על פטיפון ";ספרטה"; וחווית האזנה אצל יגאל לסרי

תומר צין
07-07-2017 14:25

הגענו ליבואן האודיו יגאל לסרי - IL Audio במטרה להאזין לפטיפון המרשים קרונוס ספרטה ורמקולים של טריאנגל הצרפתית. שוחחנו על האהבה לתחום, אודיפיליה ועוד.

בתחילת השבוע הגענו ליגאל לסרי, יבואן אודיו בכל רמ"ח איבריו ושס"ה גידיו אשר עסקו מנוהל מהבית. בועז חברי ויגאל, מחזיקים מכונות קפה איטלקיות רציניות שנראות מיליון דולר. דברנו על קפה טוב ואיפה אפשר להשיג באזור, על טוחני קפה, טכניקה של וואקום, מהי אומנות ההקצפה ומה קורה כשקפה אספרסו איכותי נפגש עם קצף מושלם והשיחה נמשכה. התכבדנו בחוויית לאטה מקיאטו בלתי נשכחת, הוא הסכים שאפרסם את סיפורו.

מכונת קפה

הסיפור של יגאל מתחיל כאשר התחביב הופך לעיסוק. לפני כ-17 שנים הוא ייסד עסק חדש בשם "IL AUDIO", משלב איתו עיסוק במוזיקה, אהבת ציוד, אנינות שמע וטכנאות צליל מדופלמת. חברתו מתמקדת ביבוא ובמכירת מערכות שמע ביתיות לחובבי המוזיקה ולצרכני ציוד היי-אנד, תוך תשומת לב לתקציב, לצרכים ולדרישות האסתטיות. יגאל מאמין שכל המוצרים צריכים להיות מודגמים בבית הלקוח, תוך התחשבות באקוסטיקה ובמיקום של פרטי הציוד השונים. ההדגמה מתבצעת בתנאים נינוחים וחופשיים מלחצים, בחיבור נאות עם מוצרי יצרנים אחרים, הנמצאים בשימוש הלקוח.

יגאל ייבא בתחילת דרכו את חברת הכבלים האמריקאית NBS ואת חברת Oyaide מיפן, בדק את המוצרים. לאחר מכן, הוא הביא את Accustic Arts מגרמניה, הצליל לא הרשים אותו והוא הפסיק לייבא אותם. עבדכם הנאמן רכש מיגאל טרנספורט DRIVE I ומכר אותו לאחר שנה וחצי. לאחר מכן הביא את AYON, שהוא מפיצה עד היום. יגאל התחיל והפסיק לייבא חברות אדיו רבות, המעוניין יוכל לקרוא על כך באתר החברה.

יגאל לסרי
שני פטיפונים יוקרתיים בחדר האזנה, מחירם בחו"ל הוא כ-75,000 דולר

ההקלטה וההשמעה

תפקידו של טכנאי הקול הוא בחירת מיקרופונים, עיצוב הצליל בערוצים השונים, אחראי לתפעול של מערכות הגברה, ערבול הצליל ותפעול מכשירי ההקלטה. הכלים החשובים ביותר לטכנאי הם אוזניות או רמקולים מוניטורים, שאותם יגאל מכיר היטב, זאת לשם קבלת "תמונה אמיתית" של הצליל. עזרים אלו בנוסף לאוזניו הם מעין מערכת ייחוס אקוסטית אישית העוזרת לו לקבל החלטות נכונות ולהבין את המתרחש בהפקה. יגאל עובד כטכנאי קול עם כל האמנים בישראל, מכאן ליבואן אודיו המרחק קטן ביותר.

ניסינו לברר כמה שנים יגאל וכותב הכתבה מכירים, הגענו למסקנה שבערך 20 שנים. יגאל ציין את הרמקולים שהיו לו, בהיותו אודיופייל ושגם אני זכרתי אותם. בהתחלה היו לו מרטין לוגן סיקוול 3, פרואק 3.8, אודיו פיזיק אוונטי 3, אוונגארד Duo שנמכרו לאלי קאשי והוא מחזיק בהם עד היום. לאחר מכן, היו ליגאל דיינאודיו קונפידנס 4, רמקולים של ZU ומתחילת התקופה ההיא, נהיה אודיופייל/יבואן למוצרי שמע, בעוד שאנחנו נשארנו אודיופייל/חובב מוזיקה.

