סוני XE 9005 - ביקורת מסך טלוויזיה 4K HDR

ליאור קורן
26-11-2017 20:30

טלוויזית ה- XE 9005 של סוני, מציע מערכת תאורה דינמית אחורית ופאנל VA להעצמת השחורים והניגודיות, יש לה עיבוד תמונה מרשים, כמו גם התמודדות עם תנועה בתמונה. ומה לגבי 4K HDR? בדקנו.

סוני XE 9005 במבחן

בעולם טלוויזיות ה-LED LCD, מעטים הדגמים שמגיעים עם מערכת תאורת לד אחורית. ברוב הטלוויזיות, נורות הלד שמפיקות את תאורת התמונה במסך ממוקמות במסגרת בלבד. ה-9005 (XE 90) של סוני היא אחת מהבודדות שמציעות כיום תאורה גבית שיש לה יתרונות בהצגת תמונה וחסרונות מועטים שהם בעיקר עובי מסך גדול קצת יותר ותוספת מחיר לצרכן.

המסך שקיבלנו לסקירה הגיע בגודל 65", בחזית, המשתמש רואה מסגרת דקה שמקיפה את המסך, בגימור מתכתי מוצק לנקישת האצבע. הגב, כאמור עבה יותר משאר טלוויזיות הלד (6 ס"מ לגודל 65") בגלל מערכת תאורת התמונה המתקדמת יותר (על כך בהמשך) אבל אני לא רואה בזה דרמה גדולה כי העובי הופך ונהיה דק יותר ככל שמתקרבים לשוליים (למסגרת המסך) ובכך משיג אפקט דקיקות. מי שמתכוון לתלות את המסך על הקיר, כדאי שידע כי כי ספק הכוח כאן (בדגמי 55"-65") הוא חיצוני לטלוויזיה (כמו במחשבים ניידים) וגם גדול יחסית. באריזה מגיע כבל דק באורך של כשני מטרים מגוף המסך לספק ואותו כנראה רצוי להשחיל דרך הקיר אל ספק הכוח שיוצב במקום אחר. בדגם ה-75", ספק הכוח הוא פנימי. סוללת החיבורים בגב המסך (חלקה פונה לצד) מספקת ארבעה שקעי USB 2.0b – מתוכן שניים תומכים ב- 4K 60p והאחרים ב- 4K 30p.

סוני XE 9005 - ביקורת מסך טלוויזיה 4K HDR
מערכת ההפעלה זהה לזו של דגמי סוני מתקדמים אחרים – אנדרואיד TV מבוססת אנדרואיד 7 ועליה אפשר לקרוא בסקירות קודמות. גם כאן, אפשר להוריד אפליקציות מהחנות של גוגל (זוהי חנות של אפליקציות מותאמות לטלוויזיה ולאו דווקא זו המוכרת מהסמארטפונים). לפעמים מורגש היסוס קטן בתגובה או קירטוע, אבל שמחתי לראות שבוצע כנראה שיפור באפליקציה של סלקום TV מאז סקירת ה- SONY OLED A1 וכמות הקרטועים שנראו בזמן צפייה בסרטים ירדה הפעם.

סוני XE 9005 - ביקורת מסך טלוויזיה 4K HDR
סוני אנדרואיד TV
השלט הרחוק של ה-9005 זהה לזה של ה- OLED A1 מלבד העובדה שהגב שלו כאן עשוי פלסטיק (בתבליט דמוי עור) ולא מתכת. הלחצנים גם כאן אינם בולטים מספיק לטעמי, אבל יש לחצני קישור ישיר לשירותים כמו נטפליקס או חנות האפליקציות של גוגל. ביחס ל- SONY A1 יש גם קליטה ותגובה משופרת ללחיצות בשלט הרחוק, נראה שמקלט ה-IR נמצא במיקום טוב יותר לקליטה. הרמקולים של המסך, איך אומרים, ״באו לעשות עבודה״, עם צליל ברור וקול אנושי קל להבנה ואופי חד יחסית, אבל הבס לא מגיע לתדר הכי נמוך ששמעתי בטלוויזיות.

סוני XE 9005 - ביקורת מסך טלוויזיה 4K HDR
איכות תמונה - אור ושחור

בחזית, ישנו ציפוי חצי מבריק על פאנל המסך שנותן אפקט ״זגוגיתי״ לתמונה ואינו סובל במידה ניכרת מהשתקפויות ואור סביבתי. יש מסכי LED שסובלים מזליגות אור מהפינות, אז כאן לא רק שזה לא קיים אלא שהפינות אפילו מעט אפלות יותר (ממש בפינה) ביחס לשאר שטח המסך. פאנל המסך, מסוג LCD VA מנפיק שחור מרשים יחסית, כשהמסך כבוי הוא נראה שחור לחלוטין, כשהטלוויזיה פועלת ויש תאורה סביבתית רגילה וגם מעומעמת (למשל, מנורה פינתית חלשה בסלון), השחור מצויין בתמונה. כאשר האורות בחדר כבים לגמרי ויש חושך מוחלט מלבד המסך הפועל, אפשר להבחין בפעולתו של מנגנון התאורה הדינמי שגורם לאיזורים שונים בתמונה להציג רמות אור שונות והשחור מחוויר - במיוחד בצפייה מזווית קיצונית מהצד.  

אמנם, יחסית לטלוויזיות עם מנגנון ״תאורה גבית מקומית״ אין כאן המון אזורי תאורה נפרדים, ספרתי 45 איזורי תאורה בתמונה, אבל האלגוריתם של סוני פועל כאן בצורה מוצלחת מאוד. בטלוויזיות מדורות קודמים עם תאורה גבית דינמית, היתה עלולה להופיע תופעה של ״הילה״ - מעין הילה לבנה שהקיפה אובייקטים מוארים על רקע שחור בתמונה. ב-XE 9005, מנגנון התאורה הדינמית במסך פועל בצורה מעודנת ומאוד לא אגרסיבית. מה זאת אומרת? התאורה פועלת במדרגות, נניח שאם מדובר באובייקט על רקע מסך שחור לגמרי, אז האזור מאחורי האובייקט המואר פועל בתאורה חזקה יותר, האזור לידו בתאורה חלשה ובהדרגה עד להחשכה מוחלטת באזורים מחוץ לאובייקט.

התמונה הבאה צולמה בזווית חדה מהצד ובחשיפה ארוכה על מנת להדגיש לעין את אפקט התאורה האחורית האזורית, שימו לב כיצד האור חזק יותר באזורים שמאחורי אובייקטים בהירים בתמונה, לעומת שאר הרקע השחור. בצפייה רגילה, לא ממש רואים את הרקע המואר אלא רק את האובייקטים בתמונה.

סוני XE 9005 - ביקורת מסך טלוויזיה 4K HDR
מערכת התאורה הדינמית בטלוויזיה פועלת בצורה כזו בה היא כמעט תמיד מאירה יותר מאזור אחד ובדרך זו מצמצמת תופעות שליליות של הילה מסביב לגופים מוארים. קשה מאוד להבחין בגבול קשה וברור בין אזורי התאורה וזה נעשה בכוונה. במצב High השחור באזורים הכבויים הוא הטוב ביותר, אולי מעט על חשבון עוצמת התאורה באזורים המוארים. בכל מקרה, אני ממליץ להשתמש בערך "בינוני" או "גבוה" על מנת לנצל את יתרון התאורה הדינמית. במצב "נמוך", כל המסך מואר מעט יותר משחור – גם באזורים שאמורים להיות חשוכים לגמרי. אם מוצג תוכן וידאו בפורמט תמונה רחב במיוחד (21:9), אז השוליים השחורים למעלה ולמטה לא יהיו שחורים לגמרי, אבל זה לא ממש מורגש. אגב, בעת הכיול, חבל שאי אפשר להעתיק ערכי כיול לכל הכניסות ביחד, זה היה נוח יותר. ה-9005 מגיעה עם פאנל בעומק צבע של 10 ביט ומציגה את מרחב הצבע העדכני DCI-P3 שמיועד לקולנוע דיגיטלי 4K.

צפייה בתכנים - HD / UHD

רק לפני שנים בודדות, הטלוויזיות בישראל, נאלצו להתמודד עם תכני שידור שהגיעו הביתה באיכות גרועה למדי, במיוחד כשזה נגע לערוצים הפופולריים 2 ו-10. כיום, המצב טוב בהרבה: ערוץ 2 פוצל לשני ערוצי קשת ורשת וגם ערוץ 10 עבר לאפיק 14, תוך כדי זה, איכות התמונה עלתה שלב ל-HD. ב-4K, תחום השידורים הישראלי נמצא עוד בחיתוליו, אבל שירות נטפליקס מציע כבר היום מגוון תכנים נאה ברזולוציית 4K ושלל סדרות בפורמט HDR. גם יס הכניסה רגל ראשונה לבריכת ה-4K ונקווה כי תרחיב בעתיד הקרוב את מאגר התכנים.

הסדרה ״חסרי אלוהים״ (4K HDR) מוצגת ביחס תמונה קולנועי רחב במיוחד, מצולמת באתרי צילום מרהיבים ומוגשת בסטנדרט תמונה גבוה בהחלט. ה-9005 מציגה אותה בצבעים קולנועיים מענגים, עם עומק יפה בתמונה, בצד הבהיר והכהה של התמונה. צילומי שמיים מלאי עננים בצורות שונות, ה- 9005 מגיעה לעוצמת הארה מקסימלית של סביב 900 ניטס במצב HDR, מספיק להשגת תמונה בוהקת בחדר.

חסרי אלוהים - סוני XE 9005 - ביקורת מסך טלוויזיה 4K HDR
חסרי אלוהים - סוני XE 9005 - ביקורת מסך טלוויזיה 4K HDR

התמונה בסדרה ״מד מן״ בנטפליקס (1080p) מציגה גרעיניות מסויימת בתמונה ומי שעשה את הקולורציה בחר בהצגת תמונה ניגודית מאוד עם צבעים עזים והתוצאה הסופית בוהקת, השחורים קצת אטומים כאן, אבל יש משהו ״חזק״ מאוד בתמונה שיוצר לטעמי חווית צפייה מאוד מרשימה שמשאירה חותם על העין. גם מקצועני הצבע שערכו את הסדרה "איירון פיסט" משתמשים בגישה דומה, עם צבעים חזקים ואפקט HDR:

איירון פיסט - סוני XE 9005 - ביקורת מסך טלוויזיה 4K HDR

התמונה ממשיכה להרשים גם בעונה 3 של הסדרה נרקוס (4K). מידע הצבע הרווי מופיע כאן בתמונה בחלקים הבהירים והכהים כאחד, בפגישה הראשונה עם שגריר ארה״ב אחרי חזרתו של הסוכן פניה לקולומביה, החדר חצי מואר וה-9005 משקפת הכל בצורה יפה מאוד. הצבעים עזים, אבל לא רוויים יתר על המידה, התמונה צבעונית וחיה, מבלי לההפך למלאכותית.

נרקוס - סוני XE 9005 - ביקורת מסך טלוויזיה 4K HDR

חובבי ספורט ישמחו לדעת כי זו אחת מהטלוויזיות עם עיבוד תנועה מהיותר מרשימים, יש מעט Judder באופן יחסי (תופעת ה״רעד״ / קפיצה בתמונה בין הפריימים כאשר המצלמה נעה לצדדים) והיא טובה בנושא הזה יותר מטלוויזיות ה-OLED המתחרות.

