חנויות
פיוז אומגה אודיו Stereoscope סטריאוסקופ Soundquest Music Store Pro קודו אודיו למטייל אניגמה קולנוע ביתי סטריאו סטאר אודיו קלאב יורוקום פנסוניק USBID גופי תאורה

חשיפה ראשונה: Ultra HD 4K Blu-ray הישראלי הראשון | סרטים & מוזיקה | חדשות | ראשי

חשיפה ראשונה: Ultra HD 4K Blu-ray הישראלי הראשון

גודל אות: Decrease font Enlarge font
Dolby Atmos Dolby Atmos

חברת בוש מדיה הגרמנית הוציאה את דיסק ה-4K הישראלי הראשון עם פסקול דולבי אטמוס. הקלטה מ-2 קונצרטים של התזמורת הפילהרמונית שנערכו בהיכל התרבות.

בשקט, בשקט ומבלי שניתן לכך שום פרסום בארץ יצא לאור לאחרונה בגרמניה דיסק האולטרא בלו ריי 4K הראשון שצולם בישראל הכולל גם פסקול בשיטת דולבי אטמוס. הדיסק, שאורכו 55 דקות בלבד כולל הקלטות חלקיות משני קונצרטים של התזמורת הפילהרמונית שנערכו בהיכל התרבות ביולי 2015 ובאפריל 2016 בניצוח המנהל המוסיקלי הנצחי (לעוד שנה וקצת), זובין מהטה. מופיעים בו רק שני קונצ׳רטו לפסנתר - הקונצ׳רטו מס׳ 1 מאת בטהובן, והקונצ׳רטו מס׳ 2 מאת ליסט, כשהסולנית היא הפסנתרנית הגיאורגית המהוללת חטיה בוניאטישבילי.

khatia buniatishvili beethoven piano concerto no.1

את שני הקונצרטים צילם ערוץ מצו הצרפתי והם שודרו בארץ בזמנו באיכות HD בלבד ובצליל סטריאו למנויי הוט.
הצילום המקורי בוצע כמובן ב-4K ביחס מסך של 16:9 באמצעות 4 מצלמות בטווח דינמי גבוה בפורמט HDR10 שממנו אפשר להינות בין השאר בטלויזיות תואמות של LG וסמסונג. 

המיקס הקולי נערך בעזרת צוות של מעבדות דולבי בשיטת דולבי אטמוס. מי שיקנה את הדיסק שמחירו בגרמניה 22 אירו ומחזיק במערכת אטמוס מלאה (נגן אולטרא בלו ריי, רסיבר/פרוססור ונבחרת 11 רמקולים מלאה) יזכה להינות מצליל היקפי באיכות 7.1.4 כולל ארבעה ערוצים המנותבים מהתקרה. הדיסק שהוציאה חברת בוש מדיה הגרמנית מציע 3 שכבות פסקול נוספות - דולבי TRUE HD בפורמט 7.1, ובנוסף DTS MASTER HD בפורמט 5.1 ולקינוח PCM סטריאו.

khatia buniatishvili beethoven piano concerto no.1

הביקורת הראשונה על הדיסק הופיעה בסוף השבוע באתר אודיו ויז׳ן הגרמני והיא העניקה לאיכות התמונה והצליל ציון גבוה של 5 מתוך 6 נקודות. כמנוי ותיק (לשעבר, באשמת מהטה) של הפילהרמונית אני נרגש לקראת ההזדמנות לחוות את פריצת הדרך המקומית. עד אז אסתפק בהעברת תיאור מילולי של אחד הקונצ׳רטו שבו נכחתי, זה של ליסט, שהיה הופעתה הראשונה של בוניאטישבילי בישראל, מאז זכתה במקום השלישי בתחרות רובינשטיין ב-2008:

פרנץ ליסט היה ידוע בבלוריתו השופעת והמוקפדת. לפסנתרנית הגיאורגית המצודדת יש שיער מתולתל שופע לא פחות, והכוחניות הכמעט אלימה שבה היא התנפלה על המנענעים בחלק של הקונצ׳רטו של ליסט המייצג את כניסתו של מפיסטו כללה נפנופי שיער לרוב. כמובן שהשמלה האדומה היפהפיה שלה משכה המון תשומת לב מהקהל בבנייני האומה בירושלים, כי הרבה מוסיקה הרי אין ביצירה הזו של ליסט.

