ביקורת סרט: תוצרת אמריקה

סרגיי ליטבק
17-08-2017 06:58

זה סיפור על טייס שהתפתה לעשות עסקים מסוכנים, זה סיפור על עבר מפוקפק של האליטות באמריקה. וכל זה רבותי, בהחלט שווה צפייה.

זה משהו בין פורסט גאמפ שמתבוסס על ההיסטוריה של ארה"ב לבין הזאב מוולסטריט שמראה אדם שקיבל הזדמנות ומנצל אותה. אבל המציאות מנצחת כל דימיון שרק ניתן לתאר, אבל לזה עוד נחזור.
דאג לימן הבמאי: עיינתי לראות מי הבן אדם ומצאתי שמדובר על במאי שפועל מזה כשני עשורים ולו תיק עבודות עשיר במיוחד. חלק מסרטיו (הן בבימויו והן בהפקדתו) כבר חקוקים בזכרוני ובזיכרון רובנו. במיוחד לאלה שאוהבים לראות סרט טוב ולדון עליו עם חבר או שניים. דאג לימן פועל מאז שנות התשעים, אבל ההצלחה באה דווקא בשנות האלפיים כאשר דאג לוקח לידיו את "זהות כפולה", סרט מרגלים שהציב סטנדרטים חדשים לסרטי ביון שהם לא ג'יימס בונד. הגישה ה"פשוטה" יותר אל הסוכנים שמבצעים עבודות של חיסול היה תחת קונספט די חדש וניתן לומר שלימן המציא את עצמו מחדש. את המשך הסרטים הללו, דאג ממשיך כמפיק בלבד. דאג משחרר לשוק בממוצע של סרט לשנתיים, וממשיך להנפיק סרטי מרגלים (קומדיות ודרמות). אחד מסרטיו צירף את טום קרוז במד"ב עתידני ותקיפת חייזרים - "קצה המחר". 

מבחינת כמות הסרטים בהם היה מעורב,  לא תמצאו את המספרים כמו שתמצאו אצל סקורסזה או שפילברג. אבל מהמעט הנוכחי, נראה כי הבחור יודע לבחור את הפרויקטים שלו בפינצטה ולספק את הסחורה, חתימה מסויימת שלו שקל לאהוב ולזכור. כן, גם הסרטים הללו שהם חלקם מצוינים וחלקם חטפו ביקורות שונות, נזכרים הרבה יותר ואף מקבלי המשכים שונים במדיה הקולנועית ולא רק. 
לפני הכל, תתפנקו על הטריילר


אז מה הסיפור

בארי סיל (טום קרוז) הוא טייס צעיר ומבטיח, בעל כישורי טיסה ואנוש מעולים אשר מרגיש משועמם בעבודה המאוד מסודרת שלו בחברת תעופה. בשנות השבעים של המאה ה-20, כדי לא לשתעמם יותר מדי, הוא מבריח סיגרים ו"מקפיץ" את הנוסעים בטיסות. אבל מפגש עם סוכן CIA - שייפר, אשר מציק לו לעבוד עבור החברה, משנה הכל.

הוא מקבל הזדמנות לקבל את המטוס הכי חדיש שיש בשוק ולעשות משהו למען המולדת שלו בתקופה שיש אפשרות לעשות משהו למען המולדת שלך. סיל הצעיר שלא מרבה לחשוב יותר מדי על צעדיו, קופץעל ה״מציאה״ ואחר כך שואל שאלות (וזה כן מצחיק לחשוב על קרוז כבחור צעיר, ראבק, הוא בן 55). נפתחת חברת ייעוץ אוירית ובעליה מתחיל לעשות גיחות לכל מדינות דרום אמריקה ולהביא תא המידע הכי טוב שהסוכנות הביון ראתה עד אז - מה שהופך את בארי לאחד ש"מספק" את הסחורה. במהלך הגיחות תחשפו לכל הניסיונות של מקומיים לפגוע בו, הכדורים חולפים על פניו נותנים תחושה כי אין דבר שיכול לעצור את בארי.

תוצרת אמריקה

הבעיות התחילו דווקא כאשר בארי ביקש העלאה מגורם שיודע לשחד פקידים כדי לקנות אינפורמציה. לא היה רצון לשלם יותר לבארי והוצע לו למצוא לזה פתרון יצירתי - ברון סמים מציע לו להבריח סמים אל תוך ארה"ב תמורת סכומים מכובדים מאוד, בארי לא מסרב להצעה. כאחד שיודע "לספק את הסחורה", הסחורה אכן מסופקת ליעדה וכמויות ענקיות של סמים מתחילים להגיע לארה"ב. משם הדרך הייתה קצרה לגיוס צי מטוסים, הרחבת מלחמה והסתבכות כל הגורמים בפארסה שלימים תהפוך לעקב האכילס של ממשל רייגן.
כן, הסרט מציג את הסוכניות הביון האמריקאית כחבורה של אידיוטים, אינטרנסנטיים שנראה שמעוניינים לעשות משהו טוב אבל רמת IQ כה נמוכה שלא מפתיע שאלו היו התוצאות שאליהם הם הגיעו.רוצה בהחלט לחשוב שהיום זה אולי משהו אחר?! טוב, אולי לפחות בסרטים, אנחנו רואים את ג'ייסון בורן, שוב מנסה לא להיתפס.

כן, זהו סרט ביקורתי מני רבים שרצו לחשוף את השקרים שהאכילו את האנשים על דברים "רציניים", שקרו באותה התקופה שאמרו להם כי משהו חשוב מתרחש כאשר היתה זו תסבוכך לא הכרחית של אנשים שלא ידעו מה לעשות עם הכוח בידיים, ובעיקר הובילו לאסונות חברתיים כמו הדרדרות למלחמות, סמים, שחיטות, רצח ומה לא! אבל כמדיום קולנועי, הסרט צוחק על הדברים שהיו בסיפור הזה - אני מניח שזה כנראה מתוך הנחה שניתן היה, במבט לאחור, לצחוק על זה ולעשות סרט "מציאותי יותר" (למרות שאופן ההגשה של הסרט היה בצילום דמוי דוקומנטרי - מצלמה רועדת, פניה אל תוך המצלמה, דימוי צילום עיתונאי) אשר מראה אנשים "אמיתיים" שרק רוצים להסתדר כלכלית. אבל כסרט, זה נעשה בצורה קלילה, מצחיקה מאוד (מאוד אירונית) וכן די מדכה משום שאנשים מבינים שאין להם באמת שליטה על מה קורה בתוך הממשל שלהם והם בעיקר תוצאה של אנשים טיפשים בשלטון. מבאס הא?

ולסיום, אני רוצה לחזור להשוואה לג'ורדון מזאב מוולסטריוט שניסיתי להשוות את הסרט הזה להוא ואני מבין למה הם דומים ולמה הדמות של ג'ורדון פחות אהובה מאשר סאלי - כי גם השני מרוויח מיליונים על גבי החלשים, אבל זה לא באמת רץ ובאופן מוקצן מבזבז רק לכדי "להראות" כי הוא עשיר, אלה מבין שלכסף שלו יש תוקף וזה הולך וקרב.
סרט נהדר ושווה צפייה בקולנוע.

ציון: 8

 

מעבר לתגובות בפורום