מגבר פונו Musical Fidelity LX-LPS במבחן

נמר לוי
07-12-2017 22:03

קטן, בנוי נהדר שעושה את מה שמצופה ממנו ביחס למחירו. אבל בכל זאת יש בו עוד משהו אחד, שהופך אותו לקצת יותר טוב

Musical Fidelity

יצרנית אודיו ותיקה ומוכרת מאוד בעולם בשוק האודיו העולמי בתור יצרנית בעלת מוצרים המהווים תמורה מאוד גבוהה לכסף. למוצרי החברה איכות בניה יוצאת מהכלל בכל מחיר. גם המוצרים הבסיסיים שלהם, תמיד יתפארו בקופסא מסיבית, תשומת לב רבה לפרטים וכמובן, איכות הרכבה שבאה עם החבילה הנקראת ״איכות בניה״. אחד המוצרים הבולטים ביותר של החברה הוא מגבר משולב הנקרא Musical Fidelity A1 שנבחן על ידי לפני שנים רבות והצליח ממש לגרום לי להתפעל. את המגבר הזה בנה בזמנו טים דה פרביצ׳יני שלימים פתח את EAR. עם השנים התפתחה החברה ושיחררה לשוק מספר רב של מוצרים מוצלחים מאוד במיוחד בגזרת המגברים המשולבים. לאחר שנים של פעילות החליטה לנסות וללגום כמה שלוקים מעולם האולטרה היי אנד ושיחררה לשוק את ה-Titan אך זה האחרון לא הצליח לבלות יותר מידי זמן בשוק עד שהפרויקט, מסיבות שאינני מכיר, נעלם לחלוטין והחברה חזרה למקום הנוח לה - VFM (תמורה לכסף).                                 

Musical Fidelity LX-LPS

כשהתקשר אלי ניסן מ״פיוז״ והציע לי לבחון את מגברי הפונו החדשים של Musical Fidelity לא הרגשתי שיש לי את היכולת לסרב לבחון מוצר אנלוגי. הרי זה די הקטע שלי, ואם יש כזה, על פי דבריו של ניסן, כל כך מוצלח, במחיר כזה זול - איך לא ניקח?

Musical Fidelity LX-LPS

מגבר פונו Musical Fidelity LX-LPS במבחן

מגבר פונו. הרכיב הזה שאתם יכולים למצוא במגבר המשולב שלכם שברוב המוחלט של המקרים, אם הוא לא מדובר במגבר משולב ממש איכותי, ישמע כמו שילוב של תוף קרוע כאשר המקל שמכה בו זה בעצם רגל של שולחן. מגברי הפונו הפנימיים ברוב המגברים במחירים השפויים, הם לא יותר מבסדר. ואם אתם חובבי אנלוג וחפצי צליל איכותי ברמה מסוימת, אין לכם ברירה - אתם חייבים כזה וכזה שלא מצוי במגבר כחלק אינטגרלי.

Musical Fidelity LX-LPS

בושה שלא לדעת!

מי שלא יודע מזה פונו סטייג׳ שיתבייש לו. אבל מכיוון שאני אדם מכיל ותמיד מחפש לראות את החיובי, אכין מאמר שמסביר מזה מגבר פונו. או שאתם יודעים מה? נעשה את זה צ׳יק צ׳אק כאן ועכשיו.

מגבר הפונו הוא מגבר לכל דבר. תפקידו הוא להגביר את האות הנכנסת מהמחט שממוקמת על ראש הפטיפון ולהעביר את האות המוגבר למגבר ומשם לרמקולים. ישנם כמה ״תקנים״ של הגברה. אבל זה כבר להיכנס לרזולוציות שלא ממש בא לי עליהן עכשיו. מה שאתם צריכים להבין הוא שהמגבר הזה צריך להגביר אות בעוצמה של מינוס 60 דציבל (גם יותר) ל-0. זה המון, המון ממש. אי לכך דרוש תיכנון קפדני על מנת שההגבר הזה יהיה לינארי ומאוזן כמה שיותר בכל ספקטרום התדרים. האם תמיד מצליחים? לא. האם זה אפשרי? כמובן. ויש כמה שעושים את זה נהדר והמחיר גם שפוי. העניין במגבר פונו הוא שככל שתשקיעו יותר תקבלו באמת יותר.

 אז הנה, אחרי שאתם כבר מומחים בלדעת מזה פונו סטייג׳, הגיע הזמן לבחון עבורכם אחד כזה. ולא, לא יקר, ויש עוד כמה כאלה בדרך לעמוד הראשי. אז אנא מכם, אם אתם מחפשים כזה, עקבו אחרינו.

קטן, נוח, פרקטי - צ׳יק צ׳אק

מגבר הפונו הזה הוא בסגנון ״חבר ושדר״. אין אפשרות להגדיר את העקבה, עוצמה, קיבול וכ״ו. זה אומר שהוא בעד שתי דרגות הגברה מוגדרות מראש. MM ו-MC כאשר לחצן בודד מאפשר את הבחירה הזו. על פי הנתונים נראה שרוב הראשים בשתי דרגות ההגברה יחיו איתו טוב למעט כמה קיצוניים שידרשו משהו שהוא לא קרוב למבנה הבסיסי שהוא תוכנן. כך אגב גם הראש שלי - לא רחוק ממש מהנתונים הללו. אבל דעו לכם, כיול מדויק של הפרמטרים החשמלים לראש שברשותכם יאפשר לכם להגיע לתוצאות טובות משמעותית מאשר כאלה שהן על יד. אבל כאן, כמו שאמרנו, מדובר במגבר סגור שאינו מפשר שינוי.

 Musical Fidelity LX-LPS

ברמת איכות הבניה מדובר ב-Musical Fidelity טיפוסי. לבנות הם יודעים. הם גם יודעים להרכיב היטב. האמת היא שטרם נתקלתי במוצר שלהם שהוא היה בעל מבנה רעוע או שלא היתה הקפדה על רמת הגימור. ולכן, אני ממש לא מתפלא שגם כאן, כמו עם חבריו למפעל, אני רושם לזכותו את איכות בניה יוצאת מגדר הרגיל. ולגבי הביפנוכו, לפני שאפתח את הוילון ואחשוף את הנתונים הטכנים, אספר לכם שההמלצה הרשמית שלהם היא להשאיר את הפונו דלוק תמיד. עם זאת, בחורף סוער או בקיץ לוהט, בהם חברת חשמל מנתקת אותנו באופן יזום, נתקו את המערכת מהחשמל בכלל - גם אותו. 

נתונים טכנים

Musical Fidelity LX-LPS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לעסק לעסק

מוסיקה קלאסית מהווה אתגר עצום למגבר פונו זול. היא מאתגרת אותו, לוקחת אותו לקצה וברוב המוחלט של המקרים, הזולים נופלים שם. הפונו הזה, כמו רבים וטובים, אינו מבריק בשיחזור מוסיקה קלאסית סימפונית מורכבת. אבל כן היה בו משהו אחד שעולה על כמה זולים שנתקלתי בהם במרוצת השנים.

היצירה נפתחת בשיא העוצמה כאשר כל התזמורת מנגנת יחדיו. אני מרגיש שהוא דינמי למדי, מהיר גם כן ורמת הפרדת הכלים טובה. אבל המפתיע הוא דווקא החלק הקשה ביותר עבור מגבר פונו זול - בס. וכאן הוא בהחלט הצליח להציג בס מאוזן, חזק, רזולטיבי מאוד ביחס למה שאני מכיר וחשוב לא פחות, מוגדר ומפוקס. זה אומר שאת הקונטרבסים תשמעו נהדר ורמת ההבחנה בתחום הנמוך היא גבוהה מאוד. לעומת זאת, כמו מתחריו למען האמת, תחום המיד והגבוהים טובים פחות. שימו לב שהשתמשתי קודם במילה טובים ולאחר מכן פחות. זה אומר שזה לא רע כלל וכלל. עדיין קיימת הבחנה בין כינור לויולה. אבל כמה כאלה היו שם? זה כבר עניין של ניחוש.

 Musical Fidelity LX-LPS

הבמה לעומת זאת לא מהמרשימות שנתקלתי בהן אבל שוב, במחיר הזה, לא רע כלל וכלל. היא גדולה, עמוקה יחסית אבל לא מפוקסת מספיק. זה אומר שאם היה פוקוס כמו שאני מבקש, כנראה המחיר בסוף הכתבה היה שונה. הרי הזכרתי בהתחלה - עלו במחיר ותעלו באיכות. ובפונואים זה ממש מוכח.

במיקוד כלים תמצאו חליל פיקולו מעט בהיר שניתן לעדן בקלות (עם הזרוע שלי) בהנמכת ה-VTA. אבל אם אין לכם את האפשרות הזו (נדיר שאין) אז שימו לב שיש לו איזו נטיה קלה (קלה ממש) לבהירות. לעומת זאת, כלי הקשה נשמעו מצוין. הוא מציג טרנזיינטים מעולים, מהירות טובה מאוד ודעיכה שמספקת אותי בהחלט. זה אומר שהוא גם שקט. ושקט, במיוחד במגברי פונו, זה נתון חשוב ביותר. וכשמדובר בזולים, זה נתון שהוא גם מרשים.

קולות בקלות

ממשיכים עם מוסיקה ווקאלית. זהו אתגר לא פחות קשה מלנגן תזמורת סימפונית. קולות אדם מלאים במיואנסים שחלקינו שוכחים להתייחס אליהם. אבל אני לא שוכח ולמזלכם הטוב גם מדווח (איזו מגלומניה, הא?). אז כן, קולות אדם כוללים את בית החזה, הלשון, הדינמיקה שבין צעקה או לחישה ומה שבניהם. במקרה של אופרה, תמצאו יותר עוצמה מאשר לחישות. אך התנודות הקטנות הללו בקול מוכרחות להישמע, והן, תתפלאו, נשמעות גם נשמעות. הפונו הזה מפתיע בשחזור קולות אדם. ואם נודה על האמת, הייתי בטוח ב-100% שאני הולך לרדת עליו חזק בגזרה הזו. אבל לא, קולות זמר זכר נשמעים היטב. אהבתי גם שהבמה הפעם היתה הרבה יותר מפוקסת ומסודרת. זה אומר שמעצם העובדה שיש פחות כלים כך קל יותר לפונו לסדר לי אותם במרחב. קולות שירה הבוקעים מגרונה של זמרת אישה הציגו תוצאה אוורירית, מאוזנת מאוד ולא מצאתי איזה מהירות כזו שגרמה לי להנמיך או לשנות משהו במערכת. זה כמובן לאחר שכבר איזנתי את הזרוע על פי הצליל של מגבר הפונו הזה.

Musical Fidelity LX-LPS

אתגר רוקיסטי ואחריו רגיעה

מוסיקת רוק זה כבר סיפור אחר. כאן אני בוחן עם כמה וכמה תקליטים. מ- Deep Purple בגזרה הרועשת ועד ל-Dire Straits בגזרה הסולידית. בדרך עברתי על כמה הופעות חיות שאני אוהב ומכיר היטב. אני יכול לספר לכם שיש יתרון בסלחנות סונית. קטעי מוסיקה בלתי שמיעים דרך הפונו סטייגג׳ שלי הפכו להיות כאלה שאפשר ממש להקשיב להם. אז נכון, לא תקבלו את הרזולוציה, הפרטים והדינמיקה מהפונו הזה ביחס לפונו שלי (Asr Basis Exclusive MK2 HV) אבל תקבלו סלחנות שמתאימה למחירו ומאפשרת לשמוע קטעי מוסיקה שלא מוקלטים מי יודע כמה והבעיות הללו לא יחשפו.

עם זאת אספר לכם שגם כאן, כמו בקטעי המוסיקה הקודמים, מצאתי בס מהמם שהופך את החוויה במוסיקת רוק לכזו מרשימה יותר, מערבת יותר ובהחלט נותנת תחושה של דינמיות מוגברת.

הבס. אוי הבס...

במוסיקת ג׳אז אני מגלה כמה יכולות מרשימות במיוחד. אתחיל בהפתעות. התחום הגבוה נשמע מעולה. המצילות נשמעות היטב. רמת הפירוט טובה מאוד, הבמה רחבה, מסודרת ומפוקסת. הפסנתר נשמע פסנתר בריא, עם גוף עץ. משהו חמים כזה שפשוט כיף לשמוע. אבל כשהסקסופון הצטרף למשחק, הרגשתי שמישהו פה עשה עבודה טובה. נכון, זה קטע מוסיקלי ״דל כלים״ אבל ״עשיר מוסיקלית״. ולא, אני לא אוהב להשתמש במונח הזה ״מוסיקלי״, אבל במקרה הזה קשה לי למצוא את המילים הנכונות למה שאני שומע. הסקסופון אינו נשמע מדויק, מהיר ומפורט כפי שהוא נשמע בפונואים היקרים. במילים אחרות, הסקסופון נשמע כפי שהוא נשמע דרך מגברי פונו במחיר הזה. אבל כאן מצאתי עוד משהו. המרקם הטונאלי שלו מאוד נכון. זה אומר שלא תפספסו את החומר ממנו הוא עשוי, את המימדים שלו והפרופורציות שלו ביחס לשאר. על סולו הקונטרבס אני לא ממש צריך להרחיב. סיכמנו שהבס נהדר, יורד נמוך ומגובש מאוד. הסולו הזה רק חיזק את המסקנה שלי לגביו.

Musical Fidelity LX-LPS

נקודות ציון

העמדה

רגיש מאוד למיקומים. על הרצפה היה נשמע פחות טוב מאשר על מדף יעודי לאודיו. אבל אם אין לכם כזה, והוא הולך לחיות על מזנון הטלוויזיה מעביר הויברציות שלכם, שימו לפחות ספייקים. הוא ינגן יותר טוב.

התאמה לראשים

מכיוון שאין לו יכולת כיול והתאמה מוחלטת לראשים. שימו לב היטב שהנתונים שלו בקרבת הראש שלכם. אחרת לא ישמע טוב. הרוב המוחלט של הראשים במחירים שפוים יתאימו לו.

Musical Fidelity LX-LPS

סיכום

אז האם זה פונו טוב? לא! זה פונו מצוין. הוא מצליח לעשות את מה שאני מצפה ממנו שיעשה פונו במחיר כזה. אבל זה מגיע עם טויסט. זה אומר שהוא עושה דבר אחד קצת יותר טוב מהמתחרים - בס. יש לו בס מעולה! וזה הישג רבותי. זה לא אומר שהוא הכי חזק מבין המתחרים. כלומר, לא הכמות היא זו שעושה אותו טוב אם כי האיכות שהוא מציג. זה אומר בס מוגדר, מדויק, מאוזן, רזולטיבי ולא משתלט. כשזה חוזר על עצמו בכל סגונות המוסיקה שהזרמתי דרכו ולכן המסקנה. אבל בואו רגע נלך למקומות בו הוא היה ״רגיל״. המיד לא מושלם, ההפרדה לא מושלמת והדינמיקה היתה יכולה להיות יותר טובה. הבעיה היא שזה מה שמשיגים במחירים הללו. השאלה היא, והיא השאלה הגדולה, אם זה מה שמשיגים במחיר הזה וכאן מקבלים תחום נמוך מרשים כזה, אז יש לי תחושה שאתם מבינים מה זה אומר.

שורה תחתונה: מתאים למחירו + יתרון אחד שהופך אותו לטוב יותר מכמה וכמה מתחרים.


מחיר: 2790 ש״ח

תודה רבה לניסן מ״פיוז״ על השאלת המוצר לביקורת

Audio System

Speaker - tidal contriva diacera se

Power amplifier - constellation audio centaur

Preamplifier - constellation audio inspiration Preamp 1.0

Digital source -mac mini + RME Fireface 800

Analog

Turntable - DaVinci Audio - Gabriel Grand Reference DaVinci v3

 Tonearm - Graham Engineering - Elite

 Cartridge - Miyajima Madake

Phono Cable - Stealth Hyperphono XLR

Phono Stage - Asr Basis Exclusive MK2 HV

 Audio Rack - Finite Elemente Pagode Master Reference Heavy Duty

Cables

 Speaker Cables - Stealth Dream v14

 Interconnect Cables - Acoustic Zen Silver Reference XLR

Power Cables - Stealth M-7000 With Solid Silver V10 Wall Plug And  V10 IEC

מעבר לתגובות בפורום