חוט לקשת - כבל לאוזניות Atlas Cable Zeno

נמר לוי
24-11-2017 00:44

הגיע הזמן לחשוב כמו ברמקול. אם את אם בכבלים שלו אנחנו משקיעים אלפי דולרים למטר, מה שונה האוזניה ממנו? מה, לא מגיע גם לאוזניות שלכם להתפנק?

כן. כמו עם כבל הרמקול גם לכבל האוזניה ישנה משמעות. משום מה, כנראה בגלל המימדים הצנועים של האוזניה, הכבל שלה איבד את החשיבות בקרוב האודיופיל הממוצע שהוא חובב אוזניות למחצה. אני מכיר כמה כאלה שמושקעים בסטים מאוד מרשימים של כמערכת אוזניות משובחת ותמיד מתנוסס שם כבל בסיסי כזה, העיקר שיעביר לי סיגנל לאוזניה.

אז זהו שלא. וזו אינה הפעם הראשונה שאני מתנסה בכבלי אוזניות ותמיד הם שיפרו את התוצאה.

על מנת לבצע את המבחן השתמשתי באחת האוזניות שאני מכיר היטב. ה-סנהייזר hd650. זו אוזניה פתוחה מצויינת למחירה. אולי אחת מהטובות ביותר במחיר הזה. והיא, שידועה כאוזניה שקופה ונטרלית, מרגישה לי בטוחה מספיק בשביל לנתח את ההבדלים בין הכבל המקורי שלה, לזה.

 Atlas Cable Zeno

המותג - אנגליה - מתים על אודיו - עושים את זה מהנשמה! 

בדף המספר על החברה הם מדווחים את מה שכולם מדווחים. ברור שהם אוהבים את מה שהם עושים, וברור שיש להם שנים רבות של נסיון בתחום. מצאתם פעם בעמוד של ״על החברה״ דיווחים של ״אין לנו מושג מה אנחנו עושים כאן?״

אבל פה יש משהו נוסף. משהו נוסף וחשוב. החברה הזו ידועה מאוד בכבל האוזניה שלה. בכל ביקורת שקראתי עליהן היה מדובר על סוג של קסם. כאילו מצאו איזו נוסחה להזרים אות, דווקא לאוזניות, יותר טוב מאשר היתר. אמנם עניין היותר טוב מהיתר לא מוזכר בשום מקום, אבל וואלה, הגזרה הזו, של כבלים לאוזניות היא החלק החזק של החברה.

אחד המקומות שהכבלים הללו זכו בו לתשבוחות רבות הוא דווקא המזרח הרחוק. שם, בכמה ביקורות יפניות (ולא, אני לא דובר יפנית) וסיניות (גם לא דובר - צ׳טער) מצאו את הכבל אוזניות המדובר כמדהים. איך אני יודע? עשיתי תרגום לאנגלית ויצא איזה משהו מחורבש כזה שהצלחתי להבין ממנו שמישהו שם, עם עיניים מלוכסנות ומערכת אוזניות משוגעת, כמעט הציע נישואים לכבל הזה. עם זאת, בשלל מגזינים שונים מקבלים המוצרים שלהם תשבוחות וקריאות כמעט דתיות על רמת הביצועים שלהם.

אז אחרי כל ההקדמה הסופר מיותרת הזו (צריך למלא תוכן, כן?), צילצלתי לניסן מפיוז וביקשתי ממנו לקבל כבל (שתי מילים אות אחת שונה והמשמעות אחרת - קטע עם השפה שלנו). וזה ענה בחיוב. תוך שלוש שעות הוזנקה לימוזינה שחורה משוריינת מבית פיוז, ממנה יצאו שני חבר׳ה עם חליפות, משקפי שמש שחורות, פתחו את תא המטען שממנו בקע אור מסנוור, היה קשה לראות מה עשה שם זה שתחב ידו פנימה, אך לכשהוציא אותה, נראתה בידו של הימני מזוודה מקודדת אשר נקשרה לידו באזיקים - מרשים הא? אז זה לא היה ככה. בתכלס זו היתה סיטרואן פרטנר ואת הקרטון הממותג של האוזניה הוא העביר לי בכלל דרך החלון עם עט ודף תעודת משלוח. אבל היה כיף לזרום את התיאור הקודם.

 Atlas Cable Zeno

הכבל בצבע אדום/בורדו (קשה לי עם שני הצבעים האלה), כאשר בצד אחד של הכבל חיבור 3.5 מ״מ ובצידו השני כניסה לאוזניה המתאימה (ניתן להזמין חיבור עבור כל אוזניה שקיימת בשוק). קל היה להבחין כי מדובר במוצר איכותי ביותר. מעבר לאיכות הבניה בלטו שני דברים נוספים. התחושה כי חומר העיטוף הוא איכותי ביותר וכזה שיעמוד בכל נזק שינסו לבצע בו (בזדון או בשוגג), ואיכות החיבורים עצמם שהם ללא ספק מרגישים סופר איכותיים.

נתונים טכנים כמו התנגדות וכ״ו לא מצאתי. אבל כן מצאתי איזכור ברור שהם מייצרים את הכבל הזה מנחושת טהורה במיוחד. ומכיוון שאני לא יכול ממש לבדוק את זה, אני מוצא סיבה מספיק טובה להאמים להם (תבינו מדוע ממש אוטוטו).

הצליל. או כמו שאומרים בשכונה ״לעסק״!

כמו ברמקולים בבית, גם האוזניה מושפעת מאוד ממה שמזין אותה. החל מהמקור ועד למה שמתחבר אליה. ובמשך תקופה לא מבוטלת פשוט שיחקתי עם כמה וכמה כבלים ״אורגינלים״ ביחס ל-Atlas Cable Zeno. להלן המסקנות.

אז כן. את האוזניה הזו אני מכיר מעולה. חי איתה כבר כמה כמה חודשים טובים ועם הדור הקודם שלה, שנים. ואני יודע היטב היכן המגבלות שלה. למשל בתחום הגבוה יש לה איזה קימפרוס קל בקטעים מתפרצים במוסיקה קלאסית, בס מדהים אך לא הכי מהיר ומדויק שנתקלתי בו אבל בהחלט אחד מהיותר מרשימים. היא פשוט פחות טובה מה-800 משמעותית אבל מציגה וויסינג מאוד דומה. וכן, למי שתוהה, את ה-800 אני מכיר לא פחות טוב. הכבל הזה לא יביא את ה-650 להיות 800. אבל הפער הזה בניהן עשוי להצטמצם בכמה פרמטרים חשובים מאוד שמביאים את התחום הזה שאנו מתעסקים בו (היי אנד, כן?) למקום הזה שהוא הופך להיות כזה שממש שומעים אותו באוזן.

 Atlas Cable Zeno

להיות בלי ולהרגיש בלי - ולהיפך

התוצאה עם הכבל המקורי של Sennheiser היא כאמור מעולה. אבל מה שהתרחש אחרי שחיברתי את הכבל הזה הוא אחת מההפתעות המשמעותיות ביותר שהיו לי בהתנסות הרבה שלי עם כבלי רמקול וכבלי אודיו בכלל. מעבר לשקט, הדיוק והרזולוציה שקיבלתי כתוספת, מצאתי גם יכולת אחת שאם מדברים על היי אנד, אז זה בדיוק הוא - הולוגרפיה. משהו מציאותי יותר מתרחש בצדדים של הראש שלי. זמרים שהיו נשמעים נהדר נשמעים עוד יותר טוב. כלי נגינה שהכרתי אותם במרקם מרשים מאוד דרך האוזניה הזו הפכו לנכונים יותר, טבעיים יותר. זוכרים שדיברנו על קימפרוס קל בתחום הגבוה בקטעים קלאסים מתפרצים? אז זהו, היא לא עזרה שם - סורי. אבל התחום הגבוה בכלל נכון יותר, מלא יותר, מאוזן יותר.

נכנס ליותר רזולוציה? כמובן

 Gustav Mahler: Symphony No. 2 "Resurrection" (Lucerne Festival Orchestra, Claudio Abbado)

הפתיח עם הכבל המקורי מרשים מעצם היותו כזה. גם איכות הצליל מעולה. אי אפשר ממש להתעלם מהיכולות של האוזניות הללו. אבל היא מרגישה על קצה היכולת שלה בכל הנוגע לדינמיקה, רזולוציה, מהירות והפרדה. אז זהו שלא. הכבל הזה לקח אותה עוד מדרגה אחת למעלה. הבס מגובש יותר, גדול יותר, מופרד יותר. המיד הנמוך מלא יותר - בהכל האוזניה הזו יותר עם ה-Atlas Cable Zeno כאילו הפוטנציאל שלה מומש לחלוטין. השילוב הזה של היכולות הבסיסיות שלה שהן ללא ספק גבוהות מאוד בתוספת יכולות נוספות, מאותה משפחה בדיוק.

