Devialet Phantom - המצאת העשור

רן לוי
26-10-2017 19:24

הרמקולים המחוברים מסדרת פאנטום של DEVIALET הצרפתית שינו בשלוש השנים האחרונות לחלוטין את עולם ההיי-אנד. האזנה הסטורית לרמקול האלחוטי הטוב בעולם, שמאתגר את האודיופילים.

לונדון. שבת אחר הצהריים בסוף חודש אוגוסט 2015. אני עדיין לא יודע זאת, אבל השעה הקרובה תטלטל מהיסוד את עולמי האודיופילי ותשנה לגמרי את הצורה שבה אני מתייחס לענייני השמע שמחברים אותנו. במדרגות הנעות העולות לקומה האחרונה בכלבו ״הרודס״ אני מצפה לפגוש במחלקת האלקטרוניקה בקירות תצוגה מלאים בטלויזיות וקופסאות על קופסאות של מערכות סטריאו יוקרתיות - מקורות, מגברים ורמקולים, מחוברים בעשרות כבלים, כמקובל.

הם לא היו שם. בפתח הקומה, כקדימון מבטיח הוצג מעמד תצוגה עגול, גבוה ולבן ועליו חייזר לבן וביצתי, שהתקשיתי להגדיר. יפה באופן עוצר נשימה, כסוף בצידיו עם שני כונסי פליטה צרים, כפי שרואים במכוניות ספורט. בחזיתו זוהו כמה חורים עגולים שמשתזרים זה בזה למן סבכה אוריינטאלית . נזכרתי שכבר ראיתי אותו בתמונות מתערוכות CES בלאס וגאס ו-HIGH END במינכן שהתקיימו מוקדם יותר באותה שנה. בהיתי בפליאה מול החייזר, ועדיין לא הבנתי מה מחכה לי. 

כמה עשרות מטרים קדימה מימין נמצאת הגלריה. פעם, במשך העשור הקודם הודגמו שם בשני חדרים סגורים המדמים סלון ביתי מערכות סטריאו מסורתיות של NAIM ואחר כך LINN, שתי חברות האולטרא היי-אנד הבריטיות, גאוות הממלכה המאוחדת. זה נגמר, בכניסה לחדרים שני מעמדי תצוגה לבנים ועליהם שני חייזרים, מבחין מיד שהם דומים בעיצובם ובגודלם (גובה - 25.5 ס״מ, רוחב 25.3 ס״מ, עומק 34.3 ס״מ) ומהנתונים גם במשקלם - 11.4 ק״ג, אבל לא זהים. לאחד קוראים DEVIALET PHANTOM, את השני מכנים דוויאליה PHANTOM SILVER .

נציגת המכירות מבארת מיד את הקושיות - רמקולים מחוברים (קונקטד, שמא עדיף התרגום מקושרים?), רמקולים אלחוטיים של חברת DEVIALET הצרפתית שנחשפו לראשונה בדצמבר 2014, ונמכרים בעולם מקיץ 2015. אני מתבקש להאזין ומוכנס לחדר הימני ששטחו כ-15 מ״ר ומעוצב כחדר משפחה בריטי טיפוסי, עם השטיחים העבים, הכורסאות הויקטוריאניות וארון הספרים והמדיה התופס את כל הקיר לרוחב החדר.

ההשוואה הגדולה

DEVIALET
DEVIALET

במבט ראשון, נדמה שעולם האודיו המסורתי ממשיך כמנהגו - שני רמקולים גדולים ומשובחים מסדרת גיאה דגם G4 מתוצרת VIVID AUDIO מדרום אפריקה (21000-22000 פאונד בהתאם לגימור) כבולים לסטרימר/דאק/מגבר משולב של DEVIALET מדגם  120 שאיננו מיוצר יותר (4000 פאונד בזמנו) וביחד, כ-25000 פאונד ומעלה.

ובכל זאת, המקור איננו פיזי אלא טאבלט אייפד אייר, טעון בקול המוסיקה משירותי ההזרמה של Tidal. אני בוחר, כנבואה שתגשים את עצמה בעוד דקות, בפרק הפתיחה של הסימפוניה התשיעית ״מהעולם החדש״ של דבוז׳ק. השילוב הכבול בין המגבר לרמקולים פורץ לחדר בצליל מצוין, אבל מעט סינטטי. הטוויטר והמידים של ה-VIVID (דגם שעדיין נמכר אבל יוחלף בחודשים הקרובים), לא מתקשים להכיל את התזמורת הסימפונית מפראג בניצוח ליבור פשק אך הטבעיות לא גרה כאן, במיוחד בכלי הנשיפה מעץ. הבאס לעומת זאת, לא קצר ולא מהדהד אלא בדיוק במידה. במת הסאונד שנפתחת בין הרמקולים עמוקה ונרחבת, כולל ההגעה כמעט לתקרה, וההיעלמות כמעט מוחלטת. 