khatia buniatishvili beethoven piano concerto no.1

הקונצ׳רטו השני הוא רכבת הרים מתמשכת של שיאי וירטואוזיות פסנתרנית לצד קטעים שקטים בליווי התזמורת ובוניאטישבילי מילאה היטב את התפקיד בנגינה לעילא ולעילא כולל בפרק הקודר, האפל והאלים של אותו מפיסטו. הגברת  הוכיחה שהיא יודעת גם להתפייט באיטיות וברצינות הנדרשת על הקלידים. האיטיות הזו חודרת היטב אל לב הקהל - שמתי לב לתשואות בהן התקבלה המחווה בסיום הקונצ׳רטו בה השאירה את ידיה למשך שניות ארוכות על המקלדת בגישה של ״לא רק לשמוע, יש גם מה לראות״. ואני מניח שהמצלמות לכדו היטב את משחקי חטיה.

  • email שלח לחבר

Share DTOWN Article

דיון בפורום על המאמר (12 תגובות פורסמו):

avatar
AK1 1970-01-01 02:00:00
מישהו כאן הגזים: "כי הרבה מוסיקה הרי אין ביצירה הזו של ליסט". יש בה הרבה מוזיקה יפה, אולי לא הכי מעמיקה שייש בעולם, אבל יפה ומבדרת וחביבה בהחלט ולא נטולת ערך. עמיר
avatar
נמר 1970-01-01 02:00:00
באומנות כמו באומנות אי אפשר להגזים. זה בדיוק כמו שאני חושב שהביטלס עשו דראעק של מוסיקה. יש אולי שיר אחד שלהם שאני מחבב בערך. ואני באמת חושב ככה. האם אני טועה? לא. האם אנשים יחלקו עלי? רובם המוחלט.
avatar
liorkoren 1970-01-01 02:00:00
אם אני מבין נכון, מר לוי מתייחס לחלק הספציפי הזה ביצירה. מפיסטו זה קטע מיוחד למדי ובכלל, יש לליסט כמה יצירות שאני אוהב. ולעניין התקליטור, קיבל ציון גבוה למדי בסעיפי תמונה וצליל, עושה חשק לבדוק את העניין.
avatar
נמר 1970-01-01 02:00:00
אם אני מבין נכון, מר לוי מתייחס לחלק הספציפי הזה ביצירה. מפיסטו זה קטע מיוחד למדי ובכלל, יש לליסט כמה יצירות שאני אוהב. ולעניין התקליטור, קיבל ציון גבוה למדי בסעיפי תמונה וצליל, עושה חשק לבדוק את העניין. מומלץ בחום. גם אני הולך לבדוק את זה על מערכת הקולנוע החדשה שלי (חשיפה בקרוב).
avatar
exupgh12 1970-01-01 02:00:00
מומלץ בחום. גם אני הולך לבדוק את זה על מערכת הקולנוע החדשה שלי (חשיפה בקרוב). חשבתי שהווידוי האנלוגי שלי יהיה נקודת שיא, מסתבר שגם אתה לא שוקט על השמרים. ;)
avatar
AK1 1970-01-01 02:00:00
באומנות כמו באומנות אי אפשר להגזים. זה בדיוק כמו שאני חושב שהביטלס עשו דראעק של מוסיקה. יש אולי שיר אחד שלהם שאני מחבב בערך. ואני באמת חושב ככה. האם אני טועה? לא. האם אנשים יחלקו עלי? רובם המוחלט. ההגזמה היא בכך שההתנסחות "כמובן שהשמלה האדומה היפהפיה שלה משכה המון תשומת לב מהקהל בבנייני האומה בירושלים, כי הרבה מוסיקה הרי אין ביצירה הזו של ליסט" מביעה זילזול מוחלט במלחין וביצירה, ובעצם גם במבצעים שטרחו לנגן אותה ובקהל שמתלהב ממנה. אם אני מבין נכון, מר לוי מתייחס לחלק הספציפי הזה ביצירה. מפיסטו זה קטע מיוחד למדי ובכלל, יש לליסט כמה יצירות שאני אוהב. לליסט יש ארבעה ואלסים ופולקה אחת על הנושא של פאוסט (על פי יצירתו של Nikolaus Lenau, לא הידועה של Goethe), מהם רק הוואלס הראשון מוכר, גם בוורסייה לפסנתר וגם בוורסייה לתזמורת. כאן מדובר בקונצ'רטו השני לפסנתר, שלא ידוע לי על קשר ישיר כלשהו שלו לפאוסט -- אם ליצירות האחרות של ליסט או למקורות הספרותיים או אחרים. לא מתיימר לדעת הכל. אולי איזכור פאוסט הוא ניסיון התפייטות של הכותב (אפרופו "הגברת הוכיחה שהיא יודעת גם להתפייט"), שממשיל את "הפרק הקודר, האפל והאלים" (איזה?) לשטניות של מפיסטו. לכותב פתרונים.
