חנויות
פיוז ארמה אודיו אמנון סאונד סטריאו פרו Stereoscope סטריאוסקופ Soundquest Music Store Pro קודו אודיו למטייל אניגמה קולנוע ביתי גופי תאורה
הוסף ל::

Roksan tr5-s2 - המדפי שלא יאכזב | רמקולים & אודיו | ביקורות | ראשי

Roksan tr5-s2 - המדפי שלא יאכזב

גודל אות: Decrease font Enlarge font
Roksan tr5-s2 Roksan tr5-s2

הוא אנגלי, הוא לא גדול במיוחד, הוא בנוי נהדר ומגיע מבית מכובד בהחלט. האם כל הקומפלימנטים האלה גם יביאו בשורות סוניות בהתאם?

בכל פעם שמגיע אלי מוניטור לסקירה עולה בי חשש מסוים שמה הוא לא יצליח למלא את החלל שלי ואז, לצערי הרב, הוא יקבל ציון כזה שהיה עדיף שלא יגיע אלי. אני חושש שהוא ימלא את החלל אבל יהיה חסר דינמיקה ואז שוב, לא נעים. אבל את החשש הזה אני מוכרח לנער מעלי. זה לא בגללי, זה בגללה - הקידמה

יחי הקידמה

הטכנולוגיה המודרנית והקדמה בתחום הרמקולים הביאה מוצרים קטנים לעשות תפקידים של גדולים. אחד מהם הוא התחום הנמוך. לשם כך משתמשים ביחידות חזקות יותר, תיבות מתוחכמות יותר ורכיבי קרוס מדויקים ואיכותיים יותר מבעבר. זה עשוי לסדר לרמקול קטן יכולות של רמקול גדול או בינוני לפחות.

תחום הרמקולים בכלל, בעשור האחרון בפרט, עבר תהפוכות משמעותיות. יותר ויותר יצרנים משתמשים ביחידות קרבון, אלומניום ובמודלים יקרים גם בקרמיקה, בזמן שיחידות הקרטון המיושנות והמוגבלות נראות פחות פחות משודכות לתיבות מודרניות. עם זאת, גם התיבות השתנו משמעותית. כיום המודעות והגישה לחומרים שונים מאפשרים ליצרנים להגיע לתיבות קשיחות יותר, איכותיות יותר ונטרליות יותר. השימוש בהדמיות מחשב והנדסה מקדימה גם חסכו משמעותית בצורך לעשות אבי טיפוס רבים ועל ידי כך לצמצם עלויות. זה בעצם הביא אותנו למצב בו רמקולים מודרנים לא יקרים במיוחד, עושים את מה שרמקולים ישנים שעלו הון לא מסוגלים לחלום עליו.

אחרי כל ההקדמה הזו אני מתאר לעצמי שהבנתם שזה מה שאני הולך לבחון - רמקול מוניטור/מדפי.

 Roksan tr5-s2

מבחן האזנה למוניטור - Roksan tr5-s2

שלושים שנה שהיצרנית הזו פועלת. שלושים שנה בהם פתחה רכיבי אלקטרוניקה ופטיפונים לשוק האודיו העולמי. את מפעליה החליטה לפתוח בבית, באנגליה, איפה שיהיה ניתן לפקח בקלות אחר איכות היצור, ההרכבה והפיתוח בכלל. רוקסן היא יצרנית אודיו אנגלית שמרנית יחסית. לא תמצאו מגברי על בגודל של פיאט פונטו, לא תמצאו פטיפונים כאלה שמצריכים חיזוקים מיוחדים לסטנד ולרצפה עצמה. מה שכן תמצאו, זה מוצרי היי פיי שנחשבים, לפחות על פי ההכירות שלי ועל פי המידע שזורם ברשת, לתמורה מעולה לכסף.

