טלוויזית הדגל של סמסונג - Q9F במבחן

ליאור קורן
21-07-2017 07:00

סמסונג Q9F - טלוויזית הדגל של החברה עומדת למבחן, עם מצב HDR בעל תאורה דינמית חזקה במיוחד, טווח צבע מלט בתקן DCI-P3, זוויות צפייה משופרות וכמובן יכולות סמארט מגוונות. ביקורת מסך 4K UHD.

כמידי שנה, מגיעות טלוויזיות סמסונג החדשות בחודשי הקיץ החמים לישראל. שם הקוד של סמסונג השנה בטלוויזיות הוא Q, שמצטרף לטכנולוגיית התאורה LED ולשאר תכונות המסך. דגמי ה-QLED הם הבכירים שבסדרות המסכים ובראש ניצב מסך ה- Q9F. אז מה מציעה טלוויזית הדגל של סמסונג מבחינת מפרט, עיצוב וכמובן ביצועים בפועל = איכות תמונה?

מעוצבת

חלק גדול מסדרות המסכים החדשים מגיע בדגמים שטוחים וגם קעורים לבחירת הלקוח, ה- Q9F שטוחה לגמרי. ה- Q9F עבה קצת יותר מהדגמים בסדרות הנמוכות יותר, אבל מגיעה בתמורה עם עוצמת הארה אימתנית מקסימלית של 2000 ניט במצב HDR.

ביקורת טלוויזיה מסך סמסונג Q9F 4K UHD HDR
כמובן שהמסגרת דקה בצדדים והגב חלק, בעוד הכבלים מושחלים דרך צינורות המעמד. כל סדרות הפרימיום Q מגיעות עם תיבת חיבורים חיצונית אליה מתחבר המסך דרך כבל סיב אופטי באורך של 5 מטרים (ניתן לרכוש כבל ארוך יותר של 15 מטרים). כל החיבורים בקופסה הם מהסוג הדיגיטלי (בדומה לדגמי השנה שעברה) ויש כניסות HDMI 2.0, שקעי USB (בתקן המיושן 2.0) ויציאת אודיו אופטית. לתלייה על הקיר, ניתן לרכוש מתקן תליה מיוחד שמצמיד את המסך ללא רווח. סמסונג אוהבת לעשות "Show" וזה ניכר כבר בהדלקה הדרמטית של המסך עם פס לבן של התמונה שמתרחב מהאמצע למעלה ומטה ועם אפקט כיבוי דומה. אגב, הטלוויזיה מוכנה להפעלה שניות ספורות מרגע הדלקתה וזה מבורך.

ביקורת טלוויזיה מסך סמסונג Q9F 4K UHD HDR
הרמקולים במסך מבצעים עבודה טובה יחסית ביחס למצופה מהם, מצליחים גם להוציא לחלל כמות בס מכובדת וקולות אנושיים למשל נשמעים בשרניים.

סמארט

בשלט הרחוק, כל סדרות הסמארט של סמסונג מציעות חיפוש קולי באנגלית. יש גם חיבור אלחוטי Bluetooth לאוזניות. לחילופין, בעזרת אפליקצייה יעודית לסמארטפון, אפשר להאזין לטלוויזיה דרך אוזניות המחוברות לטלפון. השלט הרחוק קטן, צר, מעוצב במתכת כסופה. שלט הטלוויזיה משמש גם כשלט אוניברסלי על שאר מכשירי המולטימדיה בבית (ממיר, סטרימר, נגן בלוריי וכו׳), זאת בעזרת מאגר קודי שמצוי בטלוויזיה. בתהליך הגדרה פשוט הפכנו אותו לשלט עבור ממיר הלווין.

ביקורת טלוויזיה מסך סמסונג Q9F 4K UHD HDR

הממשק מעוצב באופן נקי לעין וצבעוני, סמסונג הפכה את הממשק למינימליסטי יותר ופשוט לעין ולתפעול. נראה שכוונת המתכננים היא ״לא לסבך את המשתמש״. אפילו במסך הגדרות תמונה, כניסה לתפריט הכיול נקראת ״הגדרות מומחה״ - משמע, אם אין לך מושג, אל תנסה לשנות אפילו את הניגודיות או הבהירות בתמונה… גם השלט ממשיך את אותו קו מחשבה, עם מספר קטן של לחצני ומתגים שאמור לבצע את כל פעולות השליטה בטלוויזיה.

סמסונג מציעה מגוון גדול של אפליקציות לטלוויזיה, כמקובל, הן מחולקות לפי קטגוריות, כמו מוזיקה ורדיו וכאלו המוגדרות ״אפליקציות כדי להעביר את הזמן״… יש כמובן את נטפליקס (דורש מנוי בתשלום), יוטיוב, אמזון וידאו, הרצאות TED ועוד. חובבי הגיימינג יוכלו להתחבר לשירות Gamefly שמציע משחקי קונסולות דרך הענן. אגב, נפח האחסון הפנימי במסך שהגיע לסקירה עמד על 2.82GB להתקנות. אפליקציית Smart View מאפשרת לשלוט באפליקציות הטלוויזיה דרך הטלפון ולעבור בין הטלפון למסך הגדול.

המסכים בייבוא הרשמי מגיעות מגוירות לעברית כבר ברמת היצרן, הן בתמיכה באפליקציות, תפריטים בעברית (כולל מקלדת וירטואלית) ותכנים.דפדפן האינטרנט המובנה עושה עבודה טובה ולמרות שזו אינה עדיין חווית גלישה מושלמת דרך הטלוויזיה (בשום דגם קיים), הוא טוען את האתרים באופן זריז יחסית.

איכות תמונה

ה-Q9F מציגה השנה שיפור כמעט בכל סעיף שקשור לאיכות התמונה: רווית צבע משופרת, שחור עמוק ולבן בוהק. ציפוי הפאנל הקדמי בולע השתקפויות בצורה יעילה יחסית. טלוויזיות הפרימיום מגיעות כמובן עם טכנולוגיית גבישי הצבע קוואנטום דוט, אבל השנה היא משופרת עם ליבה ומעטפת חדשות לגבישים ובכך להגיע לטענת החברה לכיסוי של 100% מתקן הצבע DCI-P3 לקולנוע הדיגיטלי. הצבע שופר גם בצפייה בזוויות מהצד לעומת דורות המסכים הקודמים. השנה תאורת ה- HDR מגיעה ל- 1500 ניטס בסדרות ה- QLED ובסדרה 9 אף HDR 2000. סמסונג מציעה תמיכה בפורמט HDR 10 Plus אבל לא בדולבי Vision.

ביקורת טלוויזיה מסך סמסונג Q9F 4K UHD HDR
הגדרות ה-HDR בברירת המחדל קובעות עמעום מקומי על ערך גבוה, כמו גם מגביר ניגודיות, התמונה בסדרה Iron Fist של נטפליקס בוהקת – כולל הכתוביות בלבן. המסך נוטה להציג תמונה בגוון ״ערמוני״, בתכני UHD 10bit הצבעים רוויים להפליא, הכל נראה חי, הכתומים, סגולים ואדומים בולטים כל כך, נראה לפעמים כמו חלקי פזל צבעוני שמפוזרים בתמונה. יש כאן סוג של צבעוניות יתר, תמונה עזה מהחיים - גודשים בצבע את התמונה והפירוט כמובן מצויין. הצבע נוטה לגוון האדום כהה וחום בגווני עור אנושיים.

ביקורת טלוויזיה מסך סמסונג Q9F 4K UHD HDR

בסצינה הזו בה מגלה הגיבור את האיש שחזר מהמתים, אפשר לראות כיצד אפקט HDR בא לידי ביטוי בתמונה: האור הלבן מגיע מבחוץ - בוהק וחזק באפקט דומה למציאות, זאת מבלי לוותר על הצגת הפרטים בחלקי התמונה הכהים.

ביקורת טלוויזיה מסך סמסונג Q9F 4K UHD HDR

סדרת מרקו פולו עם HDR: סצינת הפתיחה באחד הפרקים מראה את פרטי וצורות העננים בשמיים על רקע צללית העץ הכהה.

ביקורת טלוויזיה מסך סמסונג Q9F 4K UHD HDR

בתוכן Full HD אפשר להבחין בהבדלי איכות בנקל, כשקובץ המקור איכותי אז התמונה חדה ״פצצה״ וכשהוא דחוס למוות זה ניכר בטשטוש הפרטים. בתכני FHD איכותיים, החוויה יכולה להיות בהחלט מרהיבה גם היא.

ביקורת טלוויזיה מסך סמסונג Q9F 4K UHD HDR

בתמונת הפתיחה של ״מלחמת האזרחים״, ה- Q9F מריצה את כל הפרטים על המסך ובעזרת שילוב של הארה ועיבוד תמונה חושפת הכל באפקט שדומה לתמונת HDR במצלמה. יש פעמים בהם רואים הדגשת צבע או תאורה, מעין ניסיון לחשוף ״יותר מדי״ וזה גם עלול להבליט לפעמים פגמים בשידור למשל.

ביקורת טלוויזיה מסך סמסונג Q9F 4K UHD HDR

כשמנגנון התאורה מוגדר על ערך חזק מדי עם העמעום המקומי והניגודיות מוגזמת אז שורת הכתוביות בתחתית התמונה יוצרת פס בהיר יותר מסביבתו בכל פעם שהכתוביות הלבנות מוצגות. יש לכייל את המסך כמו שצריך על מנת שהשחור ישאר כזה והלבן יהיה מספיק לבן. השחור עמוק והניגודיות גבוהה אבל המסך הזה מגיע עדיין עם מנגנון תאורה שנמצא רק במסגרת ולכן אני מצאתי שרצוי להגדיר את מנגנון העמעום המקומי ואת ערך ״מגביר הניגודיות״ על ערך נמוך בכדי למנוע זליגות אור או הילה מסביב לאזורים מוארים בתמונה. המסך מציגה תמונה מספיק ניגודית גם בערכים האלו, כולל לבן בוהק.

יש עדיין יותר מדי ערוצים מרכזיים בישראל שמשדרים באיכות SD שהיא להזכירכם רבע מכמות הפיקסלים שיש ב- Full HD ו- 1/16 מרזולוציית UHD… מעבד ה- Q9F מתמודד באופן נאות עם השידורים בערוץ 2 ו-10 וממרחק 3-3.5 מטרים מהמסך זה נראה בסדר. חבל רק שאין מתיחת תמונה חכמה משידור 4:3 לצג ה- 16:9.

סיכום

ה-Q9F מציגה השנה שיפור כמעט בכל סעיף שקשור לאיכות התמונה: רווית צבע משופרת, שחור עמוק ולבן בוהק. תכונת ה-HDR או האפקט המדובר הפך להיות פופולרי מאוד בתחום הצילום. עכשיו המראה האופייני של HDR נכנס לתחום הטלוויזיות וטלוויזית הדגל - Q9F של סמסונג היא נציגה שמראה את סגנון התמונה הזה באופן די מובהק.

התמיכה ב-HDR הופכת בהדרגה להיות סטנדרט אצל ספקי תוכן כמו נטפליקס. שירות נטפליקס נגיש כיום לכל לקוח ישראלי בעל חיבור אינטרנט נורמלי, במחיר מאוד נורמלי - כ-11$ למסלול UHD וזה אומר שאפשר ליהנות כבר עכשיו מיכולות מסך הפרימיום של סמסונג. אם חיבור האינטרנט הביתי שלכם מספיק מהיר לתמוך בשירות, התמונה בסדרות כמו Narcos תהמם אתכם.


ה-Q9F מתאימה בהחלט לתנאי התאורה הישראליים, עם עוצמת הארה אדירה שמיועדת לא בהכרח לסנוור את עיני הצופים אלא בכדי לשקף את מירב הפרטים בתמונה ולהתגבר על השתקפויות או אורות בלתי רצויים מסביבת הצפייה. עם זאת, חייב לציין שלפעמים ובמיוחד אם המסך לא מכוייל כמו שצריך, ניתן לראות שמנגנון התאורה המקומית מאיר לפעמים קטע גדול יותר ממה שהוא צריך ובנוסף, המסך הזה פחות סלחני לתכנים - בעיקר ברזולוציית Full HD שאינם באיכות טובה מספיק ואפשר לראות הבדלי חדות בתמונה וגם הדגשת פגמי דחיסה בגלל ההארה החזקה בתמונה. זוויות הצפייה מצויינות ביחס למסך LED LCD וגם השחור והשאר הצבעים מציעים רוויה משופרת ביחס לעבר. ממשק הסמארט של המסך ממשיך להשתפר והקישוריות עם סמארטפונים טבעית מבעבר.


מחיר רשמי
28,990 ש"ח לגודל 65"
אחריות: סמליין
התקנה צמודה קיר או על מעמד שולחני כלולה במחיר המסך.

מעבר לתגובות בפורום