חשיפה ראשונה: Ultra HD 4K Blu-ray הישראלי הראשון
חברת בוש מדיה הגרמנית הוציאה את דיסק ה-4K הישראלי הראשון עם פסקול דולבי אטמוס. הקלטה מ-2 קונצרטים של התזמורת הפילהרמונית שנערכו בהיכל התרבות.
בשקט, בשקט ומבלי שניתן לכך שום פרסום בארץ יצא לאור לאחרונה בגרמניה דיסק האולטרא בלו ריי 4K הראשון שצולם בישראל הכולל גם פסקול בשיטת דולבי אטמוס. הדיסק, שאורכו 55 דקות בלבד כולל הקלטות חלקיות משני קונצרטים של התזמורת הפילהרמונית שנערכו בהיכל התרבות ביולי 2015 ובאפריל 2016 בניצוח המנהל המוסיקלי הנצחי (לעוד שנה וקצת), זובין מהטה. מופיעים בו רק שני קונצ׳רטו לפסנתר - הקונצ׳רטו מס׳ 1 מאת בטהובן, והקונצ׳רטו מס׳ 2 מאת ליסט, כשהסולנית היא הפסנתרנית הגיאורגית המהוללת חטיה בוניאטישבילי.
את שני הקונצרטים צילם ערוץ מצו הצרפתי והם שודרו בארץ בזמנו באיכות HD בלבד ובצליל סטריאו למנויי הוט.
הצילום המקורי בוצע כמובן ב-4K ביחס מסך של 16:9 באמצעות 4 מצלמות בטווח דינמי גבוה בפורמט HDR10 שממנו אפשר להינות בין השאר בטלויזיות תואמות של LG וסמסונג.
המיקס הקולי נערך בעזרת צוות של מעבדות דולבי בשיטת דולבי אטמוס. מי שיקנה את הדיסק שמחירו בגרמניה 22 אירו ומחזיק במערכת אטמוס מלאה (נגן אולטרא בלו ריי, רסיבר/פרוססור ונבחרת 11 רמקולים מלאה) יזכה להינות מצליל היקפי באיכות 7.1.4 כולל ארבעה ערוצים המנותבים מהתקרה. הדיסק שהוציאה חברת בוש מדיה הגרמנית מציע 3 שכבות פסקול נוספות - דולבי TRUE HD בפורמט 7.1, ובנוסף DTS MASTER HD בפורמט 5.1 ולקינוח PCM סטריאו.
הביקורת הראשונה על הדיסק הופיעה בסוף השבוע באתר אודיו ויז׳ן הגרמני והיא העניקה לאיכות התמונה והצליל ציון גבוה של 5 מתוך 6 נקודות. כמנוי ותיק (לשעבר, באשמת מהטה) של הפילהרמונית אני נרגש לקראת ההזדמנות לחוות את פריצת הדרך המקומית. עד אז אסתפק בהעברת תיאור מילולי של אחד הקונצ׳רטו שבו נכחתי, זה של ליסט, שהיה הופעתה הראשונה של בוניאטישבילי בישראל, מאז זכתה במקום השלישי בתחרות רובינשטיין ב-2008:
פרנץ ליסט היה ידוע בבלוריתו השופעת והמוקפדת. לפסנתרנית הגיאורגית המצודדת יש שיער מתולתל שופע לא פחות, והכוחניות הכמעט אלימה שבה היא התנפלה על המנענעים בחלק של הקונצ׳רטו של ליסט המייצג את כניסתו של מפיסטו כללה נפנופי שיער לרוב. כמובן שהשמלה האדומה היפהפיה שלה משכה המון תשומת לב מהקהל בבנייני האומה בירושלים, כי הרבה מוסיקה הרי אין ביצירה הזו של ליסט.
הקונצ׳רטו השני הוא רכבת הרים מתמשכת של שיאי וירטואוזיות פסנתרנית לצד קטעים שקטים בליווי התזמורת ובוניאטישבילי מילאה היטב את התפקיד בנגינה לעילא ולעילא כולל בפרק הקודר, האפל והאלים של אותו מפיסטו. הגברת הוכיחה שהיא יודעת גם להתפייט באיטיות וברצינות הנדרשת על הקלידים. האיטיות הזו חודרת היטב אל לב הקהל - שמתי לב לתשואות בהן התקבלה המחווה בסיום הקונצ׳רטו בה השאירה את ידיה למשך שניות ארוכות על המקלדת בגישה של ״לא רק לשמוע, יש גם מה לראות״. ואני מניח שהמצלמות לכדו היטב את משחקי חטיה.