מונדיאל ב-4K, גם כאן

רן לוי
30-10-2017 18:30

פיפ״א אישרה שכל 64 המשחקים במונדיאל 2018 יצולמו ויופקו בחי ב-4K עם טווח דינמי גבוה. בכאן-התאגיד שישדר את המונדיאל אין בעייה לעשות זאת באפליקציה ובאתר שלו. לגבי שידור בכבלים ובלוויין הנושא נבחן.

37 מצלמות, 8 מצלמות להילוכים איטיים, מצלמת רחף ועוד מצלמת סינפלקס-הליקאם אחת המופעלת מכלי טיס יצלמו באיכות 4K וב-HDR (טווח דינמי גבוה) כל משחק מ-64 ההתמודדויות שיתקיימו במונדיאל 2018. המונדיאל, שייפתח באמצע יוני הקרוב ברוסיה יהיה הראשון שבו כל המשחקים יצולמו באיכות הגבוהה ביותר שבה תומכות כרגע הטלויזיות שנמכרות בעולם. בגביע העולמי הקודם שהתקיים ב-2014 בברזיל, צולמו רק 8 משחקים כנסיון ב-4K והם שודרו באופן חופשי רק ביפן ובדרום קוריאה.

מונדיאל 2018


ההודעה של פיפ״א שפורסמה בסוף השבוע שעבר, על שצפוי מונדיאל מלא ב-4K רק אישרה את מה שהיה ידוע כבר יותר משנה בתעשיה. בהודעה מבטיחה כי צפויים גם חידושים בגזרת הסאונד, אך היא אינה מפרטת אותם. עוד מידע חסר הוא פורמט השידור ב-HDR , בעולם קיימים כרגע שלושה תקנים מתחרים, ביניהם HDR10 הפתוח , ודולבי ויז׳ן שעליו יש לשלם זכויות למעבדות דולבי שפיתחו אותו. נראה שפיפ״א תבחר בפורמט השלישי - HLG המתאים יותר מבחינה טכנית להעברת שידורים חיים על גבי תשתיות כבלים ושידור לווייני.

מונדיאל 2018

כאן מחזיק בזכויות השידור של המונדיאל תאגיד השידור כאן. לפני חודש בדיוק פירסם התאגיד כי ״לראשונה ישודר מונדיאל 2018 בכל הפלטפורמות הדיגיטליות של השידור הציבורי וכל המשחקים ישודרו במקביל בערוצי הדיגיטל של התאגיד ובאפליקציה״. השידור החי באפלקיציה של התאגיד ובאתר שלו מועבר בחודשים האחרונים ברזולוציית HD רגילה, ובתאגיד ייצטרכו להיערך טכנית לשדרוג הרזולוצייה ל-4K, אך לא צפויות בעיות מיוחדות. עניין התמיכה ב-HDR מורכב יותר.

הקשיים יצוצו כמובן אם תתקבל החלטה לשדר את המשחקים ב-4K בכבלים/הוט ובלוויין למנויים ״הרגילים״. הוט עדיין לא החלה לשדר ב-4K בתשתית הרגילה שלה. יס משדרת למנוייה המחזיקים בממיר אולטרא HD תוכן מוגבל ב-4K ורק על גבי הרשת.

מונדיאל 2018

את השידור הישראלי של משחקי המונדיאל יוביל השדר הוותיק רמי וייץ, שמונה בכאן גם כיועץ בכיר בהפקת השידורים, איוש צוותי השדרים שינדדו לאורכה ולרוחבה של רוסיה ותוכן המעטפת שיופק באופן מקומי עבור אולפן המונדיאל. וייץ מסר בהודעה בחודש שעבר כי ״זה הולך להיות המונדיאל המופק והמשודר הטוב ביותר אי פעם. אני ממליץ לחובבי הכדורגל להתכונן לקיץ מדהים״. אכן, אבל אך ורק ב-4K ואל תאכזבו אותנו הפעם, שבויי ר(ש)עות השידור לדורותיה.

דוברת תאגיד השידור מסרה כי ״הנושא נבחן כאן בימים אלה ממש״.

מעבר לתגובות בפורום