גיא אזרואל מסקר - ערב Nordost

גיא אזרואל
04-12-2017 09:56

כבלים, קונוסים, מרימי כבלים, טיפול בחשמל והכל בשילוב עוגות, שתיה חמה, הדגמות ו-20 חברים נוספים. אני הייתי שם בשביל לספר מה היה.

כשגבי התקשר להזמין נציג רשמי מ-Dtown להגיע לערב של NORDOST, הרגשתי שמדובר באירוע כזה ששווה לפנות בעבורו מזמני.
גבי מכיר אותי מספיק טוב כדי לדעת שליצרן הספציפי הזה יש פינה מיוחדת בליבי ולא מעט שנים. למרות שהגיעו המון נציגי חברות מעניינות לפחות ברמה הזאת אבל במקרה הזה היתה הבטחה להדגמות של כל מוצרי החברה. איך לא נתלהב?

NORDOST מוכרת כבר הרבה שנים כיצרנית כבילה הממוקמת גבוה בשוק האודיו היי-אנד. במשך שנים ארוכות הייתה ללא נציגות בארץ. בשנים האחרונות היא החלה לחדור לשוק הישראלי על ידי אייל פור ז״ל אך לצערינו מותו הטרגי גדע את היבוא. בתקופה האחרונה החליט גבי עמרם, הבעלים ומקים ״סאונדקווסט״ ליצג את החברה בישראל.
צילום: שיר בר אור
Nordost cable

גילו נאות: כבלי הרמקול שלי מזה 10 שנים הם NORDOST. עברו אצלי לא מעט כבלי רמקול ברמות מחיר ובטכנולוגיות שונות, אך טרם עברו אצלי כבלים שהחליפו אותם. בהתחשב בעובדה שבמהלך העשור האחרון הם השריד היחיד שעדיין לא הוחלף/השתדרג אצלי פשוט אומרת הכל לטעמי.
מדובר ביצרן נפלא עם כבילות בכל רמת מחיר. החל במאות דולרים בודדים ועד לדגם הדגל “Odin 2” במחיר מבהיל של כמה עשרות אלפי דולרים!! 

מה שעוד יותר מעניין כאן זו העובדה שהערב בכלל לא עסק בכבלים שלהם. הוא עסק בליין המוצרים המשלימים שלהם בלבד, עם דגש לתחום הארקה חשמלית יעודית נוספת למערכת. המושג ידוע כ-grounding. עדיין לא הצלחתי להבין כיצד נושא כל כך חשוב ומשמעותי במערכת אודיו רצינית לא זוכה להכרה מספקת בתחום. בנוסף אני חושב שאני יכול לספור על כף יד אחת את מספר המוצרים והיצרנים שמציעים מוצרי grounding.
 
אז מה זה grounding בכלל והאם בסוף הכתבה הזאת כולנו נהפוך להיות בנות יענה עם הראש טמון באדמה?

אסביר בקצרה

מדובר בטיפול הארכה נוסף למערכת מעבר להארקה הסטנדרטית הנמצאת בקו החשמל מזין. כמו כל רכיב אלקטרוני גם המערכת חשופה לכל מיני הפרעות חשמליות שונות ומשונות ובהתאם גם רמת השפעת ההפרעות הללו על ביצוע ותפקוד המערכת כולה. בשפה פשוטה מה שה-grounding בא לעשות זה בעצם לשמש מאין "קו ביוב" או "בור ספיגה" לכל הג'יפה שמסתובבת בקו הארקה ולא מצאה את דרכה החוצה לאדמה דרך רשת החשמל. זה העניין בגדול.

צילום: שיר בר אור
Nordost cable

ישנן גישות שונות וכל מיני טופולוגיות ביצוע שונות לרבות טיפול פסיבי או אקטיבי, אך המטרה של כולם זהה- לנקות כמה שיותר את הרפש ששורץ לו בקו החשמל של המערכת. בדיוק כמו מזון לגוף האדם, הגוף שלנו מתפקד בהתאם למזון שאנחנו מזינים אותו. החשמל הוא המזון של המערכת.
לא מעט יצרניות כבילה רציניות יגידו שהכבל הראשון להשקעה רצינית במערכת הוא הכבל חשמל המזין את המפצל של המערכת. כלומר לחשמל מעמד חשוב על מנת לשחזר צליל. מדוע? משום שבלעדיו, קטע כזה, המערכת לא תפעל.

