רגע לפני ה- iPhone 3G הבא - מאין הגענו ?

רונן ביתן
09-06-2008 07:10

כמה שעות לפני השקת האייפון החדש, רונן ביתן יוצא למסע של חשבון נפש עם מיקרוסופט, אפל ויצרני המכשירים במזרח.

בדיוק היום לפני שנה, בכנס המפתחים של אפל, הכריז סטיב ג'ובס על המכשיר ששינה את פני העולם.

כדי להבין את גודל המהפכה, נזכור כי אפל מכרה השנה 10 מליון אייפונים, רובם בארה"ב. נכון, זה אפילו לא מדגדג את המכירות של נוקיה ואפילו פחות מיצרנים אחרים כמו סמסונג ומוטורולה, ובכל זאת הוא שינה את פני העולם.

הבשורה של אפל לא היתה ב"מה" אלא ב"איך". שנים נאבקו יצרני הסלולר על מנת לדחוף למשתמשים טלפונים חכמים יותר, כאלו שיביאו אותם לגלוש למייל, לאתרי אינטרנט, להוריד שירים, צלצולים ושומרי מסך, בקיצור כל דבר שיבדל, יחזק וימצב את המוצר כטוב יותר תוך כדי יצירת הכנסה נאה למפעיל הסלולרי.

צריך כמובן גם לזכור כי רוב מכשירי הסלולר הנמכרים בעולם פשוטים ולמעשה באו לענות בעיקר על הצורך של שיחות קול. לא וידיאו, לא גלישה בדפדפן קטן ומעצבן, אולי קצת אימייל ואם הלקוח בן 16 אז גם כמה רינגטונים. לכן המספרים אינם לגמרי משקפים את המציאות מחד ומאידך, קהילת המשתמשים במכשירים החכמים נותרה מוגבלת.

האם יכול להיות מכשיר חכם, בעל שלל יכולות מתקדמות ובכל זאת מתאים למשתמשים שאינם טכנולוגים? כאן בא האייפון ושינה את חוקי המשחק לחלוטין. הסוד היה בשילוב מערכת הפעלה מתוחכמת ויציבה להפליא, עם חומרה איכותית מאוד בעלת טכנולוגית מסך פורצת דרך.

לתוך אלו הוסיפו מהנדסי אפל שורת ישומים מעניינים וכמובן נגן סרטים ומוזיקה משובח. התוצאה הסופית היא ללא ספק פריצת דרך – סוף סוף מכשיר בעל מסך מגע (הלו נוקיה, לא נוח לנו ממשק הסימביאן והניווט המסורבל של ה N95) אך שאינו דורש סטילוס (כן מיקרוסופט, אפשר בלי. אילו הייתם מסתכלים על שוק תוכנות הניווט, הייתם רואים את זה כבר לפני 3 שנים) ושעושה הכל פשוט טוב יותר.

אין באייפון כמעט שום דבר שלא היה לאחרים קודם אלא שלהבדיל מהם, הוא פשוט לתפעול, אינטואיטיבי ומאוד COOL. באחת השיחות הפנימיות שלי בחברה בה עבדתי אז (דסטינייטור), הצגתי לעובדים את ספר ההוראות באנגלית בלבד שהגיע עם ה HTC קייזר החדש שלי. הוא היה משהו שכבר לא ניתן להגדיר כחוברת עם למעלה ממאה עמודים.
האייפון שקניתי זמן קצר אחר כך הגיע עם מדריך התחלה מהירה של כעשרה עמודים שהעיקר בהם הוא סט תמונות אינטואיטיביות האומרות – "זה עובד בדיוק איך שנדמה לך, אתה לא צריך יותר מזה כדי לעבוד עם האייפון".

ואכן, כשהעברתי את האייפון לחברים שלא ראו סלולרי חכם מימיהם לא היתה להם בעיה לגשת לפונקציות הבסיסיות ללא שום הסבר או עזרה מצידי. לא צריך להיות גאון לנהל שיחות, לנגן שירים או לגלוש במכשיר כל כך פשוט המוליך אותך צעד אחר צעד בממשק גאוני.

מה יש בו באייפון שעושה את זה לכל כך הרבה אנשים? ובכן הסוד הוא כאמור האיך. סוף סוף ניתן להגיע לכל מקום במספר לחיצות, כל הלחצנים נראים אותו דבר כך שברור מאוד מתי זה תפריט, כפתור דו מצבי או סתם תמונה. הכל מעוצב למגע יד ומלווה באנימציות נעימות. הוסיפו לזה מסך מגע שאינו רגיש לשפשופים, אקסלרומטר המאפשר סיבוב המסך ללא לחיצה או פתיחת מקלדת ומעבד מהיר וקיבלתם את המכשיר היחידי ששווה לקחת איתך לטיסה ארוכה. משחקים, סרטים והמוזיקה שלך – הכל באיכות מדהימה.

ביום יום התפעול הוא נוח להפליא והמכשיר רחוק מכל הבאגים המוכרים כל כך לחובבי מערכות מבוססות WIN CE או סימביאן. בנוסף, אין יותר מדי אפשרויות ואין תאימות לכל מה שזז בשוק אלא רק את מה שאתה באמת צריך או מה שנדמה למהנדסי אפל שאתה צריך. במהלך השנה ראינו לא מעט מכשירים שהציגו עצמם כ IPHONE KILLER . לא מעט יצרנים כיום מוציאים מכשירים בעלי מעבד שלכאורה הינו מהיר יותר, בעלי יכולת הרחבת זכרון כמעט לא מוגבלת וזולים מהאייפון. הצרה היא שרובם עדיין מתבססים על מערכת ההפעלה המיושנת להחריד של מייקרוסופט.

גם ברגע זה - עם כתיבת המאמר בתוכנת וורד עומדים לרשותי עשרות פונקציות מתקדמות של מיזוג דואר, הדפסת מעטפות, עבודה משותפת על מסמך, הרשאות קריאה ועריכה ועוד ועוד. למעשה, 95% ממשתמשי התוכנות האלו לא ישתמשו בפונקציות הכבדות האלו לעולם אך מייקרוסופט ממשיכה לסרבל את התוכנות שלה ולפתח עבור ה5% הנותרים העובדים בסביבת עבודה כבדה מאוד, ברשת אירגונית ובשיתוף מלא. אני מתאר לעצמי שה5% האלו עובדים בחברה הנמצאת בסמוך לסיאטל ושמה מתחיל באות M . כל השאר משתמשים כל הזמן בעזרה או ממשיכים להסתבך עם מאות יכולות מיותרות, תפריטים כבדים וממשק לא נוח. כך בדיוק גם המצב עם מערכת ההפעלה WM שממשיכה להיות הפלטפורמה העיקרית בשוק. אמנם מייקרוסופט מתגאים במכירות של 20 מליון רשיונות תוכנה בשנה החולפת אך לדעתי הדבר נוסע בעיקר מחוסר בחלופה אמיתית בשוק.

כל "קוטלי האייפון" למיניהם מתגאים בממשק מגע אלא שכאן מתחילות הבעיות. השותף העשיר מרדמונד עדיין משוכנע כי התפעול הנכון הוא בתפריטים וסטיילוס ומשאיר ליצרנים או למפתחי תוכנה זריזים את עבודת ההתאמה לתפעול באמצעות האצבעות. התוצאה היא איטיות מחרידה (מישהו אמר דאימונד?) וביצועים שרחוקים מלהזכיר את האייפון. בנוסף, לאחר לחיצה או שניים נגיע שוב לממשק המייקרוסופט המסורתי ושוב נזדקק לסטילוס.
בקיצור, אין ולא יהיה אייפון קילר עד שמיקרוסופט לא ישבו לבנות שוב מחדש את מערכת ההפעלה, הפעם בצורה קלה ואינטואיטיבית ורצוי גם יפה כפי שעשו באפל. אגב, בתכונות עצמן, למיקרוסופט יש בהחלט מה להגיד. ממשק ה-EXCHANGE שהפך להיות סטנדרט בכל כך הרבה ארגונים מקבל השלמה נהדרת עם טכנולוגית ה PUSH אשר מאפשרת לנו להשאר תמיד מעודכנים. צריך לזכור כי הפתרון הדומה מבית RIM דרש מכשירים יעודיים (בלקברי) ובעיקר שרת יעודי ויקר להפליא.

אין ספק כי מיקרוסופט עשו רבות גם בנושא האינטגרציה עם GPS ושימוש במכשיר כמודם. אך אני תוהה עדיין מדוע ממשק ה- WIFI כל כך מסובך, הBLUETOOTH דורש ידע מוקדם בנושא פתיחת COM שאינו מצוי מן הסתם אצל משתמש חדש והדפדפן... מי שראה איך YNET נראה באקספלורר יודע כי אין סיכוי לנצח שום שוק עם מוצר מוזר וקשה כזה.

מה יהיה באייפון החדש? ברגעים אלו עם כתיבת הכתבה נותרו עוד כ- 10 שעות עד ההשקה ההסטורית. האמת, גם אני יכול להכנס לכל מיני ניחושים לא חשובים על האם יהיה או לא GPS, מה יהיה גודל המסך והאם יהיה אדום. זה באמת לא חשוב. אומר לכם מה באמת יהיה שם: מכשיר סלולרי מתקדם, עם יכולות קישור ארגוניות ועם יכולות בידור מדהימות.

כעת עם פתיחת השוק וחנות האפליקציות של אפל נראה בוודאי חדשות לבקרים משחקים וישומים מתקדמים שישפרו את המכשיר המדהים הזה עוד ועוד. הדור השלישי חשוב לי בעיקר בגלל היכולת הסימולטנית לגלוש ולקבל שיחות (מה שאומר שאוכל להשתמש בסנכרון תמידי לשרת מבלי שאחשוש לאבד שיחות) ולא עבור טכנולוגית הוידיאו שתמיד חשבתי למיותרת. הדור השלישי יפתור גם את בעית הגלישה האיטית בספארי במקומות חסרי WIFI ויאפשר לי גישה נוחה מכל מקום לאינטרנט. אני בטוח שעדיין יהיו מכשירים של סמסונג, HTC, ETEN ויצרני מכשירים נוספים שיציעו לי הרבה יותר תכונות והרבה יותר על הנייר אך כאמור, עד שמיקרוסופט לא יעשו בדק בית רציני ויציעו לי גם הנאה בשימוש במכשירים מבוססי הטכנולוגיה שלהם, אני בעורקים ואשאר עם התפוח.

גילוי נאות: הכותב עבד בחברת דסטינטור וכעת עובד בחברת איתוראן

מעבר לתגובות בפורום