Roksan tr5-s2

בזמנו בחנתי כמה מוצרים שלהם כאשר בניהם היו פטיפון ומגבר פונו. אני בהחלט זוכר שממש התפעלתי מהאיכויות ואף בחרתי בפטיפון הנהדר שלהם כמוצר השנה. גם את המגברים המשולבים שלהם אני מכיר היטב אך עם הרמקולים שלהם מעולם לא התנסתי. אבל הקטע ה״פסיכי״ ביצרנית הזו הוא שהם לא זנחו את המדיה הדיגיטלית וממשיכים לשחרר דגמים חדשים של נגני תקליטורים. יש לי איזו תחושה שהם לא ממש חושבים שזה הולך למות (גם אני לא חושב כך או לפחות לא רוצה לחשוב כך) אבל זה עדיין כייף לראות בין אסופת המוצרים שהיא מציעה, ארבעה נגני תקליטורים חדשים.

משום מה, אני מאוד סומך על יצרנים כאלה שמשחררים לאוויר העולם רמקולים ובמיוחד כאשר מדובר במשהו לא גדול מידי. זה נראה לי אחראי יותר לעשות כך. להיכנס לשוק הרמקולים בצורה מדודה, לחשוף את היכולות בדברים הקטנים ורק אז לגדול (אם רוצים). במקרה הזה, מיצרנית אנגלית שמרנית לא ציפיתי למשהו אחר מלבד זה. ולכן, כבר ניתן להם כמה נקודות על העובדה שהנה, יש ליצרנית הזו רמקולים לא יקרים כלל. מה שנותר הוא לבדוק איך הם נשמעים.

אז מה על הסטנד?

מוניטור, בגודל בינוני ובעל יחידת מידבס בקוטר 5.25 אינטש ויחידת ריבון טויטר. על פי טענת החברה מדובר ביחידות המיוצרות במיוחד עבורם על פי ספספיקציות שלהם. הנתונים מדווחים על נצילות של 88 דציבל ועכבה שנעה בין 8-6 אוהם. היענות לתר נעה בין 39 הרץ בתחום הנמוך ומטפס עד ל-20 קילוהרץ בגבוהים (ריבון מסוגל ליותר מזה). טוב, ביננו אין כאן הפתעות מי יודע כמה. קחו את הנתונים של זה, של רמקול אחר של קוואד למשל ותמצאו שכולם בערך אותו הדבר. זו אחת הסיבות שמלבד הרגישות והעכבה שתספר לכם כמה גיבור צריך להיות המגבר המיועד, לא תמצאו כאן נתון שיגלה לכם איך הוא ישמע.

תכלס באוזן

 Britten - Young Persons Guide to the Orchestra

מוניטורים ומוסיקה סימפונית לא ממש חברים. כן, יש המוגדרים כמוניטורים שאין בעיה להעביר דרכם 120 נגנים. אבל הקטע הוא שהם בדיוק מה שהם - מוניטורים. וזה לא מוניטור אם כי רמקול מדפי עם יחידה של 5 ורבע אינטש. וליחידה כזו, מה לעשות, אי אפשר להכניס הרבה נגנים. אבל כשההנדסה טובה, והיישום טוב לא פחות, יקרה את מה שקורה עם הרמקולים האלה - הם מצליחים! הם לא מצליחים כמו רמקול רצפה 3way גדול אבל הם מצליחים כמו שרמקול מדפי איכותי מאוד יצליח. הדינמיקה לא מדהימה אבל טובה באופן כזה שציפיתי שיקרוס הרבה לפני, הרזולוציה בפתיח המאוד מאתגר של היצירה הזו נשמע טוב. נגיד את זה אחרת - אוזן בלתי מנוסה עשויה לחשוב בקלות שזה הדבר הכי מושלם ששמעו. אוזן מיומנת תבחין בפגיעה קלה בהפרדה שבין הכלים, פגיעה קלה בפרופורציות שבניהם ובדינמיקה בכלל. אבל היי, תרגעו, כל מדפי במחיר הזה יגיב בדיוק אותו הדבר. במיקוד כלים אני מגלה את הרמקול במלוא יתרונותיו. רמקול מדפי, מעצם היותו כזה, אמור להיות מאוזן מאוד. הוא גם אמור להיות מדויק להפליא ולא קופסאתי. וזה בדיוק הרמקול הזה. חליל פיקולו נשמע נהדר, כלי קשת נשמעים נפלא וכלי הקשה נשמעים (תוסיפו מחמאה משלכם). הבעיה היחידה שלי עם הרמקול הזה במוסיקה סימפונית מהסוג הזה היא הקושי שלו להעביר לי הרבה מידע, שמגיע בעוצמה - בעוצמה.

