מבחן לאוזנית Focal Utopia - האוזניה הטובה ביותר בעולם?

נמר לוי
21-11-2017 22:22

מתי בפעם האחרונה לקחתם זוג רמקולים ושמתם אותם בצידי הראש. כל אחד עשה את זה, והרגיש ״דביל״. תחשבו על זה שוב. זה כנראה הדבר הכי נכון לכם.

את focal אין מצב שאתם לא מכירים. היצרנית הצרפתית הזו, שמייצרת את אחד הרמקולים הטובים בעולם. זו שכל הזמן נימצאת בחזית הטכנולוגיה העולמית ביצור רמקולים. פוקאל הינה אחת היצרניות המוכרות, המוערכות והמשווקות ביותר בתחום האודיו היי אנד וברמקולים בכלל. יצרנית זו מתמחה ביצור רמקולים  עבור אודיו דו ערוצי וגם קולנוע ביתי, היא מציעה מגוון רחב ביותר של מוצרים ממחיר עממי ועד מחירים אולטרא יקרים. 

אני סבור ובטוח שאין מי שאינו מכיר את הרמקולים של היצרנית הצרפתית הזו. אבל אני גם סבור ובטוח שמעטים מכם מכירים את האוזניות שלהם. משום מה, בארץ, משהו שם לא היה מספיק נגיש לציבור. ועכשיו הגיע הזמן לחשוף את זה. ומדוע זה חשוב לי כל כך? משום שאני הולך לעשות לכם וואחד ספויילר, סופיילר כזה שמסכן את המשך קריאת הכתבה. אבל באמת, תהיו בני אדם, אני השקעתי פה לא מעט, נא לקרוא הכל.

 Focal Utopia Headhones

מדובר באוזניה במבנה over-ear. כלומר היא מקיפה את האוזן (בתקווה שאף אחד כאן לא דמבו).
אבל כאלה אוזניות אנחנו מכירים. מה כבר יכולה להיות הבשורה שתדרוש כותרת כל כך פרובוקטיבית?

כמה סוגי אוזניות

אוזניה סגורה: כזו שרק מי שמרכיב אותה על הראש שומע את המוסיקה

אוזניה פתוחה למחצה: מנגנת את רובו המוחלט של הצליל לכיוון האוזן אך בחלק הנגדי פתח שמאפשר לצליל ״להתאוורר״ החוצה למרחב.

אוזניה פתוחה: מנגנת פנימה ומתאווררת החוצה באותה מידה כמעט.

יש גם אלקטרוסטטיות ואוזניות המבטלות רעשי סביבה (לא חדש אבל תמיד מדליק אותי להקשיב לכאלה).

ויש עוד סוג - חדש חדש, זו העומדת למבחן היום.

את לא כמו כולן

זו לא אוזניה כמו שאתם מכירים. היא גם מנגנת אחרת מהיתר (נחפור לכם על זה, תרגעו).

אני יכול לספור על יד אחת את הפעמים שממש נכנסתי לדיכאון כשהחזרתי מוצר לאחר ביקורת. המוצר הבא, לכשחזר לניסן, הכניס בי כמה רגעים של געגוע. זו הפעם הראשונה בחיי שאני מאזין לאוזניה שהצליחה להעביר לי משהו שהוא בדיוק ההיפך מהתחושה של אוזניות. זו אוזניה שיש לה במה אמיתית עם רוחב, עומק, גובה, סדר - כמו במערכת דו ערוצית בחלל הכי מטופל בעולם.


אז מה עשו?

מה שעשו Focal זה בעצם לצאת מהקיבעון המחשבתי בתיכנון אוזניה ולעשות את מה שהם כבר יודעים לעשות מצוין - רמקולים. והאוזניות הללו הן שני מוניטורים, עם יחידות של רמקול ״רגיל״, שמנגן מאולטרה קרוב לאוזן, פול רייג׳ עם דרייבר אחד. זה אומר שבעצם הם תיכננו מוניטור שאמור לנגן ממרחק קצר מהמאזין והקצינו את התיכנון לקרוב עד כדי 2.5 ס״מ. אני לא חושב שיש אוזניות בשוק שהן יותר ״רמקול״ ברמת התיכנון מאשר האוזניה הזו. ואגב, האוזניה שמתחתיה, שעולה רבע, מתוכננת בדיוק כך אך זו, ה-Utopia, לוקחת את היכולות הללו לקיצון האפשרי.

