אנחנו לא מגדירים את עצמינו כ״היי אנד״ - ראיון עם HEGEL

נמר לוי
26-10-2017 21:58

נגני תקליטורים טובים צריכים להיות רק נגני תקליטורים, כבלי חשמל בהחלט משפיעים ומגברים דיגיטלים עדיין לא שם. ראיון עם אנדרס מנהל הפיתוח העסקי של HEGEL

היום, שנת 2017, הצליח היצרן הזה לחדור אל עולם האודיו העולמי במיוחד בתחום הדיגיטלי. עם זאת, המגברים המשולבים שלהם הוכתרו בכמה וכמה מגזינים (כולל Dtown) כתמורה מעולה לכסף. מגבר וקדמגבר הדגל שלהם מודגם עם רמקולים שמחירם מעל 200,000 דולר למרות שמחירו הוא רק 16,000 אירו. בקיצור, יצרן ששווה לדבר עליו/איתו.

 

 

HEGEL AUDIO
 

 

 

החברה הזו בכלל הגיעה מהתחום הרפואי. בין אם זה יצור שעון ל-A.K.G ועד למוצרים אלקטרונים מדויקים לתחום הרפואה. מתוך הנסיון הזה פנתה החברה לתחום שבעליה אהב במיוחד - סאונד. ומשם החלו לקחת את הידע והטכנולוגיה שלה בהנדסה מדויקת כמו בתחום הרפואי לתחום האודיו.

 

אנדרס באותו זמן בו זה הוחלט חבר לחברה ומאז הוא אחראי על הפיתוח העסקי. בכלל, מדובר באדם מאוד עסוק. הוא הגיע לישראל ל-24 שעות, בדרך חווה נסיון פעולת טירור במטוס, טרם המריא לישראל, כאשר מחבל רץ עם סכין שלופה לעבר תא הטייס ונעצר בזמן. משם אמור לטוס לתורקיה ומשם לשוויץ. בין לבין, הוא עצר לשוחח עימנו על החברה שהוא מייצג, על דעתו בנושא הכבלים ומגברי המנורות, על הנסיון שיכנוע המעודן שלי להיכנס לתחום האנלוגי והכי חשוב, על איכות החומוס הישראלי ביחס לחומוס השבדי. ביננו, לא משנה מה הוא יגיד, החומוס הישראלי טוב יותר.

ראיון עם Anders Ertzeid מנהל הפיתוח העסקי של HEGEL

כמה עובדים יש בחברה?

אנחנו חברה קטנה ומאוד יעילה. אנחנו משתדלים להוציא הכל החוצה. אנחנו רק מפתחים את המוצרים. במילים אחרות אנחנו מעבדה של שמונה אנשים. את ההרכבה הראשונה לאבטיפוס אנחנו עושים במפעל. לאחר שהחלטנו שזה המוצר שישוחרר לשוק אנחנו מוציאים אותו ליצור והרכבה בחוץ כאשר שני מהנדסים שלנו עוקבים בדריכות על כל קו הצור. עם זאת, את הרכיבים הקריטים הם מרכיבים בעצמם. המטרה היא להוציא הכל החוצה על מנת שנוכל לשמור על מחיר שפוי ולהשקיע נטו בפיתוח המוצר.

חובבי האנלוג לא יכולים למצוא פתרון במגברים של הגל משום שאין להם יציאת פונו. האם יש סיבה לכך?

חשבנו לשלב מגבר פונו בתוך המוצרים שלנו ולאחר שעשינו חשיבה בעניין, ומתוך הנסיון שלנו, החלטנו לוותר על זה. שנאי נוסף, שיוטמע במגבר או בקדמגבר עלול לגרוע מאיכות הצליל. עם זאת, אנו מתמקדים בדיגיטל. הרי 99 אחוז מהאוכלוסיה שומעת מוסיקה דרך הטאבלט או הטלפון החכם שלהם. בזה אנחנו טובים ובזה מתמקדים. זו הסיבה שאנחנו לא פונים כלל לשוק האנלוגי.

הסיבה שאני שואל את השאלה היא שתחום האנלוג בעליה חסרת תקדים. לא מעט חובבי מוסיקה שמשתמשים בפטיפון ירצו שהיצרן יספק להם פתרון גם למגבר פונו.

