מבחן השוואתי בין שתי אוזניות אודיופיליות Beyerdynamic T1 vs Beyerdynamic T5p

נמר לוי
05-08-2017 20:58

זהו מבחן בין אוזניה פתוחה לסגורה, בין נצילה לכזו שחייבת מגבר. מי מהן טובה יותר?

אוזניות מאפשרות לך לשמוע מוסיקה לבד גם כשאתה לא. הן מאפשרות לך לשקוע לתוך הצליל, לעצום עיניים ולהינות מהצליל. אבל זה רק בתנאי שהן באמת טובות. והפעם ממש נשווה בין שתיים מאותו בית משתי סדרות שונות לחלוטין.

הפעם נדליק אור על אחת מיצרניות האוזניות הותיקות והנחשבות ביותר בשוק האוזניות העולמי.

בשנת 1924 נוסדה Beyerdynamic הגרמנית כאשר החלה ביצור רמקולים לקולנוע. מאידך, תחום האוזניות, המקרופונים היו העניין האמיתי של היצרן. מאז, במשך עשרות שנים, אוטוטו 100, מתמחה היצרנית ביצור אוזניות ומקרופונים לאולפנים. כיום, על מוצרי החברה אחראים לא פחות מ-350 עובדים. זהו מפעל גדול, מוכר ואחד מהוותיקים ביותר בתחום האוזניות.

Beyerdynamic T1 vs Beyerdynamic T5p

עם צמד האוזניות הללו חייתי למשך שבועיים. בכל פעם כשישבתי להאזין למוסיקה בזמן שאני עובד על המחשב ואם אנחנו כבר מדברים אז ספויילר קטן. היצרנית הזו לא יודעת לייצר משהו ״לא טוב״. אני חי עם ה-880 כבר כמה שנים טובות ובכל פעם שאני מניח אותה על הראש, מעבר לנוחות הפנומינלית שלה, היא מפיקה צליל פשוט נפלא. הפעם נדליק אור על סדרת ה-T האודיופילית. הן יקרות יותר מה-TD הותיקה והטובה, מעוצבות דומה אך מושקעות יותר, קופסת האיחסון שלהן יפיפה ומכבדת את המותג הזה שמתייחס לכל פרט ופרט באותה חשיבות. היצרנית הזו משקיעה באוזניות הללו מחשבה רבה שמתחילה באיכות הסונית ועד לאריזת המוצר. הכל צריך להיות בסטנדרט הזה שמאפיין אותה - גבוה בהחלט.

אז מה ההבדלים בניהן? מאוד פשוט. שימו לב למפרט הטכני.

Beyerdynamic T1 vs Beyerdynamic T5p

נורא דומה נכון? אבל ישנם שני פרמטרים שונים בניהם. והשניים האלה הם הדרמה האמיתית.

ה-T5p הסגורה מול ה-T1 הפתוחה, ה-T5p עם נצילות גבוהה של 32 אוהם בעוד ה-T1 עם נצילות נמוכה מאוד של 600 אוהם. אז מה זה אומר? זה אומר שמדובר בתיכנון שונה לחלוטין בניהם - חיות אחרות טכנית שרק שני פרמטרים הופכים את שתיהן לכאלה שאין קשר סוני בניהם מלבד הוויסינג הכללי (נדבר על זה בהמשך).

אני יודע. יגידו שנתונים טכנים לא אומרים כלום על איכות הצליל. זה נכון תיאורתית, במקרה הזה השוני בניהן יכול בקלות לאפשר לי לחזות את ההבדלים בניהם בביטחון מלא. אז בואו ננתח את זה רגע. מה בעצם ניתן לחזות כשמביטים בשני הפרמטרים היחידים השונים בין שתי האוזניות.

