על פרצופים, אנשים והאזנה למוזיקה מהנה בתערוכת מינכן 2017 - חלק שני

תומר צין
01-06-2017 07:00

שתי תערוכות אודיו הנחשבות במינכן 2017 High-End ו-היי-פי דלוקס התקיימו לפני כשבוע, תומר צין נהנה מהארגון והסדר, ביקר בחדרים ושמע את הצלילים בשבעת החדרים הטובים ביותר.

גם השנה, תערוכת היי-אנד מינכן 2017 התקיימה בבנין הכנסים המקומי (M.O.C), בשלוש קומות. בקומת הכניסה הוצג ציוד רב באולמות ענקיים פתוחים ועם מעט חדרי הדגמה, שקירותיהם עשויים מגבס.
 
בקומה ראשונה והשנייה, קיימים עשרות חדרים עם מיטב ציוד האודיו העולמי ומעט חדרי קולנוע ביתי. חלקם עברו טיפול אקוסטי או בחשמל מינימאלי, על ידי המציגים. ראינו השנה בקומת הכניסה, הרבה חברות חדשות ולא מוכרות, איננו בטוחים שנשמע מהן בשנה הבאה, כך טבעו של עולם. הישיבה האופטימאלית מבחינתנו בה גם האזנו בכל חדר לציוד, היא בקודקוד משולש דמיוני בו עקומת התדרים ליניארית וכיווניות משופרת ליצירת "סוויט ספוט" בעמדת ההאזנה. כאשר ניגן פטיפון או מזרים מדיה, או טייפ סלילים בחדר התערוכה, האזנו לפחות ל-4-5 קטעים אחרים, מתוך המגוון של המציג בחדר.

תערוכת אודיו מינכן 2017
היה כמעט בלתי אפשרי להאזין לכל החדרים בצורה נאותה בארבעת הימים בהם בקרנו בתערוכה. לפיכך, הכתבה תתמקד במוצרים המיובאים לארץ או בכאלה שמצאנו בהם עניין מיוחד. העדפנו חברות ומציגים, שהשתדלו להשמיע מוזיקה אמיתית, לא פוזות, לא צלילים ולא מוזיקה "אודיופילית".

השנה, מספר הנציגים היה גדול מתמיד וכך גם מבחר הדגמים והנציגים, הנה שבע מערכות השמע שמצאו חן בעינינו, בסדר אקראי, מתוכם שני סיפורים אישים עם פוטנציאל גדול להישמע טוב מאוד.  


החדר של B&O מחוץ לתערוכה


הגענו יום לפני התערוכה, אחרי ששמנו את המזוודות במלון ועשינו את הקניות הנחוצות בכל טיול בחו"ל. נכנסנו לבית היבואן המקומי של B&O שנמצא במרכז העיר, איש מכירות צעיר קיבל אותנו והתבקש להשמיע את ה-BeoLab 90, ללא עזרת הקולנוע הביתי. הוא שאל אותנו מה אנחנו עושים בעיר, אמרנו לו שאנחנו מגיעים לתערוכת מינכן היי-אנד 2017 שמתחילה מחר, הוא מיד התנצל ואמר שהחברה אותה הוא מייצג לא תשתתף השנה בתערוכה.

תערוכת אודיו מינכן 2017

ישבנו נינוחים מכל הלחצים הקשבנו ל-BeoLab 90 שיצאו לכבוד 90 שנה להיווסדה של החברה. הרמקולים אקטיביים ולוקחים בחשבון הרבה פרמטרים (גודל חדר), עובדים בפיזור צליל של 360 מעלות ומחוברים למזרים מדיה. הם עולים לזוג 70 אלף אירו, כל רמקול שוקל 65 ק"ג ובנוי בעיקר מאלומיניום. 

הצליל והאיזון הטונאלי בחדר היו טובים מאוד, באס וצלילים גבוהים היו מספיק ברורים ומוגדרים. הגבוהים היו נקיים מאוד, חופשיים ממתכתיות ומצרידות, מלאים אויר וברק. תחום המידרינג' היה התחום בו המערכת הצטיינה במיוחד. ב- BeoLab 90התמונה בחדר הייתה בדיוק באמצע לטעמנו, במת הצליל הייתה עמוקה מאוד, היא הייתה מספיק דינאמית ומוגדרת. ה- BeoLab 90הם רמקולים טובים מאוד עם מידרינג' שני רק לרמקולים אלקטרוסטטים ופלאנריים. נפרדנו מאיש המכירות אחרי שעה, שמחים ומאושרים. 

תערוכת אודיו מינכן 2017

החדר של VIVID AUDIO

חברת הרמקולים הדרום אפריקאית VIVID AUDIO הופיעה בשני חדרים ובאחד האולמות בתערוכה. זה לא סוד שאנו אוהבים את הצליל של החברה ואת מה שהיא עושה ומציגה לעולם.

תערוכת אודיו מינכן 2017

המהנדס Laurence Dickie הידוע בשל שיער הקוקו שלו, מוערך מאוד וסיים את לימודיו ב-1981. אחר כך התחיל לעבוד ב-KEF, המשיך ב-B&W, עד שבשנת 1991 פיתח את ה- Nautilus ("שבלול") של החברה. הוא עזב את החברה, עד שבשנת 2004 נפתחה חברת "וויד אודיו" והוא התחיל לעבוד בה. בשנת 2008 יצא ה- ,Giya G1לורנס היה אחראי על הדרייברים והקרוסאובר של הרמקולים שפותחו מה"שבלול" של B&W. מבחר דגמים יצאו אחרי הדגם הזה, כיום יש לחברה קו שלם של רמקולים והיא מצליחה מאוד בתחום הרמקולים. באחד מסיורנו נפגשנו עם היבואן לישראל יגאל סאבו ובנו, שמסרו ד"ש לכולם.

תערוכת אודיו מינכן 2017

 מערכת האודיו כוללת זוג רמקולים GIYA G1 Spirit VIVID, אלקטרוניקהTRINNOV AUDIO   מצרפת וכבלים של  .KIMBERבקשנו בנימוס להאזין בסטריאו לשני הרמקולים הקדמיים, ללא הקולנוע הביתי. נהנינו מהאינטימיות ומהקצב של המוזיקה, הצליל נשאר מדויק לכל אורך ההאזנה, המערכת מאוד מדויקת, הפרדת הצלילים שלה מצוינת, היא משחזרת הפרטים הקטנים ביותר במוזיקה, בנאמנות גבוהה מאוד. אחד מהמאפיינים יוצאי הדופן של ה- VIVIDהיה טווח דינאמי רחב מאוד, שיצר אשליה של מוזיקה חיה. ה"סוויט ספוט" שלהם גדול מאוד, כאשר זזים קצת בחדר, הטונאליות כמעט ולא משתנה.
 
החדר של מפיץ רמקולי מג'יקו בגרמניה

לחדר הזה חזרנו מספר פעמים, פעם אחת דיברתי עם אלון ועם ערן "אודיופריק" שהיה מדושן עונג, שלוש פעמיים חזרתי ליאיר. יאיר תמם זאת חברות אמת של 20 שנים ויותר. חברות שהתחילה עוד כשהיה אודיופיל, לאחר מכן יצרן רמקולים (רמקולים בשם FA AUDIO), אחר כך יבואן עם שני שותפים (אחד נחמד והאחר בכלל לא!), אחר כך החתונה של יאיר עם אשתו ולבסוף, שותף בחברת הרמקולים Magico, הממוקמת בקליפורניה. נסענו ביחד לחו"ל, הבאנו ציוד לארץ, יאיר היה בקשר עם יצרני דרייברים בחו"ל, ישבנו מאות שעות על פתוח הרמקולים, כאשר עוד היה רווק! עברנו הרבה דברים משותפים ביחד. בשנים האחרונות, הוא נמצא כל הזמן על הקו תל אביב קליפורניה, ממעט להיות בארץ ואנחנו נפגשים פחות. אני מכיר טוב את שותפו/חברו אלון וולף, יצא לנו לדבר בתערוכה האחרונה, ביום האחרון של התערוכה, אלון נסע לפגישות בפולין.

