למה לי leema? מגבר משולב במבחן

נמר לוי
03-07-2017 11:54

מגבר משולב שמן שמתעקש להתקוטט עם המודרניזציה. האם יעבור את המבחן למרות שלוח השנה של 2017 טרם הגיע לפתחו?

בעידן המודרני התרגלנו שלכל מגבר משולב מודרני יש רשימת פיצ׳רים שלא היתה מביישת ספינת חלל. זה כבר לא ממש מגבר משולב אלה מערכת הכל באחד. במילים אחרות, מגבר משולב מודרני הוא גם מגבר, גם קדמגבר (זה ברור - לא), גם ממיר, גם סטרימר, גם יודע לקבל אות בלוטות׳ וגם תומך טידל ועוד כמה. יש כאלה שיש להם גם Air play וכניסה לתקליטור, התממשקות עם בית חכם, מסך מקדימה שמראה את התכנים ותדר הדגימה, תמיכה בזה וזה + ההוא החדש שטרם יצא אבל ממש בקרוב יצא והמגבר הזה, המשולב, שיש לו הכל, ישאר מעודכן 7 דורות קדימה.

זה לא המקרה כאן. מיד תבינו.

leama audio הוקמה בשנת 1998 מייסדי החברה, ״לי טיילור״ ו-״מלורי ניקולס״ היו מהנדסים ב-BBC. הפרוייקט הראשון שלהם היה לנסות לפרוץ את גבולות הביצועים של רמקולים קטנים ולשם כך תיכננו השניים רמקול מיניאטורי המסוגל להפיק ביצועים של רמקול גדול. לאחר 4 שנים של עבודה קשה השיקו את ה-Xen שהוא מוניטור קטן מימדים המשווק אך ורק לשוק המקצועי. לאט לאט אודיופילים החלו להתעניין במוצר וכך נולדה Leama כפי שהיא מוכרת היום. לאחר ההצלחה של המוניטור הנ״ל החליטו השניים להעביר את הידע להם גם ליצור אלקטרוניקה ומשם יצרו את המגבר המשולב הראשון שלהם, ה - Tucana שנחשף בשנת 2006 לראשונה. מאז החלה היצרנית בבניית תמהיל מוצרים שכלל מגברים שונים, במנעד מחירים רחב, ממירים, סטרימרים, רמקולים וכבלים.

 leama audio Tucana Anniversary

leema audio Tucana Anniversary

אז למה Anniversary? פשוט מאוד. היצרן חוגג עשור למגבר המשולב הזה והחליט להוציא סדרה מיוחדת לאותו דגם. זה כל כך מקובל בתעשיה הזו שזה גובל בסוג של חוצפה. וכל כך למה? במקום לחגוג למוצר 10 שנים תחליפו אותו. זה משום שבמשך 10 שנים

קצת טכני

אז כן. בדיוק כמו שחשבתי. הנתונים של מהדורת העשור והמהדורה הרגילה הם זהים. ולמה אני לא מופתע? משום שבדיוק ככה ממציאים את הגלגל מחדש. לוקחים דגם מצליח, בדרך כלל לא את היקר ביותר, ובמקום לפתח דגם חדש נותנים לו במה מחודשת בדמות לוח מתכת יפה מקדימה עם הכיתוב ״Anniversary״ והנה לכם דגם חדש מבלי לשבת חצי דקה במעבדה.

רגע רגע. זה לא באמת מה שקורה כאן. השיפורים הם אינם בכך שהוא יותר גיבור או יותר מעוצב. נתחיל מזה שלוחית המתכת כבר מוסיפה לו עוד כמה גרמים למשקל (ואין דבר יותר טוב מעוד יותר משקל - כן?) אבל הביג דיל הוא מתחת למכסה העליון. שם באמת דיווחו על שינויים. זה אומר שכמות הנחושת במעגל הוכפלה על מנת לצמצם התנגדות ולשפר את אספקת החשמל, הקבלים שודרגו ל-Nichicon מהסדרה העליונה ביותר. והטרנזיסטורים נבחרו ידנית על פי מדידות מחמירות ורק טרנזיסטורים שעומדים בתקן מחמיר ניכנסו למהדורת העשור. אז מה שעשו בעצם הוא לקחת את הקיים ופשוט להשקיע בו יותר ממה שהיה מושקע. מבחינתי זה עובר (לא שממש שואלים אותי שם).