אני לא נוטה להיכנס לתחום הטכני מידי בכתבות שלי. זה משום שזה לרוב לא ממש מעניין את כולם ובשורה התחתונה אפשר להשיג את החומר הזה באתר החברה. במקרה הזה, הרשתי לעצמי לספר לכם על התיכנון. זה משום שהאוזניה הזו היא פריצת דרך בתחום האוזניות - סטנדרט חדש. ואם יש לנו סטנדרט חדש, חייבים לחפור לכם קצת בעניין הטכני שהפעם, להבדיל ממקרים אחרים, הוא באמת חשוב.


 Focal Utopia Headhones

אז מה הקטע? (זהירות - מאוד טכני)

ליחידה הזו יש דמיון רב יותר ליחידת רמקול רגיל (כמו שיש לכם בבית) מאשר כל יחידה שממוקמת בתוך האוזניה שלכם. והפיתוח הזה, לקח 4 שנים על מנת להגיע למה שיש לי על הראש היום. בסופו של דבר אין אוזניה (לפחות אני לא נתקלתי בה) שנותנת תחושה של זוג רמקולים אמיתיים בחדר. המטרה של פוקאל היתה לעשות בדיוק את זה, לדמות זוג רמקולים אמיתיים בחלל. על מנת להשיג את זה היה עליהם לתכנן אוזניה פתוחה לגמרי. אוזניות פתוחות ידועות ככאלה שמצליחות להציג סוג של ״חלל גדול״ למרות שבעצם מדובר ברכיב שמנתק אותך מהסביבה בה אתה נמצא. אי לכך, החליטה פוקאל לבחור באוזניה פתוחה. אוזניות סגורות לעומת זאת, מנתקות את המאזין לחלוטין מהחלל ומציגות צליל של חלל מאוד קטן ו״קלסטרופובי״ ביחס לאוזניה הפתוחה. אבל את עניין האוזניה הפתוחה אנחנו מכירים כבר שנים. אז מה בכל זאת? החברה החליטה לפתח יחידת פול ריינג׳ בעבור אוזניות. הכוונה היא ליחידה רגילה, אך קטנה משמעותית.

focal Alpha 80

פוקאל הוציאו מהבויידעם את המוניטור סטודיו שלהם, ה-Alpha 80 שהוא מוניטור אולפני להאזנה קרובה ופשוט טיפלו בעניים מרחק ההאזנה לקרובה באקסטרים. על מנת להשיג צליל מדויק ונכון ממרחק כל כך קרוב ומיחידה כזו, היה עליהם לצמצם ככל הניתן את העיוות, להגביר את תחום ההיענות והרזולוציה. אבל הדבר החשוב ביותר היה להקטין מסה באופן קיצוני. למה קיצוני? משום שבשביל להפיק תדרים נמוכים מאוד בעיוות נמוך ככל הניתן ביחידת אוזניה רגילה, הטכניקה היא לחורר את גב היחידה ועל ידי כך לתת לה ״חופש״ מסוים. ולמה היא צריכה חופש? משום שהדרייבר באוזניה המוכרת לנו עשוי מחומר ״רך״. כמעט כמו שקית. החורים מאפשרים לו את התנועה.

