מבחן האזנה וצפייה ארקם AVR850

איציק ירקוני
11-09-2017 17:00

מכשיר הדגל של היצרן הבריטי מיועד לקולנוע ביתי 7.2, משמיע אודיו רב-ערוצי ונותן קולו בסטריאו. מבחן רב-פורמטים לחושי הראייה והשמיעה

חברת ארקם הבריטית נוסדה ב-1976 על-ידי שני חברים מאוניברסיטת קימברידג' שחלקו עניין בתחום האודיו – ומכאן גם שמה: A&R Cambridge שהייתה ל-ARCAM. מאז מייצרת החברה מגוון מכובד של מוצרי אודיו הכולל נגנים, מגברים, טיונרים, רסיברים ועוד. עם סדרת FMJ (ר"ת Full Metal Jacket) משנות התשעים יצרה לעצמה ארקם מעמד מכובד בזכות ביצועים ברמה גבוהה ובמחיר סביר, שילוב שהיה למעשה הבסיס להצלחתה מאז המכשיר הראשון שלה, A60.

ארקם מייצרת מאמצע שנות התשעים גם רסיברים לקולנוע ביתי, ואלה, כולל מכשירי האודיו שלה מאוגדים תחת אותו סימול FMJ, אך כעת עם משמעות אחרת: Faithful Musical Joy, "שמחה מוזיקלית נאמנה". ארקם עצמה כבר אינה מיזם של שני סטודנטים אלא שייכת כיום להרמן, בעצמה חלק מסמסונג.

ARCAM AVR850

חתן השמחה

 ב-2013 השיקה ארקם את AVR, סדרת רסיברים חדשה 7-ערוצים באבחנה של 4K, ולפני שנה, בסתיו 2016, הציגה את AVR850, הבכיר בין דגמיה בתחום, כשהוא מחליף את 750. זהו רסיבר קולנוע ביתי גדול ממדים התומך ב-7 ערוצי הגברה עצמאיים בטכנולוגיית  G קלאס, וכולל שליטה על אזור נוסף אחד. ה-850 שונה מעט מקודמו, ובחזיתו כפתורי שליטה המאפשרים שליטה במכשיר ללא שלט. הרסיבר נראה מסיבי, הוא בנוי היטב ואיכות ההרכבה מרשימה.

 מידע טכני הכרחי

 ארקם AVR850 הוא רסיבר בתצורת 7.2 ערוצים מלאים, תמיכה בכל מעבדי האודיו הישנים והחדשים, DTS-X  ו-Dolby Atmos (אבל מהיותו 7-ערוצי, ללא רמקולי תקרה). לפי ארקם יחידת הגברה חדשה מספקת 120 וואט ל-2 ערוצים, וב-100 וואט ל-7 ערוצים (בשני המקרים, ב-8 אום). ניתן לוותר על מערך ההגברה הפנימי, ואז הרסיבר יתפקד כמעבד בלבד, משרת מגבר הספק חיצוני, בתצורה של 7.2.4 ערוצים (0.2 לסאבוופר).
לרסיבר 8 כניסות HDMI בתקן 2.0a ואת תמונת הווידיאו ניתן להוציא רק דרך 2 היציאות. ה-850 תומך בהעברת וידאו בתלת ממד, ויכול לטפל בקצב של 24 עד 60 מסגרות/שנייה.

ARCAM AVR850

מלבד אותם חיבורי HDMI המעבירים גם אודיו, לרסיבר 9 כניסות אנלוגיות, 2 כניסות אופטיות, 4 כניסות קואקסיאליות – ו-7 יציאות לרמקולים. כאן יצוין כי חיבורי הרמקולים מבוססים על מנגנון נעילה סיבובי מסורבל למדי והם קרובים מדי זה לזה.  
ל-850 אין יכולות רשת ושליטה אינטרנטיות נרחבות, והוא אינו עומד בקדמת הטכנולוגיה בתחום זה, עניין בולט מול המתחרים היפניים המצטיינים בהתממשקות אינטרנטית עדכנית. הרסיבר אינו תומך WiFi ובקישוריות בלוטות', ולכן אינו משדר מוזיקה דיגיטלית פרט ל-Spotify. כתוצאה מכך, עדכוני קושחה (כמו זה שעבר, V.4.1 7) נעשים באמצעות דיסק און קי.
כאמור, ל-850 חיבור HDMI בתקן 2.0a החדש והוא תפקד היטב עם תאימות טובה עם כל שאר המקורות.