והנה מגיע הרגע שיפיל עלי את השמים - אני מבקש לחבר זוג רמקולים מקושרים-אלחוטיים מדגם PHANTOM SILVER המוצבים על הסטנד התואם של  DEVIALET מדגם TREE. המדגימה מציבה ומדליקה את הרמקולים בעלי התיבה האטומה בכפתור שמאחור. הדבוז׳ק מושמע בשנית ואינני מאמין למשמע אוזני - הבאס מהדהד עמוק יותר. תוך שניות אני לא מאמין למראה עיני - שני צדדיו של כל כסוף רוטטים בעוצמה ובעוז באופן שלא ישאיר שום מאזין אדיש לאפקט. הוופרים, הנה הוופרים.

כלי הנשיפה מעץ שקצת הפריעו לי בויויד, בוקעים מחזית החייזר - החורים המשתלבים מכסים את טוויטר האלומיניום, והם מטרידים אותי בעוצמה גבוהה יותר. המיד בכינורות ובצ׳לו הבוקע מדרייבר מיד אלומיניום שכיפתו כרוכה יחד עם הטוויטר בטכנולוגית הקונסנטריק מופק באופן נפלא - הכלים נשמעים טבעיים יותר מאשר בויויד אבל נוכחותם בחדר פחות חזיתית ונוגעת. ועוד יתרון לפאנטומים במת הסאונד משתרעת לרוחב כל החדר ולא כלואה רק בין הרמקולים - אין ספק שהוופרים הצידיים הפועלים במרץ פנימה והחוצה - יוצרים את האפקט המטרף, אבל גובה הצליל נמתח כעשרה ס״מ מעל גובהם הפיזי של הרמקולים, הרבה פחות מאשר בויויד, וגם עומק הבמה פוחת.

הנצחון לטובת זוג הפאנטומים הוא בנקודות (מיד טבעי, הידוק ועומק באס, רוחב במת סאונד) ובשטרות, במושג הקרוי בעולמנו ״ערך לכסף״. זוג רמקולים מקושרים שמחירם כולל הסטנדים, וקופסת הדיאלוג האלחוטית המאפשרת את ההפרדה והחלוקה הסטריאופונית בין הפאנטומים עומד על 4500 פאונד, פחות מחמישית מחיר מהשילוב המסורתי. תוצאה מהממת שאין כמותה בגזרת המחיר.

שיא גבוה-נמוך

נצמדתי ל-PHANTOM SILVER במשך דקות ארוכות, מתקשה לעזוב. האייפד-טידאל שידרו להם את ״היי נייטין״ ממיטב הלהיטים של סטילי דן. לא יודע ונבוך לרקוד, אבל זה מה שהתחשק לי לעשות. את הבאס השרירי המחולל בנחישות בחדר אני נוצר עמוק במוח במשך שנתיים וארבעה חודשים, בבחינת שיא גבוה-נמוך.

ובכל זאת, הספקות כלפי הפאנטומים עדיין ניכרו, שהרי מקובל לשמוע שכלפי באס-אלקטרוני אני ביקורתי פחות מאשר באס-קלאסי. משום כך הזמנתי מטידאל את המאסטרפיס לאורגן קלאסי עצום - יצירות לאורגן סולו של ליסט בנגינת ניקולאס קינאסטון,  נקודת שבר עבור לא מעט רמקולים. הפאנטום סילבר, אומרים ב- DEVIALET, יודע לרדת עד 16 הרץ, כסאב וופר של ממש, ובזוגית זה נשמע מעולה.

כתוספת, לאורגן נלוותה תחושת עוקצניות-בהירה בגבוהים. בקיץ 2016 צירפה דוויאליה לפאנטום הרגיל ולסילבר - דגם שלישי, גולד פאנטום שבו הוחלף טוויטר האלומיניום, בטוויטר טיטאניום המכונה GRADE 1. לכריית הזהב ולשיפור, אם אכן קיים, באופי הגבוהים עדיין לא נחשפתי.

