Magnepan 0.7 במבחן

נמר לוי
13-11-2017 19:56

רמקול דקיק עם יתרונות שתמצאו רק בכאלה שעולים עשרות אלפי דולרים ועם חסרונות שתמצאו רק בו. המחיר? פחות מעשרות אלפי דולרים

מה שמתבקש הוא לפתוח את הסקירה בהעמקה על הטכנולוגיה של הרמקולים המיוחדים הללו. אבל וואלה, יש בחוץ בערך 1453 גיגות של דיונים ומידע על הטכנולוגיה היחודית של Magnepan. שנים רבות שהם מסתובבים בשוק האודיו העולמי. טרם נתקלתי באדם שטען שהם לא טובים, לא איכותיים ולא מהווים תמורה אמיתית לכסף. גם אני הקשבתי להם לא פעם. גם אצל היבואן הקודם וגם באודיו אקסטרים, היבואן הנוכחי. תמיד התפעלתי מהיכולות שלהם ובמיוחד כאשר הבנתי שמדובר ברמקולים לא יקרים כלל.

עם זאת, לשמוע מוצר במגרש הביתי שלי, עם האלקטרוניקה שלי מביא אותי למסקנות. הפעם לא אפתיע כנראה. אני חושב כמו כולם - זה רמקול אדיר! אבל יש דיבור צפוף שאנחנו צריכים להעביר כאן בשביל שתבינו איפה הוא נכשל.

 magnepan 0.7

אי אפשר לצאת מזה לגמרי. כמה מילים קצרות על הטכנולוגיה ואת היתר תלקטו לבד ברשת. כבר סיכמנו, לא חסר מידע. אבל למי שמגלה לראשונה את הקטע הזה של רמקולים שנראים כמו איזה מוצר ״סטייל״ דק כמו איזה מסך LCD אז יש לי חדשות בשבילכם - זה רמקול למוסיקה והסיבה שהוא צר היא הטכנולוגיה ולא המטרה.

Magnepan נוסדה בשנת 1969 בארצות הברית על ידי ג'ים וויני. המייסד הוא גם זה שפיתח את הטכנולוגיה למימוש יחידה פלנארית (שטוחה) מסוג חדש המוכרת לנו עד היום. Magnepan זה בעצם שילוב המילים מגנט ופלנר.

בשנת 2015 שחררה החברה לשוק את ה-Magnepan 0.7. שהפך להיות הרמקול הבסיסי של החברה ויועד להיות רמקול התמורה לכסף החשוב ביותר של החברה. הוא אמור להכניס את החובב לעולם הפלנרי בתקווה שזה יתרגל לאיכות הצליל שהוא מפיק ומשם להתקדם לדגמים שמעליו. העניין הוא שזה ממש מצליח להם. כמה וכמה חובבים יכולים להישבע ברמקולים של מגנפן לכל החיים.

ה-Magnepan 0.7 הוא רמקול 2WAY בשיטת Quasi ribbon שהיא בעצם לא ריבון ״טהור״/אמיתי שבו הממברנה היא סרט מוליך אם כי פנל דקיק העשוי מחומר הנקרא Myler (פוליאסטר) שעליו מצמידים את המוליכים. מעצם יחסי הגומלין בין האות החשמלי למגנטים מקבלים תנועה. התנועה הזו מתורגמת לצליל (כמו רמקול דינמי רגיל). בעצם זו טכניקה מאוד דומה לרמקול דינמי רק בישום שונה.

magnepan 0.7

הנתונים הטכנים מדווחים על היענות לתדר שנעה בין 45 הרץ ועד ל-22 קילוהרץ. זה אומר שהוא יורד נמוך יחסית למרות שיש מנעד של 3 דציבל למעלה ולמטה בהיענות לתדר. אבל זה אומר שהוא לא מטפס ממש גבוה. עכשיו יאמרו שאדם לא שומע את התדרויות הגבוהות הללו שהרמקול נעצר בהן, אך מנסיוני עם סופרטויטרים שמתחילים שם וגומרים את הסיפור במעל ל-50 קילוהרץ נרשם שיפור מהותי בבמה ובפוקוס. עם זאת, רובם המוחלט של הרמקולים מטפסים עד לשם. משום מה, לא יודע למה? ניחשתי, טרם בדקתי את הנתונים, שהרמקול הזה יידע לטפס לכיוון הסופרטויטר.

ל-Magnepan 0.7 רגישות של 86 דציבל. זה אומר שהוא לא ממש נציל וטכנית, על הנייר (ב״נקודות ציון״ נדבר על הפועל) הוא יעדיף מגבר שרירי.

לרוב מכוערים אך הפעם אסטטי

אני ברוב המקרים לא מתפעל מהעיצוב ״אין ברירה״ של רמקולים נטולי תיבה.
המימדים השפויים של הרמקול הזה הופכים אותו למאוד אסטטי. אמנם הוא לא קטן, סוג של דלת ארון בגדים שחורה עם מעמדים שמסדרים לו זווית קלה למעלה וכבר מקבלים לוק קצת יותר קרבי. בצידי הרמקול שני פסי אלומניום כסופים שמוסיפים לו עוד קצת למראה העדכני.

magnepan 0.7

אחרי חפירה לא ממש חשובה הזו הגיע הזמן לצלול למוסיקה.

לא מתחיל טוב

manowar - warriors of the world

זו הפעם הראשונה שאני חש בצורה כזו ברורה קריסה של רמקול. אז זהו, הוא לא נשרף, לא קרוב לזה אפילו. אבל הוא פשוט לא יודע לנגן רוק כבד בעוצמה שבה שומעים מוסיקה כזו. בשביל לקבל את זה, כנראה תאלצו לטפס למידה אחת גדולה יותר - 1.7. ואם גם הוא יחליט לדפוק לכם קטע, יש מעליו אחד כזה שידביק אתכם לספה (וזה בדוק. כן?) אבל כרגע הוא הנבחן ולצערי הוא לא עובר את מבחן המטאל. הבס מקומפרס ומורגש שהרמקול נימצא בקצה היכולת הדינמית שלו. נרשמה פגיעה ברזולוציה ובעקבותיה גם בפרטים. הדינמיקה מסרה את הביצועים שלה לטובת רעש וקולו של הזמר הפך מכזה שאמור להקפיץ אותך לכזה שגורם לך להיות בטוח שהוא ממש לא אוהב את מה שהוא שר. מאידך, הנמכה של בורר העוצמה לכזו שפויה יותר, שמנוגדת מכל וכל להרגל של חובבי המטאל, ואנו מקבלים תוצאה טובה יותר אך עדיין, לא כזו שהייתי מכנה אותה עוברת. מוסיקת מטאל היא לא בשבילו.

 



גם במוסיקה אלקטרונית נרשמו בעיות. בכלל, מוסיקה אלקטרונית דורשת מהרמקול והמגבר לעשות כמה דברים שמוסיקה שאינה מסונטזת יכולה רק לחלום עליה. זה סידר לי את ונישיין סנרס שלא במיטבו. זה אומר שגם כאן הרמקול חש מאותגר דינמית לאורך כל היצירה. הקטע הוא שהרמקול הזה מהיר בטירוף ויודע להעביר טרנזיינטים במהירות אדירה ובדינמיקה מרשימה (קרה בהמשך). אך כנראה שהשילוב של מהירות ודינמיקה יחד עם הסחות דעת מטונות של ״שטיחים״ מסונטזים ובעוצמות כאלה שהן היחידות המאפשרות לי להתחבר למוסיקה הזו הביאה את הרמקול לכך שהוא התקשה.

 

הערה: אין לי צל של ספק שהתוצאה הזו היא אינה קשורה ליכולות של האלקטרוניקה שברשותי. המגבר שלי, ה- constellation audio centaur, מספק 250 וואט ב-8 אוהם ויודע להכפיל את עצמו עד 2 אוהם. זה אומר שלמרות שמניחים לו לעזר מפלצת כזו הוא עדיין מתקשה לקבל בברכה קטעי מוסיקה מורכבים משני הז׳אנרים הללו בעוצמות כאלה שמקובל להאזין בהן. לעומת זאת, במידה ותחליטו להיות ממש נחמדים, תנמיכו לעוצמה שנוחה לו ותקבלו תוצאה טובה משמעותית אך תשלמו על כך במחיר הניגון בקול רם

עכשיו יש על מה לדבר

Ben Webster - stormy weather

יש משהו בשקיפות של הרמקול הזה שהופך את כל המתחרים שלו באותו טווח מחיר לכאלה שהיו ממש מתים להגיע לשקיפות הזו. הפאנל הזה מצליח להעביר פסנתר שאני מכיר היטב מרמקולים יקרים ממנו בקנה מידה. במילים אחרות, הפעם האחרונה ששמעתי פסנתר כזה בקע מרמקולים שעולים פי 5 לפחות. הרמקול מצליח לייצר במה מרשימה, מעמיד את הפסנתר במקומו, במימדים הנכונים ובדינמיקה שבמחיר הזה, מעט מאוד רמקולים, אם בכלל, מתקרבים לכך. הסקסופון מצטרף ואני נמס. הגודל הנכון, הנוכחות האנושית בחלל, הבמה והרזולוציה היא היי אנד במיטבו. לעומת זאת הבס פחות טוב. יש משהו בריבונים/פלנארים/אלקטרוסטטים שפשוט מייצר בס שהוא קרוב מאוד למציאות אבל לא מציאותי מספיק. הכוונה היא שהוא מוצג במרקם קצת מאולץ, לא נכון כפי שבס צריך להשמע. אבל למרות זאת, הוא מדויק, מוגדר ומאוזן יחד עם שאר הכלים בהיבט של הפרופורציות בניהם ובהיבט של האיזון הטונאלי.


Britten - Young Persons Guide to the Orchestra

הפתעה. הפתעה מוחלטת. הייתי בטוח לחלוטין שלא יצליח להעביר לי את הפתיח של היצירה הזו כיאה אך התבדתי. הפתיח נשמע מצוין. רמת ההפרדה טובה מאוד, הרזולוציה מעולה, הפרופורציות בין הכלים מרשימה ביותר וחשוב לא פחות רמת הפירוט מרשימה ביותר. במיקוד כלים תקבלו חליל פיקולו שהדמיון בינו לבין המציאות הוא כמעט מוחלט. תקבלו כינורות שהפרופורציות בניהן לבין הויולות לא יגרמו לכם להתבלבל לרגע. עם הבס יש לי קצת בעיה. נכון, מזהים בדיוק מתי מדובר על קונטרבס ומתי על צ׳לו שמנגן נמוך. אבל משהו במרקם הטונאלי לא משכנע אותי בנושא הטבעיות. מעצם הפנל הדק והמהיר תקבלו טרנזיינטים מהירים להפליא שיסדר לכם תופי פרקשיין כאילו היו בחדר. המהירות הזו גם תדע להבחין ברגע הזה שהיד פגשה את עור התוף. במילה אחת - מעולה! בשלוש מילים - מעולה עד מאוד.



Giuseppe Verdi "Il Trovatore" Pavarotti, Sutherland, Wixell, Horne, Ghiaurov, Bonynge 1976 I

בגזרת קולות אדם זהו הרמקול הטוב ביותר בנמצא, הנכון ביותר, המשכנע והמרשים ביותר למחירו. נשים לרגע את גודל הפרזנטציה בצד. בכלל, הרמקולים הללו, נטולי התיבה, מצליחים לעשות כמה דברים בתחום הזה ששמורים להם ולכאלה בעלי תג מחיר קיצוני. במקרה הזה, מדובר ברמקול שמצליח לשכנע את המאזין שקיימת נוכחות אנושית בחלל. ואם הזמר/ת (לא מסתבך עם נשים בתקופה הזו) כבר לא איתנו, אז זה מסדר לכם גם סיוטים בלילה. היכולת של הרמקול הזה להעביר את הניואנסים שבקולות אדם היא פנומינלית. הפרטים, הרזולוציה וחשוב לא פחות מימד הגובה של הזמרים מגביר את תחושת הנוכחות. התזמורת מאחור, מופרדת, מוגדרת ומפורטת בהחלט. הצליל מפוקס, מוגדר, מאוזן מאוד. התחום הגבוה מרשים ביותר. מפורט, מלא, עשיר ולא נרשמו בורות בין הבס, המיד והתחום הגבוה.

 

magnepan 0.7

נקודות ציון

מיקום והעמדה

מכיוון שמדובר ברמקול שמנגן גם אחורה וגם קדימה הוא מושפע מאוד ממה שמתרחש מאחוריו. אי לכך רצוי ואפילו הכרחי שיקבלו סביבה זהה מאחוריהם. זה אומר שלהדביק אותו לקיר זו אינה אופציה. ולכן, אם האישה מתעקשת על זה, הרמקול יתעקש בחזרה.

אופי צליל

נטרלי לחלוטין. מה שתחברו מאחוריו זה מה שיצא אליכם לאוזן. מגבר חם יביא אותו לתוצאה מעודנת, חמה, מתובלת. מגבר קר יהפוך אותו לבהיר ואנטליטי ומגבר נטרלי, כמו שאני מעדיף, יביא אותו בדיוק למה שהוא יודע להיות - טבעי ונטרלי.

התאמה למגברים

רצוי לשלב לו מגבר גיבור שידע להתמודד עם הרגישות הנמוכה שלהם. אני יכול לדווח לכם כי שני מגברים העומדים לביקורת אצלי, המספקים 50 וואט לערוץ, עם זרם בריא, התקשו להניע אותו באופן כזה שירשים אותי (או אותו). במקרה הזה, הרבה וואטים איכותיים יוציאו ממנו תוצאה שתמחיש את היכולות שלו.

magnepan 0.7

סיכום

הבס שלו סובל מחסרון מסוים. לא בעוצמה שלו, לא בכמות הבס. את שני אלה יש לו בהחלט ואין בעיה למלא את חלל הסלון שלי (כמעט 30 מ׳ר) בבסים. זה במרקם שלו שאינו משכנע אותי לחלוטין שמדובר בתוף רגל או קונטרבס עם גוף. אבל את העניין הזה פותרים בקלות רבה עם סאב נפרד שלא רק ימלא את מה שחסר (אם חסר) אם כי יכסה על מה שלא ממש מוצלח בו.

חסרון נוסף הוא היכולת לנגן בקול רם מוסיקת רוק כבד או אלקטרוני. הוא פשוט לא מיועד לזה. ואם תשאלו אותי מדוע אני בוחן עם המוסיקה הזו אם היא אינה עבורו. התשובה פשוטה - ככה אני. בוחן את כל הרמקולים עם כל סגנונות המוסיקה. העניין הוא שבמוסיקה סימפונית הוא אינו קורס כמו במוסיקת רוק כבד. אומנם הוא אינו ממש מצליח להעביר תזמורת סימפונית באופן משכנע כזה שאהיה בטוח שהם מולי. אך הם בהחלט מספקים אותי וכנראה יספקו את רוב המאזינים בסלונים ממוצעים בגודלם.

היי אנד בזול - יש דבר כזה. זה רמקול לאניני טעם. לכאלה שרוצים לקבל פרומו לאותן יכולות שתמצאו ברמקולים בעלי תג מחיר שמביא להתלבטות בין רכישת רכב חדש מהניילון (ולא יונדאי I10 או קיה). ולמה פרומו? משום שהוא לא באמת מצליח לעשות את מה שטידל קונטריבה עושה או גאודר ברלינה, מרטן בירד או מג׳יקו S3. אבל הוא יכול בקלות להעביר לכם משהו שמאוד מזכיר את היכולות הללו. זה אומר שרמת השקיפות שלו היא מהסוג הזה שיאפשר לכם לשמוע הבדלים בין פיוז כזה לאחר. ואת זה רבותי, במחיר כזה, אין בשום רמקול אחר שאני מכיר.

הרמקולים האלה, נטולי התיבה, מצליחים לעשות דברים שרמקולים בעלי תיבה יכשלו בהם בקלות במידה ולא מתוכננים היטב - ממש היטב. העדר התיבה כבר סוגר את הפינה של הקופסאתיות, העמימות והצליל שבמקום להגיע את המאזין נספג בתיבה ותשכחו מלשמוע אותם.

מחיר: 9000 ש״ח
אחריות ושירות: אודיו אקסטרים - דני בכור


Audio System

Speaker - tidal contriva diacera se

Power amplifier - constellation audio centaur

Preamplifier - constellation audio inspiration Preamp 1.0

Digital source -mac mini + RME Fireface 800

Analog

Turntable - DaVinci Audio - Gabriel Grand Reference DaVinci v3

Tonearm - Graham Engineering - Elite

Cartridge - Miyajima Madake

Phono Cable - Stealth Hyperphono XLR

Phono Stage - Asr Basis Exclusive MK2 HV

Audio Rack - Finite Elemente Pagode Master Reference Heavy Duty

Cables

Speaker Cables - Stealth Dream v14

Interconnect Cables - Acoustic Zen Silver Reference XLR

Power Cables - Stealth M-7000 With Solid Silver V10 Wall Plug And  V10 IEC

מעבר לתגובות בפורום