כיול תדרים

ל-AVR-850 מערכת כיול הנקראת Dirac Live room correction. מערכת זו דורשת מחשב במקום הישיבה (רצוי נייד), ויש לחבר את הרסיבר לרשת הקווית הביתית. התוכנה מורדת מאתר ארקם, מותקנת ומופעלת על-ידי מיקרופון. נדרשות תשע נקודות מדידה באזור הישיבה, וכל תהליך הכיול נשמר במחשב בתיקייה נפרדת, ומשם מוזן לרסיבר.
התהליך נמשך כחצי שעה, עשיתי אותו פעמיים (בגלל שהמכשיר נבחן עם שתי מערכות רמקולים), הוא קל לביצוע והתוצאה שהתקבלה הייתה טובה למדי, וסביר שתספק את רוב המשתמשים.    
מהתנסות רבת שנים הגעתי למסקנה שאין מערכת כיול שתביא לתוצאה מושלמת ותמיד חסר משהו (בס, גבוהים, מיד). חובבים רבים סומכים על מערכת כיול ב״אוזניים עצומות״, אבל אני מעדיף מערכת שניתן לשנות בה פרמטרים לאחר הכיול – מה שלא קיים במערכת הכיול בארקם. שתי הערות: חובה להשתמש במערכת עם החיבור הראשוני, וחובה לשמור על שקט מוחלט במשך כל התהליך, כולל כיבוי המזגן.

ARCAM AVR850

מבחן שמע רב-ערוצי לסרטים

כהרגלי פתחתי את המבחן עם הפתיחה של "קוונטום של נחמה", הסרט ה-22 בסרטי ג'ימס בונד. בקטע זה אלמנטים לא-מוזיקליים מאתגרים כמו מנועים של מכוניות עצבניות, יריות, התנגשויות, חריקת צמיגים – כאשר ברקע מתנגנת מוזיקה היוצרת שתפקידה ליצור אווירת ״מלחמה״.

קטע זה שואב מהרסיבר את כל משאבי הכוח שלו. לזכותו של ה-850 יצוין כי מעניק את תחושת נפח ברמה גבוהה, ולחובתו יירשם כי הוא לוקה בחוסר פירוט ודיוק וכושר ההפרדה בינוני.
המשכתי בספר הג'ונגל במהדורת 2016, עם קטע סראונד איכותי ומאתגר. מוגלי, לבדו בג'ונגל, שומע את הנחש קא מכל עבריו – ואנחנו דרך כל רמקול בנפרד. בנוסף לדיאלוג, נשמעים אירועים נוספים סביב, וכל אלה מחייבים את הרסיבר ביכולת פענוח מאתגרת. ה-850 יצר גם כאן נפח מצוין, וגם כאן ההפרדה לא הייתה טובה מספיק.

באחוות הטבעת, הראשון בטרילוגיית שר הטבעות, בקטע הפתיחה, נשמע קולה קייט בלאנש ברמקול המרכזי כאשר סביב נשמעים אלמנטים נוספים של התרחשויות, חלקן מהירות ודרמטיות. גם קטע זה דורש מהרסיבר יכולות פענוח, דינמיות והפרדה גבוהות. וכן, גם כאן ה-850 יצר ה-850 נפח מרשים ולא הצליח ליצור הפרדה ראויה, פירוט ודיוק.
וכך גם בסרטים האחרים. ב-Max Payne (המעולה) בסצנת ירי במרתף, יש הרבה נפח ורושם, אבל הפירוט וההפרדה חסרים, כמו צליל הקליעים הפוגעים ברכב, במתכת ובזכוכית. כך גם ב-Book of Eli (המעולה אף הוא), שם פוגשים במיקוד חסר של הקליעים, בצליל בכל אופן. דברים אלה בולטים בעיקר לאחר השוואות מרובות, ולא תמיד מורגשים בהאזנה ראשונה.

