DJI מאביק פרו – רחפן קומפקטי ומתקדם במבחן

ליאור קורן
27-06-2017 07:00

רחפן ה- DJI Mavic Pro מרחף במבחן בין שמיים וארץ, בין ים ויבשה ומעל שדות וכרמים. אין ספק שהקונספט הקומפקטי מציע ניידות מהפכנית, ביחד עם יכולות השליטה המתקדמות. ואיך המצלמה? ביקורת.

Mavic - מרחף בין שני העולמות

עד לא מזמן, תחום הרחפנים נחלק לשתי קטגוריות: א. רחפנים קטנים, בחלקם מתקפלים אשר נחשבים כמתאימים לחובבים ואף רחפני "צעצוע" ב. רחפנים למקצוענים, אינם ברי קיפול ודורשים מזוודה יעודית.

המאוויק של DJI מחבר, אולי לראשונה בין שתי הקטגוריות ומציע רחפן בעל "ביצועים רציניים" עם יכולת קיפול וגודל קומפקטי לנשיאה בתיק רגיל. האם הצליחה יצרנית הרחפנים הידועה מסין לשלב את הטוב שבשני העולמות?

במשקל של 734 גרמים, ה- Mavic Pro מציע כוח מנוע רציני יחסית והשילוב עם הסוללה מציג כושר טיסה מכובד, עם טווח מקסימלי שנע בין 4 ק"מ (בתקן האירופי וישראל) ועד 7 ק"מ באזורים אחרים בעולם. זה מעל ומעבר ממה שזקוק לו חובב רחפנים וגם מפעיל שהוא מקצוען. כוח הטיסה הזה מתקפל לגודל קומפקטי המאפשר לדחוס את הרחפן והמטען שלו לתוך תרמיל גב או תיק רגיל, בין אם אתם יוצאים לגיחת צילום בין ערביים בשדה ליד הבית או לטיול תיירותי בחו"ל.


האפליקציה
בהפעלה ראשונה, יש להתקין את אפליקציית DJI GO 4 בסמארטפון או טאבלט, צריך לפתוח חשבון משתמש ב-DJI ומתבצע זיהוי שנמצאים בישראל (לכל מדינה יש חוקי הטסה ואלחוט משלה). בהפעלה הראשונה, זוהתה קושחה חדשה שירדה דרך הטלפון – עניין שיכול לקחת כ-20 דקות ו-15% סוללה.


אני מכיר את התלונות על קריסת האפליקצייה בעיקר במכשירי אנדרואיד, אבל בשימוש שוטף של מספר שבועות עם סמארטפון מדגם וואווי Mate 8 לא נתקלתי אפילו במקרה אחד של קריסת אפליקציה, לא התחממות של הטלפון וגם לא בזליגת חיי סוללה. במהלך השימוש, הטלפון נטען מסוללת השלט של DJI וכתוצאה מכך, אחרי כ- 20 דקות של הטסה, מד הסוללה ירד רק באחוזים בודדים. מה שכן, הסמארטפון בעל מסך גדול של 6" וזה הפך את תהליך ההכנסה למסילות השלט הרחוק וחיבור לכבל היעודי למעט מסורבל.

ביקורת DJI MAVIC PRO
המאביק כולל חיישני קרבה מקדימה ובתחתית הרחפן, אבל לא בצדדים או מאחור וגם עם זה, אתם חייבים להפעיל שיקול דעת בעת הטסה ולא לסמוך עליהם בעיניים עצומות כי לא כל עצם מזוהה נכונה כמו ענפי עצים דקים או חוטי חשמל. סוללה אחת אמורה להחזיק בתאוריה לכ-27 דקות, בפועל זה קרוב יותר ל-20 דקות ומומלץ לרכוש עוד סוללות אם אתם לא רוצים להגיע לקצה הארץ רק בשביל סשן צילום קצר מדי.