יגאל נחמד מאוד ומסביר פנים, מסייע ועוזר בצד המקצועי, חסרות לו תכונות אשר עלולות לאפיין סוחר כמו ערמומיות ותככנות והוא אינו עטוף חיוך של ג'וקר. אחרי סמול-טוק על תחום הקפה, דיבורים על הענף, על החיים שהתארכו קמעה, נגשנו להאזין למוזיקה אמיתית. 

זוהי ספרטה

הפטיפון החדש של קרונוס המכונה ספרטה, שהוא גולת הכותרת המצויד בזרוע וראש, המביאים את עלויותיו ל-35 אלף דולר בארה"ב. יחד עם הפטפון של Triangle ART, הם לדעתנו הפטיפונים היקרים ביותר שנמכרים בישראל. הם אינם זולים כלל וכלל, אבל מי שרוצה את הטוב ביותר, צריך להשקיע כסף, בסוף זה משתלם. לבקשתנו, יגאל שם כמקור שמע את הקרונוס ספרטה עם הרמקולים של טריאנגל סיגנאצ'ור דלתא, פטיפון שעולה פי חמישה מהרמקולים, נאמר שזה פשוט לא הוגן והגון. בדרך כלל הוא אינו שם את השניים ביחד, מדגים עם AYON CD10 קומפקט דיסק/SACD וורסטילי, שעולה 18,000 אלף ₪ בישראל. מאזין המעוניין לשמוע את הרמקולים של יכול להביא את מקור ההשמעה שלו.

קרונוס ספרטה

נתוני חדר האזנה והאקוסטיקה

שטחו של חדר האזנה שהוא גם הסלון בביתו של יגאל, הינו כ-36 מ"ר, מערכת השמע נמצאת על המימד הצר והארוך, המרחק בין הרמקולים עומד על 2.20 מטרים ומרחק הרמקולים למאזין הינו 2.90 מטרים. מרחק הרמקולים לקיר הבלוקים הנמצא מאחוריהם הינו כ-2 מטרים, המרחק לקירות אשר לצידי הרמקולים הינו כ-20 סנטימטר, בתצוגה עוד זוג רמקולים. ריצפת חדר האזנה עשויה ממרצפות וגובה התקרה כ- 2.70 מטרים. בתחילת האזנה וידאנו שצד שמאל וימין אכן נכונים ואין צורך להחליף צד בכבלים. כשהאזנו ל"קטע מחיאות הכף" כשנוגן דיסק ההדגמה, לא נשמעו הדהודים מיוחדים, ראוי לציין, שיש שטיח ותוספת של אביזרי אקוסטיקה לרוב.

רשימת ציוד האזנה

כפי שצוין, באנו לשמוע את הפטפון החדש של קרונוס ספרטה שעולה 21,500 דולר בארה"ב, אליו מחוברת זרוע Halena באורך "10 מסוג Uni Pivot מחירו 6,500 דולר בארה"ב. אליהם מחובר ראש של חברת Triangle Art דגם Apollo בנוי מאבן קורל מחירו 8,000 דולר בארה"ב, מחוברים לפונו של פאס לאבס דגם XP15 במחיר 4,000 דולר בארה"ב. מקור הצליל הנוסף שבאנו לשמוע הוא AYON CD35 נגן קומפקט דיסק / SACD חדש שעולה 35,000 ₪ בישראל, מחוברים למגבר משולב פאס לאבס INT250 בהספק 250 לערוץ אר. אס. אם ב-8 אום מחירו 49,000 ₪. המגבר מפעיל בקלות את הרמקולים שהם מדגם Triangle Signature Delta במחיר 25,000 ₪. כל הכבלים הם Tara Laba דגם Air Evolution.


התיישבנו להאזין למערכת, ליגאל מבחר דיסקים ותקליטים, בקשנו מכל אחד שישמיע שניים-שלושה קטעים, למעט דיסק שהבאנו נקרא שלישית ג'וברן - Majaz. יגאל משמיע מוזיקה אמיתית, לא פוזות, לא צלילים וכמעט לא מוזיקה "אודיופילית".

Majaz

פתחנו בהאזנה לתקליט של The Perlman Sound, התקליט השני הוא  CONTINUUM צד 2, שנכתב ע"י ג'ון מאייר. הדיסק השלישי של Yello מקטע 2 ונקרא TUOCH והתקליט רביעי של אחמד ג'אמל Rossiter Road. בתקליט החמישי האזנו לג'ו קוקר בשיר העונה לשם פלדת שפילד, אחריו לתקליט של הקונצ'ירטו דה ארנחואס מנגן ג'ארי קאר בקונטרה בס. שמענו כמה דיסקים / SACD ששמם לא נרשם, בסוף, המארח התבקש לשים את הדיסק שהבאנו.

מכונת ניקוי תקליטים
מכונת ניקוי תקליטים אוטומטית תוצרת גרמנית, במחיר 12,500 ₪ בישראל

האזנה למוזיקה

לפני האזנה למערכת האודיו הורדנו את הגרילים מהרמקולים ושמנו אותם בצד, כיוונו את זווית הרמקולים כלפי נקודת הישיבה. יחד עם זאת, כשישבנו בכיסא הרגיל, האוזניים שלנו היו מתחת לציר של הטוויטר, לכן הטנו את גב הרמקולים עם שני קונוסים מיוחדים לכל רמקול, שכוונו את הטוויטר לאוזנינו.

לעיתים, רמקולים אשר מענגים אותי בשעה הראשונה, נוטים להטריד כאשר השעות חולפות, לא כך עם ה-Triangle שהיא לדעתנו, אחת משלוש החברות הצרפתיות הטובות בשוק. ההגברה מצליחה להביא את השקט המופתי, הבאס יורד עד מתחת ל-35 הרץ ומטה, המערכת ממלאת את כל חלל החדר. היא משחזרת מוזיקה בצורה מרשימה, הצליל שלה מתוק, טבעי ומפורט. פה באה ההפתעה, הרמקולים לא בולטים בגבוהים ולא מטרדים בטרבל, הסינרגיה בין הרכיבים, כפי שהיתה במערכת הייתה פשוט מדהימה. הפעולה המשותפת של כל הגורמים נותנת תוצאה טובה יותר, מצירוף פעולות כל הגורמים בנפרד. שמנו לב לטרבל המצוין שהרמקולים מפיקים, צלילות ללא קשיחות. ה-Triangle מהירים מאוד, הצליל מאופיין באיזון טונאלי, בחוסר צרימה וברק דיגיטאלי, גם בתחום המידרינג' וגם בתחום הגבוהים.

פטיפון
במערכת השמע המאזין שומע רק את מה שהנגנים רוצים להשמיע לו ללא כל תוספות. קולות בני אדם וכלי נגינה אינם משוחזרים מתוך יחידות רמקולים או מתיבות אלא מרחפים בחלל - בין מסביב ומאחורי הרמקולים.

האזנו לטריאנגל Signature Delta
הבאס במערכת מהודק, מפורט וניטראלי. בהאזנה למוסיקה קלאסית, בה מנגנת תזמורת שלמה עם הרבה מאוד כלים ובהאזנה למספר סגנונות של מוזיקה, הדינמיות של המערכת נותנת תחושה שהזמרים נמצאים מעט מאחור. זה תלוי בעיקר איפה אתה אוהב להאזין למוזיקה, בשורה 5 או 10 באולם הקונצרטים. תזוזה למקום יותר קדמי פתרה כמעט לגמרי את הבעיה. המערכת של יגאל מאוזנת ומפורטת מאוד, רצפת הרעש נמוכה מאוד. בהקשר זה, המערכת האודיו והפטפון קרונוס ספרטה האלמותי, מתבררים כשילוב מנצח, איכות כזו של מערכת לא באה בזול, אבל מגיעה לה ההכרה כמערכת טובה מאוד, עם מאפיינים ייחודים לה, ללא קשר למחיר.

                      מגבר משולב פאס לאבס INT-250 שימש אותנו במשך כל האזנה

סיום

יגאל מאוד חביב וסמפטי לא רצינו ללכת, השיחה נעמה לכולם, אבל, היינו צריכים ללכת בסוף. איך שהזמן טס לו, מבלי לשים לב עברו כמעט שלוש מענגות ביותר, של האזנה למוזיקה איכותית ונעימה. אפשר לסכם את זה במילים: מערכת השמע שלפנינו היא חוויה לעיניים לא פחות מאשר לאוזניים. התאהבנו באווירה הביתית, באדם העומד מאחורי מערכת השמע, הבטחנו ליגאל לבוא אליו שוב ולהאזין בכיף להרבה דיסקים ותקליטים נוספים. תודה רבה מקרב לב - היה כיף.

קישור: אתר IL Audio

מעבר לתגובות בפורום