זו נקודה טובה בהחלט והרבה שואלים אותנו מדוע איננו מתכננים מגבר פונו. התשובה לכך היא שאנחנו לא מוכנים להכניס מגבר פונו למגברים שלנו מהטעם שהוא יפגע באיכות המוצר. עם זאת, מכיוון שהמומחיות שלנו היא לבנות מוצרים שאחוז הרעש שלהם הוא נמוך במיוחד, אפשר לקחת את זה גם לתחום מגברי הפונו. אתה יודע מה? זו נקודה טובה ואולי אפילו ביום מן הימים נבנה כזה. מבטיח ליידע אתכם.

אני רואה שיש לכם נגן תקליטורים בקולקציה. שמתי לב אין לו אפשרות להתחבר למחשב (dac out). מה הסיבה לזה?

אנחנו לא חושבים שהשוק של נגני התקליטורים נכחד, אנחנו אכן מייצרים נגן תקליטורים. אבל מה שראיתי זה משהו מדהים. יצרנית משחררים לשוק נגני תקליטורים עם יציאת ממיר שמנגנים DSD, MQA וכל פרוטוקול מלבד 16/44. הבעיה היא שזה גורם לכך שמאבדים את איכות ה-CD. מה שאנחנו עשינו הוא נגן CD שמנגן רק CD. כלומר: כשאתה מכניס עוד כניסות דיגיטליות אתה בעצם הורס את ה-CD. כך אנחנו מייצרים את נגן ה-CD הטוב ביותר שניתן לבנות. מי שרוצה להוסיף ממיר חיצוני יכול לרכוש את אחד הממירים שלנו מהמדף. 

לאחרונה השוק חושף אותנו למוצרי ״אולטרה היי אנד״ במחירים שמתאימים יותר לרכישת צוללת. האם אתם מתכננים לייצר איזה מוצר ״על״ כזה מעל ה-H30?

לא. הסיבה היא שזה נוגד את כל מה שאנחנו מאמינים בו אז לא מעניין אותנו אם אנחנו יכולים למכור מוצר כזה. אם אנחנו לא מאמינים שזה הדבר הנכון עבורינו אז לא נעשה את זה. אנחנו עסק. וכעסק יש לנו חזון. הדבר הנכון עבורינו הוא למכור מוצרים שהם תמורה גבוהה ביותר לכסף ולא למכור ״ביוקר״ רק בשביל שיגידו שזה נורא יקר. היי אנד? מעולה! זה נהדר.אנחנו לא מחשיבים את עצמינו כ״חברת היי אנד״. הרי כשאנחנו מסתכלים על המונח ״היי אנד״ זה מעבר לאיכות צליל. זה בין היתר גם איך הבורג מוברג ושאיזה כומר יפני התפלל שלושה שבועות לפני שהוא הרכיב את השנאי, והאלומניום הוא מצפון איטליה שהאבא חפר את האלומניום הזה מבעד לסלעי בזלת ועוד ״בלה בלה בלה״. אנחנו לא שם. אנחנו מתעסקים בביצועים באופן אבסולוטי ביחס למחיר. מערכת הרפרנס שלנו, מבחינת הקייס והרכיבים ותשומת הלב היא מאוד דומה לבסיסית ביותר שלנו. רק שהקרביים במערכת הרפרנס שלנו הם ברמה הגבוהה ביותר שניתן למצוא. אם היינו רוצים לעשות את זה יותר טוב, זה היה מגיע למחיר בלתי שפוי. אנחנו לא יכולים לבוא ללקוחות שלנו ולהגיד לשהם שהמוצר הזה קצת יותר טוב אבל הוא יעלה 100,000$ יותר.

האם אתם שותלים את הממירים החיצוניים שלכם בתוך המגברים המשולבים?

לא. ה-CD12 הוא כבר בן 4 כמעט. שיפרנו משמעותית את הממירים בתוך המגברים החדשים לעומת ה-HD12. כלומר: זה בעצם ה-HD12 עם עידכונים. בעצם לכל מגבר משולב יש ממיר שונה שמתאים לו בדיוק. אלה גרסאות אחד של השני.