יצאתי מהחדר וראשי סחרחר. הבנתי שחילופי הדורות הושלמו - מערכת הסטריאו המסורתית שמלווה אותנו משנות החמישים של המאה הקודמת היא העבר. ההווה הוא דוויאליה פאנטום.

 
DEVIALET

דבר הממציא

וכמובן, אני ממש לא מקורי במשחקי העבר מול ההווה של Devialet. פייר עמנואל שאלמי, אחד משלושת מייסדי החברה שהוקמה ב-2007 אמר זאת במפורש בראיון שנתן לפני כשנתיים לעתון בריטי. לדבריו, עולם ההיי אנד המסורתי בעולם מפיק במשך שנה כ-30000 יחידות נפרדות בלבד, אלו יכולים להיות מקורות, מגברים על כל סוגיהם, ורמקולים פאסיביים.

Devialet לדבריו ממשיכה להשקיע בעולם ההיי אנד אך מיטב המוחות מרוכזים בפיתוח טכנולוגיות האודיו המקושר-מחובר. בשדה הזה נמכרים מידי שנה בעולם כעשרה מליון מוצרים.

כדאי שתקשיבו לפייר עמנואל. האיש עומד מאחורי שיטת ההגברה המשולבת אנאלוג-דיגיטל (ADH) שעומדת מזה עשור בלב כל מוצר של של Devialet. הפטנט שרשם עליה עוד ב-2004 היה הראשון, ומאז נוספו לזכות הצרפתים עוד 101 פטנטים.


אודיו-טכניקה

DEVIALET


הנה תקציר של התכונות המשותפות והנפרדות לכל הפאנטומים. תיבת הביצה יצוקה משלושה חומרים מרוכבים - החוץ עשוי מפלסטיק ABS, הפנים משלב בין פיברגלאס ממולא בפוליקרבונט, הליבה המרכזית נוצרת מאלומיניום. בשני צידיו של כל רמקול בסדרת הפאנטום יחידת באס מאלומינום בקוטר 7 אינץ׳, גם יחידת המיד מאלומיניום משותפת לכל השלישיה. הטוויטרים, כפי שכבר שמעתם, שונים.

עוצמת ההגברה הדיגיטלית הפנימית בכל רמקול משתנה ואיתה גם תחום התדרים והעוצמה המקסימלית שמסוגל להפיק כל אחד מהשלושה - ה-Phantom הרגיל מציע 750 וואט, יורד עד 16 הרץ, ומגיע ל-99dB. הסילבר מציע 3000 וואט, יורד גם הוא ל-16 הרץ אבל משיג מקסימום 105dB. הגולד מציע 4500 וואט, ברמת רעש עצמית נמוכה משמעותית משני קודמיו, יורד עד 14 הרץ ומרקיע ל-108dB.

בשלושת הדגמים אותו מעבד פנימי כפול ליבה תוצרת ARM מדגם קורטקס A9 במהירות 800 מגהרץ עם זכרון פנימי של 512 מגהביט. הברווז הפנימי (DAC) משתנה ואיתו גם הטכנולוגיה המוטמעת בו. ה-Phantom הרגיל והסילבר חולקים את אותו דאק - PCM1798 של טקסס אינסטרומנטס ואת אותה טכנולוגיית ADH של דוויאליה המשלבת כדבר המפרסם ״את העדינות והחום של הגברה אנאלוגית קלאס A עם האחיזה והשליטה של הגברה דיגיטלית קלאס D”.  הגולד מגיע עם דאק פנימי משופר שפיתחה Devialet עצמה, ומשולבת בו טכנולוגיית ADA דור 2.

תמיכה וחסרונות

תדר הדגימה המקסימלי בקבצי מוסיקה בשלושת דגמי ה-Phantom הוא 24 ביט, 192 קילוהרץ. כך שפורמטי הצליל ברזולוצייה גבוהה - DSD ו-DXD לסוגיהם ישונמכו, ולא יגיעו לאוזניכם ברזולוציה המקורית שלהם. קופסת הדיאלוג שמחירה בצרפת כ-300 אירו הכרחית לצורך הצמדת צמד Phantom והשגת תמונת הצליל הסטריאופונית.

אפשר יותר רמקולים? בהחלט. קופסת דיאלוג אחת בלבד תומכת בשירשור של 2 עד 12 יחידות דוויאליה פאנטום, באותו חדר או בחדרים אחרים בבית.

לכל דגמי הפאנטום אפשר להזרים מוסיקה משירותים מגוונים: אפל מיוזיק, דיזר, טידאל, ספוטיפי, פנדורה, וקובוז ואלפי תחנות רדיו רשתיות ובנוסף גם את הפסקול מיו טיוב ונטפליקס. ספארק, האפליקציה של Devialet, זמינה כמובן גם באנדרואיד וגם ב-IOS מאפשרת שליטה על הווליום בכל רמקול, אך מי שרוצה יוכל לרכוש שלט כסוף ומעוצב שמחירו באירופה כ-200 אירו. 

רוכשים המעוניינים לנתב את המוסיקה לפאנטומים באופן חוטי מטלויזיה, מחשב נייח או נגן דיסקי אודיו-וידאו פיזי יסתמכו על כניסה אופטית יחידה בכל רמקול. אותה כניסה אופטית יחידה נמצאת גם בדיאלוג, ואם הדיאלוג מופעל, אין שום אפשרות להשתמש במקביל גם בכניסות האופטיות שברמקולים עצמם.


כמה זה עולה?


DEVIALET
DEVIALET

Phantom רגיל: 1690 אירו במחירון ליחידה בודדת בצרפת, 9900 ₪ במחירון בישראל אצל היבואן ״כהנא אודיו״, בהרצליה פיתוח וברשת איי דיגיטל.

Phantom סילבר: 1990 אירו במחירון ליחידה בודדת בצרפת, 12900 ₪ במחירון בישראל.

Phantom גולד: 2590 אירו ליחידה בודדת בצרפת.

שלב ההעמדה וההצבה

DEVIALET
DEVIALET

הפאנטומים יכולים להרגיש בנוח על מדף (לא שמענו) וגם על מעמדים שונים. דוויאליה מציעה שלושה דגמים, שניים רצפתיים ואחד בהצמדה לקיר. הרצפתי הראשון דגם TREE בגימור עץ או לבן שעליו שמעתי עולה בצרפת 400 אירו ליחידה, ו-800 לזוג. בתוכו מונחים כבל החשמל באורך 1.5 מטר והכבל האופטי באורך 90 ס״מ שמגיע לאחד הפאנטומים מקופסת הדיאלוג, אם מחברים זוג או יותר רוחב הסטנד 34 ס״מ, גובהו 66 ס״מ והוא מגביה את הרמקול עד ל-91.5 ס״מ.
משקל הסטנד 4.15 ק״ג ומכביד את משקל הרמקול הכולל ל-15.6 ק״ג.

בנוסף מוצעים מעמד טריפוד נמוך בגובה 34.5 ס״מ המקרב את הרמקול לרצפה ומבטיח תפוקת באסים עוד יותר נוכחת, ומצמד קיר, גקו.


למה לא קניתי DEVIALET?

במשך יותר משנתיים שבהם שהיתי במעצר בית, הרהרתי מידי יום ביומו באפשרות לפנות מדירתי לכשאשוב אליה, את שלושת המגברים, הקומפקט, נגן הבלו ריי, את שלושת מעמדי הציוד הנושאים בעול הכבד, שלושת מפצלי החשמל, וכמובן את זוג הרמקולים הרצפתיים הפאסיביים.

הכל לטובת זוג דוויאליה פאנטום (אשמע את הגולד, חשבתי, ואחליט) על מעמדים, קופסת דיאלוג, טאבלט, סמארטפון ואולי גם נגן  אולטרא-דיסקים אוניברסלי, נניח אופו 205, שמייצג בגאון את עולם טרום ההזרמה. ככה ניפתר מתסבוכת הכבלים (26 לפחות על פי הספירה האחרונה) ואיתם ילכו מעמדי הציוד. במרכז החדר יוצב מעמד אחד ויחיד ולא יותר מעשרה כבלים, כולל כבלי המחשב האופו והטלויזיה החכמה וזוג כבלי החשמל המובנים בזוג פאנטומים.

אלון נויימן מ״כהנא אודיו״, יבואן DEVIALET בישראל, ששמע על התכנית השאפתנית לא האמין שאוותר על הערימות ואזנח את העולם הישן. הוא צדק. אני ראש קשה והעובדה שה-Phantom כלל אינם מאפשרים תמיכה בפורמטי הסאונד בקולנוע ביתי, השאירה אותי בינתיים מקובע לקופסאות.


מעבר לתגובות בפורום