אז הנה הנתונים - ניתן לעשות העתק הדבק כשכותבים על המהדורה הרגילה.


Output Power: 320W rms 2 Ohms/Ch

THD: 0.004%

Noise: < -100 dB

Freqency Response: 5 Hz - 100 kHz (+0/-3 dB)

Number of balanced Inputs (XLR): 1

Number of un-balanced Inputs (RCA): 6

Tape Input: 1

Tape Output: 1

MP3 Inputs: 1

Headphone Outputs: 1

Pre-out Outputs: 1

Channel gain adjust for each individual input

Mute Buton: Yes

Balance Adjust: (left/Right)

Thermal Protection: Yes

LIPS® system: Master or Slave

LIPS® system: Master or Slave

Dimensions: 440*320*110mm

Carton: 590*450*210mm

Mass: 18Kg


מראה ואיכות בניה

טוב. זה טנק רציני. 18 קילו של ברזל דחוסים בגוף לא ממש גדול. איכות ההרכבה מעולה ובחירת החומרים נכונה. אז איך יודעים? משתמשים בו. מסובבים את בורר העוצמה ומחפשים חיכוך עם משהו - שקט מופתי. גם הלחצנים מרגישים איכותיים מאוד.

המגבר נאה לטעמי. לא כזה שמשתגעים עליו, קצת יותר מידי כפתורים ותאורה כחולה (שגם ככה אני לא אוהב אור כחול). אבל בכל זאת ניסו לחסוך בכפתורים. למשל לחצן הצידוד (שמאל ימין) שלחיצה עליו הופכת את בורר העוצמה והתאורה מסביבו לאינדיקציה לאמצע, כאשר על מנת לחסור לתפקיד בורר העוצמה יש ללחוץ על לחצן ה-gain . מתחת לבורר העוצמה שתי מנורות שתפקידן לדווח לנו מתי המגבר ניכנס למצב הגנה מחום יתר. זה אומר שכאשר הוא מתחמם נדלקת נורה אדומה ועל ידו נורה שמסמנת שהוא מוגן. זה גם אומר שאם יש מנורה שהוא עשוי להתחמם יתר על המידה אז כנראה יש לו משהו מהטבע הזה. אבל נבדוק גם את זה בהמשך.

מאחור תמצאו את כל הכניסות והיציאות. כניסת ממיר, סטרימר, כונן קשיח ו… לא. בעצם לא. אין לו את כל אלה. אבל יש לו 6 כניסות אנלוגיות RCA וכניסה אחת מאוזנת XLR, מיתוג לקולנוע ביתי ומקדימה כניסת PL שלוש וחצי מילימטר לנגן MP3 (וואו!!!!!!!!!!).

 leama audio Tucana Anniversary

כן. משהו במכשיר הזה ממש מעצבן אותי. כל מיני שטויות שבמקומן שימו לי ממיר טוב או איזה מסך LCD קטן עם שני כפתורים מתחתיו שעושים כמה פעולות. גם תפסיקו כבר עם אוסף הנורות הכחולות. זה כבר לא באופנה.

הערה: הולך לשתות כוס מים קרים ומתחיל בהאזנה.

Britten - Young Persons Guide to the Orchestra

כבר בצליל הראשון אני מבין בדיוק מה עומד מולי. הדינמיקה, ההפרדה, השליטה והטבעיות גרמו לי לחזור למגברים המשולבים שיצרו לפני עשור. חזקים, שולטים, טבעיים - פשוטים. זה מתבטא בכמה יכולות שאני מבקש ממגבר כזה. הוא מצליח להציג פרופורציה מושלמת בין כינור לויולה, בין ויולה לצ׳לו ובין הצ׳לו לקונטרבס. כך גם עם כלי הנשיפה. כל אחד בגודל הנכון עם המרקם הטונאלי שלו והכל מסודר לפני בבמה גדולה ומסודרת. במיקוד כלים מצאתי חליל פיקולו אמיתי ממש.