יחידת אוזניה מסורתית

יחידת אוזניה מסורתית

המקרה הזה מדובר ביחידה קשורה, בצורת כיפה כמו ברמקול רגיל ועל מנת שתגיע לתדרים גבוהים היא צריכה לנוע בתדירויות כאלה שמסה גבוהה מידי פשוט לא תאפשר את זה.  עם זאת ה-X-MAX של היחידה בפוקאל הוא 4.5 מילימטר (זה המון). ולמי שלא יודע מזה, אז ה-X-MAX זו התנועה שהכיפה מסוגלת לנוע קדימה ואחורה. עם זאת, הסליל הוא כמעט בגודל של היחידה עצמה. ולמען האמת שהו הסליל הגדול ביותר שפותח ויוצר בעבור אוזניה כאשר קוטרו 2.5 ס״מ. הסליל המשמש את האוטופיה ואחותה הקטנה מוגן בפטנט. האתגר השני הוא הגומי ההקיפי. הרי סיפרנו לכם כבר שמדובר על יחידה כמו זו שיש לכם ברמקול. אז שם, בגומי המקיף את הכיפה, היה צריך ללכת לקיצון. ובשביל שתבינו. עובי גומי ההיקף הנמוך ביותר הוא 200 מיקרון ומי שמשתמש במידה הזה זו יצרנית היחידות הגרמנית אקוטון. בעבור יחידה כזו קטנה זה לא בא בחשבון, צריך דק יותר. אי לכך פוקאל פיתחו גומי הקיפי בעובי של פחות מ-80 מיקרון. זה דק ברמה כזה שאם תעבירו עליו את היד, בלי להתרכז במרקם, תלפו על פניו מבלי להבחין בו. ומדוע זה חשוב? משום שהגומי הזה הוא זה שמאפשר למסה הקלה הזו לנוע קדימה אחורה. ככל שיהיה עבה יותר, כך יקשה על היחידה לנוע.

focal utopia 


Focal Utopia Headhones

זה אומר שהחומר ממנה תהיה עשויה היחידה הוא השלב הבא בתהליך. עליו להיות קשיח מאוד וקל מאוד. הבחירה הראשונה היתה קרמיקה אך היא נפסלה משום שמגע עלול לשבור אותה. ואוזניה עם יחידה שבורה, לפחות למיטב ידיעתי, לא מנגנת מי יודע מה. לזה נוסיף שהיחידה תהיה פתוחה לגמרי (לא רק התיבה בה היא גרה), עליהם לבחור בחומר פחות ״פריך״. פוקל פנו לחומר שאותו הם מכירים היטב - אלומניום משולב עם מגנזיום באחות הקטנה של האוטופיה, ובאוטופיה משתמשים בחומר שהפך את פוקאל למה שהיא בתחום היחידות - בריליום. אבל יש עוד הבדל בניהן - המגנט. המגנט באחות הקטנה הוא כמובן ניאודניום אך יחידה אחת יצוקה. לעומת זאת, האוטופיה משתמשת במגנט ניאודיניום המחולק לשישה חלקים נפרדים. הפרדת חלקי המגנט מאפשרת לו, משום מה, להיות יעיל יותר.

המבנה עצמו המחזיק את  היחידה הזו (הקשת) עשוי קרבון באוטופיה ואלומניום באחותה הקטנה. כך בעצם הופכים את המבנה הזה לקל מאוד וחזק מאוד.


 Focal Utopia Headhones

 

אחרי ההקדמה המפוארת הזו אין מנוס מלעשות את הדבר הכי חשוב - להקשיב לה.

 Britten - Young Persons Guide to the Orchestra

טוב. זה לא רגיל. התחושה מוזרה. אני יושב מול המחשב ומולי זוג רמקולים של אדיפייר. מצאתי את עצמי מסיר את האוזניה מראשי על מנת להיות בטוח שהאדיפייר לא מנגנים גם כן. תחושת המרחב היא פנומינלית. הפתיח המאתגר מרגיש לאוזניה הזו כאילו ניגנתי קטע של גיטרה אקוסטית ושליש. קל לה, ממש קל לה. גם מעצם העובדה שהיא בעצמה לא קשה להנעה ומחוברת למגבר מנורות טרנזיטורי Class a מוסיף לה תלת מימדיות ודינמיקה שטרם הכרתי באוזניות. לשתי התכונות המרשימות הללו תוסיפו רמת הפרדת כלים פסיכית, מיקרו דינמיקה ורזולוציה ששמה מבחינתי את תחום האוזניות בסטנדרט חדש או לחלופין אחר.