חברינו ב-NORDOST אומרים זאת באופן מוצהר וחד משמעי. הם גם ממליצים על עוד איזו תחנה או שתיים לפני שרצים להשקיע בכבלי רמקול, אינטרקונקט ושאר ירקות ולשם זה בדיוק התכנסנו.
 
ערב יום שלישי, סאונדקווסט ברחוב ירמיהו ת"א. מי שמכיר את רחובות ת"א בשעות הערב יודע בדיוק על מה אני מדבר. האוויר הוא אחר. לסאונדקווסט צמודה קונדיטורית בוטיק שגבי דאג מראש להיצע חופשי מכל טוב, אז כבר מצבנו טוב ומשובח עוד יותר. כמה צ'פחות וכמה "מה נשמע׳ים" ואני פוגש את אלכס בריידי.

הכירו את אלכס

אלכס: בחור בריטי מיורקשייר והוא נציג NORDOST באנגליה. מכיוון והאנגלית שלי היא שפת אם, מיד פצחנו בשיחה בזמן 'המינגלינג' ומהר מאוד התחבבנו. הוא שולט בהיסטוריה ובליין המוצרים של החברה ברמה המצופה ממנו. בתערוכת מינכן למשל נתקלתי לא מעט בשיחות דומות עם נציגים שונים שיודעים מטר קדימה וחצי מטר אחורה על החברה אותם הם מייצגים. מקצוען שהתחיל דרכו בתחום לפני למעלה מ-20 שנה. הוא דיווח לי על  ההיסטוריה של הסדרה הראשונה של החברה וכמובן כל פרט בסדרות החדשות. עד רמת המיתוג. 


צילום: שיר בר אור
Nordost cable

על מוצרי החברה הסביר בצורה נעימה בלי התבטאויות של "שלנו הכי טוב, תקנה רק את שלנו, אחרים גם טובים אבל אנחנו הכי טובים". הוא כל כך בטוח במוצרים של החברה שהוא פשוט לא צריך את זה. בקיצור מאוד בריטי, מנומס וקפדן. אחד הדברים המעניינים ששוחחנו עליהם הוא נושא התפיסה של לקוחות קיצון שלו.

הוא מספר על מערכות בעלויות של מאות אלפי לירות סטרלינג (1 ₪ = 4.7 סטרלינג) שמושקעות בדברים וברמות דמיוניות אבל קופסת grounding פשוטה אין. הוא מספר לי על מקרה של הדגמה בבית של לקוח כזה. כשהוא מגיע עם תיק עמוס במיטב כבלי החברה לרבות קופסת grounding. אלכס התעקש לחבר את הקופסא בלי שום קשר לכבלי NORDOST השונים שהביא עימו. העסקה הסתיימה ואלכס חזר הביתה יתום מהקופסת grounding שלו.


צילום: שיר בר אור
Nordost cable

לפני שהסקתי לשאול כמה שאלות, משהוא מאחור אמר ״ראית ליברפול?". מיד אלכס נעלם לי!! נו מה, בריטי. כדורגל אנגלי אצלם זו דת. כמובן, הוא פשוט ניצל את ההזדמנות לספר בעיניים מלאות השתאות על ביצועיו של שליחנו הכחול לבן יוסי בן-עיון שלאחרונה נכנס לפנתיאון הכדור רגל האירופאי. נו טוב, בכל זאת כדורגל אנגלי. כמה דקות לאחר מכן גבי קרא לכולם להיכנס - מתחילים. 
 
אלכס מתחיל במעט רקע כללי על החברה,
החברה נוסדה ב-1991 בארה"ב. שמה של החברה הוא בעצם צירוף של המילים north & east והיא כמובן שוכנת בארה"ב עד היום. כל המוצרים מפותחים, נבנים ונבחנים במתקן החברה בארה"ב כיאה לחברה עם מנגנון בקרה ושליטה אובססיבים למוצרים שלה.