איכות תמונה – צילום סטילס וגם וידאו


חיישן המצלמה במאוויק קטן, בגודל 1/2.3" – דומה לזה של מצלמת סמארטפון, כך שלא ציפיתי לביצועי מצלמת קולנוע. אז, האם ניתן להפיק איכות טובה? בהחלט כן, בתנאי שיודעים כיצד לתפעל את המצלמה ולצלם נכון, עם חשיפה מאוזנת. עדשת המצלמה מציעה אורך מוקד של 28 מ"מ וזה ערך מוצלח לטעמי – מאפשר להשיג זווית רחבה מספיק בתמונה וזאת מבלי לעוות את האופק (אפקט "עין הדג") כפי שקורה בעולם מצלמות האקסטרים בעיקר. המצלמה בנויה על מתקן גימבל שמייצב אותה בשלושה צירים.

במרכז התמונה החדות טובה מאוד, בשוליים אפשר להבחין ברכות מסויימת. למצלמה יש חיסרון: צמצם קבוע בגודל מכובד של F2.2 שלא ניתן לשנות – מחייב פילטר ND ברוב שעות האור ביממה.

בצילום סטילס, ניתן לבחור יחס תמונה של 4:3 (רזולוציית 12 מגה פיקסל) או רחב יותר של 16:9 (כמו יחס התמונות בטלוויזיות ביתיות). אפשר לצלם תמונת JPEG, או RAW (עליו אני ממליץ באם יש לכם יכולת עריכה – אפילו בסיסית).

ביקורת DJI MAVIC PRO
ביקורת DJI MAVIC PRO
ומה לגבי וידאו? יש רזולוציית Full HD 1920X1080 בשלל קצבי פריימים, צילום 2.7K עם 2720x1530 בקצב של עד 30p, רזולוציית UHD 3840X2160 בקצב של עד 30 פריימים לשנייה ואף 4K קולנועי עם 4096x2160 פיקסלים בקצב 24p. היות ואני נוהג לצלם 4K, גם כאן זו היתה ברירת המחדל שלי. וכאן נכנסת לתמונה חולשה מסויימת של קובץ הווידאו שלא קשורה בהכרח לאיכות העדשה או החיישן: רוחב פס הנתונים בקובץ עומד על מקסימום של 60Mbps וזה לא תמיד מספיק בשביל לשמור את כל הפרטים שרואה העדשה. כאשר נכנסים המון פרטים לתמונה (למשל טיסה מעל דשא או שדה עם המון צמחים – ענפים ועלים) אלגוריתם הכיווץ של קובץ הווידאו מציג תופעות לוואי שליליות בתמונה כמו מאקרו בלוקינג ורעש צבע דיגיטלי. למען האמת, בעדכון הקושחה האחרון אותו בדקתי (נכון למועד פרסום הכתבה), נצפה שיפור בסעיף זה והביצועים שופרו במידה מסויימת.

סרטון וידאו - ריקוד המאוויק

מומלץ לצפות במסך מלא:


מצבי שליטה מתקדמים

השלט של DJI נוח לטעמי לתפעול וגם הוא קטן יחסית (עם אנטנות מתקפלות) אבל האפליקציה פחות, יש לה לא מעט תפריטים אליהם צריך להכנס על מנת להגדיר את התנהגות הרחפן והמצלמה לטעמנו. חובבי הצילום יבחרו שליטה ידנית בפרמטרי המצלמה, בהם ניתן לשנות את מהירות הסגר וערך ISO.

למאוויק יש גם מצבי מעקב אוטומטיים אשר יוצרים צילום בניחוח קולנועי מבלי שהצלם צריך להתאמץ יותר מדי: מצב Active Track בו מסמנים בנגיעה במסך אובייקט אחריו רוצים לעקוב (למשל רכב נוסע על שביל) והרחפן עוקב אחריו באופן אוטומטי. המצב הנוסף הוא Follow Me בו הרחפן עוקב אחרי מיקום השלט (שנמצא מן הסתם בידי המפעיל), זה דורש שהסמארטפון שמחובר לשלט יהיה בעל קליטת GPS פעילה (שימו לב שזה לא מתאים לטאבלטים שאין להם מקלט GPS). מצב "חצובה" יאפשר לצלם תנועות חלקות ואיטיות במהירות מקסימלית של 4 קמ"ש. מהצד השני, העברה למצב ספורט תאפשר להטיס את הרחפן במהירות מקסימלית של 65 קמ"ש וללא הגנת חיישני הקרבה - כך שמומלץ לעשות זאת רק לאחר שלמדתם לשלוט היטב במאביק.


ביקורת DJI MAVIC PRO


טיפים לצילום נכון במאוויק


- עבודה בחשיפה נכונה מוציאה החוצה את עושר הצבעים ומקנה תנועה קולנועית חלקה לתמונה. לשם כך יש להשתמש בצילום בשעות האור ביום בפילטר ND מתאים.

- יודעים לערוך בתוכנה מתאימה? צלמו בפרופיל צבע D-Cinelike (או D-Log לעורכים מנוסים יותר) וכך תוכלו לעבד את התמונה ברמת התאמה גבוהה יותר לטעמכם.

- השתדלו לצלם בשעות הבוקר המוקדמות או הערב לפני החשיכה, האור רך יותר, נעים לעין והצבעים עשירים יותר, מה שמכונה "שעת הקסם".

- בעת העריכה, קצצו את קצוות השוטים שם רואים בדרך כלל תנועה חדה כמו עצירה או האצה / תיקון כיוון בצילום.


- רוצים להראות וידאו של טיסה מהירה? צלמו בהטסה איטית והאיצו בעריכה. למה? המאוויק דוחס את הווידאו בהקלטה באופן די אגרסיבי ולכן אם מצלמים בטיסה מהירה, הפרטים נראים יותר מרוחים.


- להסתכל על הדברים בצורה שונה: גם הדברים הכי בנאליים כמו למשל מעבר חצייה, נראים אחרת בצילום מלמעלה, נצלו זאת בצורה יצירתית.

- כשעוברים במעברים צרים עם מרווח הדוק בצדדים, למשל בין שני קירות, זרם האוויר החזק אותו מייצר המאוויק עלול להסיט אותו גם בכיוונים בלתי צפויים ולא מתוכננים, מה שעלול לגרום להתנגשות.

- רבות מהתאונות מתרחשות כאשר מנסים להשחיל את הרחפן דרך מעבר קטן כמו חלון, במקרה כזה חייבים לעמוד מול אותו מעבר מכשול ולנווט את הרחפן בעין: כאשר צופים דרך מסך הטלפון / טאבלט, לא ניתן להבחין האם הלהבים עלולים לפגוע במכשול.

סיכום

מהנדסי DJI הצליחו ליצוק עושר של תכונות ויכולות לתוך רחפן קומפקטי יחסית. הקונספט הזה נראה מצליח וכתוצאה מכך, החברה הספיקה להשיק בינתיים גם את דגם ספארק הקטן עוד יותר. יכולת הניידות היא תכונה אדירה שהופכת את הרחפן לכלי שימושי הרבה יותר מאי פעם וכל מי שהטיס רחפן פאנטום ונאלץ לסחוב את המזוודה היעודית ידע להעריך זאת יותר מתמיד. זהו שלב מהפכני באבולוציה של הרחפנים וכאשר בעתיד יגיעו דגמים חדשים עם חיישני מצלמות גדולים ואיכותיים יותר, יהיה זה כלי צילומי ושימושי ממדרגה ראשונה.


בעד: קומפקטיות מנצחת, שלל אפשרויות כיוונון ומצבי שליטה ומעקב מתקדמים, ביצועי טיסה טובים.
נגד: צמצם קבוע שלא ניתן לשינוי, רגישות לרוחות צד בהשוואה לדגמי פאנטום.

מחיר רשמי

5,000 ₪ לערכה הכוללת רחפן, שלט, סוללה ומטען
6,399 ₪ לערכת ה- Mavic Pro Combo הכוללת: 2 סוללות נוספות, מטען, מטען לרכב, תיק צד, רכזת טעינה, סט (4) פרופלורים נוסף ומתאם טעינה מהסוללה לשלט.

יבואן: 
בנדא מגנטיק

מעבר לתגובות בפורום