ביקורת סרט – להעיר את המלכה

סרגי ליטבק
15-09-2017 15:22

סרט תקופתי על משרת הודי, המלכה ויקטוריה והקשר יוצא הדופן שנוצר ביניהם

"להעיר את המלכה", שמו העברי של הסרט "Victoria and Abdul", מספר סיפור אמיתי (שהתגלה לפני כ-20 שנים). זהו סיפורה של ויקטוריה (1819-1901) – מלכת בריטניה מ-1837, קיסרית הודו מ-1876, שבימיה הייתה בריטניה לאימפריה הגדולה מעולם, זו שהשמש לא שקעה בה, המושלת בשבעת הימים – וסיפור ידידותה בערוב ימיה עם צעיר הודי בשם עבדול קארים.

עלילת הסרט מפגישה את הפקיד ההודי עבדול, רשם אסירים מוסלמי מהעיר אגרה, שנבחר (בגלל גובהו והבנתו בשטיחים) יחד עם הודי אחר, להעניק למלכת בריטניה וקיסרית הודו אות הוקרה לרגל מלאת 50 שנים לעלייתה לכס המלוכה.

להעיר את המלכה

העלילה מסתבכת

המלכה ויקטוריה, למרות מעמדה, היא בתקופה זאת אדם כבוי, ונראית כמי שנוטה למות. עבדול, שמסרב למלא את הכלל שאסור להביט בעיניו של מלך, גורם למלכה ליצור עימו קשר. המלכה עומדת על כך שיהיה למשרתה, ולאחר שזה מתחיל ללמד אותה אורדו (ניב הינדוסטני), היא ממנה אותו למורה (מושי) ולאחר מכן למורה הרוחני שלה. תוך כדי, לומדת המלכה דברים רבים גם על המקום עליו היא שולטת, ומגלה דברים רבים שלא ידעה על קיומם.

 מהלך דברים זה כמובן לא מתקבל בעין יפה, בוודאי בתקופה ששלטו בה כללים חברתיים נוקשים במיוחד. לא רק בני הארמון, החל ממנהלו ועד אחרון הטבחים, יוצאים נגד. גם בני משפחתה ויורש העצר העתידי, שכבר ראו את המלכה, אז בת 68, דועכת לקראת מותה – והנה היא חוזרת לחיים, ועושה זאת תחת השפעתו של אדם כה נחות במעמדו ובמוצאו, וכה זר להוויה הבריטית. עבדול, כשמו של הסרט בעברית, מעיר את המלכה.

 עלילת הסרט מתרחשת על רקע ההתנהלות החברתית אז, שנקראה על-שם המלכה והתאפיינה בכללי התנהגות נוקשים, גינונים רבים וצביעות. בסרט, אותם גינונים מוצגים בסרט גם באופן מגוחך ומהווים מושא ללעג.

משחקה היוצא מהכלל

השחקנית ג'ודי דנץ' משחקת את המלכה ויקטוריה ועושה זאת באופן יוצא מהכלל טוב. משחקו של עלי פאזאל, המגלם את עבדול, מצוין, והוא אמין ביותר. הסרט משלב בדרמה התקופתית גם קטעים מצחיקים, עשוי מדויק והוא זורם ומהנה. לדעתי, הבמאי, סטפן פרירס, עשה עבודה טובה מאוד בסרט זה. 

 זה אינו סרט על גיבור או אנטי-גיבור הנאלץ להתמודד מול מחסומים בדרכו. בסרט זה הגיבורים מתמודדים מול דמויות וסיטואציות המובנות בתוך הסביבה והתקופה בהן הוא מתרחש.

נהניתי מאוד במהלך הסרט, ולא מעט נשאר ממנו גם אחרי שיצאתי מאולם הקולנוע.

ציון סרגיי במדד דיטאון -8

 


מעבר לתגובות בפורום