Ben Webster stormy weather

 במוסיקת ג׳אז לילית כזו הכל שונה. החסרונות שבלטו קודם נעלמו כלא היו. הרמקולים הללו יודעים להעביר פסנתר למשל, כמו רמקולים מוניטורים יקרים ממנו משמעותית. יש בו משהו שמכנים אותו ״יקר״. וה״יקר״ הזה מגיע מהטויטר הכל כך מצוין שלו. הרזולוציה, הפתיחות והמהירות בתחום הגבוה בהחלט הרשימה אותי. אבל זה לא נגמר כאן. התחום הגבוה גם מאוד מלא, עשיר, מפורט. בתחום הנמוך קל מאוד להתרשם מיחידת 5.25 אינטש שיודעת לזוז מהר מאוד. והיא יודעת לעשות את זה. החוכמה היא שהיא גם תדע להעביר לי את התווים של הקונטרבס ולא את התדרים שלו. האמת, היא יודעת להעביר תווים כמו שאני מבקש ולא הופתעתי כלל. כבר בצליל הראשון במוסיקה הקלאסית הבנתי שזה רמקול שהולך לעשות לי טוב בז׳אנר הזה.

הערה: הבמה מהמרשימות שנתקלתי בהן בטווח המחיר הזה בכל קטגוריית הרמקולים המדפיים. היא גדולה מאוד, מסודרת להפליא וחשוב לא פחות - תלת מימדית.

Roksan tr5-s2

Peter Schreier - das schönste

 קולות אדם ומדפיים זה קטע כזה שמסתדר מעולה ביחד. היכולת של היחידה הקטנה הזו לנוע מהר ולהעביר כל תנודה בקולה של יסמין לוי מאפשרים לי לספר את התנודות מגרונה כאילו היו אורז (לא של סושי). היכולת שלהם להעלם בחלל ולהעמיד אותה במרכז היא בהחלט ראויה לציון. לעומת זאת, פברוטי הגדול הצליח להכשיל במעט את הרמקול. הכוונה היא שהרמקול לא הצליח להעביר את המימדים בקולו של פברוטי. כאילו עשה דיאטה קלה, ירד קצת בנפח אבל הפברוטי לא נעלם ממנו לחלוטין אם כי נעשה פברוטי ב-10% פחות. עם זאת, הרמקול חשף יתרונות אחרים במיוחד בפרטים בתזמורת שמלווה את הטרוביטורה של ויואלדי.

במוסיקת רוק אני מוצא המון יתרונות ומעט חסרונות. אם ניכנס לקטנות נמצא שהוא אולי לא מעביר לי דיסטורשיין של גיטרה כמו רמקולים ב-20,000 דולר. אבל וואלה, זה לא מתיימר להיות שם. אבל הוא כן מתימר להיות זה שנותן תמורה גבוהה מאוד למחיר ואת זה הוא מצליח למלא בקלות.

על מנת להיות בטוח מה הוא יודע לעשות במוסיקת רוק שיחקתי בין הרוק הקלאסי עם הבלדות המרגשות לבין מטאל כסאח עם חלקים של גיטרה מרוסקת על הבמה. אני אישית מעדיף את הבלדות המרגשות אבל היי, יש עוד חוץ ממני, כאלה שאוהבים מטאל או כמו שאני אומר - ״כאלה שאין להם שום סיבה שבעולם להיות אודיופילים״. ומה בכל זאת? נשמע מעולה. האלבום השחור של מטאליקה עשה חסד עם הרמקולים הללו. הם מצליחים לשמור על איזון טונאלי מרשים גם בעוצמות גבוהות, מדווחים על יכולות דינמיקה מרשימות במיוחד וחשוב לא פחות, נעימים מאוד להאזנה גם במוסיקה לא נעימה שכזו. אבל הקסם האמיתי שלהם הוא בבלדות. deep purple child in time הצליח ממש לגרום לי להתרגש. התוצאה היתה מלאה, מפורטת, טבעית ושקופה. זה בהחלט הרגיש לי כבר היי אנד אמיתי בפרזנטציה.

נקודות ציון

התאמה למגברים

מדובר ברמקול שיצליח לנוע עם כל מגבר שפוי שתבחרו. הוא מאוד נטרלי ולכן רובם המוחלט של המגברים יתאימו לו. קשה להוציא אותו מהמקום שלו לטובת בהירות או חמימות יתר. יש לו חותמת קול נטרלית מובהקת וזה יתרון אדיר בבחירת אלקטרוניקה.

התאמה לחללים

הסלון שלי גבולי עליו. לטעמי מעבר לסלון של 4*4 הוא כבר לא יידע לשחק במוסיקה מורכבת בלי עזרת סאב ראוי.

העמדה ומיקום

כמו כל רמקול, גם הרמקול הזה ישמע טוב יותר כשהוא מרוחק מקירות. תרחיקו מהקיר ותקבלו במה תלת מימדית יותר, בס מדויק יותר וגבוהים אווריריים יותר. עם זאת, אל תשכחו שמדובר ברמקול מדפי בעל יחידת 5 ורבע אינטש, יש סיכוי שקרבה לקיר אחורי תמלא לכם את הבס אבל שוב, על חשבון…

Roksan tr5-s2
סיכום

לא מדובר במוניטור הטוב ביותר שמסתובב בישראל. אבל מדובר בכזה שלא יאכזב אתכם בשום פרמטר. כל דבר שהוא עושה הוא עושה טוב מאוד אבל שום דבר בו לא מצוין. זה נשמע כאילו אני ״יורד עליו״ אבל זה בדיוק הפוך מזה. מדוע? כי זה בדיוק מה שאני מחפש ממוניטור במחיר הזה, במימדים האלה, מיצרן שאינו מגדיר את עצמו כהיי אנד כזה שמתחרה ברוקפורט למשל. הוא מפורט בהחלט, מהיר בלי ספק, מאוזן ודינמי מאוד. הוא גם רב גוני. הוא מסוגל לנגן את סגול כהה דינמי ואנרגטי מחד ומיילס דייויס עוטף ורך מאידך.

זה רמקול קל להנעה, נוח למיקום ובעל מימדים צנועים. לזה תוסיפו את היכולת הרב גונית לנגן מגוון רחב של סיגנונות, עיצוב נאה וקיבלתם מוצר שכל אגורה שתשימו עליו היא צעד נכון.

 

שורה תחתונה: המוניטור המושלם לחובב המנוסה שרוצה להינות ממגוון סיגנונות מוסיקלים באיכויות אודיופיליות בהחלט!

 

אחריות ושירות: קונקטור

מחיר: 9,900 ש״ח

  • email שלח לחבר

Share DTOWN Article

דיון בפורום על המאמר (15 תגובות פורסמו):

avatar
איציק ירקוני 1970-01-01 02:00:00
נמר. סקירה מעולה... ניהנתי לקרוא שניתן לרכוש רמקול במחיר סביר, עם תוצאות מרשימות.
avatar
Sol 1970-01-01 02:00:00
נמר יופי של סקירה :בעד: כל כך חשוב שהרמקולים בסדר גודל כזה יהיו בין הנסקרים. בעבר ״נאלצתי״ להאזין למוניטורים קטנים במשך כשלושה חודשים. בהמתנה לרמקולים שלי דהיום. היו רגעים שרעייתו ואני כל כך נהננו,עד שהיא פלטה: שומעים כל כך טוב אולי נוותר על הגדולים...
avatar
exupgh12 1970-01-01 02:00:00
נשמע כמו טבילת רגליים מוצלחת בבריכה, מעניין לאן החברה תתפתח בתחום.
avatar
ronensud 1970-01-01 02:00:00
אחלה סקירה. יש למדפיים קסם שאין לרצפתיים. חבל שמתומחרים רע- אלף פאונד באנגליה.
avatar
itay123 1970-01-01 02:00:00
אחלה סקירה :בעד:
avatar
למה 1970-01-01 02:00:00
כרגיל מושלם ומקיף אך דבר אחד מציק: התמחור המופרז. זוכר הייטב שאצל יבואן הקודם הם עלו 7200₪. ב 10000₪ התחרות קשה ולא חסר דגים בים.
avatar
DavidGil 1970-01-01 02:00:00
מדפיים אכן יכולים להשמע נהדר, אבל כל הטכנולוגיה, הדמיות המחשב והקרמיקה שבעולם לא ישנו את העובדה הבסיסית שנכונה כבר מאה שנה, שהבחירה בין מדפיים לרצפתיים פול סייז, נעוצה כמעט במאה אחוז בשני משתנים: סוג המוזיקה שאתה לרוב שומע ומורכבותה וגודל החדר/אקוסטיקת החדר. כך שלעניות דעתי כלום לא השתנה. המדפיים הפכו טובים יותר, אך כך גם הרצפתיים, וחזרנו להתאמה הבסיסית לסוג המוזיקה ולחדר. ולסיכום, בסלון ישראלי ממוצע, ובהנחה ששומעים סוג מוזיקה כמו קטע הבדיקה הראשון שלך (בריטאן) וכאשר התקציב הנתון הוא 10k שח, אני לא הייתי בוחר במדפיים.
avatar
חומוס 1970-01-01 02:00:00
אחלה סקירה. יש למדפיים קסם שאין לרצפתיים. חבל שמתומחרים רע- אלף פאונד באנגליה. אישית אני אוהב מדפיים יותר מרצפתיים, אז התעניינתי, חיפשתי, ומצאתי סקירה של הרמקולים האלה (שהם כנראה מצויינים) מלפני בדיוק 8 שנים, המחיר שם אז היה 895 פאונד. [url=https://www.whathifi.com/roksan/kandy-k2-tr-5/review][url]https://www.whathifi.com/roksan/kandy-k2-tr-5/review זה היה המחיר "המומלץ לצרכן" (קרי, בפועל המחיר נמוך מזה), וכאמור לפני 8 שנים וכבר כולל את מרכיב הרווח. עם הזמן והשנים יש מצב שהמחיר אפילו יורד כי עלויות הייצור...טוב נו, לא ניכנס לזה שוב. הוופר נראה לי מוכר מן ה Tannoy M2 או במילים אחרות, רוקסן לא השקיעו טון כסף בפיתוח. אי אפשר שלא להיזכר בברייסטון Mini T שהם בעצם Axiom אבל בתמחור שתואם את השם. אני רק אומר.
avatar
badigard 1970-01-01 02:00:00
לא מדובר במוניטור הטוב ביותר שמסתובב בישראל..... אז מה המוניטור(ים) הכי טובים בטווח מחיר פחות או יותר זהה? בתור אחד שמחפש מוניטור.
avatar
YB-7 1970-01-01 02:00:00
לדעתי הוא לא בדיוק רמקול מדפי. כי יש לו פורט אחורי, ועל מדף, הפורט הזה נסתם או מוגבל חלקית, וזה לא דבר טוב.
avatar
נמר 1970-01-01 02:00:00
