ולריאן ועיר אלף הכוכבים - ביקורת סרט

סרגיי ליטבק
26-07-2017 21:13

מופע אור קולי מרהיב בחלל: כך נראה סרטו החדש של לוק בסון. אך האם ולריאן ועיר אלף הכוכבים מצליח לספק חוויה שלמה לצופה?

לוק בסון, החל את דרכו בעולם הקולנועי אי שם בתחילת שנות ה- 80. הוא כתב, הפיק וביים את הסרטים שלו. לקראת סוף שנות השמונים, הוא מצליח להיכנס לתודעה הציבורית הודות לסרטו שהוא הכי אישי (נכון להיום) "כחול עמוק". משם הגיעו שנות ה- 90 ואיתם ההצלחה: "ניקיטה", "לאון", "האלמנט החמישי" וגם "ז'אן דארק", אבל אז שנות ה-90 הסתיימו ואחרי זה באו פרויקטים מוזרים שהעולם פחות התחבר אליהם: "אנג'ל A'", "ארתור והמינימונים", "הרפתקאותיה המופלאות של אדל" ועוד כמה סרטים קצרים. ב-2014 בסון חוזר להפציץ עם "לוסי", סרט מד"ב שלדעתי היה הרבה יותר טוב ממה שהמבקרים חשבו ואנשים שלא הבינו מה היה קורה אם הפוטנציאל האנושי היה ממריא מעבר למה שקיים (ואומרים כי הפוטנציאל המוחי עומד נכון להיום על כ-10%). מה יקרה אם נתחיל להשתמש בחלק נרחב יותר של המוח שלנו? משם באו הביקורות על כך שהנושא כלל לא הגיוני ושגוי מיסודו, שאנחנו כן משתמשים בכל חלקיו של המוח - מה שכלל לא דובר עליו בסרט כי לא בכמה אחוזים מהמוח משתמשים אלא הפוטנציאל. ובכלל, מדובר בסרט, בדיוני - אולי מסתמך על אילו אקסיומות פילוסופיות אנושיות, אבל לא אמור להוות למידע אמין ונכון לאורך כל הדרך, הסרט אמור להיות בידור וזה היה נפלא.

אני יכול לכתוב רבות על סרטיו (משנות ה- 90) והשפעות שלהם הן על הקהל והן על התעשיה כולה, שהיו כתובים, מבויימים ובעיקר מותאמים נכון לקהל של אותה התקופה וגם אלו חטפו ביקורות שליליות (הרי בשביל מה הביקורת?!?) אבל בסופו של דבר, אלו נחקקו בזיכרון הקולקטיבי ומהווים אבן דרך בתעשיה קולנועית העכשווית. מה שכן, הייתי רוצה לנסות להסתכל הסרטו החדש: "ולריאן ועיר אלף הכוכבים" ולנסות לראות איך בסון מגיע לייצירת הסרט הזה.

ולריאן ועיר אלף הכוכבים - ביקורת סרט

הסרט יצא רק עכשיו ואני מזהיר: ספויילרים, רבים - לפניכם!

מעל כדור הארץ, אל תחנת החלל מתחברת משלחת של מדינה אחת ולאחר מכן עוד אחת, ועם השנים עוד ועוד וכך הלאה. לאחר מכן מתחילים להתחבר אליה זנים שונים של חייזרים ושוב כך הלאה. עם השנים, תחנת חלל התפתחה לממלכה של אלפי זנים של חייזרים מכל היקום ונשלחה אל החלל העמוק, הרחק מכדור הארץ. שנים מאוחר יותר, זוג סוכנים פדרליים, מקבל משימה להחזיר חבילה עם תכולה מסוימת אל ידיה. כמובן שהדבר אינו פשוט, כאשר החבילה נמצאת אצל פושע שרוצה להרוויח עליה, אבל מי הם המזמינים שלה ומה הם מוכנים לעשות כדי לקבל את החבילה שסוכנים פדרליים רודפים אחריה? ואיך כל זה קשור כוכב לכת שהושמד לפני 30 שנה?


עד כאן אני מוכן לדבר על הסרט, כי זה מורכב (וכן, אני לא רוצה להרוס לכם את החוויה...) אבל מצד שני, מתקשה להסביר יותר מה היה שם כי מדובר על עולם חדש שנוצר, ויזואלי (חזותי), רעיוני וקולנועי. כמה שנהננו בזמנו מ"אווטר", כאן יש עולם עשיר לא פחות של יצורים, של טכנולוגיות ושל גישות לחיים. הסרט מתחיל מאקספוזיציה, ואחרי שהסיפור התחיל עם זוג הסוכנים שנראים כמו ילדים בני 20, מתברר כי הם סוכנים מזה שנים רבות, הגישה של שניהם מנסה להיות קולית ומגניבה (אבל לדעתי רדודה - אולי אף ברמה של חוסר אכפתיות). הסיפור מתקדם ובשלב מסוים נראה כאילו הולך לאיבוד. הסרט שאורכו מעל לשעתיים ורבע - הולך לאיבוד עם סצנות יפות מראה אך כאלו שנראות לא קשורות לסיפור, ארוכות ומשעממות - אחת מהן הייתה אולי חשובה בחיבור אל הדמות, אבל משעממת ומעייפת - של ריהאנה ששיחקה דמות של חייזרית (סוג של "מיסטיק") שיודעת לקבל כל צורה שהיא רוצה, משועבדת לבעלים אנושי אבל אומנות הריקוד שלה זה הדבר הכי חשוב?!?


סיפור האהבה של מייגר ולריאן (דיין דהאן) אל הרב"טית לוריליין (קרה דלווינג'ה) נראה כלל לא אמין ומעיק (הבנו, בחורה יפה, הבחור חם עליה אבל פתאום הוא מוכן ברגע אחד להפסיק לפלרטט עם כל העולם ולהתמסד איתה - בלבד). כמה שאולי הסרט נראה צבעוני, מלא בפרטים הקטנים, נראה כי הסיפור של בסון נראה כחסר. דווקא האדם שכתב את "טקסי", "מחוז מס' 13","נשיקת הדרקון",  "חטופה", "מפריז באהבה" ועוד באמת סיפורים רבים וטובים - הפעם מאכזב.

אחד הדברים שבאמת אהבתי, היה העובדה כי צוות השחקנים ברובו היה לא מוכר לי וזה אפשר לראות את הדמויות של הסרט בדמותם ולא כשחקנים, אבל אז קלייב אוון הגיח והרס את האידיליה, ריהאנה (ואין מה לעשות, שחקנית גרועה) בכלל הרסה את הסצנה ואת הדמות. אבל בסה"כ הסרט הוא סבבה. כן אני ממליץ ללכת לראות אותו על המסך הקולנועי כי כן מדובר על חוויה מטורפת של רעיונות וצבעים, עד כדי כך שהרגשתי שאני טס בחללית ולא יושב בבית קולנוע וחווה חוויה צד ג'. אולי הסיפור עוד יתבהר, אולי זה רק אני - אבל מקווה כי לוק בסול עדיין לא סיים את הקריירה שלו והוא עוד יפתיע אותי.


ציון: 6.5


ולריאן ועיר אלף הכוכבים
VALERIAN AND THE CITY OF A THOUSAND PLANETS
ארה"ב 2017
במאי: לוק בסון
מבוסס על הקומיקס מאת פייר כריסטין ז׳אן קלוד מזייר
שחקנים:
קארה דלווין – לורלין
דיין דהאן – ולריאן
ריהאנה - באבל
איתן הוק – ג'ולי
קלייב אוון – המפקד פיליט

מעבר לתגובות בפורום