אותו סט התרשמויות מתגבש – נפח מרשים, צליל שאינו מוגדר היטב בגלל בעיות הפרדה, פירוט ודיוק – מוצא ביטוי בג'ייסון בורן (פורמט DTS-X) האנרגטי ורב המעללים בקטע המרדף בסיום הסרט, כמו גם ב-Hacksaw Ridge (פורמט Dolby Atmos).
פורמטים חדשים: DTS-X ו- Dolby Atmos. פורמטים חדשים אלה, אטמוס ו-DTS, מלהיבים אותי כל פעם מחדש – ושונים מכל מה שהכרנו עד היום. לדעתי הם מרשימים ביותר ומביאים מרחב שלם נרחב ומוגדר עם דיוק מצוין, ועושים לי חשק לצפות שוב ושוב בסרטים.

ARCAM AVR850

לארקם 850 יש שבעה ערוצי הגברה בלבד, ולכן לא ניתן לשדך לו את רמקולי התקרה, ומבחינתי זוהי אכזבה גדולה מרסיבר דגל. בעידן פורמטי האודיו החדשים, תוספת ערוצי הגברה נוספים מאפשרת להעצים את החוויה, ורמקולי התקרה אמורים להשלים בצורה מרהיבה את המעברים בקטעי סראונד ליצירת צליל העוטף את המאזין מכל הכיוונים.
הסרטים בפורמט אטמוס ו-DTS נבחנו לכן רק בתצורת 7.2, כאמור ללא רמקולי תקרה – וחלק מהחוויה שהם מספקים לא נוצרה. הפורמטים הללו מעצימים את החוויה, במיוחד במעברים בין רמקולי הסראונד לבין רמקולי התקרה, והם מביאים גם בס גדול עם עומק, אבחנה והפרדה מצוינות וסראונד רחב שעוטף את המאזין. לדעתי, כל חובב קולנוע חייב את האופציה הזו לעצמו, בתוספת רמקולי תקרה.

מוזיקה בהופעות

בכותר הבלו-ריי "Hit Man Returns: David Foster & Friends" התמקדתי בקטע של דונה סאמר והזמר סיל; קולה של סאמר נשמע ברור, עם נפח מצוין וסיל בהמשך נשמע היטב. הרסיבר יצר הפרדה טובה ביניהם ובין הכלים סביבם. אותה התרשמות הייתה בהופעה החייה של פוליס בבואנוס אריס; סטינג נשמע מופרד מהכלים המתנגנים סביבו, וגם כאשר שומעים ברקע את הקהל ומחיאות הכפיים, אלה כמעט ולא התערבבו עם מה שנשמע על הבמה. בהופעה חיה של אדל, כאן באלברט הול בלונדון, קולה נשמע צלול, התזמורת סביבה נשמעה היטב – ומחיאות הכפיים של הקהל גרמו לי להרגיש שהם יושבים מאחורי ומצדדי, כאילו אני ממוקם באחד מהכיסאות באולם עצמו.

ARCAM AVR850

אודיו דו ערוצי

כהרגלי פתחתי בתקליטור המצוין של אריק טרופאז, Quartet Bending new corners, ובקטע החמישי, זיגפריד. זהו קטע מאוד מאתגר למגברים, ובמיוחד לרסיברים, ומחייב יכולת הפרדה בין הכלים. עם הארקם, שילוב הבאס עם הפסנתר נשמע מעולה, ובהמשכו השתלבה היטב חצוצרה. צליל המצילות בולט והיה מפורט היטב וקולו של הזמר נייה נשמע מעולה. הרסיבר מצליח ליצור במה רחבה, דינמית וברורה, עם יכולת הפרדה מצוינת. כאן ה-850 מתנהג כמו מגבר משולב איכותי, וההתרשמות ממנו הייתה שונה מאוד מזאת שהייתה לי במהלך מבחן הקולנוע הרב-ערוצי.