לא מדובר במוניטור הטוב ביותר שמסתובב בישראל..... אז מה המוניטור(ים) הכי טובים בטווח מחיר פחות או יותר זהה? בתור אחד שמחפש מוניטור. המוניטור הזה, במיוחד לאור האובדה שהוא מאוד ורסטילי, הוא בהחלט יכול להתאים לכל אחד. אבל אם אתה מעוניין לשמוע תשובה מורחבת לגבי מה עשוי להתאים לך. אתה יותר ממוזמן לפתוח שירשור בנושא. מבטיח להגיב. :בעד:
avatar
zariel 1970-01-01 02:00:00
סקירה מהנה, לאניני הטעם, עוד פרמטר שיש להתחשב בו,
avatar
סחבק 1970-01-01 02:00:00
אכן סקירה מצויינת. (צחקתי בקול רם מההתייחסויות לרוק כבד..) הניחוש שלי הוא שפורט קידמי זה משהו שמקטין את הרגישות למיקום צמוד לקיר. לפי מה שהבנתי, הצמדה לקיר גורמת לבלגן בתדרים הנמוכים עקב פיזור מרחבי יותר הומוגני, מה שמצטתמצם בפורט קדמי. בהקשר הזה הייתי שמח לקרוא סקירה על mb1 scansonic מפי מישהו ששמע כמה דברים בחיים שלו (בניגוד אלי, שאני חדש בתחום).
avatar
נמר 1970-01-01 02:00:00
אכן סקירה מצויינת. (צחקתי בקול רם מההתייחסויות לרוק כבד..) הניחוש שלי הוא שפורט קידמי זה משהו שמקטין את הרגישות למיקום צמוד לקיר. לפי מה שהבנתי, הצמדה לקיר גורמת לבלגן בתדרים הנמוכים עקב פיזור מרחבי יותר הומוגני, מה שמצטתמצם בפורט קדמי. בהקשר הזה הייתי שמח לקרוא סקירה על mb1 scansonic מפי מישהו ששמע כמה דברים בחיים שלו (בניגוד אלי, שאני חדש בתחום). אבקש זוג כאלה עבורך ואעלה את רשמי בכתבה.
avatar
סחבק 1970-01-01 02:00:00
אבקש זוג כאלה עבורך ואעלה את רשמי בכתבה. מעולה! אני מחכה בכיליון עניים! תרשה לי לציין נקודה מאוד חשובה בעיני: בניגוד לרמקולים רצפתיים שאמורים לתת לך את הכל מהכל, לדעתי הדרישות ממוניטורים הן תלויות סט-אפ ומגבלות עיצוביות (ולא רק סיגנון מוזיקה). לדוגמא, שילוב של רמקול א' עם סאב משלים יכול לתת תוצאה טובה בהרבה מרמקול ב' (לבד או עם כל סאב שהוא) למרות שכשהם לבד אז רמקול ב' עדיף. הגעתי לזה גם בעיקבות ניסוי וטעייה וגם בעקבות הנקודות הבאות: 1. האינטואיציה המעורפלת שלי היא שעדיף להפריד בין הוואפר של המיד-באס ולבין התדרים הנמוכים שמרעידים את כל הבית. כולל את הריצפה של השכנים. גם משום שאני חושש להפרעה לתדרים הגבוהים (אם הגוף שלי רועד, איך הוופר הדקיק של המידבאס לא יושפע?) וגם משום פיזור מרחבי שונה. 2. וזה מביא אותי לנקודה נוספת (בהקשר של פורט קידמי): אם מניחים את המוניטור המדפי בצמוד לקיר בפינת החדר, הניחוש שלי הוא שהפיזור המרחבי בכלל תחום התדרים נהיה פחות מוגבל לsweet spot קטן. 3. ונקודה אחרונה: ראיתי שישנם 4 פורמטים של 3D אודיו, כולל תוכנות כיול שבטח ילכו וישתפרו. השאלה היא האם מוניטורים מדפיים יכולים למלא את החוסר ברמקולים לווייניים. (מהמעט שאני מכיר, ללווינים יש חתימת צליל מתכתית.) לדעתי מערכת אידיאלית היא בעלת כמה לוויניים עם תדר קיטעון גבוה (נניח 120Hz) ובנוסף ארבעה מוניטורים עם תדר קיטעון של ~50Hz לרוב המוזיקה וסאב או שניים לתחום הנמוך בלבד. אני טוען שפיזור מרחבי שונה (של כל תחום תדרים) מצריך התייחסות שונה, ובעזרת תוכנות כיול, בעתיד הקרוב או הבינוני, מגברים יוכלו לנגן על כל החלקים הללו בצורה הרמונית, עם פיזור טוב במרחב ובמחיר נגיש.
כל הזכויות שמורות לאתר dtown.co.il


הרשם לעדכוני האתר
Email: