מסך OLED דק דק במבחן - LG OLED 65E7Y

ליאור קורן
10-08-2017 07:00

ביקורת מסך OLED: ה- LG OLED 65E7Y מציע במבט ראשון עיצוב פרימיום עם מסך דק דק, במבט שני איכות התמונה תואמת את העיצוב ומציעה חווית צפייה מצויינת. בדקנו.

הדור השלישי של טלוויזיות OLED מתוצרת LG נחת בארץ, ואנחנו קיבלנו לסקירה את דגם ה"ביניים" למשפחה זו מסדרת E7Y. "ביניים" הוא שם מטעה מעט לדגם שעולה בחנויות כמה עשרות אלפי שקלים. לעת עתה, הטכנולוגיה החדשה יחסית מככבת בעיקר בדגמי פרימיום (אם כי דגמי הדורות הקודמים ניתנים לרכישה במחירים נוחים יותר).

המבנה הפיזי של הטלוויזיה הזו מהמם למדי: אם מסתכלים מקרוב, רואים שהיא מורכבת מפלטה שקופה דקה בעובי 2-3 מ״מ ואליה מוצמד פאנל המסך השחור, במבנה שיוצר עובי כולל של כ- 7 מ״מ בלבד – דק כמו סמארטפון מודרני (ואף יותר). בזכות העובדה שטכנולוגיית ה- OLED לא דורשת מערכת תאורה חיצונית מאחורי פאנל הפיקסלים (להבדיל מטלווויזיות LED LCD), אפשר לייצר אותה ״דק דק״ והגב נראה כמו פלטה שחורה מבריקה. כל זה נכון ל-2/3 העליונים של המסך, בעוד השליש התחתון הופך עבה יותר ובו ממוקמים מעבדי המסך, פאנל החיבורים ועוד. בחזית, מסגרת המסך בצדדים צרה מאוד והאפקט של ״תמונה שהיא חלון״ מרשים מתמיד. מתחת למסך נמצא פס רמקולים – עם חזית מעוטרת פסים בגימור פלסטיק דמוי ניקל. העיצוב הכולל נראה אלגנטי ועתידני כאחד.

ביקורת מסך LG OLED 65E7Y
וכיצד מתפקדים הרמקולים? נסו לתת לילדים לצפות בסרט חסידודס מבלי להגביל אותם בווליום ותקבלו מבחן הולם לרמקולים של המסך. במקרה שלי הקולות והאפקטים מילאו ביעילות את חלל הסלון עם קולות נפץ, מוזיקה וצעקות החסידות. אז כן, הרמקולים עושים את תפקידם… הם ממוקמים בצד התחתון של המסך, היכן שהוא עבה יותר (מה שעוזר להפיק בס נמוך יותר) ואפקט הסטריאו שלהם מוצלח יחסית ביחס לתצורה של ״פס רמקולים״. LG הציגה בדגם הזה גם תמיכה בפורמט האודיו הרב ערוצי ״דולבי אטמוס״ שאמור להציע גם אפקט של ״גובה״ (צלילים שמגיעים מכיוון התקרה), למרות שלא בניתי על זה יותר מדי.

ביקורת מסך LG OLED 65E7Y

השלט הרחוק מזכיר לי בעיצובו את אלו של הטלוויזיות האירופאיות מבעבר – צר וארוך עם שלל לחצנים. להבדיל מהשלט הקטן והמינימליסטי שמגיע עם טלוויזיות המתחרה סמסונג, זה של LG מציע מגוון של לחצני גישה ישירה, כמו גם לחצן רב כיווני במרכזו ואפילו גלגלת (כמו זו של עכבר מחשב) אשר משמשת כלחצן בעצמה. כהרגלה של LG בשנים האחרונות, השלט הרחוק משמש גם כ״מצביע״ וכאשר מנופפים בו מול המסך, מופיע ציין / סמן צבעוני. לטעמי, השיטה הזו של מצביע הוכיחה את עצמה כנוחה ויעילה בשימוש, למשל כאשר רוצים לבחור אותיות במקלדת וירטואלית שמופיעה על המסך. בשלט יש גם לחצני גישה ישירה לשירותי הטלוויזיה המקוונים של נטפליקס ואמזון, כמו גם מיקרופון לזיהוי קולי. ישנה אפשרות להגדיר גישה ישירה לפונקציות דרך לחצני הספרות בשלט (למשל גישה ישירה לכניסת HDMI 1 בלחיצה על ספרת 1). חבל רק שאין תאורת לחצנים, הייתי מצפה לכך בהחלט במחיר הזה.

ביקורת מסך LG OLED 65E7Y

טלוויזיה חכמה

מערכת ה- webOS של LG בגרסתה ה- 3.5, מציעה שיפורי ממשק קלים ביחס לדור הקודם שהיה גם כך מוצלח יחסית. המערכת מותאמת לטלוויזיה, במיוחד ביחד עם השלט המצביע. חיבור הרשת האלחוטית היה יותר חזק ויציב מאשר בסמסונג Q9F שבדקתי קודם. ממשק הטלוויזיה החכם במסך פועל באופן מהיר וחלק, אם כי פעמיים במהלך תקופת הבדיקה ציין השלט המצביע הפסיק להופיע על המסך וגם ה- WiFi כבה פתאום, רק כיבוי מסך (פיזי) החזיר אותם.

חנות האפליקציות מציעה את סלקום TV ללקוחות הישראלים, וואלה VOD, את ה- Smart VOD של וונוטייז ועוד (אם כי לא מצאתי הרבה ישומים נוספים שימושיים). יש כ- 3.5GB נפח אחסון פנוי עבור התקנת אפליקציות בהפעלה ראשונה של המסך. יש גם טיונר פנימי לערוצי עידן פלוס החינמיים וכמובן קישוריות אלחוטית והתממשקות לסמארטפונים. לאנדרואיד, אפשר לשתף את התוכן מהטלפון בעזרת אפליקציית Magic Mobile ובעלי אייפון יוכלו להתחבר למסך בסגנון Miracast בעזרת TV Cast.

ביקורת מסך LG OLED 65E7Y

איכות תמונה

כיאה לדגם בכיר, ה- 65E7Y מספקת למומחה הכיול את כל האפשרויות הנדרשות בכיוון התמונה, כולל שני מצבי isf (״מומחה״) מתקדמים, אחד לצפייה בחדר חשוך והשנייה במואר. מעבר לכיוון עוצמת תאורת ה- OLED, יש אינספור פרמטרים נוספים לבחירה, איזון לובן מתקדם וניהול מערכת הצבעים (שישה צבעי יסוד – ציאן, מגנטה וצהוב בנוסף לאדום, ירוק וכחול המוכרים). את מערכת החלקת התנועה (Trumotion) אני ממליץ לבטל כלל, היא אינה נחוצה במסכי OLED  מודרניים שלא ממש סובלים מבעיות זמן תגובה.

ביקורת מסך LG OLED 65E7Y
אז אמנם ה-OLED אינה מציעה את עוצמת האור האימתנית של טלוויזיות ה-LED המתחרות, אבל ההתמודדות שלה עם תנאי אור סביבתי חזקים והשתקפויות הגיעה כבר לרמה מוצלחת בדור הנוכחי. גם כשפתחתי את התריס ליציאת המרפסת הסמוכה לטלוויזיה ואור חזק הציף את הסלון, השחור בתמונה נשאר עמוק ועוצמת התאורה הספיקה לחווית צפייה טובה. למעשה, ברוב המקרים, עדיין העדפתי לצפות (בתאורת יום) במצב צפייה ״isf חדר חשוך״ ורק כשרציתי תמונה בוהקת יותר, העברתי למצב ״חדר מואר״.

ביקורת מסך LG OLED 65E7Y

בסצינה מפרק של משחקי הכס, מפגינה טלוויזית ה- OLED את מה שהיא טובה בו כל כך: הצגת גווני הצבע במדרגות אור משתנה, למשל את פניה הזוהרות באור שקיעה חם ורח של סרסיי ויחד עם זאת הצגת של דוגמאות לבושה האפל (כמו נשמתה) וגם את פיתוחי דלת העץ הכהה מאחוריה.

