ראיון עם אודו בסר - AVM על המוצרים החדשים

נמר לוי
22-07-2017 23:22

לפני שנתיים ביקר בביתי לראיון בעליה של יצרנית האודיו הגרמנית AVM אודו בסר. שנתיים אחרי ואנו בראיון נוסף, והפעם בזכות הקולקציה החדשה של היצרנית.

התכנון היה מהדורה מוגבלת לרגל 30 שנות פעילות וההצלחה הביאה אותם ליצור סדרתי. כך אמר אודו בסר בעליה של היצרנית הגרמנית AVM. הוא גם דיווח לנו מהו החזון של היצרנית. עם זאת, אודו בסר הוא לא רק אדם שליבו ומוחו הוא עמוק עמוק בתוך המכשירים שהחברה שברשותו מייצרת, הוא גם מושרש פה בארץ. הוא נוהג לבקר אותנו מידי שנה, מבלה פה לא מעט ויש לו רק דברים טובים להגיד על השוק הישראלי שבכל פעם מפתיעה אותו מחדש העובדה שממדינה כזו קטנה נולדות כאלה הצלחות, ובשוק האודיו העולמי, למרות המימדים הצנועים שלנו, אנחנו שוק חשוב ואפילו אחד מהחשובים ביותר שגדל בעקביות מידי שנה.

שמתי לב ששיניתם את העיצוב לחלוטין במהדורה החדשה. יחד עם זאת, חלק לקופסה המוכרת של AVM יש גם תכונות אקוסטיות, האם גם בקופסא הזו ההיבט האקוסטי נלקח בחשבון?

אודו: לכל דבר יש אפקט. אבל רצינו לבנות מוצר בגזרת מחיר חדשה (זולה יותר) למהדורת האוניברסרי. זה התחיל במהדורה מוגבלת לגרמניה בלבד אשר היו אמורים לייצר רק 336 יחידות. הסיבה שבחרנו במספר הזה ובעובדה שזה היה אמור להיות למעשה מהדורה מוגבלת היא משום שלא היינו בטוחים שזה יצליח. ולכן, לקחנו יחידה מהמוזיאון שלו (המוצרים שיצרנו בעבר) ובחרנו ב-a2 שהיה מפורסם מאוד בגרמניה מבית AVM, וממנו, על הפלטפורמה שלו, בנינו את המגבר המשולב הזה. עליו כמובן הוספנו את כל הכניסות החדשות כמו בלוטות׳, usb ושלט חדש ומרשים שהוספנו למגבר. ובנוסף לקונספט הזה החלטנו שאנחנו מוכרחים לעשות משהו שייחד אותו מיתר הדגמים של החברה. אז השתמשנו בקופסא הישנה ובה עשינו שידרוגים שבניהם אופן החיבור בין החלקים השונים. הרעיון הוא להביא AVM אמיתי, עם חתימת הקול שלו, אבל במחיר שפוי. הקופסא היא חלק מזה.

avm audio

כלומר ההצלחה שלו הפכה אותו ממהדורה מוגבלת לכזה שיצא לשוק כחלק מהקולקציה?

אודו: אנחנו גם נמשיך את הדגמים ואף הוספנו דגמים נוספים כמו מגבר מונו וקדמגבר. כלומר, סט שלם של מוצרים מהמהדורה הזולה. יש לי תחושה שגם הם יצליחו. זה גם משום שמדובר במוצרים שהם אמנם זולים אבל המגבר המשולב החדש הוא דואל מונו אמיתי עם שני שנאים. כלומר, הוא ממש בנוי משני מגברי מונו בתוך קופסא אחת. עם זאת, השארנו את החיבורים האיכותיים של wbt. כך שלא הורדנו במחיר והורדנו גם את הפיצ׳רים החשובים. איכות הבניה ללא פשרות.

גם במסך השקענו. מדובר במסך oled איכותי מאוד שעליו תמצא את כל הפרמטרים.

ומה לגבי יציאת האוזניות? האם זה מגבר נפרד?

לא. הוא לוקח חלק מהכוח מיציאת הכוח. זה אומר שברגע שחיברת אוזניות הוא בעצם מנתק את ההגברה הראשית.

אני מוכרח לשאול אותך שאלה ששאלתי אותך בעבר. יצרנים רבים חושפים איזה דגם על, יקר להחריד או מה שנקרא ״קוסט נו אובג׳קט״ האם מתוכנן מודל כזה שיהיה גבוהה מהאוביישן שהוא כרגע הטופ?

 avm audio

אין לנו תוכניות כאלה כרגע. בחרנו שלא לייצר מוצר יקר במיוחד. הלכנו הפוך, התחלנו במוצר הדגל שלנו שהוא בהחלט לא יקר במיוחד וממנו ירדנו למוצרים זולים יותר. אני גם חושב שזה לא נכון לשוק ליצר מוצרים שמחירם כמו בית. אני רוצה שאנשים יוכלו להרשות לעצמם לקנות  את המוצרים שלנו ולטפס איתם מהמוצר הבסיסי ביותר ועד לקולקציית הדגל שלנו.

למשל. הטרנזיסטורים שאנחנו משתמשים בהם למהדורות הבסיסיות הם זהים לאלה שאנחנו משתמשים בהם למהדורת האוביישן. אבל במהדורות הבסיסיות אנחנו משתמשים ב-3 טרנזיסטורים לצד והמהדורת הדגל ב-12 טרנזיסטורים לצד. וזה כמובן בשביל לשמור על חתימת הקול לאורך הדגמים.

בראיון הקודם שעשינו בביתי לפני שנתיים שאלתי אותך על הפטיפון. אותו פטיפון שהיה באתר ונעלם לאחר כמה שבועות. האם עדיין מתוכנן פטיפון מבית AVM?

נכון. שיטפנו פעולה עם קליר אודיו שייצרו פטיפון עבורינו. אבל החלטנו בהחלטה משותפת לדחות את העניין מסיבות מסויימות. אנחנו כן מתכננים ליצר פטיפון, אולי אפילו ליין אנלוגי שלם. כשזה יקרה, אני מבטיח לעדכן אותך. אבל אל דאגה, זה בתיכנון וזה יקרה.

האם קליר אודיו ייצרו אותו עבורכם?

יכול להיות שכן, אבל זה לא בטוח. קליר אודיו עושים פטיפונים מעולים. אנחנו נצטרך לבחון את האופציה הזו ברצינות. אבל המטרה הסופית שלנו היא לייצר פטיפון יחודי שלנו, שעליו נוכל ״לחתום״ שהוא מתאים בדיוק לפילוסופיית הסאונד שלנו. ברגע שזה יקרה, עם או בלי קליר אודיו, הוא יהיה משהו מאוד מיוחד. בינתיים זה רק בתוכניות.

ומה לגבי גרסאות חדשות לסדרות הקיימות שצועדות כבר כמעט עשור?

המוצרים שלנו תמיד מתעדכנים. זה למרות שהם נראים דומה הם משתפרים כל הזמן. אם בתוספת הפיצ׳רים, במעגלים טובים יותר, בספקי כוח משופרים או אפילו בתיכנון הפנימי שיביא אותו להיות שקט יותר, מדויק יותר, שקוף יותר. AVM תמיד עובדים על שיפור הקיים. זו הסיבה שאנחנו מרעננים את הדגמים ל-8 ועד ל-8.2 וכ״ו. אבל אני מבין את השאלה שלך. השאלה שלך היא האם יהיה שינוי דרמטי בגרסאות? התשובה היא שהשינוי בסאונד יהיה דרמטי, אבל העיצוב והוויסינג הבסיסי לא ישתנה משום שאני לא מוצא סיבה שישתנה.


מכיוון שיש ל-AVM אפשרות לשתי מהדורות מכל מוצר (מנורות וטרנזיסטור), מה מבוקש יותר?

 אני יכול להעיד שמוצרי המנורות שלנו הם מבוקשים בדיוק כמו המהדורות הטרנזיסטוריות. הטכנולוגיה של היום, היכולת לייצר טרנזיסטורים ברמה פשוט פנומינלית, כבר מזמן לא נמצאים בעמדת נחיתות אל מול המנורות והמקרים בהם מעדיפים את הטרנזיסטור על פני המנורות הם בהחלט במגמת עליה. אנחנו עשינו החלטה שלא לייצר מגברי מנורות טהורים מהטעם שמגברי מנורות מוגבלים מאוד ביכולות הסוניות שלהם כשמדובר על רמקולים מודרנים שרובם לא נצילים. מנורות מתקשים לטפל היטב ברמקול שהעכבה משתנה במנעד רחב. עם זאת, בחרנו לשלב מנורות כ-באפר על מנת לתבל את הצליל בגוון המנורתי למי שמחפש את זה. למרות שאני באופן אישי חושב שכבר אין דבר כזה ״סאונד מנורות״ אם כי סאונד טוב או פחות טוב. הטכנולוגיה של היום בהחלט התקדמה בתחום ההגברה הטרנזיסטורית וההגברה הדיגיטלית בפרט.

avm audio
לאחר הראיון לא היה מנוס מלקנח בחומוס אשכרה הנמצא מטרים ספורים מסאונדקוואט. שם המשכנו בשיחה על מטקות, הקיץ הישראלי, מוסיקה, אוכל וכמובן, איך אפשר בלי, על המתחרים. את מה שנאמר שם לא אחשוף משום שזה לא קשור לראיון. מה שכן, אני יכול לספר לכם שהשוק הזה נמצא במקום מאוד טוב והוא בהחלט מתפתח לכיוונים ראויים. הן בהנדסה והן באיכות הצליל.

 avm audio


avm audio
תודה רבה לאודו על הזמן והנכונות לענות על כל השאלות שנשאלו. זו בהחלט אחת מיצרניות האודיו הבודדות שפועלות 30 שנה ברצף ולפתע פרצו בעוצמה אדירה לשוק. ולא סתם בגלל שיווק נכון אם כי בגלל יכולות סוניות מהממות שגרמו לי בזמנו לרכוש את מגבר ההספק שלהם עבורי. אנו מאחלים לאודו המון הצלחה ותמיד תענוג לפגוש אותו כשהוא מגיע לביקור בישראל.


ובמעמד זה אספר לכם שנמצא אצלי המגבר המשולב החדש לסקירה. כבר שבוע שלם שהוא מנגן אצלי. האם באמת הצליחו לשמר את הוויסינג המיוחד של AVM ב-12,450 ש״ח?

 

מעבר לתגובות בפורום