avatar
נמר 1970-01-01 02:00:00
כל אחד ודעתו וכל אחד ודרכו לכתוב אותה.
avatar
ronensud 1970-01-01 02:00:00
באומנות כמו באומנות אי אפשר להגזים. זה בדיוק כמו שאני חושב שהביטלס עשו דראעק של מוסיקה. יש אולי שיר אחד שלהם שאני מחבב בערך. ואני באמת חושב ככה. האם אני טועה? לא. האם אנשים יחלקו עלי? רובם המוחלט. ברור שאתה טועה. איכות לא נמדדת על פי הקריטריונים של נמר או רונן. אתה יכול לומר שאתה לא אוהב- עם זה אף אחד לא יכול להתווכח. חוצמזה אתה מדבר מתוך היכרות מעמיקה גם עם החומרים הפסיכדליים שלהם?
avatar
נמר 1970-01-01 02:00:00
ברור שאתה טועה. איכות לא נמדדת על פי הקריטריונים של נמר או רונן. אתה יכול לומר שאתה לא אוהב- עם זה אף אחד לא יכול להתווכח. חוצמזה אתה מדבר מתוך היכרות מעמיקה גם עם החומרים הפסיכדליים שלהם? זה בדיוק מה שאני אומר. ברור שהם איכות, אבל זו איכות שלא עושה לי כלום. אפילו לא מחבב אותם. יש אולי שיר אחד שאני יכול לשמוע שלהם. רוקנרול זה רחוק ממני, אין חיבור.
avatar
AK1 1970-01-01 02:00:00
כל אחד ודעתו וכל אחד ודרכו לכתוב אותה. רק שייש מצבים שעדיף שמבקר יימנע מלכתוב ביקורת על משהו, כמו למשל אם הוא שונא או לא מעריך את היצירה, או שהוא לא מבין בתחום הספיציפי. אני למשל לא אכתוב על מוזיקה קלאסית מודרנית, שלא מדברת אלי ואני לא מתמצא בה. עמיר
avatar
ronensud 1970-01-01 02:00:00
זה בדיוק מה שאני אומר. ברור שהם איכות, אבל זו איכות שלא עושה לי כלום. אפילו לא מחבב אותם. יש אולי שיר אחד שאני יכול לשמוע שלהם. רוקנרול זה רחוק ממני, אין חיבור. אף אחד לא מושלם:p נ.ב. מה עם אמוטיקונים חדשים?:מנצח:
avatar
AK1 1970-01-01 02:00:00
למי שמעוניין, הנה הקונצ'רטו האמור [MEDIA=youtube]-9IwuUvdqgo[/MEDIA] בלי לתת הזדמנות לשמלה אדומה יפהפיה למשוך המון תשומת לב מהקהל -- למעט מי שהקרחת של הפסנתרן "עושה לו את זה". מי שמתמצא, יוכל להעריך כאן את החידושים הצורניים -- "יין חדש דורש בקבוקים חדשים", כדברי ליסט: הכל כאן מבוסס על הגרעין של הנושא שמנוגן בהתחלה בקלארינט, ומשם טראנספורמאציות ומטאמורפוזות על הנושא -- במקום המבנים הנדושים בקנצ'רטו של צורת סונאטה ורונדו וכיו"ב. למרות שהקונצ'רטו תובעני ומבריק טכנית, הוא פחות וירטואוזי מקודמו, והפסנתר משתתף הרבה בליווי ובטקסטורות תזמורתיות. יש בו ניגודים מאוד גדולים: הנושא המופנם והלירי הופך למארש שייש המאשימים אותו בוולגאריות וייש הרואים בו גאוניות של מידת הטראנספורמאצייה שאפשר להגיע אליה. מכל מקום, נראה לי די טריוויאלי שייש כאן הרבה מוסיקה יפה והרבה מאוד מבחינה מוסיקאלית/מוסיקולוגית/צורנית/חדשנית. עמיר
כל הזכויות שמורות לאתר dtown.co.il


הרשם לעדכוני האתר
Email: