כוכב הקופים: המלחמה, ביקורת סרט

סרגיי ליטבק
14-07-2017 13:19

ביקורת סרט - כוכב הקופים: המלחמה. החלק השלישי בטרילוגיית הקופים החדשה ממשיך את הסיפור של סיזר ומהפכת הקופים מול הדרדרות האנושות. צפינו ואהבנו.

אני חושש שאת הנושא של כוכב הקופים מיצינו כבר מזמן בנושא של ביקורות והשוואה של הסרטים החדשים לעומת אלו מפעם. משמעות וחשיבות הסרטים בהקשר של התרבות השתנתה, זה לא אותו הדבר לראות את הסרט הזה ולנסות לקבל משמעות עלינו כבני אדם בתרבות של שפע מוגזם. אם פעם היה לסדרת הסרטים המקורית מסר חזק על התרבות האנושית, כיום זה כבר לא משנה עד כמה זה ישקף את התרבות הנוכחית (צרכנית, בזבזנית או כל דבר שלא תקראו לה) כי זה לא מזיז לבני הדור הנוכחיים.
יתרה מזו, כן אשמח להסתכל על הסרט הזה ביחס לעצמו וביחס ל- 2 הסרטים שהיו לפניו בסדרה זו.

לידיו של רופרט ראייט נפל המזל לביים את כוכב הקופים בשנת 2011, סרט שהחזיר את הנושא אל הקולנוע, שוב ולהבדיל מהגרסה של טים ברטון ב-2001 אשר נחלה כישלון (הסרט הצליח קופתית, אבל המבקרים נשארו אדישים). החלק השני, מבוים ע"י מאט רייבס - ועד כמה שלעיתים קשה לעמוד בסטנדרט דומה או שווה לסרט הראשון, דווקא במקרה הזה, הוא מוכיח את עצמו והסרט נחשב להצלחה גם קופתית וגם עיני מבקרים. הסרט שבזמנו נראה טוב, נגע בנקודות אישיות ואנושיות שהקהל מאוד הזדהה איתן.

כוכב הקופים: המלחמה
בחלק השלישי, מאטס נשאר בפרויקט וממשיך את קו העלילה של סיזר. המהפכה שהתחילו בני אדם עם פיתוח גנטי והביא להתפרצות אפידמיה והכחדת האנושות, אותו הוירוס ממשיך להשתדרג. נראה כי אלו שלא נפגעו, מתחילים להראות תופעות של התדרדרות אנושית. עדיין ולמרות כל זאת, קולונל אכזרי עדיין מחפש את סיזר ואת השבט שלו, כדי להרוס את האידיליה הקופית ש"הרסה" את התרבות האנושית - או שלא. בכל מקרה, בניסיון הקולונל לעשות כך, סיזר מאבד את משפחתו ובמקום לברוח לחוף מבטחים יחד עם כל השבט, סיזר יוצא לנקום את מות יקיריו.

ההסכם הבין קופי שאומר כי קוף לא הורג קוף מופר כאשר קובה נהיה לסכנה בעבור השבט וסיזר מוצא את עצמו בנעליו של קובה מחפש את רוצח משפחתו כאשר קופים (מורדים) עוזרים לאנשים ועכשיו על סיזר להחליט האם הוא הולך לשנות את גורלו ולהפוך למה שהוא שונא יותר מכל או להגן על מה שנותר. יחד עם חיפוש הרוצח, מתלווים אליו כמה חברים שרוצים לעזור לו לשרוד ואף לחזור אל השבט, אבל כמו בכל מסע דברים לא צפויים קורים ונסתרים מתגלים. חברים חדשים נמצאים ומתברר כי האויב, הוא לא אויב.

כן, הוליווד ממש אוהבת לצאת בטרילוגיות, כי ככה נוח לאכסן בתוך האריזה את החבילה, החלק האחרון מסיים את עלילותיו של סיזר ודי סוגר את עולם הקופים, אבל כמו שכבר ראינו רבות, אם מישהו מחליט להחיות גווייה מתה, בקולנוע הרי הכל אפשרי - השאלה היא עד כמה אנחנו הצופים נצביע ברגלנו ונגיע אל הקופות.



בעידן של שוברי קופות, כל אחד רוצה להראות כי ההוצאה על ההפקה הייתה משתלמת וההכנסות כיסו עצמם והביאו רווח - גם אם זה במכירת סחורה (צעצועים למשל) מלווה לסרט ללא קשר לטיב או איכות הסיפור. כן אנחנו מעוניינים לראות ולהתרשם מסיפור שישאיר בנו חוויה בלתי נשכחת שתלך איתנו לכל מקום ונוכל להגיד: הסרט הזה, נכנס לפנתאון וייזכר לעולם. אבל כמה באמת סרטים כאלו יש היום?


אז הסרט הזה הוא טוב, הוא לא באמת מתרחק מאיכותו של הקודם לו ולמרות שנראה כי הסיפור מתמקד בקולונל אנושי, הוא מסופר מנקודת מבט קופית מעניינת. ולמרות שהוא ארוך (מעבר לשעתיים) והסוף נמשך ונמשך (הבמאי מאוהב קצת בחומרים שלו), הסרט שווה צפייה, אפילו בבית קולנוע.


ציון 8

כוכב הקופים: המלחמה
WAR FOR THE PLANET OF THE APES
ארה"ב 2017
 
במאי: מאט ריבס

שחקנים:
אנדי סרקיס - סיזר
וודי הארלסון - קולונל
 
אורך הסרט: 140 דקות

מעבר לתגובות בפורום