הסדרה החדשה ״המעניש״ בנטפליקס משודרת אמנם ב-4K, אבל יש בה משהו אגרסיבי מאוד בעיבוד, ראשית, התמונה מגורענת למדי בחלקים רבים (בכוונה) וחלקה באחרים, הצבעים זוהרים ואפקט ה-HDR מוקצן, כאשר החלקים הבהירים בתמונה מוארים מאוד, חלקם אף ״שרופים״ (שימו לב לעננים בשמיים). נראה כי מהנדסי התמונה של סוני, העדיפו להציג את האזורים הבהירים בתמונה במצב HDR במצב בהיר - לפעמים על גבול ה"שרוף" במטרה להעצים את האפקט. בצפייה בחדר מואר חלקית, ה-9005 מציגה את אפקט ה-HDR באופן משכנע כשהיא מצליחה גם לשמור על שחור טוב (אם כי לא מוחלט כמו OLED). ה-9005 תומכת בפורמט HDR 10, כאשר הדגמים היקרים יותר (כמו A1) מציעים גם תמיכה בדולבי ויז'ן דרך עדכון קושחה.

המעניש - סוני XE 9005 - ביקורת מסך טלוויזיה 4K HDR
כאמור, למזלם של הצופים ומוכרי הטלוויזיות, הערוצים הפופולריים בישראל עברו סוף סוף לשידור באיכות HD. בצפייה דרך אפליקציית סלקום TV, זו עדיין לא איכות HD מושלמת לטעמי - במיוחד בימים הראשונים לאחר פיצול ערוץ 2 התמונה אכזבה ביחס לציפיות, אבל לפני כשבוע, נראה לפתע שיפור ניכר בתמונה וכעת זה בהחלט טוב יותר מקודם.

סיכום

איך אומרים בתרגום מאנגלית? ה-9005 של סוני מצליחה "לפגוע במטרה", להגיע לתוצאה  מרשימה כמעט בכל סוג תוכן: היא מציגה את הצבע כמו שצריך, גם כשצביקה הדר מציג בערב שישי את מילות הפתיחה שלו על הזדקנות וגם כאשר מדובר על תוכן 4K HDR באיכות הגבוהה ביותר. מעבד התמונה X1 יודע להציג תכני Full HD על מסך ה-4K בצורה מרשימה, כך שממש לא חייבים תכני 4K מקוריים על מנת להנות מהתמונה. מעבד התמונה X1 מציג למיטב אבחנתי הצנועה תוצאות קרובות מאוד באיכות עיבוד הווידאו לאלו של מסכי הדגל של סוני עם מעבד ה- X1 Extreme. איכות התמונה האופטימלית מוצגת בעיקר לצופים שיושבים מול הטלוויזיה, אם אתם מתכוונים לצפות בזווית מהצד, השחור מחוויר.

בגדלי 55"-65", מול הסוני 9005 מתחרה טלוויזית ה- OLED C7/B7 של LG וזו יכולה להיות התלבטות: לסוני יש עוצמת הארה חזקה יותר, עיבוד וידאו ותנועה מצויינים, ל-OLED יש יתרון בניגודיות, שחור וזוויות צפייה (ואם רוצים מסך OLED של סוני, יש לעלות בתקציב). מחפשים מסך גדול יותר שיציג את תמונת ה- 4K HDR במלוא הדרה? בגודל 75", התמונה משתנה לגמרי ומול מחיר של 23,990 ש"ח לסוני, ה- OLED המקבילה (בגודל 77") ממריאה למחיר של מעל 100,000 ש"ח, כך שאין כאן ממש מקום השוואה. עצם זה שאני משווה את ה-9005 בעיקר מול ה-OLED, מהווה מחמאה עבורה, דגמי ה-LED המתחרים של סמסונג ופנסוניק מגיעים עם תאורת מסגרת בלבד לעומת התאורה הגבית ב-9005 שמשפרת את אפקט הניגודיות ומצמצמת מאוד תופעות כמו זליגות אור. לטעמי, בסעיף איכות התמונה היא גוברת על המתחרות במסגרת התקציב ומציעה איכות תמונה מובילה בקטגוריית ה-LED.

מחיר


דגם KD-55XE9005 (גודל 55"), מחיר: 9,990 ש"ח
דגם KD-65XE9005 (גודל 65"), מחיר: 14,990 ש"ח
דגם KD-75XE9005 (גודל 75") מחיר: 23,990 ש"ח

אחריות: 3 שנים מלאות של ישפאר

מעבר לתגובות בפורום