ביקורת סרט מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי

סרגיי ליטבק
14-12-2017 11:08

קבלו את החלק השמיני בסאגה של ג'ורג' לוקאס (כמעט ובלי ג'ורג' לוקס) "מלחמת הכוכבים 8, אחרוני הג'ידיי".

מה שהתחיל לפני כ-40 שנה, עם סרט שאף אחד לא האמין בו, הפך עם השנים לשם דבר בתרבות העולמית. אחרי שלושה חלקים בשנות ה70\80, ועוד שלושה חלקים בתחילת שנות ה-2000. אחרי מכירה של כ-6 מליארד דולרים של המותג הקולנועי "מלחמת הכוכבים" ויציאתם של החלק השביעי ועוד פרק שהיה די לא קשור לעלילה המרכזית של "רוג 1", קבלו את החלק השמיני בסאגה של ג'ורג' לוקס (כמעט ובלי ג'ורג' לוקס) "מלחמת הכוכבים 8, אחרוני הג'ידיי".

האמת שניתן לכתוב רבות ואכן רבות כבר נכתב ועוד יכתב על הסדרה הזאת, על ההשפעה שלה בתרבות האמריקאית, על ההשפעה שלה בתרבות העולמית ועל איך הסדרה הזאת מצליחה לחבר בין אנשים, תרבויות ואיפה שהפתרון הפוליטי לרוב לא מצליח, הפער מצטמצם באמצעות התרבות והקולנוע. תראו את הסרטו של בן אפלק, "ארגו", כאשר בשנות ה70, השגרירות באיראן מותקפת וצריך להוציא את בני ארובה בסתר. יוצאת משלחת קולנועית, לצלם סרט על חייזרים (בדומה למלחמת הכוכבים, שדאז תפסה חלק משמעותי בתודעה הציבורית העולמית) ועד היום התופעה הולכת ומתרחבת. אנשים שעוקבים ומעריצים את הסדרה, רוכשים את כל הסדרה של הסרטים ומהווים כמנוע כלכלי שממשיך לדחוף את הוליווד להמשיך ולייצר עוד ועוד. וכאן השאלה: עד כמה די החומר התרבותי? האם זה נשחק וכל מה שהם עושים זה למחזר את עצמם או שכן הם מצליחים לחדש ולרגש אותנו הצופים?

כמובן שאזהרת "ספויילרים", לפניך!!!

אם נזכר בסיום החלק השביעי, נראה כי הגלקסיה נמצא על הקצה של סובלנות כלפי השליטה האימפריאלית, ונראה כי אין באמת תקווה לאדם שיתנגד לפעילות שלטונית עריצית. למרות שחלק מהתושבים זוכרים שהיו פעם ג'דיים, ברובם הם פשוט נשכחו. הפרק הנוכחי החזיר אותנו לאותה העת, לפין שעוד נמצא בקומה, לריי שבדיוק הגיע אל היעד הנכסף מפתח דלתו של לוק סקאיווקר אבל זה לא בדיוק מעניין לקריאה, הרי לא סתם הוא בחר לברוח ולהתחבא. לכן הביקור המפתיע שלה לא באמת גורם לו לרצות לצאת (את הלמה, לא באמת תגלו פה).
אחרוני הג'דיי

במקביל. המפקדה של המורדים, אשר בסיסם התגלה ע"י האימפריה, מנסים לברוח. אבל ספינות המשמידים מגיעים ומשמידים את כוכב הלכת בו הם שהו ומתחילים לרדוף את הספינות הבודדות שנותרו של המורדים. אבל גם אחרי שאלו ברחו באמצעות מהירות האור, הם נמצאו מידית. ובשל מחסור בדלק וחוסר פתרון לבעיה, נראה כי השמדת עומדת לבוא בכל רגע.

״קילו רן״, אשר חווה לבטים וקונפליקטים פנימיים אודות מות אביו, כדי להראות את הנאמנות שלו לאדונו, תוקף את הספינות של המורדים אבל חש בנוחכות אימו ושוב מוצא את עצמו באותם לבטים. הסיפור מסתבך כאשר הוא מתחיל לתקשר באופן ישיר עם ריי, וכל אחד מהם מתחיל לגלות עד כמה המציאות שלהם מעוותת ולא נכונה. אך בסופו של דבר כל אחד בוחר את בחירותיו ועליו לחיות עם אלו.

הכח הפיקודי הנשי, אשר מחליף את הנסיכה ״לאה״, כאשר זו מועפת אל החלל החיצון ובעקבות כך גם נכנסת לתרדמת, נכנסת לנעליה ״לאורה דארן״. עוד דמות נשית חזקה אשר מובילה את ההתנגדות. מה שמצחיק שהגברים (וזה לא הפעם הראשונה) מוצגים כנמהרים ואימפולסיביים, לא שקולים - בעיקר כאלה שלא צריכים להוביל את הקבוצה, אלה להיות כלים בידיהן של הנשים. אולי בכל התמורות שקורות בעולם המערבי ונשים יותר ויותר מקבלות כוח (או לוקחות כוח) ונראה כי כל גבר חזק שישנו היום בעולם - לפתע מוגשת נגדו תלונה על הטרדה. נראה שכל אחת מרגישה בנוח להיות בעמדת כוח, ושוב לא לשם כך אנחנו כאן. סתם היה בא לי לתת איזו תיאוריית קונספרציה.


אז הסיפור שלנו מתנהל בחפיפה של בריחת המורדים שבכל רגע יושמדו, אשר מנסים להציל את עצמם באמצעות ״פין״ וחברתו הסינית (לא באמת חשבתם שנשכח את הסינים, כי יש מיליארד מהם), בהנהגתה של עוד אישה חזקה (כי הגברים הם לא אחראיים מספיק או שאין כאלה בסדרה הזאת). ריי ולוק סקאייווקר, אשר אינו מעוניין לחזור אל העולם וללמד את הדור הבא של הג'דיים. ואחרי שעתיים וחצי של חוויה קולנועית וויזואלית מרהיבה, אנחנו חוזרים לאותה נקודת התחלה.
אני מרגיש שדוד ומאוד לא מרוצה!

כן יש תהליכים שקורים בסרט אבל נראה כי כולם הביאו בחזרה לאותה הנקודה שאף נמוכה טיפה מזו של ההתחלה. ולכן עבורי זה הרגיש חוסר פואנטה טוטאלית של הסרט. למרות הההתלהבות של הצופים ואף אי הסכמה של רבים מאלו שיקראו, אבל דעתי האישית - ממש לא חובב של הסדרה הזאת אבל בהחלט יכול להעריך את הסרט עצמו. התפתחות הדמויות נראת שטוחה למדי, כמובן שניתן להגיד על הכל - אבל הדמויות די סטריאוטיפיות וצפויות מראש (ונכון שהיו רגעים שהסרט הצליח להפתיע - בעיקר בעצלנות של הדמויות), ובעובדה כי היוצרים לא חשבו לקחת את הסיפור למקום קצת יותר מעניין מזה שהם לקחו בפועל.

או שאני פשוט טועה.

בכל מקרה, למי שאוהב את הסדרה, ממש לא ממליץ לוותר ולרוץ עכשיו לקולנוע. לכל אלו שלא מושבעים, עוד כחצי שנה בכל מקרה תראו בטלוויזיה, ולא בעין ביקורתית, עד כמה אתם חושבים שהדמויות התקדמו בהתפתחות שלהם, בבחירות שלהם ובכלל בהזדהות שלכם עם כל אחד ואחת מהם - מה אתם אומרים? תכתבו לי פה למטה!!!
ציון: 7.5
מעבר לתגובות בפורום