בסולו חליל הפיקולו אפשר לשמוע פרטים שהאוזניות שלי ואחרות שסקרתי פשוט אינן מצליחות לחשוף. ואת הפרטים הללו אני מכיר מהמערכת האישית שלי. הקטע הוא, שגם את התחושה הזו אני מכיר מהמערכת האישית שלי ולא חשבתי שאצליח לקבל את זה באוזניות.

ממשיכים עם תופי הפרקשן. כאן ניתן להבחין ביכולת של האוזניה להציג טרנזיינטים בפרזנטציה מרשימה במיוחד. ניתן לשמוע את המקל פוגש את עור התוף, עוזב אותו שלאחריו תקבלו את המרקם הטונאלי של גוף התוף. אבל השוס הגדול הוא בכלי קשת. ההבחנה של האוזניה הזו בין כינור לויולה היא כל כך מציאותית עד כדי שניתן ממש להבחין בצבע העץ של הכינור. תחום המיד של האוזניה הזו הוא הטוב ביותר ששמעתי באוזניות. טוב יותר מאלקטרוסטטיות משודכות למגברי אוזניות ״על״ בכסף כזה, שלא מבייש מערכת אודיו ביתית מעולה.

 

 

 Ben Webster - stormy weather

דיברנו על מרחב? קחו את זה ליותר קיצוני. ג׳אז קלאסי כזה, רך ומעודן כזה, המוקלט בפאב מעושן שברקע שומעים את רחשי הצלחות והמזלגות של הקהל והאוזניה הזו מגלה לי את מימדי החלל בהקלטה ואת מימדי החלל שלי. תאמינו או לא, האוזניה נשמעת שונה בחדר העבודה הפצפון שלי (6 מ״ר) לעומת הסלון שלי (28 מ״ר). אולי זה פסיכולוגי, אולי באמת סיבה אקוסטית. אבל חשתי את זה. הפסנתר הפותח את היצירה נשמע חלום. גוף יש, דינמיקה - כמה שתרצו והמיקום שלו, כשעוצמים את העיניים הוא לא נמצא במוח שלי אם כי 4 מטר ממני בערך מקדימה בצד שמאל. הסקסופון במרכז, בגובה הבטן של הנגן. ניתן לשמוע את רעשי שסתומי הסקסופון בקלות ואפילו בין לחיצה ללחיצה יש הבדל בצליל. בסולו הקונטרבס תשמעו כל תו שהקונרבס מנגן. תוכלו לשמוע את התיבה שלו מהדהדת. לא, זה לא בס חזק וכוחני, זה בס נכון ומדויק (אנליטי) אך טבעי לגמרי. לטעמי, ככה בדיוק בס צריך להשמע.

 


 
תרעישי! נראה אותך...

ברוב המקרים כשאני מקבל ציוד אודיופילי יקר כזה, מושקע בטירוף ומפונפן, מוסיקה אלקטרונית מאתגרת מפילה אותו שדוד, כנוע ועטוף בבושה בקופסא שלו. אתם בטח מבינים שמשפט כזה מוביל בדרך כלל לדיווח שזה לא רק הצליח אלה עשה זאת כמו שאף אוזניה מעולם לא הצליחה לעשות לי את זה?

 Focal Utopia Headhones

אז ככה. יש לי אוזניה של סנהייזר הנקראת  HD25. זו אוזניה שמיועדת ל-DJ והמטרה שלה היא להרעיש באוזן מעבר לרעש הסביבה. והיא, ה-25, אלופה בז׳אנר הזה. כמה אלופה? פעם אחת היא ברחה מהמזוודה שלי. חיפשתי אותה שבוע עד שהתייאשתי. אחרי שבוע דפיקה בדלת, אני פותח ורואה אותה מולי מפוצצת בנצנצים. ״איפה היית?״ שאלתי בדאגה. בקיצור, היתה במסיבת טראנס - זה מסביר היא אלופה בזה. (רק מבוסס על סיפור אמיתי, לא היה באמת. כן?)