beyerdynamic t5p

נתחיל מנתון האוהם. זו בעצם ההתנגדות של האוזניה לאות ההגבר הנכנס - במקרה הזה ה-T5p בעלת ה-32 אוהם היא זו שגם המגבר שבטלפון הנייד שלכם יצליח להניע. לעומת זאת, ה-T1 בעלת ה-600 אוהם דורשת מגבר יעודי לאוזניות (מגבר חזק) משום ההתנגדות הבסיסית שלה. הלכה למעשה, אם תחברו אותה לנייד שלכם, העוצמה תהיה חלשה מכיוון שאין למגבר הנמצא בנייד שלכם מספיק כוח להניע אותה. לעומת זאת, אוזניה בעלת התנגדות גבוהה יותר היא לרוב מדויקת יותר, רזולטיבית יותר, מאוזנת יותר. אך זה בא על חשבון הוצאה נוספת על מגבר ראוי שיניע אותה. ברוב המוחלט של הפעמים שקיבלתי לידי אוזניה בעלת התנגדות גבוהה היא הצטיינה במיוחד בתחום התחתון אך האטומות שבניהן נפלו בתחום הגבוה. וזה מוביל אותנו להבדל הבא - התיבה. האוזניה בעלת ההתנגדות הנמוכה, ה-T5p בעלת תיבה סגורה לעומת ה-T1 שהיא בעלת תיבה חצי פתוחה. מעבר לעובדה שמה שתשמעו אתם תחלקו עם מי שעל ידכם, תקבלו גם את אותה אווריריות בתחום הגבוה שמגבה בעצם על החיסרון שבהתנגדות גבוהה. על ידי פתיחת התיבה, ניתן להגיע ליכולות גבוהות יותר בתחום המיד והגבוהים. זה מסדר הפרדה יותר טובה, במה גדולה יותר ופירוט משופר. כלומר: שינוי אקוסטי קטן מאפשר להתגבר על חסרונות שנולדים מתוך אילוץ הנדסי.

מה עדיף?

עדיף כמובן מה שנשמע טוב יותר באוזן. מה שמצליח להעביר לנו את המקסימום ממה שאנחנו חפצים לשמוע. הדבר היחיד שצריך לקחת בחשבון הוא שתמיד, אבל תמיד תהיה פשרה. אף אחד מהטופולוגיות לא טובה יותר מכל הבחינות. ובזה ניגע כמובן בהמשך.

מאידך, יש מה שמכונה וויסינג או בעברית ״חתימת קול״. לביירדינמיק חתימת קול מאוד יחודית אשר מלווה אותנו בכל הסדרות שלהן. אלה אוזניות ממשפחת הצליל הנטרלית/חמה. זה לעומת גראדו שהן יותר נטרליות/אנליטיות. אף אחת לא יותר טובה מהשניה, אבל זה בדיוק מה שמייחד כל יצרן מהמתחרה שלו. ויצרן שיודע לשמור על ״חתימת קול״ אחידה הוא יצרן שיש לו מה שנקרא DNA וזה מה שהופך יצרן לכזה שאם אוהבים את הצליל הבסיסי שהוא מפיק, הוא ישמר בכל הסדרות, בכל הדגמים. ואם נרחיב על העניין הזה היו גם יצרניות ששינו מקצה לקצה את ״חתימת הקול״ שלהם. אחת מהן היא טריאנגל (יצרן רמקולים) שבעבר היה בהיר ואנליטי ועם השנים עידן את הרמקול עד שהביא את המוצר לכזה שלהגיד עליו אנליטי ובהיר זו סטיגמה. ״חתימת קול״ היא גם סוג של אופנה, ולכן אני למיד שואף לצליל הכי נטרלי שיש על מנת שאוכל תמיד לנוע לאנליטי ולחם בעזרת ציוד משלים.

 Beyerdynamic T1

מבחן ההאזנה

הערה: לאחר הקטע הראשון, ולאחר שהבחנתי בהבדל דרמטי בין השתיים כשאחת מהן בלבד מחוברת למגבר, החלטתי לשדך את שתיהן למגבר אוזניות איכותי. התוצאה ב-T5p השתפרה, אך עדיין ישנו פעם סוני מובהק בין שתיהן עם יתרון ל-T1. ולכן, את הסקירה כולה אבצע בשידוך למגבר למעט הפעמים שאבחן את ה-T5p לנייד.

open pageBritten - Young Persons Guide to the Orchestra

אני מניח על ראשי את ה-T5p ומחבר ישירות אל המחשב. הצליל הכל כך מאוזן המאפיין את הביירדינמיק מיד כובש אותי. הוא זה שגרם לי, לפני כמה שנים לרכוש אחת עבורי. ואני מתכוון בדיוק לזה, ליכולת של האוזניה הזו להשמיע קטעי מוסיקה מורכבים, ״קשים״ ומאתגרים מבלי להציג אפילו רמז של קומפרסיה, חוסר דינמיקה. עם זאת, מנסיוני עם ה-880 שברשותי כבר עשור כמעט, האוזניה הזו, ה-T5p, בהחלט מפורטת עוד יותר ושומרת על אותו גוון מיוחד ו״חם״ המאפיין את החברה. זה מתבטא בהפרדה מעולה, רזולוציה מצוינת. הפרופורציה בין כלי הנגינה השונים טבעית מאוד ומגבירה את תחושת המציאות. הבמה טובה מאוד אבל פחות טובה מה-880 הישנה שלי שהיא אוזניה פתוחה שמתטיינת במיוחד בזה. בכל יתר הפרמטרים, ה-T5p לוקחת בגדול.

