהמחשב או כונני רשת ומכשירים ניידים כמו טאבלטים/סמארטפונים מבוססי אנדרואיד או אפל (כולל תמיכה ב- Air Play). סוגי קבצי אודיו נתמכים: DSD 2.8MHz/5.6MHz, 192kHz/24bit FLAC/WAV/AIFF, Apple Lossless 96kHz / 24-bit. אפשר להאזין גם לתחנות רדיו אינטרנט ושירותי מוסיקה כמו Spotify באזורים נתמכים. אפליקציית המכשיר תומכת בעברית, היא מאוד מרשימה ונוחה לתפעול, להזרמת מוזיקה מהסמרטפון, הטאבלט ועוד. זוהי האפליקציה הנוחה ביותר לשימוש ותפעול שהכרתי עד היום! כשאני אומר נוחה, אני מתכוון לזה שגם מי שמוגדר כ״טכנופוב״ יצליח להסתדר איתה בקלות. וזה, לפחות מול המתחרים, הישג אדיר.


Yamaha RX-A 3070

בנוסף, לימאהה אפליקציה מרהיבה הנקראת MusicCast  . לאפליקציה יכולת שליטה על 4 אזורים בבית מבלי לפגוע ביכולת הרסיבר (ללא שימוש בערוצי ההגברה של הרסיבר) אם כי ברכיבים חיצוניים התומכים בשיטה זו. ולכן, בכדי ליהנות מאפליקציית MusicCast   יש לרכוש את ליין מוצרי החברה המתאימים. 

עדכוני קושחה

ה-3070 עבר עדכון קושחה, V- 1.0 7 אופן התהליך היה די פשוט וקל, הוא ארך כ-30 דקות במהלכן הרסיבר כיבה את עצמו. ניתן לראות את אופן התהליך ע"ג תצוגת המכשיר בחזית, יתכן ועדכונים נוספים יגיעו בהמשך.


ימאהה RX-A3050 AVENTAGE - ביקורת רסיבר

מערכת כיול - RC  

ה-RX-A3070   מגיע עם מערכת כיול ייחודית הנקראת YPAO   משופרת.with R.S.C. (Reflected Sound Control), 3D, 64-bit Precision EQ Calculation and Angle Measurement   (פרי פיתוח של החברה). מדובר במערכת כיול מתקדמת קלה ונוחה לתפעול. ההליך פשוט מאוד, ואורך מספר דקות, בסיום התהליך קיבלתי תוצאה מצוינת, מדויקות יותר, מהדגם היוצא ה-3060. למרות זאת, מהתנסות רבת שנים הגעתי למסקנה ששום מערכת כיול לא מניבה תוצאה מושלמת ותמיד חסר משהו (בס, גבוהים, מיד). וזה למרות שיש חובבים רבים הסומכים על מערכת זו ב״אוזניים עצומות״. עם זאת, כנקודת פתיחה, מערכת הכיול ב-3070 עושה עבודה מעולה.

הערה: חובה להשתמש במערכת הכיול בחיבור הראשוני. וכמו בכל מערכת כיול יש לכבות את המזגן ולשמור על שקט מוחלט בבית בעת ביצוע התהליך עד לסיומו.

סט אפ ראשון.

הרכב: רסיבר ימהה RX-A3070 ומסביבו: נגן בלו ריי אופו   105D  . בתוספת 9 רמקולי מוראל SP-3  , שני סאבוופרים קליפש R-115SW  . מסך פיוניר קורו 6090H 

סט אפ שני.

הרכב: רסיבר ימהה RX-A3070  ומסביבו: נגן בלו ריי אופו 105D . רמקולי חזית: Tannoy DC-10TI. רמקול סנטר: Klipsch KL-650THX Ultra2. רמקולי סראונד: Klipsch RP250S. רמקולי סראונד אחורי: Klipsch RP-160M. רמקולי אטמוס:  .Klipsch RP-140SA. 2 יחידות סאבוופר: Klipsch R-115SW.   . אמצעי תצוגה: מסך פיוניר קורו 6090H  .

קולנוע ביתי מסורתי

מבחן שמע רב ערוצי

נתחיל בסרטי5.1 בשיטות דולבי TRUE-HD   ו-DTS MASTER HD   ונגלה שהימהה מגיע עם אנרגיות טובות יותר מהדגם היוצא, כקטע הפתיחה של  "קוונטום של נחמה", הסרט ה-22 בסדרת ג׳יימס בונד,      מדגים לנו מצבור של אלמנטים מאתגרים, כמו מנועים של מכוניות עצבניות, יריות, התנגשויות, חריקת צמיגים – כאשר ברקע מתנגנת מוזיקה היוצרת אווירת ״מלחמה״. הפסקול שואב מהרסיבר את כל משאבי הכוח שלו, וה-3070 מעניק תחושת נפח, ודיוק, טובים יותר מאשר הדגם היוצא. הוא ממשיך להציג יכולת הפרדה די מרשימה לאורך כל הדרך, התחושה הזאת המשיכה ללוות אותי, גם כשהוא נבחן עם סט הסטאליטים, וגם דרך "הגדולים"


נמשיך עם ״ספר הג׳ונגל (2016) וגם כאן הסראונד איכותי ומאתגר. מוגלי, לבדו בג'ונגל, שומע את הנחש קא מכל עבריו – ואנחנו חשים זאת בכל רמקול בנפרד. בנוסף לדיאלוג, נשמעים אירועים נוספים סביב, וכל אלו מחייבים את הרסיבר ביכולת פענוח מזהירה. ה- 3070 יצר תחושת נפח טובה, המלווה ביכולת הפרדה, די מרשימים, הוא מצליח ליצור צליל היקפי משובח.

יכולתו של הימהה ליצור נפח, פירוט והפרדה מרשימים, ניתן היה לחוש זאת בקטע הפתיחה ב״אחוות הטבעת״, הסרט הראשון בטרילוגיית ״שר הטבעות״. הוא מביא עימו במה קרובה ודינאמית, וסראונד מעולה. יחד עם זאת, הוא עדין משדר מעט חוסר דיוק, קחו כדוגמא את צליל הקליעים בסרט BOOK OF ELI, וב - Max Payne- המעולה בסצנת ירי במרתף. ניתן לחוש שהוא עדין לוקה מעט בחוסר אימפקט.


הערה: כשאני מדווח על ״חוסר דיוק״ אני מתכוון בעצם לפוקוס חסר. לדוגמא: כאשר הקליעים עפים באוויר לא ניתן ממש לחוש את האימפקט של מיקום מדויק ביציאת הקליע מהקנה אם כי צליל מפוזר מעט, לא מוגדר מספיק ולא מפוקס. זה כמובן, דורש ריכוז והתנסות במכשירים רבים, כך שהמאזין הלא מיומן לא תמיד יצליח להבחין בכך. ולכן, חשוב מאוד להאזין למוצר בריכוז על מנת לגלות בו גם חסרונות מהסוג הזה שעלול להעלם מהאוזן.

אותו סט התרשמויות נדד איתנו גם למערכת הרמקולים ״הגדולה״ שבהם החליפו את הסטלייטים המעולים של מוראל, ברמקולים קדמיים רצפתים גדולים של טאנוי מגובים בחמישה רמקולי היקף גדולים של קליפש ומחוזקים בשני סאבוופרים 15 אינץ׳ של קליפש.

קולנוע ביתי תקרתי

הרכב: אותו כנ״ל, 9 הרמקולים ושני הסאבים פעילים במלואם.

פורמטי האודיו החדשים דולבי אטמוס, ו
dts-x די מלהיבים, והם מרגשים אותי כל פעם מחדש. שני הפורמטיים התקרתים בתפרוסת מלאה (נכון לסוף 2017) של 4 רמקולי תקרה הם משאת נפשו של כל מקצוען קולנוע ביתי הראוי לשמו. כן רבותי. הם מרשימים ביותר בהביאם במה רחבה, מוגדרת ועמוקה עם דיוק מצוין, תוספת הרמקולים בתקרה מגובים בעיבוד משובח והגברה מתאימה מעצימה את החוויה, היא משלימה בצורה מרהיבה מעברים בקטעי סראונד ומייצרת סאונד איכותי שעוטף אותך מכל הכיוונים.

בכל הקטעים שבחנתי בדולבי אטמוס, וב-DTS-X- בתצורה של 7.2.2 בשתי המערכות ובשילוב ביניהן - הסטלייטים ו״הגדולים״ הצליח ה--3070 לייצר בחדר במת סאונד רחבה,  עמוקה, ודרמטית. הפרק האחרון בסדרת מעלליו של ג׳ייסון בורן (דיסק בפורמט DTS-X מאסטר) מתעלה על עצמו בקטע מרדף אנרגטי ורב מעללים בסיום הסרט. ה-3070 פיתח כאן, דינמיות, נפח מרשים, והפרדה ראויה. כך גם בקטע הקרב האכזרי העקוב מדם בסרט HACKSAW RIDGE בסיומו נזקקתי לכמה רגעי מנוחה, הימהה סיפק במהלך כל האירוע, אנרגיה, דינמיות משובחת, וסראונד תלת מימדי מצוין.

לאורך כל הבחינה, בכל הקטעים, הרסיבר נתן דגש ברור ביצירת סראונד תלת מימדי משובח. ניתן היה לחוש שהוא עתיר, אנרגיה, ודינמיות, ומתעלה ביכולותיו על קודמו, התחושה הזאת ליוותה אותי בכל הקטעים שנבחנו. המעברים בין רמקולי הסראונד הרגילים לבין רמקולי התקרה היו מרשימים, הוא נשמע מאסיבי, ונוכח. לעזרת החוויה באו הבאסים מלמטה שהיממה מוכיח שהוא יודע לעבד היטב תדרים נמוכים עבור הסאבים. הבאס היה גדול ועמוק, ברזולוציה משמעותית.

הופעות בסאונד רב-ערוצי

הרכב: אותו כנ״ל, ב-7.2 ערוצים ללא רמקולי תקרה.

בכותר הבלו-ריי "Hit Man Returns: David Foster & Friends" התמקדתי בקטע של דונה סאמר ו-סיל; קולה של סאמר בתחילה נשמע ברור, עם נפח מצוין בעת שסיל שהצטרף בהמשך, נשמע גם הוא היטב, וכשהרסיבר יוצר הפרדה טובה בין הצמד, ובין הכלים סביבם.

ANTHEM MRX-1120

אותה הפרדה משובחת נוצרה גם בבלו ריי מהופעת האיחוד של פוליס בבואנוס איירס. סטינג זרח מעל הכלים המנגנים סביבו ובעת ששומעים ברקע את הקהל ומחיאות הכפיים אלו כמעט ולא התערבו עם מה שנשמע מהבמה. בהופעה החיה של אדל באולם ״רויאל אלברט הול״ בלונדון קולה שטרם אבד לה, נשמע צלול, התזמורת נשמעה מצוין, ומחיאות הכפיים של הקהל גרמו לי לתחושה שאני מוקף באלפים שמסביב, בעודי יושב ב״סטולס״ בשורה 5 באמצע. אותו סט התרשמויות נדד איתנו גם למערכת הרמקולים ״הגדולה״ שבהם החליפו את הסטלייטים המעולים של מוראל רמקולים קדמיים רצפתיים גדולים של טאנוי מגובים בחמישה רמקולי היקף גדולים של קליפש ומחוזקים בשני סאבוופרים 15 אינץ׳ של קליפש.

