״שימוש בכבלים מאותה חברה זה הדבר החשוב ביותר״- ראיון עם Nordost

נמר לוי
29-11-2017 18:07

הכבל החשוב ביותר הוא כבל הכח ששיוצא מהקיר, שיכוך המערכת וחווט איכותי ימנע מכם שדרגת מיותרת וכבלים צריכים להיות מאותו יצרן.

Alex Brady מנורדוסט ועבדכם הנאמן ישבנו לשיחה על כבלים, אביזרים והמשמעות שלהם.

nordost cables

״נורדוסט נוסדה ב-1992 על ידי Joe Reynolds. אנחנו מתכננים מייצרים הכל במפעל שלנו בארצות הברית. מרכבי הבידוד, הכבלים כמובן ועד למכשירים. את דרכי התחלתי לפני 20 שנה בחנות של אבי. שם הוא מכר היי אנד אודיו ומילדות נחשפתי לאותם מוצרים בשילובים שונים. הכניסה שלי לתעשיה היתה דרך מוניטור אודיו שם עבדתי במשך כמה שנים ולאחר מכן, לפני שנתיים, עברתי לנורדוסט. זו היתה כמו סגירת מעגל עבורי. את הילדות שלי בחנות של אבי העברתי איתם וההכירות שלי עם החברה והמפעילים שלה היה מעולה. העבודה שלי בנורדוסט היא המאתגרת ביותר. ראשית אני נחשף למוצרים מדהימים ביד אחת וביד השניה אני נחשף להנדסה והקפדה שלא מצאתי באף מותג כבלים בשוק האודיו העולמי.״

אז מי היא נורדוס? חברת כבלים, אביזרים?

נורדוס מתמקדת בכל מה שהוא אינו אלקטרוניקה. אביזרי שיכוך אינם זרים לנו. אנחנו מתחשבים בעניין הרזוננס מיום הקמתה של החברה בתיכנון הכבלים שלנו. כבל רועד מעביר את הרעידות הללו למערכת. אי לכך, החלטנו שבזכות הנסיון שלנו בתחום שיכוך הרעידות, הגישה שלנו לחומרים מאוד מיוחדים והמעבדות שלנו, שניתן לייצר ציוד משלים לאודיו באיכות גבוהה ביותר. נורדוס היא חברה שמוצריה לא רק נועדו למקסם את התוצאה אם כי להביא את המערכת למימד כזה שלא יהיה ניתן להשיג עם אלקטרוניקה או רמקולים. זה משום שאם האות לא מועבר טוב, אף מגבר לא יידע להתגבר עליה ולשפר אותה.

כבלי נורדוס מהדור הראשון היו בהירים ואנליטים. לעומת זאת, נעשה שינוי משמעותי בסדרות החדשות והם מאוזנים ומלאים. ממה נבע השינוי הזה?

ראשית המטרה היא להתאים את הכבלים שלנו לכל מערכת. עם זאת, אסור לוותר על השקיפות וההבחנה של הכבל בהעברת פרטים. ם תשמע את הרמקולים שיצרו לפני 20 שנה תבין שרמת השקיפות והאווריריות שלהם היתה נוראית ביחס לרמקול מודרני. אי לכך, מערכות שהיו מחוברות בכבלים שלנו הצליחו להעביר שקיפות ואווריריות שאף כבל אחר לא הצליח להעביר.

nordost SORT KONE

מכיוון שאנו כל הזמן בוחנים את השוק, מאזינים למוצרים חדשים, גילינו שהיום הרמקולים שקופים יותר, אוורירים יותר ומדויקים יותר. אי לכך פיתחנו ליין חדש שאפשר לנו לשלב בין היכולות המיוחדות של Nordos בשילוב מוסיקליות ואיזון טונאלי עשיר.

עם זאת. אנחנו תמיד עם הפנים קדימה. בוחנים את המוצרים המתחדשים בשוק ובוחנים את עצמינו תמיד.

אם לא היית עובד בנורדוסט. איזה כבלים היית שם במערכת שלך?

האמת היא שהתשובה שלי תשמע מתחמקת אבל היא לא. אני אבחר בנורדוסט משום שיש להם פתרון לכל סוג של מערכת בזכות השילוב של מפצלים, אביזרי שיכוך, מכשירי הארקה וכבלים כמובן. אבל תזכור שבמשך 20 שנה עבדתי בחברה של אבי (חנות אודיו היי אנד) ושיווקנו נורדוסט במשך שנים רבות. אי לכך אני מכיר את הכבלים הללו טרם התחלתי לעבוד בנורדוסט. אבל את השאלה הזו נשאל בעבר המייסד של נורדוסט והוא ענה שלא משנה באיזה כבלים אתם משתמשים, הכי חשוב שהמערכת שלכם תהיי מחווטת עם סוג אחד של כבל. להשתמש באותו סוג של כבל זה הגיוני, ולהשתמש בנורדוסט זה הכי הגיוני. זה מוביל אותי למתן מוצרים לביקורת. אנחנו לעולם לא מאפשרים לבחון רק את האינטרקונקט למשל. מי שרוצה לבחון את היכולות של נורדוס מוכרח שיהיה לו לופ של הרכיבים. מהאינטרקונקט ועד לכבל הרמקול ומה שבדרך. לעומת זאת, את האביזרים שלנו (שיכוך, מכשירי הארקה) אין לנו בעיה שיבחנו כמוצר יחיד.

nordost SORT KONE

מה אתה חושב על אסכולת ה״אין הבדלים בין כבלים״?

קודם כל המדידות מוכיחות את ההבדלים. יש ספספיקציות לכל כבל. רואים בבירור על ציוד המדידה שלנו שההבדלים במדידה נובעים לא רק בשינוי איכות המוליך אלה גם בזכות המבנה שלו ואופן השזירה שלו בתוך השרוול. בהדגמה שהתבצעה אתמול ללקוחות של גבי ביצעתי שילוב מוצרי נורדוסט באופן מדורג במערכת. לאט לאט הצליל השתפר עד שלאוזני ההבדלים בין הלפני ואחרי היו דרמטים. לאחר שהמערכת היתה משודרגת בכל האביזרים שלנו, ניתקנו אותם וחזרנו לכבלים פשוטים No-Neme והנפילה בסאונד היתה כזו שלא היה אדם שנישאר אדיש לכך. ואתה בטח רוצה לדבר איתי על עניין המבחן העיוור. אז זהו, אני טוען שכל אחד צריך לבחון את הוספת רכיב במערכת שלו בצורה הנוחה לו ביותר. הוא צריך להיות בוגר ומנוסה על מנת להבין מה הוא שומע. אם נוח לו מבחן עיוור? קדימה. אין מניעה מזה. עם זאת, מבחנים מהסוג הזה עלולים לפגוע קשות ביכולת השיפוט של המאזין. אני מכיר אנשים שנכשלו במבחנים עיוורים כשההבדלים בין הרכיבים היו כאלה שלא ניתן להכחיש אותם. מבחנים עיוורים הם עניין אישי. כל מאזין או לקוח בוחן בדרך שהיא הנכונה ביותר עבורו. בלי קשר, כשמבקשים ממך לעשות מבחן עיוור לאיזה שהוא רכיב, במיוחד כאשר מדובר באדם שאינו מבחין ויש לו אג׳נדה בעניין הזה, הם לא מחפשים באמת לחפש את השינויים הללו ברכיבים אם כי בוחנים אותך כאדם. אין הרבה אנשים שנהנים ממבחן כזה. זה כמובן מוסיף לקושי. במיוחד כאשר אינך רגיל לשמוע מוצרים שאינך יודע מהם.

nordost SORT KONE

הדבר החשוב ביותר הוא להיות עם ראש פתוח, רגועים. לבדוק רכיב חדש רק על המערכת שלהם, שהם מכירים אותה וכמובן שהיא צריכה להיות ברמה כזו שתאפשר להבחין בשינויים הללו.

מהו הכבל החשוב ביותר במערכת?

כמובן שכבל ההזנה מהקיר. הוא הכבל שממנו יוצא הכל. אם הוא לא איכותי מספיק, מה שיבוא אחריו ישפיע פחות על התוצאה. ההזנה היא קודם כל, אחריה המקור וכן הלאה. כמובן שהדבר הנכון הוא לחבר את המערכת כולה בכבלים איכותיים. אם יש לך פטיפון אז כבל הזרוע הוא החשוב ביותר אחרי כבל ההזנה. בכלל, צריך לזכור שכל שרשרת הכבלים הם בעצם מכשיר אחד. כלומר הם צריכים לעבוד יחד. כשהם עובדים יחד, האפקט המתקבל הוא בדרך כלל הנכון ביותר, המשפיע ביותר והמאוזן ביותר. זה בתנאי שמדובר בכבלים איכותיים ומוקפדים.

nordost cables

ומה חשוב יותר. החומר ממנו עשוי הכבל או הטכניקה וההנדסה?

הכל חשוב. ממש ככה. חומר איכותי שמסביבו התיכנון לא מוקפד ישמע נורא. באותה מידה תכנון מוקפד עם חומרי גלם לא איכותיים ישמע נורא. צריך לשלב בין שניהם. למשל אנחנו משתמשים במוליכים הכי טובים שניתן למצוא. עם זאת, כל מוליך הוא סינגל קור (לא סיביות) שמסביבו מלופף גומי מיוחד שתפקידו הוא למצמם מגע בין הבידוד למוליך. זה אומר שיש הרבה אוויר בכבל והאוויר יחד עם הגומי משכך כל ויברציה שתאיים על הכבל.

כמה כבלים מסדרת Odin נמכרים בעולם בשנה?

אנחנו לא מוכרים אותם בכל מדינה בעולם. אנחנו גם לא מאפשרים לכל אחד ליבא את הכבלים שלנו. אנחנו בוחנים היטב את היבואנים שלנו בעולם. כיום, רק 20 חנויות בעולם מוכרים את ה-Odin ומלבדן אנחנו מאפשרים לחברות אלקטרוניקה בודדות. האמת שתי חברות בלבד להציג את ה-Odin 2 בתערוכה. הראשונה היא Constelaition Audio השניה היא Moon Audio. יש לנו המון בקשות מיצרנים אבל אנחנו מסרבים בנימוס. אנחנו חושבים שהמערכת צריכה להיות ברמה מסויימת מבחינתינו על מנת שיציגו עם ה-Odin 2.

Odin_2-Speaker_Cable

אפרופו תערוכות. אנחנו אחת מהחברות היחידות שעושות סשנים של הדגמה בזמן אמת בתערוכה. מדובר לפעמים ב-4 סשנים בשעה. זה לא קל אבל זה מאפשר לנו להעביר את היכולות של הכבלים שלנו, האביזרים שלנו והמבודדים שלנו למאזין.

צריך לזכור שלנורדוסט מוצרים בטווח מחירים רחב ביותר. ואל תתבלבל, כולם מאוד מוקעים ומוקפדים, גם הבסיסי ביותר עובר ביקורת איכות קפדנית הכוללת האזנה למוצרים ושיפור הצליל על מנת שיהיה הטוב ביותר למחירו.

ומה לגבי אביזרי השיכוך שלכם? מהי ההשפעה של החומרים ממנו הם עשוים על הצליל.

ראשית אני ממליץ לשלב ולבדוק מה הכי מתאים למערכת שלכם. למשל הברונזה מתבטא מעולה מתחת לשנאי. הקונוסים שלנו לא מיועדים לבטל אנרגיה שמרעידה את השנאי.

nordost SORT KONE

הם מיועדים למשוך את האנרגיה הזו ממנו ולהעביר אותה לאוויר. ככל שהרכיב משוכך יותר, רועד פחות, כך הוא מנגן טוב יותר. זה גם לא משנה אם מדובר במנורות, טרנזיסטור דיגיטלי או פטיפון. כל רכיב מושפע מרזוננס. כשהוא נעלם, הצליל פשוט מפוקס יותר, מאוזן יותר ופתאום הפרטים מאחור יצאו החוצה מבעד לרעש. זה כמו להוריד שיכבה של אבק מחלון. עד שאתה לא מוריד אותה, אתה לא מבין כמה החלון היה מלוכלך קודם. ולגבי ההשפעה. הטיטאניום יותר חד ומדויק מהברונזה למשל. לכל חומר יש השפעה שונה על הטונאליות של המערכת אך כולם מסוגלים להתמודד היטב עם הרזוננס.

ומה לגבי מכשיר ההארקה? האם לא עדיף לעשות הארקה מחוץ לבית על ידי אלקטרודות באדמה רטובה? זה אמור להיות הכי טוב.

בחנו את זה רבות. ביצענו השוואות במעבדה שלנו וגם אצל לקוחות. יש לנו כמה לקוחות שהשקיעו הון על הארקה נפרדת מחוץ לבית. אחרי שהתנסו במכשיר הזה, הגיעו למסקנה שהוא עובד טוב יותר. אתה יכול בקלות להעמיד את זה למבחן.

nordost QX POWER PURIFIERS

אם אתה מכיר מישהו שיש לו הארקה כזו, קח מגבי מכשיר ותשווה אצלו. אני בטוח שאתה תהיה בשוק מהתוצאה. חשיבות איכות הארקה היא דרמה. הפער בין מערכת עם הארקה טובה לכזו שלא נשמעת באוזן בקלות. זה מתבטא בשקט, במיקרו פרטים ובדינמיקה בכלל. הארקה לא טובה משפיעה על הבמה, על הפוקוס והטונאליות.

מה עם מדידות? 

אנחנו חושפים הכל. כל מוצר שאנחנו משחררים לשוק משווק עם המדידות שאנו מבצעים במעבדה שלנו. ההבדלים במדידות מובהקים, אי אפשר לפספס. זה מוביל לעניין ההבדלים בין כבלים. מי שחושב שאין, זה לא אומר שאין. זה אומר שזה מה שהוא חושב. המדידות מוכיחות בקלות שיש הבדלים בין כבלים ושההבדלים הם שמיעים מן הסתם. עם זאת, ישנם דברים שלא ניתן למדוד והם נמדדים רק בהאזנה. ולכן, עם כל הכבוד למדידות (ויש כבוד) האזנה היא כלי המדידה הטוב ביותר.

קישור רלוונטי למדידות הכבילה והאביזרים - קישור 1

נמר לוי

תודה רבה לגבי עמרם מסאונקוואסט על האירוח לצורך הראיון

 

מעבר לתגובות בפורום