 Beyerdynamic T1

אותה יצירה על ה-T1 ישירות למחשב ואני מקבל תוצאה אנמית, מקומפרסת, לא מדויקת - לא טובה בכלל. אין ברירה, ה-600 אוהם הללו מבקשים מגבר חיצוני חזק. וזה בדיוק מה שהופך את האוזניה מכזו נוראית לכזו שלשמוע מוסיקה דרכה זה פשוט פנומינלי. או במילים אחרות, קחו את כל המחמאות שחילקתי ל-T5p ותרימו את התוצאה כיתה. זה מפורט יותר, מופרד יותר, מהיר יותר וטבעי יותר. עם זאת, זה גם דינמי משמעותית. אבל מעל כל אלה ההבדל הניכר ביותר הוא בתחום הנמוך ובבימת הצליל. ה-T5p נשמעת נפלא אך ה-T1 ממקמת אותי באולפ הקונצרטים ממש.

 

Ben Webster stormy weather

כאן ההבדלים הדרמטים לטובת ה-T1 הצטמצמו מעט. עדיין היא עושה הכל פשוט יותר טוב, אבל לא בפערים שתארתי במוסיקה קלאסית. ה-T5p צלולה מאוד יחסית לסגורה. וכשאני חושב על זה, ביחס לכאלה סגורות אחרות ששמעתי, היא אחת מהצלולות ביותר בגזרת הסגורות. היכולת של ה-T5p הסגורה לשחזר פסנתר בצורה כל כך אוורירית ומשכנעת היא יכולת שלא הכרתי באוזניה סגורה. לרוב הן נשמעות טוב מאוד אבל משהו שם חסר חיים. האוזניה הזו מרגישה כאילו הסירו שמיכה מעל הרמקולים ולפתע הכל נשמע אחרת. גם הסקסופון נשמע נהדר. מלא, מדויק, מפורט ומהיר מאוד. בסולו הקונטרבס מרגישים שהאוזניה מדויקת ומאוזנת מאוד. אבל זה לא מושם כמו שה-T1 מעבירה בס. הבמה ב-T1 טובה משמעותית, מיקום הכלים במרחב הבמה נכון יותר, מרווח יותר, עם יותר ״חושך״ בניהם.

 

במשך השבוע פשוט השתמשתי בשתיהן במידה שווה ממש. בכל פעם ישבתי ושמעתי את אותה יצירה על כל אחת מהאוזניות. בקולות אדם ישנו יתרון מובהק ל-T1. פברוטי נשמע פשוט מהמם. הוא חי, הוא בתוך ראשי מולי, כמו הולוגרמה ברורה ומוחשית כזו שזה כבר כמעט מפחיד. המקהלה והתזמורת מאחוריו מוצגים היטב. הצליל מגובש, מאוזן, מופרד והבמה - סוכר! במוסיקה כזו הבוקעת מאוזניה מעולה שכזו, אפשר להגיע לתוצאה דומה בהשקעה של מאות אלפי שקלים בציוד סטריאו חדש. כלומר: היכולת של מערכת אודיו איכותית (לא אוזניות) להשמיע תוצאה כזו הוא אפשרי אבל יקר להחריד. זו אחת הסיבות שאני מאוד אוהב אוזניות טובות. הן מאפשרות לך את זה בכלום כסף (יחסית).