סטריאו, רק שני ערוצים

הרכב: רסיבר ימהה RX-A3070 ומסביבו: נגן אוניברסלי אופו105D , מחווט בכבלי .XLR זוג רמקולים טאנוי DC10TI 

מתוך הרגל הגיע אריק טרופאז באלבומו המצוין
Quartet Bending new corners. הקטע החמישי, זיגפריד מאתגר מאוד רסיברים לקולנוע ביתי. הוא מחייב יכולת הפרדה עילאית בין הכלים, והימהה היה טוב מאוד. שילוב הבאס עם הפסנתר בלט כנדרש ובהמשכו השתלבה היטב חצוצרה. צליל המצילות היה עוקצני כרצוי וקולו של הזמר נייה בקע באופן מעולה מהשילוב בין הרסיבר לרמקולים. ה-3070 התנהג כאן כמו מגבר משולב מכובד, המשדר עוצמה וכוח, וככל שהאזנתי לו, התרשמתי ממנו די לחיוב. עוד הופיע בשלב זה זמר הבלוז ג׳ון לי הוקר. בקטע The Healer מילאה המוסיקה את כל מרחב הבמה הסטריאופונית שנוצרת בין הרמקולים. הכלים נשמעים טבעיים, וההפרדה בין התופים והגיטרה די ברורה. קולו החרוך של הוקר צלול עד כמה שאפשר ומביא עימו לחדר עומק סביר. הצליל טבעי, מפורט, מאוזן ומרשים גם בקטעי מוסיקה רבים אחרים. הישג מכובד עבור רסיבר קולנועי רב ערוצי.

תאימות וכיול

תמיד ישנן ספקות לגבי תאימות בכל הקשור לתקני HDMI והתממשקות לשאר המכשירים. ה-3070 עדיין בתקן HDMI 2.0A אך הוא עבר את המבחן בהצלחה מוחלטת. תאימות מושלמת עם כל המקורות (כולל כאלו שכוללים מחברי HDMI בתקנים מיושנים כמו 1.3 ו-1.4,( סנכרון מצוין בהפעלת קבצים, ומעבר מהיר ומדויק בין הכניסות.

העמדה, שליטה, ונוחות

העמדה

ה- Yamaha RX-A 3070 שומר על טמפרטורת עבודה די סבירה, וזה למרות שאין לו כלל מאווררים. אני שם על זה דגש כנקודת זכות, לרסיבר המבוסס על הגברה טרנזיסטורי מלאה. למרות זאת מומלץ לתת לו מרווח סביר עבור אוורור מעליו ומצדדיו במרווח של כמה ס"מ. לאחר שעות עבודה די מאומצות הוא הגיע לטמפרטורת עבודה די סבירה של 37 מעלות. 

Yamaha RX-A 3070

שליטה

השלט רחוק ארגונומי, אך עמוס כפתורים, מה שמקשה על תפעול המכשיר, מאידך אפליקציית המכשיר מושבחת ביותר, היא קלה, ונוחה לתפעול, ותומכת בעברית.

נוחות תפעול

לאחר שמתרגלים לרסיבר הזה זורמים איתו בקלות. הרסיברים החדשים הם כבר הרבה מעבר לרסיבר רב ערוצי. הם עתירי טכנולוגיה מה שמקשה מאוד על המשתמש החדש והטכנופובי.

Yamaha RX-A 3070

סיכום

בעד: קולנוע בייתי: חזק, עוצמתי, נפח, צליל איכותי, במה ראויה, סראונד משובח. מרשים במוסיקה תוך יצירת כושר הפרדה, פירוט, וטבעיות. בנוי מרשים. מערכת כיול משובחת. יכולות שליטה ותקשורת מצוינות. אפליקציה מרשימה במיוחד.

נגד: קולנוע בייתי: לוקה מעט בחוסר דיוק בסרטים. 9 ערוצי הגברה, תמיכה ב hdmi 2.0a.

מחץ הדלתא: ממשיך להפתיע

מחיר: 12,750 ש״ח

ציון סופי: 8.5 מתוך 10

מעבר לתגובות בפורום