הכבלים שחיברו אותי למוסיקה - Cardas

נמר לוי
04-06-2017 22:37

לא בכל יום אני פוגש כבלים לא יקרים להחריד שמצליחים לעשות משהו שהיקרים עושים. במקרה הזה, סט כבלים של החברה האמריקאית Cardas, הביא אותי למחוזות מוסיקלים שגרמו לי להבין למה התחביב הזה עושה אותי מאושר

אין הרבה יצרני כבלים שהצליחו לרכוש להם שם כזה. מהמעט שהצליחו, השם Cardas נשמע כדרך קבע. עד עצם היום הזה, משום מה, לא היתה ליצרנית הזו נציגות בישראל. אך לשמחתי המצב השתנה והיצרנית האמריקאית עשתה עלייה.

cardas audio

Cardas היא חברת אודיו אמריקאית בבעלות ג׳ורג׳ קרדס. החברה הוקמה בשנת 1987 והיא מייצרת כבלים ואביזרים משלימים לאודיו. לאחרונה חשפה היצרנית אוזניות מדהימות שהצליחו להפיל אותי לקרשים.
אבל זה ממש לא נגמר שם. היצרנית המעניינת הזו לא סוגרת רק את הפינה בין רכיבי המערכת. היא גם מסדרת לכם אביזרים מסביבה. אם זה פקקים לחיבורים שאינם בשימוש ועשויים להכניס רעשים, מתאם לפטיפון מכבלי DIN ל-RCA מבלי לפגוע באיכות הסיגנל, מרימי כבלים, בדיל איכותי במיוחד להלחמת רכיבים וראשים לפטיפונים. בתוך כל זה תמצאו גם אוזניות איכותיות בטירוף.

כבלים הם נושא מורכב באודיופיליה ובמיוחד המקומית. יש קבוצה המשתמשת במושג ״אמונה״ בכל הנוגע לכבלים. אני לא משתמש במושג הזה בכל הנוגע לאודיו. מה שאני יודע ושומע, זה הבדלים בין כבלים שונים. ההבדלים יכולים להיות דרמטים עבורי ולעיתים ההבדלים קטנים ולא משמעותיים. לעיתים כבל מסוים עושה משהו מדהים בתחום מסויים אך הורס בתחומים אחרים. כבלים הם הטיונינג החשוב ביותר למערכת. כבל הוא זה שיהפוך את המערכת ממצויינת לכזו שהיא מעל לציון הזה - קוסמית.

cardas audio
על מנת שתחושו את ההבדלים עליכם ראשית להבין מה כבל אמור לעשות, איך הוא עושה את מה שהוא עושה והאם המערכת שברשותכם מסוגלת לחשוף את ההבדלים הללו. ככל שהמערכת יותר שקופה, כך ההבדלים יבואו יותר לידי ביטוי. עם זאת, עליכם להיות בעלי נסיון בהאזנה לרכיבים שונים ובניהם כמובן כבלים. נסיוני עם בערך חצי טון של מתכות שחיברתי למערכת שלי לימד אותי שכבלים יכולים גם לפגוע קשות בתוצאה הסופית. אבל זה תלוי סטנדרט נדרש. עבורי, אם הדעיכה של המצילה שנניח אמורה להיות 3 שניות דועכת ב-2 שניות בחיבור כבל X, הוא נזק חמור! אם מצאתי עוד חצי שניה של צליל דעיכה עבורי זו דרמה שעשויה להיות שווה אלפי דולרים. אחרים יראו את זה כיתרון שולי שלא שווה אפילו 10 אגורות. המצילה היא רק דוגמא, אני בוחן את מה שאני שומע בעזרת עשרות פרמטרים שונים שמביאים אותי למסקנה אחת. האם הוא טוב או לא טוב. האם הוא מזיק, אינו מזיק או משפר במקום אחד ומזיק בשני. לכל זה אני מייחס את עניין המחיר ומה הוא נותן אל מול המתחרים שאני מכיר.

על מנת לבחון כבלים, לא צריך רק לשמוע אותם - צריך ממש להקשיב להם. ומה לעשות, ״אלוהים נמצא בפרטים הקטנים״.

סט כבלים Cardas במבחן!

לצורך המבחן הזה עמד לרשותי סט כבלים מלא עבור המערכת שלי. מהחשמל ועד לרמקול.

הנבחנים


כבל אינטרקונקט XLR מדגם Clear עשוי נחושת באורך מטר אחד
כבל חשמל clear m power cord עשוי נחושת באורך 1.5 מטר
כבל רמקול מדגם Clear Reflection העשוי נחושת באורך שני מטר

(פרטים טכנים על המוצרים באתר החברה)

cardas audio
מראה ואיכות בניה

איכות הבניה היא אחד מהבולטים ביותר כשמביטים בכלבלים הללו. מספיק לגעת בהם, לקפל אותם ולחבר אותם בשביל להבין שמדובר במוצר סופר איכותי. הנעילה של קונקטור ה-XLR שמיוצר על ידי Cardas בעצמה כמו כל יתר הקונקטורים היא פשוט ברמה היסטרית. יצוק, חזק, איכותי. כמו שצריך!

איכות העיטוף גם כן לעילא ולעילא. זה אמנם גומי אבל לא רגיל. תפקידו הוא לבודד את המוליך ככל הניתן מהסביבה ולמרות שאין לי ידע גדול בהנדסת חומרים, מורגש כי העיטוף הוא כזה שאין ספק שיעשה את תפקידו כראוי. לכל אלה תוסיפו את לוגו ה״שבלול״ של החברה, ואת השם Cardas וקיבלתם כבל שיש להתגאות בו מבחינת המותג ובלי ספק הלוק עושה את שלו.


האזנה

Ben Webster stormy weather - את הקטע הזה שמעתי אלפי פעמים. אני מכיר כל פרט ופרט בו. כל שינוי, שיפור, חוסר שיהיה בו יקפוץ ישר בסימן אזהרה אדום צורח. אני יכול לספר לכם שהפסנתר נשמע מרהיב. כשאני אומר מרהיב אני מתכוון לכזה שממש משכנע אותי שהוא נמצא מולי, החדר, בין הרמקולים. אבל זה לא נגמר שם, הסקסופון, כמו הפסנתר, משכנע גם הוא. הצליל טבעי, נטרלי לחלוטין בדיוק כפי שאני מצפה שיהיה. זה לא שהכבל שם, כמו ה-v14 שברשותי, הוא לא קיים - אין כבל! וזה בדיוק מה שאני מחפש בכבל, שהוא יעביר את הכל בזרימה חופשית ללא פילטרים ותיבולים. ההפתעות בתחום הנמוך לא אחרו לבוא. הבס נשמע מוגדר, מופרד, מגובש והכי חשוב - מלא. לא חשתי אפילו לרגע שחסרים לי פרטים או רזולוציה. זו אחת התוצאות הטובות ביותר ששמעתי על המערכת שלי בשילוב כבלים בטווח המחיר הזה. אם לא אחת מהטובות, הטובה ביותר.

cardas audio
במוסיקה קלאסית שמעתי כמה וכמה יצירות בניהן יצירת הדגל שלי במבחנים - Britten - Young Persons Guide to the Orchestra. כאן אני כבר יכול להתחיל ממש לחפש את ה״קטנות״ של הכבל. לחפש את המקום בו הוא מראה חולשה. וזה לא קל רבותי, לא קל בכלל. הדיוק שהכבל הזה מפיק בשילוב רזולוציה, פרטים ודינמיקה סידרו לי פתיח מעולה ליצירה. הבמה ענקית, הבס רועם בדיוק כפי שהוא מתבקש לרעום. ההפרדה בין כלי התזמורת מסדרת לי מיקומים מוחלטים של כל אחד ואחד מהנגנים במרחב הבמה. אהבתי במיוחד את התחום הגבוה שמסדר שילוב של רכות מחד, פירוט ופתיחות מאידך. הכבל הזה ״חי״ ממש ככה. בסולו כלי נגינה מקבלים חליל פיקולו אמיתי לגמרי. עם החריפות הטבעית שלו, המימדים שלו ביחס לבמה וכשמשווים אותו ליתר כלי הנגינה, הפרופורציות שלו מתחדדות עוד יותר. התוצאה פנומינלית חברים, פשוט ככה!

אם הוא עבר ככה מוסיקה קלאסית אין שום סיבה שבעולם שיתקשה עם מוסיקת רוק. מהכבד אל הקל הכבלים הללו עושים את מה שהם צריכים לעשות. להעביר מקסימום מידע מוסיקלי מבלי לצעוק עלי, לתבל את התוצאה או למרוח לי את הבס. וכך היה. Manowar - Warriors of the World עלו על הבמה, עשו קולות של מאתגרים ובסופו של דבר יצאו מחונכים כמו חבורה של חנונים במועדון הפלקה בתל אביב. ניגנו, עשו כבוד ליכולת של הכבלים הללו להעביר אותם מהמקור לקמדגבר ומשם למגבר ולרמקולים. התוצאה מאוזנת, דינמית, מפורטת ואנרגטית. הבמה תלת מימדית, מסודרת וברורה.

בהשוואה לכבלים שברשותי

לא תמצאו כאן הפתעות של כבל חשמל חם שמאזן את כבל הרמקול האנליטי ובאמצע יושב אינטרקונקט נטרלי. כשחיברתי אותם אחד אחד מצאתי נטרליות מוחלטת בכולם.

בהשוואה לכבל האינטרקונקט XLR שברשותי, ה-organic שברשותי (יש להם רק דגם אחד) ה-Cardas לא רק טוב יותר, הוא טוב מקנה מידה ממנו. פתוח יותר אך מאוזן יותר. הוא בשרני יותר ורזולטיבי יותר. פשוט טוב יותר בכל פרמטר שאפשר לבחון.

לעומת זאת, מה לעשות, כבל הרמקול שלי (stealth dream v14) שעולה פי כמה ממנו, וכנראה מושקע ושקט יותר, מצאתי יתרון לטובתו למרות שההשוואה לא הוגנת. עם זאת, התמורה השולית הפוחתת עובדת פה שעות נוספות. היחס בין מחיר כבל הרמקול של Cardas לבין הכבל שלי הופך את ה-Cardas לעסקה טובה משמעותית.

אבל ההפתעה האמיתית היתה בכבל החשמל. תיקו מוחלט בין ה-Cardas ל- stealth M-7000 with solid silver V10 wall plug and  V10 IEC כאשר פערי המחיר הם כפולים לטובת הכבל שלי. שניהם מאוזנים, מהירים, מדויקים וחשוב מכל - שקטים באופן יוצא דופן.

cardas audio
סיכום

שנים שאני מכיר את היצרנית הזו אך מעולם לא יצא לי באמת להתנסות במוצרים שלהם. הכבלים שלהם תמיד סיקרנו אותי ואף לא מעט פעמים יצא לי לטייל באתר שלהם. עם זאת, הם תמיד היו ברשימת ההמלצות שלי בראש אך לא יכולתי להמליץ על מוצר שאינו מיובא ארצה. משהו בתחושה, אינטואיציה אודיופילית אמרה לי שהם מוכרחים להיות לפחות מצוינים. האינטואציה שלי לא בגדה בי. מדובר באחד מהכבלים המרשימים, הרזולטיבים והמפורטים שנתקלתי בהם אך הקסם הוא שזה לא בא עם החריפות שמקבלים עם יכולות סוניות מהסוג הזה. אהבתי מאוד את הבמה, המהירות ובמיוחד את הדרך הזו שהם מצליחים להביא פירוט ודינמיקה מעולה עם סוג של ״רוגע״ שמאפשר להאזין למערכת שעות רבות, בעוצמות פסיכיות, מבלי שהמערכת תציק אפילו לרגע אחד.

איכות הבניה היא פשוט פנומינלית. מרגישים שהכל שם מושקע. העיטוף, הקונקטורים (וואו) נכון, לא לא סרוג ידנית על ידי סגנית אלופת העולם בסריגה אם כי מצופה גומי, אך מורגש כי החומר ממנו הוא עשוי הוא פשוט חומר איכותי. איכות ההרכבה גם היא מרהיבה - לא פחות מזה. המחברים כולם מיוצרים על ידי החברה וההרכבה ידנית לחלוטין.

כל אלה הופכים את הכבלים של Cardas למה שהם - מכובדים בכל קנה מידה.

שורה תחתונה: מדובר בסט כבלים מעולה! מהטובים יותר שיש בשוק במחיר הזה.

מחירים:
XLR באורך מטר - 2450 דולר
כבל רמקול - 2850 דולר (לאורך 2 מטר)
כבל חשמל - 620 דולר

יבוא ושיווק: קריאטיב טכנולוגיות

מעבר לתגובות בפורום