HEGEL H90

היום. כשהשוק הולך לרמקולים מוגברים, האם חשבתם להטמיע את המגברים שלכם באחד מהם? האם יש כבר שיתוף פעולה כזה ואנחנו לא יודעים?

אני חושב שיצרן רמקולים, טוב ככל שיהיה, לא ירצה לתכנן מגבר משלו על מנת להטמיע אותו ברמקול שלו. ברוב המוחלט של הפעמים יצרני אלקטרוניקה ורמקולים משתפים פעולה בעניין הזה. כרגע איננו משתפים פעולה עם אף יצרן למרות שביקשו מאיתנו מספר חברות. למשל לא מעט יצרני רמקולי סטודיו כמו ג׳נלקס למשל, מחזיקים מגברים של הגל בחדרי התכנון שלהם. הרבה יצרנים משתמשים בטכניקות של הגל במהלך הפיתוח שלהם. גם הרמקולים של מוראל הישראלית משתמשים באלקטרוניקה של הגל במפעל שלהם.

באיזה רמקולים אתם משתמשים במהלך פיתוח המוצר שלכם?

אנחנו משתמשים במג׳יקו s5, הרברת׳, ג׳נלקס, kef blade 2  ועוד כמה שלא עולים לי בראש. אנחנו מאזינים למוצרים שלנו דרך כמה וכמה רמקולים על מנת להגיע לאיזה איזון טונאלי שיתאים לרובם. אוסף הרמקולים הזה, שכל אחד שונה מהשני לחלוטין, מאפשר לנו להגיע לממוצע טונאלי כזה שהופך את המגברים שלנו לכאלה שמתאימים לרוב סוגי הרמקולים הקיימים בשוק. זו בעצם השאיפה שלנו.

מה לגבי כבלים. יצרנים מסויימים טוענים שהמגברים שלהם מתוכננים כל כך טוב שאפשר להשתמש בכבל חשמל פשוט ביותר (כזה שיש בכל בית) ולא תהיה פגיעה בצליל. יחד עם זאת, הם טוענים שהתיכנון הזה בעצם מביא לכך שכבל חשמל כלל לא משפיע על התוצאה. האם אתה יכול להסכים עם הגישה הזו?

קודם אגלה לך שאנחנו משתמשים המון בכבלים של נורדוסט משום שהם דומים לנו מאוד. הם לא מנסים ״לעצב״ את הצליל אלה מעבירים אותו נטרלי ככל הניתן לרמקולים. הבעיה בהרבה כבלי היי אנד יקרים היא שהם סותמים את הצליל. הם כמו פילטרים. ישנן מעט מאוד יצרניות שמייצרות כבלים שהם נטרלים לחלוטין. היו גם מקרים שמסיבות פוליטיות עבדנו עם חברה כזו או אחרת, וכשהגענו להדגמה מול לקוח הדבקנו את הכבל של אותה חברה מאחור אך השתמשנו בכבלים אחרים. היום אנחנו עובדים רק עם יצרני כבלים שעוברים את המבחנים שלנו.

לגבי כבלי חשמל והיכולת של המגבר להתעלם מהם. אין דבר כזה. זה ״בולשיט״. כבל חשמל משפיע מאוד על התוצאה משום שכל כבל הוא פילטר. אם תשים כזה לפני המגבר הוא יושפע מהפילטור שלו. כבל טוב הוא אינו פילטר בלי קשר למחיר. הוא לא חייב להיות יקר אבל הוא מוכרח להיות נטרלי.

אגיד לך עוד משהו. אם רק תחבר רכיב של הגל לרשת החשמל של המערכת שלך אתה כבר תרגיש שיפור. הוא לא חייב לנגן, הוא צריך להיות רק מחובר. זה משום שהוא יודע לנקות את החשמל מרעשים שבמקום להגיע לשאר הרכיבים במערכת יתנקזו אליו ויעלמו.

ומה לגבי שיכוך?

הכל משפיע. מדף, כבלים. מדף זה בכלל ברור וגם מדיד. קח מגבר, תרעיד אותו ותמדוד. אתה תקבל תוצאה שונה. זה אומר שככל שהמדף טוב יותר ומשכך יותר תרגיש הבדל. המטרה היא שהרכיבים לא ירעדו. ואת הדברים הללו ניתן למדוד בקלות. עשינו את זה במעבדה אצלינו. יותר מזה, אפילו מחשב נייד יאבד מעט מהביצועים שלו אם תרעיד אותו במהלך הפעולה.

מהו המוצר החביב עלייך בקולקציאת המוצרים של הגל?

תמיד האחרון ביותר. אבל המגבר האהוב עלי ביותר הוא ללא ספק מגבר הדגל שלנו ה-H30 בשילוב בקדמגבר התואם. הוא כבר בן 8 שנים ועדיין לא הצלחנו לשפר אותו.

HEGEL H30

מה אתה חושב על מגברים דיגיטלים?

אני חושב שהם עשו דרך ארוכה, מרשימה למדי, אבל עדיין זה לא שם. אבל יש בעיות עם הטכנולוגיה. היא לא טובה מספיק כרגע. הם לא מעבירים מהר מספיק בין ספק הכוח לאאוטפוט וזה עדיין גורם לעיוות בספקטרום הגבוהה וצליל שטוח.

ומה אתה חושב על מגברי מנורות?

מאוד מאוד טובים ומאוד מאוד לא אמינים. עם זאת, הם פחות מתאימים לרוב הרמקולים המודרנים שהם קדים להנעה לעומת הרמקולים של פעם. הם מתוחכמים יותר ברכיבי הקרוס ודורשים מהמגבר יותר ממה שחלק נכבד ממגברי המנורות יכול לספק. עם זאת, הטכנולוגיה שלנו מיועדת לשחזר את היכולות החיוביות של מגברי מנורות. זה משום שאם תיקח מגבר טרנזיסטורי הבנוי מטרנזיסטור MOSFET ותניח אחד מתחת לשני בטופולוגיית פושפול, תקבל עיוות הרמוני שמאוד דומה למנורות. אם תשתמש בטרנזיסטורים מותאמים לחלוטין זה לזה, במעגלי SE תתקשה, אם בכלל, להבחין בין המנורות לטרנזיסטור.  

AUDIO TUBE

מה הדבר שאתם רוצים להשיג בעוד 5 או 10 שנים?

אנחנו רוצים להמשיך לבנות ציוד בעל ביצועים גבוהים אך נצרף לזה את עניין השליטה. למשל תמיכה באלקסה של אמזון או סירי של אפל. כלומר להתאים לתחום האינטואטיבי. למשל לבקש מאלקסה להפעיל את המערכת ולבחור את השיר שאנו רוצים לשמוע. המגברים שלנו יתמכו בפקודות קוליות.

שאלה אחרונה ואולי החשובה מכל. האם אתם מסתמכים על מדידות או משתמשים בצוות האזנה?

שאלה טובה שנשאלת המון. אנחנו משתמשים במדידות ככלי להערות בהאזנה. יש לנו צוות האזנה מומחה שמקשיב לכל מוצר לפני שהוא מתחיל את היצור. הם מעירים את ההערות שלהם ואנו חוזרים למעבדה ומשפרים. זה יכול לחזור על עצמו עשרות פעמים עד שהם מאשרים שזה הדבר הנכון. המדידות לא יכולות לחזות את הצליל. כלי המדידה הטוב ביותר הוא האוזן האנושית. כשהיא מיומנת, היא כלי מושלם. המדידות הן כלי טכני גרידא, האוזן הוא הכלי החשוב עבורינו. אגיד לך יותר מזה. באחד מהמגברים שלנו, במהלך התיכנון שלו, המדידות שלו היו מושלמות במעבדה. צוות ההאזנה שלל אותו על הסף ומשם התחלנו לתקן על פי ההערות שלהם. המדידות היו פחות מרשימות אבל הצליל היה פנטסטי. כנראה שאי אפשר לחזות את הצליל במדידה לפני ששומעים אותו. 

 

Namer Levi And Anders Ertzeid 

Anders Ertzeid

תודה רבה לגבי עמרם מסאונדקווסט על שיתוף הפעולה ותודה גדולה לאנדרס מחברת הגל.

 

 

מעבר לתגובות בפורום