מצאתי כלי הקשה עם טרנזיינטים מושלמים. הוא לא נכנע, לא מתרסק, מתאושש מיד ומהיר במיוחד. בד בבד המגבר מציג עידון מסוים, עידון כזה שלא מעייף את המאזין בשום שלב. אינו מציג בהירות יתר אם כי אווריריות כזו שגורמת לצליל לרחף באוויר. אני יכול להגיד בביטחון שזו אחת התוצאות המרשימות שנתקלתי בהן לאחרונה.


Ben Webster stormy weather

במוסיקת ג׳אז אני מחפש את העידון, הצליל המערב הזה שגורם לי להשאב למוסיקה. זה אומר שאני מחפש נוכחות אנושית בחלל - את הנגנים עצמם ממש אצלי בחדר. הפסנתר הפותח את היצירה נשמע כל כך מתוק, כל כך ״נכון״ שאפשר ממש לחשוב שהוא יושב אצלי בסלון. נקי, מדויק, טבעי, מלא ומה לא.

כשמצטרף הסקסופון מגלים כמה המגבר הזה מהיר. הוא מצליח להעביר לרמקולים את ה״נידנוד״ והאוויר הבוקע מהשופר של הסקסופון. הוא מצליח להעביר את צליל השסתומים בסקסופון. בסולו הקונטרבס אי אפשר לפספס את הדיוק, הרזולוציה וההגדרה המוחלטת של הבס. הוא מדויק, עמוק ומפורט בצורה מרשימה.

הערה: הבמה היא גולת הכותרת. מדויקת, הולוגרפית, משכנעת לגמרי. היכולת של המגבר לסדר במה כזו מרשימה מזכירה לי מוצרים יקרים ממנו משמעותית. אני יכול להגיד בביטחון שהבה שהמגבר הזה מציג מרשימה כמעט כמו הבמה של הקדמגבר והמגבר שלי שעולים יחד פי 10 ממנו. ואת זה רבותי, לא מוצאים בכל מגבר.

 

 

 Giuseppe Verdi "Il Trovatore" Pavarotti, Sutherland, Wixell, Horne, Ghiaurov, Bonynge 1976 I

במבחן הקול האנושי אני מחפש לא רק את הנוכחות בחלל אם כי גם את הפרטים הקטנים ביותר. אני מחפש את הענבל בגרונו של ארמסטרונג, בית החזה, הנשימות, הדינמיקה וכמובן המרקם עצמו. על מנת לאתגר את המוצרים אני נוהג להשתמש בכמה גוונים של קולות אדם. לעיתים אני מפרסם את כולם ולעיתים לא. זה תלוי מאוד ביכולות של המוצר ביחס למחירו. במקרה הזה אחשוף את ארבעת הזמרים שקולם משמש אותי למבחן. הראשון הוא קולו של פברוטי בתקליט של המלחין הדגול ורדי - Trovatore.

שם פברוטי פותח את גרונו במלוא העוצמה במילה ״אלרטה״ אך לפני שהוא מתקרב למקרופון אותה ״צעקה״ נשמעת מאחורי הקלעים. המגבר הצליח להציג את עומק הבמה בדיוק כפי שמתבקש וכך פרבוטי נשמע ״מחמם את קולו״ לפני שהתקרב למקרופון. מעבר לזה שקולו נשמע נהדר דרך המגבר הזה, הפוקוס פשוט מעולה. הוא עומד (עומד ממש) במרכז הבמה בגובה עמידה ממש. המגבר מציג דינמיקה מעולה, גודל נכון וטבעי מאוד. לקולו של פברוטי כמה ניואנסים יחודיים לו. ראשית הוא לוקח מעט אוויר במהירות אל הריאות לפני שהוא מוציא את קולו החוצה. הנשימות שלו כמעט ולא נשמעות, אך במערכת חושפנית ניתן לשמוע אותן. במקרה הזה, בדיוק כפי שאני מצפה ממגבר איכותי, נשמותיו הקצרות נשמעות. שנית ה-R שלו המתגלגלת בלשון מאוד ״מתוקה״. קשה לי להגדיר את זה במילים אך תוכלו לשמוע את ה-R שלו לעומת פיטר שרייאר שקולו גם כן משמש אותי לבחינה וגם הוא, כמו פברוטי, נשמע נהדר דרך המגבר הזה.



יסמין לוי היא גם אחת הזמרות שאני משתמש בקולן על מנת לבחון. וזה בגלל הסילסולים שלה והדינמיקה המאוד מאתגרת בקולה. היא מנמיכה ומגבירה את קולה לעיתים קרובות עד כדי צעקה ממש. על המגבר לדעת להעביר את הדינמיקה הזו מבלי לקרוס. זה נשמע קל אבל כשבוחנים בריכוז ניתן בקלות להבחין בין מגבר בעל יכולות שמירה על איזון טונאלי ומרקם קולי אחיד לבין כזה שמשתנה או מעוות. במקרה הזה, המהירות, הפירוט והכוח של המגבר מאפשר לו להתאושש מהר לאחר ״צעקה״ ובמהלכה לשמור על איזון טונאלי נכון. תוצאה מרשימה בהחלט.


נקודות ציון

שלט

ארגונומי יחסית, קליטה טובה ואיכות בניה, כמו שמצופה במוצר במחיר הזה, מעולה.

התאמה לרמקולים

זהו מגבר נטרלי לחלוטין. לא חם, לא קר אם כי בדוק בניהם. הוא יתאים לכל רמקול שקוף וטוב, חזק מאוד וישלוט על רוב הרמקולים הקיימים בשוק.

העמדה ומיקום

המגבר מאוד רגיש להעמדה. העמדתו על הרצפה הוציאה ממנו צליל ״חלול״ לעומת העמדתו על מדף יעודי ששם הוא פרח. ולכן, במידה ואתם מעוניינים (ואתם מעוניינים!) להוציא ממנו את המיטב, אנא העמידו אותו על מדף ראוי, שחקו עם משככים שונים - הוא מושפע מהם מאוד.

עם זאת מדובר במגבר שמתחמם. ולכן, מי שמחפש להסתיר אותו במזנון סגור ולכסות אותו במפה, אז שיתקשר כבר ליבואן ויודיע לו שעוד כמה שעות הוא מגיע אליו להחליף מגבר. תנו לו אוויר רבותי - הוא יודה לכם מאוד.

כבלים

גם כאן נרשמה רגישות גבוהה. כבל חשמל איכותי הוא אינו המלצה, הוא הכרח. בדקתי אותו עם אורגניק, סטילס׳ ושינדאק פשוט (שהוא מצוין לטעמי). במקרה הזה האורגניק נשמע הכי טוב, הכי מאוזן והכי ״נכון״. ולכן, אל תחפשו את הכבל היקר ביותר אם כי המתאים ביותר.

מגבר אוזניות

וכאן הגיעה האכזבה. מגבר האוזניות חזק מאוד! אבל כאן זה די נגמר. הוא לא מספיק מפורט או ליתר דיוק, לא מפורט בכלל. הבמה טובה, הבס סביר, הוא לא בהיר כלל ואפילו מאוזן. אבל שם זה די נגמר. אז אם אתם רוצים לשמוע מוסיקה באוזניות, אנא מכם, התכבדו והזמינו לכם מגבר אוזניות ראוי. כי זה לא ראוי כלל.

כניסה מאוזנת

חבל על התיאורים. תשמשו בה וזהו. חבל שאין עוד אחת כזו לפחות.

leama audio Tucana Anniversary

בנימה אישית

הרמקולים שלי שקופים. שקופים מאוד! ברוב המוחלט של הפעמים בהן אני בוחן מוצרים אני מנסה להפריד בין השקיפות של הרמקול שלי לבין לרמקול הממוצע שחובב אודיו ירכוש בשילוב מגבר כזה. במילים אחרות, הרמקולים שלי מסוגלים לחשוף חסרונות כאלה שרמקולים אחרים, זולים ושקופים פחות, לא יחשפו. בתוך הרפרנס הזה אני מסיק מסקנות ומעלה אותן על הכתב עם סינון מהסוג הזה, שיתחשב באתגר של להיות משודך לרמקולים מהסוג של הרמקולים שלי. במקרה הזה החלטתי לתת לכם את זה כפי שזה ורק בגלל שזה פשוט מעולה.

על מה התבאסתי?

לא על הסאונד. היכולות של המגבר המשולב הזה הן פנומינליות. על זה אין עוררין. אבל דחילק יא-לימה. לא תדחפו איזה משהו של 2017 למגבר שלכם? איזה DAC, בלוטות׳, סטרימר - משהו? הרי יש ליצרנית את כל המוצרים הללו מה שאומר שיש להם את היכולת לעשות את זה. בכל זאת החליטה החברה, החלטה שגויה לטעמי, לוותר על כל סממן מודרני ולשלוח לצרכן מגבר משולב שהוא רק מגבר משולב. אם הייתי עושה את הביקורות הזו לפני עשור (כשהם חגגו את הולדתו) לא הייתי מצפה ממגבר היי אנד להיות כזה שיש בו את כל מה שיש ברסיבר קולנוע ביתי של זמנו. אבל היום, כשחלק מחוקי המשחק הוא ״תן לי מגבר משולב עם ממיר וסטרימר״ המגבר הזה לא מעודכן בעליל. אז נכון, אם נטו סאונד זה הקטע שלכם אז אחלה, קחו אותו, אל תחשבו פעמיים -  הוא מדהים! אבל מה אם היה לו את כל מה שמבקש מגבר מודרני שיהיה? אני אגיד לכם מה יהיה. אני פשוט אהפוך אותו לרפרנס המוחלט שלי לשנת 2017 ואולי 18 לכל מה שמבחינתי צריך להיות מגבר משולב מעולה. אבל הפעם, יסלחו לי הבריטים ויסלח לי היבואן הישראלי, לא אצליח לשים אותו במקום הזה.

סיכום

אין לו את מה שצריך שיהיה במגבר מודרני. הוא חסר לי בממיר וחסר לי ביכולות סטרימניג ומשהו בעיצוב שלו ובטונה וחצי של כפתורים ומנורות ממש עצבן אותי. אבל הוא מביא משהו אחר. משהו שהזכיר לי מדוע אני נהנה לשמוע מוסיקה - יש בו פשטות והחשוב מכל סאונד. הוא דינמי בטירוף, חזק מאוד אך מעודן וטבעי. היכולת שלו לשלוט ברמקול מזכירה לי את המגברים הגדולים הללו, הגיבורים שמחזיקים כל רמקול בקלות. הוא בנוי מעולה, כבד במיוחד ומורכב היטב.

הביצועים הסונים פשוט מצוינים. הוא מפורט מאוד, נקי וטבעי. הוא ידע לפרק את התזמורת הסימפונית באופן כזה שלא תפספסו אף כנר, נשפן או איזה כלי הקשה ברקע. הוא מציג רזולוציה פשוט מעולה.

הבס שלו מהמם! מפורט, מוגדר, מדויק ועמוק. הוא יגלה לכם כל תו ותו ביצירה המתנגנת. עם זאת, היכולת שלו להציג קולות אדם בצורה משכנעת היא נדירה מספיק בשביל שממש אתפעל ממנו.

זהו מגבר משולב שמגלה לנו שלא כולם נכנעו למודרניזציה ודחפו בתוך הקופסא כל כך הרבה פיצ׳רים עד שלא נותר תקציב למשימה העקרית - הפקת צליל. והמגבר הזה מפיק אותו בדיוק כמו שצליל צריך להשמע.

אה. ועוד משהו. זוכרים שדיברתי על נורת ה״חום יתר״ שעשויה להדלק במידה וחיממתם אותו יותר מידי? אז ככה. אחרי ה״התעללות״ שהוא עבר אצלי ולא נדלקה הנורה הזו, כנראה שהיא לא תדלק לעולם. אבל בכל זאת, אם היא תדלק אצלכם (משום מה) כנראה שעשיתם משהו ממש, אבל ממש קיצוני.

שורה תחתונה: לא כל כך התקשתי למצוא חסרונות במגבר הזה אבל אף אחד לא קשור לאיות הצליל שלו.  ולכן אסכם בכך שמבחינת ביצועים סונים מדובר באחד מהטובים ששמעתי בטווח המחיר הזה.

מחיר: 24,000

אחריות ושירות: אוראק אודיו

מעבר לתגובות בפורום