כך גם בשיר The Healer של זמר הבלוז ג'והן לי הוקר; המוזיקה ממלאת את כל מרחב הבמה, וההפרדה בין התופים והגיטרה ברורה והכלים נשמעים היטב. קולו של הוקר צלול וברור עם עומק מרשים. אותה התרשמות חיובית מיכולתו הגבוהה של ה-850 נשמרה גם בקטעי מוזיקה רבים אחרים, עם צליל טבעי, יכולת דינמית גבוהה, פירוט ואיזון מרשימים. לדעתי, ה-850 קובע רף חדש ביכולת השחזור המוזיקלי בסטריאו עבור רסיברים.

נקודות לציון

העמדה.

ל-850 נטייה להתחממות, כמעט כמו כל רסיבר אחר. יש לו שלושה מאווררים לשמירה על טמפרטורה מאוזנת, אך מומלץ למקום אותו כך שיהיה מרווח של מספר סנטימטרים מכל צדדיו.  

שלט רחוק.

יעיל, פשוט לתפעול, אך אינו ארגונומי.

נוחות תפעול.

קל ונוח לתפעול, מתרגלים אליו די מהר, וזורמים איתו בקלות. מנגד, רסיבר זה אינו עשיר במיוחד בתכונות ואפשרויות תפעול ושליטה. 

ARCAM AVR850

סיכום במספר ערוצים

ארקם AVR-850 הוא רסיבר רב-ערוצי הבנוי ברמה גבוהה ביותר, וכולל רכיבים איכותיים שלא היו מביישים מגברים משולבים מכובדים מאוד. הוא קל יחסית לתפעול, אך יכולות השליטה והתקשרות שלו מוגבלות. הוא תומך רק ב-Spotif ושולט רק באזור נוסף אחד בלבד.
כרסיבר לקולנוע ביתי, הארקם תומך רק בשבעה ערוצי הגברה – תשעה כיום במכשירי דגל של יצרנים אחרים – כך שאינו יכול להציע את המרב מהפורמטים החדשים, DTS-X ו-Dolby Atmos. בהקרנת סרטים הוא יוצר נפח מרשים מאוד לצליל והיכולת הדינמית גבוהה, אך לוקה בחוסר דיוק ובפירוט חסר.
כמגבר למוזיקה, הן בפורמט רב-ערוצי והן בדו-ערוצי, ה-850 מרשים מאוד, עם במה, כושר הפרדה, פירוט וטבעיות ברמה גבוהה ביותר.
מחירו המלא של ארקם AVR850 הוא 29,000 שקלים, וכעת הוא מוצע במחיר מבצע העומד על 20,900 שקלים. אם קולנוע בייתי הוא הדבר היחיד שאתם מחפשים, תמצאו חלופות טובות יותר, מעודכנות יותר ובמחיר נמוך יותר. אבל אם האזנה למוזיקה חשובה לכם במידה שווה לפחות, תמצאו ב-AVR מכשיר עם יכולות פנטסטיות.

רכיבי רב-ערוצי

מערכת א'

רמקולים 7 יחידות Morel SP-3 

סאבוופר 2 יחידות Klipsch R-115SW

מערכת ב'

רמקולי חזית Tannoy DC10TI
רמקול סנטר Klipsch KL650 Thx Ultra2
רמקולי סראונד Klipsch KS525 Thx Ultra2
רמקולי סראונד אחוריים Klipsch RB61MKII
סאבוופרים 2 Klipsch R-115SW

נגן בלוריי (כולל סטרימר) OPPO BDP-105D

אמצעי תצוגה פיוניר קורו 6090H

רכיבי דו-ערוצי

נגן OPPO BDP-105D
רמקולים TANNOY DC10TI

מעבר לתגובות בפורום