 

גם בקולות אדם מצאתי את אותם יתרונות. למשל בקטעי אופרה שפברוטי מעורב בהן. המימדים שלו מוחשים יותר, הגובה שלו, העוצמה והמיקרו פרטים שבקולו. מצאתי את המיקום המדויק שלו בבמה. וכן, הפרופו במה היא גדלה בכמה ס״מ שבאוזניה מתפרשים כמטרים. זה אומר שההרכב המוסיקלי מאחורי הזמרים ממוקם בבמה מרווחת יותר, מה שמסדר לנו הפרדה טובה יותר ותמונת סטריאו ברורה יותר. לזה תוסיפו תלת מימדיות ותקבלו הולוגרפיה כל כך משכנעת עד שתרגישו כאילו אתם יושבים שם ממש.


Atlas Cable Zeno

בקטעי רוק תקבלו צליל דעיכה ארוך יותר כאשר מקל המתופף עוזב את הסנר אחרי שפגש אותו בעוצמה. זה מספר על דינמיקה מוגברת ויותר שקט. עם זאת, מתוקף השיפור באיזון הטונאלי תוכלו ממש להינות מאותו קטע בדיוק בעוצמה גבוהה יותר. בהופעות חיות לעומת זאת, כשמנגנים באיזה איצטדיון במימדים פסיכים, האוזניה תגלה לכם שמדובר בשטח פתוח וגדול, אך עם הכבל הזה, המימד שלו, הבמה הגדולה שהוא מציג והמרחב בכל, תגלו גם את הכתובת של אותו אצטדיון.


התאמה לאוזניות

בהיבט הטכני של החיבורים, כל אוזניה תתאים. אבל בעניין הצליל חשוב לזכור שמדובר בכבל נטרלי לחלוטין. הוא לא יתבל, לא ינמיך לכם גבוהים צועקים ולא ישנה כמעט דבר בוויסינג הבסיסי של האוזניה. הוא פשוט ייקח את מה שהאוזניה עושה בבסיסה אבל לקצה של הקצה - שקיפות מוחלטת!

Atlas Cable Zeno

סיכום

כמו עם הרמקולים שלכם. רוצים תוצאה טובה יותר? תשקיעו במסביב. במגבר איכותי, מקור כמו שצריך וחשוב לא פחות, ממש לא פחות - כבלים. המשמעות של ה-Atlas Cable Zeno על התוצאה היא מכרעת. היא יכולה לקחת את האוזניה שלכם לקצה היכולת שלה בתנאי שבאמת הכבל הוא החוליה החלשה. ואם אתם לא מושקעים שם, אז הגיע הזמן - זו כנראה החוליה החלשה.

ה-Atlas Cable Zeno   הללו שקופים, נטרלים ומדויקים. הצליל שהם מזרימים לאוזניה הוא כל כך ״נכון״ עד שהאוזניה כאילו קפצה כיתה. ממודל X לחצי מודל למעלה. לזה תוסיפו איכות בניה מרשימה מאוד וקבלתם מוצר משובח במיוחד.

היה נכון יותר שהחיבור למגבר יהיה 6.3 מ״מ בסיומת של הכבל ולא להשתמש במתאם (שלטעמי היה נשמע טוב יותר בלעדיו). ולכן, אם המגבר שלכם (מה שכמעט בטוח) הוא עם יציאת 6.3 מ״מ, זה מה שאמור להיות בקצה.

Atlas Cable Zeno

זוכרים שדיברנו על הפער בין ה-Sennheiser HD650 ל-Sennheiser HD800? אז כן, הכבל הזה לוקח את התוצאה יותר לכיוון של ה-Sennheiser HD800 מאשר לכיוון של ה-Sennheiser HD650. וזו לא רק מחמאה משמעותית מבחינה צרכנית, זה אומר שהכבל הזה עלול לעשות נזק אמיתי בכל הנוגע לשידרוג אוזניות. זה אומר שאם תשדכו אותו לאוזניה שלכם, ואתם טרום שידרוג אוזניה, יש סיכוי יותר מסביר שהכבל הזה ישאר והאוזניה גם כן. אבל אם תחשבו קצת בהגיון, תבינו שאם הכבל הזה עשה את מה שעשה עם ה-Sennheiser HD650 תחשבו מה יעשה עם ה-Sennheiser HD800, והמבין יבין…

מבחינת היכולות אין לי ספק שמדובר בכבל מצוין. בקטעי מוסיקה מורכבים הוא מציע הפרדה מצוינת, מיקרו פרטים שנחשפים בקלות לעומת הכבל המקורי שהוא לא רע בכלל אבל מה לעשות, זה יותר טוב, משמעותית יותר.

שורה תחתונה: יש לכם מערכת מבוססת אוזניות? אתם עם הכבל המקורי? קדימה הגיע הזמן - תתקדמו!

מחיר: 1790 ש״ח

אחריות ושירות: פיוז

מעבר לתגובות בפורום