Venetian Snares - Shoot Myself

אז גם היא, כמו אחרות לא ממש עשתה את מה שאני מצפה. אבל הפעם לטובה. מדובר באוזניה מאוד דינמית ומאוד חזקה. יותר מה-HD25. אבל יש לה חיתרון (לא. זו אינה שגיאת כתיב. שילוב של חיסרון ויתרון). היא שקופה בטירוף. והשקיפות הזו דיווחה לי על כמה בעיות במיקס. בין היתר שהתחום הגבוה חד מידי והמיד קצת מבולגן. אודה ולא אבוש כי לא שמעתי את היצירה הזו על המערכת הראשית שלי. אבל חייבים לבדוק מי צודקת? הפוקאל לאודיופיל או הסנהייזר ל-DJ. אז הפוקאל צודקת ובגדול. גם המערכת הראשית שלי, הממוקמת בגאון בסלון, דווחה לי על אותה בעיה בדיוק. ככה מדויקת וחושפנית האוזניה הזו וזה שהמחיר שלה לא יסדר לכם הרבה עודף לעומת המערכת שלי, שעולה בערך כמו דירה מכובדת בנס ציונה, היא מתנת חג מהעבודה.

 manowar - warriors of the world

במוסיקת רוק הסיפור שונה. משום מה היא מרגישה מעולה. דינמית, חזקה, שולטת, אנרגטית ומה לא. ואם כבר במה, אז סגול כהה בהופעה עומדים באותו אצטדיון שאני מכיר מהרמקולים הענקיים שלי. הדינמיקה, המהירות וההולוגרפיה נשמרת מהרמקולים הביתיים האיכותיים ישר לאוזניות. אבל הסיפור הוא דווקא בתחום שעליו שמעתי כמה הערות ברשת - הבס. דיברו על זה שאין לאוזניה מספיק בס. אוקי, כנראה שההגדרה שלהם לבס היא שונה מההגדרה שלי לבס. בס במוסיקה הוא אינו רק תדר גרידא. בס מורכב מתוים באוקטבות הנמוכות של הפסנתר, הגיטרה או ממכת תוף הרגל או תוף הדוד. האוזניה הזו מנגנת תוים, ואת כולם רבותי. היא יורדת נמוך מאוד ומטפסת גבוה מאוד. והכל מאוזן ונכון - אפס נפיחות, אפס צבע ותיבול.

 

הערה: שקיפות:המונח הזה שהופך את הצליל למה שאנו, האודיופילים מייחלים לו. שהמערכת תדע לשקף את ההקלטה. ובסופו של דבר, בשביל שזה יקרה, כל אחד מהרכיבים צריך להיות כזה. זה אומר בסופו של דבר שהשקיפות הזו עלולה לגרום לקטעי מוסיקה שחשבתם שהם מוקלים נהדר, להחשף במערומיהם. זה מה שקורה עם האוזניה הזו. את הפדיחות לא רק תשמעו, אתם תשמעו אותן מקרוב.

בבקשה לשיר

המבחן שאני תמיד משאיר לסוף. לטעמי לפחות, המבחן האולטימטיבי לכל מה שקשור לשיחזור מציאות. נוכחות אנושית בחלל כשיודעים שהוא ריק מאדם עלול להיות מפחיד מאוד. וכאן עיני נפתחו לרווחה כששמעתי את החצי ״אלרטה״ הראשון שצעק ממרחק מה מהמקרופון וה״אלררררררטה״ ששאג למקרופון. והנוכחות רבותי, עם בית החזה, הגרון, האוויר מפיו והאנרגיה הזו, היא מהמרשימות שנתקלתי בהן באוזניות ובכלל. קולות אדם דרך האוזניות הללו, גבר או אישה, נשמעים פשוט פנומינלי. במיוחד כשזה לא בא על חשבון התזמורת מאחור.