אך במוסיקת רוק רך הפערים מצטמצמים. אבל היה תחום אחד בו מצאתי את ה-T5p טובה מה-T1. וכן, מוסיקה אלקטרונית נשמעת טוב יותר לאוזני על ה-T5p מאשר ה-T1. זה אולי בגלל שאין שום רפרנס לכלים המתנגנים ואני מתייחס לתוצאה כללית מבלי לקשר אותה לאף מציאות. ושם, במוסיקה אלקטרונית, התחושה של סגור היא גם תחושה של ״חיבור״ ישר למוח. ה-T5p ״מזריקה״ את הצליל ישר למוח. היא מאוד מפורטת ודינמית ובהחלט שקטה ומאוזנת. זה מסדר ניתוק מוחלט מהסביבה מבלי להתייחס להאם הסינטיסייזר טבעי - הוא לא, תאמינו לי, אין צליל אלקטרוני טבעי. גם האנרגיה הזו שהיא מפיקה פשוט גורם למוח לצבוע את הצליל בצבעים, וכשמדובר באוזניה חמה בטונאליות שלה, אפשר לעשות את זה גם שעות רבות בעוצמות גבוהות במיוחד. אז הנה, חובבי האלקטרוני בהחלט יבחרו באוזניה הסגורה.


beyerdynamic t5p

נקודות ציון

נוחות

לטעמי ביירדינמיק עושים את האוזניות הנוחות ביותר שיש. למרות שהיא לא קלה במיוחד, טבעי על הראש שאין מצב שתרגישו חוסר נוחות מנוכחותן עליכן.

הגברה

תמיד עדיף להגביר אוזניה איכותית עם מגבר יעודי איכותי. ולכן, לחבר לנייד רק כשממש צריך. אני חושב שהאזנה נכונה למוצר הזה הוא בשידוך למגבר יעודי.

סיכום

ה-T1 טובה יותר. היא טובה כמעט בכל תחום בקצת אך בתחום אחד היא טובה משמעותית. הבס ב- T1 הוא ברמה אחרת לחלוטין מאשר ב-T5p שגם הוא פנומינלי. אבל את היתרון הזה תרגישו רק אם תשדכו אותו למגבר אוזניות ראוי. במידה ולא, מבטיח לכם שההתנגדות של ה-T1 תגרום למגבר שלכם לבזבז את כל האנרגיה שלו על הבס ומשם הדרך לצליל מקומפרס, חלש ואנמי בטוחה.

עוד דבר חשוב על ה-T1. מדובר על אוזניה חצי פתוחה. זה אומר ששומעים קצת בחוץ את מה שאתם שומעים. במילים אחרות, היא מנגנת גם לאוזן שלכם וגם קצת לאוזן של זה שיושב על ידכם. זה אומר שאם אתם עובדים בעבודה משרדית, במקום בו מצואים עובדים נוספים, עם עשויים להיות חשופים למה שאתם שומעים. וזו רבותי, עשויה להיות בעיה.

עם זאת, האופנה היום היא להסתובב ברחוב עם אוזניות בגודל של שתי מזדה 2 על הראש. ולכן, את ה-T5p עם ה-32 אוהם תוכלו לשדך לנייד שלכם, ומעצם היותה אוזניה סגורה, תוכלו גם לשמוע מוסיקה באוטובוס מבלי שמישהו ינסה לחנוק אתכם עם הכבל של האוזניה (הן לא אלחוטיות). התכונה הזו, אוזניה סגורה, מאפשרת לכם לשמוע ממש סוליקו, אבל זה בא קצת על חשבון אווריריות, דיוק, במה ועוד כמה פרמטרים שהופכים את הצליל למשהו אחר ממה שהורגלנו. מאידך, מנסיוני עם אוזניות סגורות מדופלמות, האוזניה הזו היא אחת מהסגורות הטובות ביותר שבנמצא. לזה תוסיפו את ההתנגדות הנוחה המאפשרת לשמוע מוסיקה דרך המגבר על הטלפון החכם, ויש לכם סט אודיופילי ברמה כזו שיש סיכוי יותר מסביר שאת התחנה שלכם תפספסו בכמה שעות.

שורה תחתונה
לכל אחת מהאוזניות יתרונות וחסרונות. ברמה הסונית ה-T1 טובה יותר, ברמה הפרקטית ובמוסיקה אלקטרונית ה-T5p טובה יותר. עכשיו תורכם לחשוב היטב מה הצרכים שלכם ובהתאם לכך להחליט. בשורה התחתונה, מאף אחת מהן לא תצליחו להתאכזב גם אם ממש, אבל ממש תתאמצו.

מחירים

Beyerdynamic T5p

5120 ש״ח


Beyerdynamic T1

5800 ש"ח

אחריות ושירות: חלילית

מעבר לתגובות בפורום