ביקורת מסך LG OLED 65E7Y

הדור הראשון של טלוויזיות LG OLED הציג כבר אז שחור מדהים ביחס לטלוויזיות האחרות, אבל מדרגת הגוונים שהיו שלב אחד מעל השחור נטתה לבלוע את הפרטים הקטנים. העניין שופר בדור השני ועכשיו עוד יותר בדור השלישי שנראה טוב בהחלט. בנוסף, הנדסת הצבע של LG נטתה בעבר להדגשת אדום וגווניו, לאפקט שיצר אדמדמות מיותרת בתמונה לפרקים. הפעם, זה נראה ״בוגר״ יותר, נכון וטבעי יותר, משלים כמו שצריך את שאר יכולות הטכנולוגיה.

ה- 65E7Y מציגה תמונה מבריקה, אבל לא בצורה עוקצנית או מחודדת מדי. השחור כאן מושג בעזרת כיבוי פיקסלים נקודתי וללא פעלולי תאורה שמנסים לעקוף את הבעיה במסכי LED LCD וכתוצאה מכך מחזקים ומחלישים את האור בצורה אזורית (ולא נקודתית) וביחד עם מה שצריך לכבות או להאיר, משפיעים גם על אזורים שכנים שלא אמורים לחסות בצילם או אורם ללא צורך.

הניגודיות הטבעית הזו יוצרת אפקט של עומק בתמונה ותחושת תלת מימד גם בתכני דו מימד, למשל בהתחלה של הסרט ״האיש שנולד מחדש״. בסצינת הציד בנהר של האב ובנו, משחקי הצללים, נצנוצי האור במים וההשתקפויות במים הזורמים בין גזעי העצים יוצרים עומק מוחשי לעין ומסך הטלוויזיה  מצליח לשקף בסלון הבית את החוויה הקולנועית באופן מרשים.

ביקורת מסך LG OLED 65E7Y

אפקט העומק נראה בתמונה גם בסצינה מהסדרה ״אוזרק״ (רזולוציית 4K), בצבעים טורקיז קולנועיים ורוויים, עם פירוט טוב מאוד בחלקי התמונה הבהירים והכהים גם יחד. גם כאן, ניתן לראות כי ב- 4K התמונה חדה בהחלט, אבל ללא ״עוקצנות״ שמופיעה בטלוויזיות LED LCD.

ביקורת מסך LG OLED 65E7Y
הסדרה ״איירון פיסט״ בנטלפיקס, עושה שימוש בטכניקת HDR של דולבי ויזן (ביחד עם רזולוציית 4K UHD) והיא מצד אחד יוצרת מראה בוהק במיוחד בו חלקי התמונה הבהירים (למשל אור שמש שמוטל מהחלון) חזקים לעין, אבל כנראה הדגש כאן בהפקה היה על יצירת ניגודיות דרמטית, גם אם זה בא על חשבון חלק מהפרטים הכהים. ה- E7Y מציעה תמיכה גם ב- HDR בפורמט דולבי Vision עם איכות 10 ביט.

ביקורת מסך LG OLED 65E7Y

בסדרה נרקוס (4K), יש מראה צבעוני וחי במיוחד, האדום בחולצת הבן חזק ורווי. אסקובר יושב במרפסת הבית הסגורה והיכולת של הטלוויזיה להעביר את משחקי האור והצל עם טווח דינמי גדול שלא שורף אף חלק בתמונה. לצערנו, בחלק מהסצינות החשוכות, מנגנון דחיסת הווידאו של נטפליקס (זה שמאפשר להעביר רזולוציית 4K ברוחב פס נתונים יעיל למדי)  יוצר גרעיניות בחלקים החשוכים (זה מופיע משום מה רק בחלק מהסצינות ובאחרות לא).