צילום: שיר בר אור
Nordost cable

NORDOST היא לא רק חברת כבלים

יש לה ליין שלם מוצרים משלמים כמו קופסאות grounding פסיביות, סדרת QRT לטיפול בחשמל, סדרת SORT לשיכוך ציוד אודיו אלקטרוני וכמובן סדרה ענקית של כבילה המכסה כל צורך העולה על הדעת. 
 
התחלנו עם קופסת grounding. דגם ה-QKORE 6. זהו הדגם הגדול ביותר בסדרה והוא הושק השנה במינכן. מדובר בקופסא פסיבית דהיינו הקופסא עובדת ללא צורך בחשמל מזין. יש לקופסא כ-6 כניסות לציוד אלקטרוני (מגברים, נגנים, DAC וכו').
ישנה כניסה בודדת נוספת לחיבור להארקה חיצונית נוספת של מפצל החשמל. הכניסה הזאת מצוידת בהפרדת הארקה מכל ייתר ששת הכניסות לציוד האלקטרוני. במקרה שלנו כמובן החיבור בוצע למפצל של NORDOST שמצויד ביציאת הארקה נוספת לצורך הזה בדיוק. 
 
מתחילים

התחלנו בהאזנה לקטע מוזיקה ללא ה-QKORE – הרי זו היא קופסת grounding.

הקטע ניגן במשך 50 שניות פעמיים ברצף. מאין כיול אוזניים וניסוי כלים. לאחר מכן חובר ה-QKORE למפצל חשמל. השינוי שמיע ומיידי. בתחום הווקאלי נוספה שכבה נוספת. העומק גדל ופשוט נשמע טבעי יותר. סוג של החלקה של התחום העליון בשירה. פתאום בהשוואה לשמיעה הקודמת הווקאל היה צורם מעט ועכשיו הוא חלק וטבעי יותר.

צילום: שיר בר אור
Nordost cable

ממשיכים עם קטע שירה נוסף של KD Lang.

אני מכיר היטב את הקטע הזה. יש לו נטיה להיות מעט בהיר. במערכות מסוימות אני מאמין שבקלות הקטע הזה יכול "לנסר" באוזן ולעייף את המאזין מהר מאוד. אין ספק שיש כאן בחירה מושכלת של אלכס. מה שקרה כאן לאחר חיבור ה-QKORE להארקה של המפצל זה שקולה של KD נהיה מעט גרוני יותר. טיפה יותר עמוק ובכך פחות בהיר. מאין תחושה של "הבעיה נפתרה". השיפור משמעותי למדי. 
 
ממשיכים עם קטע נוסף: Rag’n’Bone Man – Human.

אלכס מנהל את ערב ההדגמה בבניה הולכת וגודלת. התחלנו עם כלום, אח"כ חוברה הארקה מה-QKORE למפצל חשמל. שמענו את שוב 50 שניות פעמיים את אותו הקטע. עכשיו אלכס מוסיף ומחבר את כל המערכת ל-QKORE בנוסף לחיבור ההארקה של המפצל חשמל.

מוחברים:

- סטרימר + טרנספורט AVM.
- DAC הגל.
- מגבר משולב הגל.
- מפצל חשמל QBASE 8.

אלכס לוחץ PLAY ומאזינים שוב במשך 50 שניות. כאן כבר מרגישים עוד ממה שהיה קודם רק בהיקף גדול יותר. הבמה והפירוט משתפרים , איתם גם מעט רקע שקט יותר. הפרזנטציה כולה נשמע יותר "אנלוגית" יותר טבעית. הצליל יותר רך. תחום הבאס מקבל שיפור שמיע בהחלט ביציבות שלו. יותר נשלט ופחות מפוזר בחלל. מגמת השיפור גם כאן ממשיכה להיות משמעותית. 
 
ממשיכים בקטע נוסף של לאונרד כהן מ-Old ideas.

אנו מאזינים פעמיים ברצף לקטע במשך 50 שניות. אני עוצם עיניים ועובר שוב למצב "הקלטה" במוח למשך 100 השניות. אלכס לא מבצע שום שינוי. אנחנו במצב חיבור מלא של ה-QKORE כמו בקטע הקודם. הארכה למפצל + כל האלקטרוניקה. עכשיו אלכס מנתק את הכל מה-QKORE. כלומר חזרנו למצב 0.

מפצל חשמל ומכשירים נטו

יסלח לי גבי. NORDOST הביאו פה מוצר מסוכן. למה בחרתי להשתמש במילה הזאת? כי אחרי ששמענו את ה-QKORE במלוא היכולת ואז הוצאתו לחלוטין מהמערכת הסאונד פשוט נופל. יש כאן תחושה של קריסת מערכות כללית. התחום הנמוך קורס לתוך עצמו. הקצוות בגבוהים פתאום נשמעים בהירים ואפילו מעט צורמים. הסאונד נהיה מקומפרס. הבמה פשוט התמלאה בחורים כמו גבינה שוויצרית. כל התזמון והאיזון של הסאונד השתנו. בקיצור, ברדק אחד גדול.


צילום: שיר בר אור
Nordost cable

ואני אומר את זה על מערכת שבנויה מצויד ברמה גבוה ובהתאמה של גבי. גבי אצלי בספרים אלוף בהתאמת ציוד. המערכת נשמעה נפלא כשהתחלנו. אבל עכשיו כפי שאמרתי נוצר מצב "מסוכן". קופסת ה-grounding הזאת של NORDOST עושה עבודה. 
 
בשלב הזה כבר התחלתי לחייך. מה עכשיו? הרי חיברנו הכל. שמענו והבנו. המסכנות ברורות. מה עכשיו הולך הבריטי הנחמד הזה לעשות?
אז ככה, אלכס שלף שפן שיווקי גאוני! "לרובכם יש מפצלים ללא חיבור הארכה חיצוני נוסף" אומר לנו. נכון. אלכס מחבר רק את האלקטרוניקה בלבד ל-QKORE. ללא חיבור המפצל להארכה. שמענו שוב את אותו הקטע האחרון של לאונרד כהן. בנוהל, פעמיים ברצף במשך 50 שניות.
ההבדלים היו פחות דרמטיים אך עדיין משמעותיים. הדעיכה וה-roll off פשוט טובים יותר עם הקופסא הזאת.
 
בזאת הסתיים החלק בערב שעסק בקופסת grounding מדגם QKORE6. 

אנחנו ממשיכים לעוד כמה קטעי שמיעה עם מוצרים נוספים כגון פלאגים שונים מדגמי QV2 + QK1 המתחברים לשקעים פנויים במפצל ובנוסף במפצל QB8 ישנו שקע המיועד למקור הקדם מגבר במערכת או לחליפין למגבר משולב. בכל הקטעי בחינה הללו ניתן ללא ספק להבחין בהבדלים. אולם הם לא דרמטיים כמו אלו שבוצעו עם ה-QKORE. מה גם שאנחנו כבר מעל לשעה בתוך ריבוי קטעי בחינה בזמנים קצרים אז המוח כבר מתחיל לאבד פוקוס.

יכולות ה-CPU במוחו של האודיופיל מוגבלות.

אני סבור שבדיקת המוצרים הללו בתנאי בית או בערב נוסף יניבו מסקנות ברורות יותר. בשלב הזה אלכס מבצע סוג של הפסקה קלילה באמצעות סיכום דברים קצר וקצת מה-"אני מאמין" האישי שלו, ומשם אנו ממשיכים למוצר שאותי מסקרן כבר תקופה אך טרם הצלחתי לשים את ידי עליו.

מרימי כבלים של NORDOST! 

מדובר במוצר בעל מראה צנוע ובעלות לא מבוטלת של 475$ לזוג! בשיחה מוקדמת עם אלכס על המוצר הספציפי הזה בין הייתר אני מבין שנושא העלות הגבוהה יחסית היא תוצר ישיר של המתכות ממנו הוא בנוי. קטע הבחינה כאן היה הקצר ביותר מבחנתי בכל הערב הזה שנמשך סביב השעתיים וחצי. ההבדלים בין קטע השמיעה עם מרימי הכבלים הללו ובלעדיהם היה תהומי. השיפור בתחום הבאס פשוט אדיר. אני לא יודע אם זה בגלל רגישות כבלי הרמקול של NORDOST או שהמוצר הזה יוצא דופן או שמה שילוב של שתי התיאוריות. בשורה תחתונה מבחינתי האישית המוצר הזה רישמית נכנס אצלי ל-wish list! 
 
אלכס מסיים את הערב עם הדגמה אחרונה של מוצר שנסקר אצלנו מוקדם יותר השנה ע"י ״נמר לוי״.

סדרת ה-Kone

מזה? משככים לציוד האלקטרוני בצורת קונוס, למערכת מרמת מפצל החשמל וכלה במגברים וכל מה שבניהם. לאחר ההסבר הטכני של אלכס, אני מסיק שההגדרה הנכונה ביותר של המוצר הזה הוא "משפך". הקונוסים האלו אינם מבטלים רזוננסים אלא מתעלים אותם מהמכשיר דרכם והחוצה. מכאן לדעתי הם "משפכי" רזוננסים ופחות מתפקדים כמשככים. 
כל הערב התקיים כאשר כל הציוד ישב על המשפכים הללו. בהסבר הטכני מסביר אלכס שיש חשיבות קריטית במיקום הקונוסים הללו מתחת למכשירים. הדגש הוא למקם את הראשון מתחת לשנאי או מתחת לחלק נע כדוגמת מנוע נגן והשניים הנוספים לאיזון המכשיר. הגישה היא 3 יח' למכשיר במיקומים אסטרטגיים ולא לפי סימטריה ויזואלית. הקונוסים הללו מגיעים במגוון מתכות שונות שלכל אחת תכונות צליל שונות. 

צילום: שיר בר אור
Nordost cable

AS מסמל שילוב של אלומיניום וכדור ברזל. כאן אופי הצליל הוא פתוח בגבוהים ולכן מומלץ למערכות עם אופי סאונד סגור.

AC מסמל שילוב של אלומיניום וכדור קרמי. כאן אופי הצליל שקוף, טבעי ומאוזן. 

BC מסמל שלב ברונזה וכדור קרמי. זהו אותו קונוס המיועד למיקום מתחת לשנאי, מנוע טרנספורט, מנורות. הקונוס הזה הוא המומלץ ביותר למיקום האסטרטגי במכשיר כפי שתואר קודם.כאן אופי  הצליל חמים ורך יותר.

TC מסמל שילוב של טיטניום וכדור קרמי. כאן אופי הצליל טבעי ופתוח יחד עם שקיפות מירבית.

אז תכלס איך זה נשמע?

המבחן כאן היה אבסולוטי. כל הערב התנהל כאשר כל הציוד שעבד היה מונח על הקונוסים הללו. שמענו קטע חוזר במשך 50 שניות. ואז אלכס וגבי לחרדת כולם הרימו באוויר את כל הציוד והסירו את כל הקונוסים. היו כמה חברה שהפסיקו לנשום למראה המחזה. שומעים שוב את אותו הקטע והתוצאות די ברורות. שיכוך טוב עושה למערכת דברים שאף רכיב אחר לא עושה. וכאן NORDOST מציעה שימוש באלמנטים שונים המאפשרים למאזין למצוא לעצמו את הקוקטייל הנכון וזה מדהים בעיני.


צילום: שיר בר אור
Nordost cable

השקעה ראויה להערכה מחברה מכובדת. 
 
סיכום
היה ערב נפלא! שמענו והכרנו דברים שהן בהחלט לא בסטנדרט ובאג'נדה הנורמטיבית של האודיופיל המצוי. יש כאן אוסף מוצרים מאוד מעניינים שנותנים למערכת טובה את הכלים והיכולת להתפתח למערכת מצויינת וזאת ע"י שיפור מיצוי יכולות גבוה יותר של הציוד הקיים.

תודה רבה לגבי וכמוכן לחברת NORDOST!!

מעבר לתגובות בפורום