 

 


נקודות ציון

הגברה

תראו. זו אוזניה נצילה מאוד. המגבר המעאפן שיש לכם בטלפון או המחשב הנייד/נייח שלכם יניע אותה בקלות. אבל יש פה קטע. זו אוזניה לאודיופילים, היא שקופה ביותר ורגישה מאוד להגברה. אי לכך, היא תגלה לכם כמה המגבר של הסלולרי/מ. נייד/נייח שלכם הוא אסון. דרך הנקסוס 5 זה היה נוראי, עם האייפון 6 זה היה טיפה פחות נוראי ועם הוואוי p9 זה היה עוד טיפה פחות נוראי. המקבוק פרו שלי הסתדר איתו בקטעים לא מאתגרים באופן יחסי והאיימק שלי היה נשמע סביר מינוס בקטעים מאתגרים. אז מה אני בעצם אומר לכם? שמתם את הכסף הזה על אוזניה כזו, עשו לעצמיכם ולאנושות טובה - קנו מגבר אוזניות איכותי. אם לא תעשו כך, ובכל זאת תחברו את האוזניה הזו לטלפון שלכם ותעשו תנועות של נהנים, אין לי ספק שהדבר המוסרי ביותר לעשות הוא להוקיע אתכם מהחברה.

נוחות

מישהו ממש חשב כאן. היא היתה נוחה לי, לאישתי (בלי קשר לעובדה שהיא לא שמעה אותי) ולכמה מהשכנים החביבים שלי שממש התפעלו עד ששמעו את המחיר. אז בגזרת הנוחות היא עברה בגדול.

תמורה למחיר (סעיף חדש וחד פעמי - אל תתרגלו)

על זה רציתי לדבר אתכם! תתפלאו. היא לא האוזניה היקרה ביותר ששמעתי. זה אומר שיש יקרות יותר. אבל היא יקרה בהחלט (כתוב בסוף למי שלא מסוגל להתאפק).

סיכום

זו אוזניה שמצליחה לנגן כל סגנון מוסיקה מאתגר ככל שיהיה. היא פשוט תעביר את מה שביקשתם לשמוע בקלות שאפשר לתאר אותה ״בלתי נסבלת״. זה ממש ככה, לא פחות ולא יותר. עם זאת, היא חושפנית מאוד. זה אומר שצריך מגבר יעודי איכותי והתוכן רבותי, גם הוא צריך להיות כזה. ולא, אני לא מדבר על סוג התוכן או על איכות המילים והלחן. אני מדבר על הקלטה. והיא חברים, מוכרחה להיות לפחות מצוינת.

האוזניה הטובה ביותר ששמעתי? יש סיכוי. ושמעתי כמה אלקטרוסטטיות בחיי שבעליהן יכול להשבע באלוהים/ישו/אללה/בודהה וכל מי שכוחו גדול מהאדם הממוצע, והוסיף שאם ישמע משהו טוב יותר ממה שהוא מחזיק, ההוא ייקח אותו עכשיו. ההמלצה הכי טובה שלי לאותם אנשים היא שלא יעזו לשים אותה על הקלבסה. זה משום שברגע שזה יקרה, הם לא יהיו עוד.

היא טובה יותר מהסטקס המצוינת בכל הנוגע לדינמיקה, פרטים ושקיפות בכלל. היא יותר טובה מהביירדנמיק היקרה ביותר שנבחנה כאן ממש לא מזמן. היא יותר טובה גם מרוב מערכות הסטריאו שאני מכיר. גם כמה מאוד מדופלמות ונחשבות יפלו שדודות וכנועות מול הביצועים של הדבר ההזוי הזה שהצליחו לייצר כאן.

Focal Utopia Headhones

אז לשאלת השאלות. האם זו האוזניה הטובה ביותר בעולם? לא יודע, לא שמעתי את כולן. האם זו האוזניה הטובה ביותר ששמעתי? חד משמעית כן.

שורה תחתונה: אם אין לכם את הסכום אל תשימו אותה על הראש. יש סיכוי יותר מסביר שתאלצו לגייס אותו. ואם זה לא זמין, זה עלול לגרור אתכם לעשות דברים שהחוק לא מתיר. ואנחנו שומרי חוק שלא רוצים שתסתבכו. אבל אם יש לכם את הסכום, גשו ל״פיוז״ (החנות היחידה שמדגימה אותן). אתם תודו לי, לא תסירו אותן מהראש. ואם תרכשו, אל תזכירו אותי. כי כנראה שאר בני הבית ישנאו אותי.

מחיר: 16,900 ש״ח

תודה רבה ל״פיוז״ על מתן האוזניות לבדיקה.

מעבר לתגובות בפורום