ביקורת מסך LG OLED 65E7Y

עיבוד הווידאו בסדרת ה- OLED החדשה השתפר ביחס לדור הקודם, הצגת הצבע (DCI-P3), התאורה התחזקה במקצת והטווח הדינמי שופר. הצבעים ערמוניים כשצריך, בחלק מהתכנים קרים (כחלחלים) ובאחרים חמים, למשל, בחלק מהסצינות של נרקוס יש הדגשת גוון כתום ליצירת דרמטיות. גם גוון העור האנושי שהמסך מציג השתפר ונראה טבעי ונכון יותר. אני רואה כאן גם שיפור בפירוט בחלקי התמונה הבהירים, פחות שרוף ויותר מפורט ואפקט ה- HDR טוב יותר, כשהוא מותיר יותר פרטים נראים לעין.

ביקורת מסך LG OLED 65E7Y

סיכום

על יתרונות ה- OLED כבר כתבתי בעבר בהרחבה: על השחור המוחלט, מהירות התגובה, זוויות הצפייה ועוד. הטכנולוגיה הזו נמצאת דור מסכי הטלוויזיה (ביתיים) השלישי שלה ולעת עתה, רק LG מייצרת פאנלים עבורה (שאר החברות משתמשות בפאנל OLED של LG ומלבישות עליו מעבד וידאו, תוכנה ועוד). הפאנל החדש שופר בנושא עוצמת הארה וגם בהצגת הפרטים בצד החשוך של הסקאלה. מעבר לכך, נראה ש- LG הגיעה לבשלות בנושא הנדסת הצבע והטלוויזיה מפיקה צבעים בנוסח קולנועי יותר. מה זה אומר בפועל? שהתמונה חדה, צבעונית ומהנה מאוד את העין, זאת מבלי לאבד את הטבעיות שאמורה להיות לה. ה- OLED חפה מבעיות שמלוות את קטגוריית טלוויזיות ה- LED LCD, אין בה זליגות אור בלתי רצויות, שינויי עוצמת תאורה מלאכותיים בכל מיני חלקים של התמונה (למשל פס כתוביות שמאיר את סביבתו ללא צורך), השחור מושלם ובדור הנוכחי של ה- OLED גם הלבן בוהק דיו. גם אין בעיות של מגבלת זוויות צפיה מהצד (השחור לא מחוויר והצבעים לא מאבדים רוויה). בקיצור, לא מצאתי מגרעה בולטת מספיק בשביל להתלונן עליה וחוץ מעניין המחיר שאינו נגיש כיום לכל אחד, נראה שהטכנולוגיה הזו מגשימה את ההבטחה שהיתה טמונה בה.

קחו בחשבון כי השילוב של מסך גדול (65״) בתלוי כמובן במרחק הצפייה, ביחד עם פאנל ברזולוציה גבוהה וטכנולוגיה שחושפת את כל מה שקיים בקובץ הווידאו עלולים להראות גם פגמים, למשל את תופעות הדחיסה שקיימות בשידורי יס HD (יש הבדלים לא קטנים לפעמים בין איכות התכנים השונים המשודרים). אם כי נראה ש- OLED סלחנית יותר לכך מאשר טלוויזיות LED LCD ואופי התמונה שלה מזכיר יותר פלזמה טובה.
 
עכשיו הגענו לנקודה החשובה, מחיר. ה- LG 65E7Y דורשת מהלקוח מחיר של 24,990 ש"ח, אבל, היא גם מקרינה פרימיום. ישנו דגם 65" C7Y OLED מעט זול יותר, עם רמקולים פשוטים יותר, במחיר 19,990 ש"ח. מהצד השני, יש גם דגמים יקרים יותר, כולל W7Y דקיק (4 מ"מ - Wallpaper) במחיר של כ- 50,000 ש"ח...

במובנים רבים טובים, האולד מזכירה את הפלזמה שאני אוהב, בטבעיות התמונה, באחידות התאורה, זוויות הצפיה הרחבות, השחור והניגודיות ועוד. היא המחליף הטבעי של הפלזמה, אבל עכשיו כבר עם תוספות מודרניות: רזולוציית 4K UHD, מרחב צבע משופר ו-HDR.

LG OLED 65E7Y
גודל: 65"
מחיר:  ₪ 24,990
אחריות: קבוצת ח.י.

מעבר לתגובות בפורום