יאיר תמם תומר צין תערוכת אודיו מינכן 2017

הוא ויאיר היו אמורים לבוא כמו "טייסים", אבל, אחד המדגימים החשובים של המפיץ הגרמני לא הגיע והיה חולה, הם מצאו את עצמם (בייחוד יאיר) מציגים את המג'יקו S3 דור שני, שעולה 28 אלף דולר לזוג באירופה. האלקטרוניקה ומקור ההשמעה של המפיץ הגרמני, מתוצרת ספקטרל האמריקאית   ו-EMM. הרמקולים התאימו לחדר כמו כפפה, הבס היה מדויק והתקפי במידה נכונה, צליל האמצע טבעי וצלול רוב הזמן והגבוהים מפורטים ופתוחים. הדינאמיקה טובה מאוד, המהירות וקצב המוזיקה שוחזרו בנאמנות. הצליל נשאר מדויק לכל אורך האזנה, האיזון הכללי היה מאוד טבעי. למערכת השמע צליל מדהים מבחינות רבות, האיזון הטונאלי של הצליל מצוין וגרם ללא מעט מאזינים להוציא מהפה צלילים לא ברורים. המערכת שלפנינו היא חוויה לעיניים לא פחות מאשר לאוזניים. במת הצליל העמוקה, אפשרה לרמקולים להעלם כאשר עצמנו את העיניים.

תערוכת אודיו מינכן 2017

חדר והאולם של ESL60 QUAD

היצרנית QUAD השייכת ל-(International Audio Group) IAG, עשתה כברת דרך עד שיצרה את ה-ESL60, שיצא בעוד כחודשיים. מהנדס הרמקולים שלמד באוניברסיטה אקוסטיקה הוא ממוצא אנגלי, דור שלישי בבריטניה להורים שעלו מטורקיה. שמו עלי מובאש, חביב מאוד, הסכים לדבר אתנו כשעה, הוא הראה לנו את השרטוטים שלו, במחברת מלאה נוסחות, שלא הבנו מהם מילה. זוג ESL60 יעלו כ-11,000 איורו באירופה (הערכה(, אחריהם זוג נוסף שיקראו ESL40/30, שיעלו כמחצית במחיר ובגודל.

תערוכת אודיו מינכן 2017
קווד הציגה בשתי התערוכות, ל-ESL60 האזנו בתערוכת היי פיי דלוקס, עם מגברים Platinum Mono בהספק 180 וואט לערוץ ב-8 אום, קדם מגבר/נגן קומפקט דיסקArtera Play . במת הצליל גבוהה והולוגראפיות, הגדרת כלי הנגינה, הזמרים והחלל בניהם מצוינת, תמונת הסטריאו ושיחזור כלי נגינה בסביבה אקוסטית, ריאליסטית ומציאותית מאוד. היכולת של מערכת האודיו לשחזר קולות אנושים היא פנטסטית. הצליל נשאר מדויק לכל אורך האזנה, האיזון הכללי היה מאוד טבעי והטונליות נכונה. הבמה ענקית בשלושת הממדים, כמעט קרובה להופעה חיה, יותר מרוב מערכת שמע אחרות בתערוכה. אחד משבעת החדרים שאהבנו.


החדר של ELAC

ידידי המהנדס Andrew Jones מוכר לנו כבר 25 שנים, מהתקופה בא עבד בקף ובאינפיניטי. אחר כך עבד בפיוניר-TAD ועכשיו מזה שנתיים וחצי ב-ELAC, כמהנדס ראשי. לפני 13 שנים הוא הוציא את ה-TAD 1 שעולה כיום 80 אלף דולר לזוג בארה"ב ונחשב בעיני רבים לרמקולים מופת. הוא סיים את הלימודים בהנדסת אקוסטיקה במגמת קרוסאוברים ותמיד מצא את הפתרון ההנדסי הטוב ביותר, עבור יישום מסוים ותקציב. ב-ELAC הוא עובד כשנתיים וחצי ופיתח מעל 20 דגמי רמקולים, השנה השלימה החברה את קניית החברה האמריקאית המצליחה Audio Alchemy. החברה הציגה במינכן אלקטרוניקה של החברה  ELAC/Audio Alchemy ורמקולים במחיר של כ-6,000 אירו, שסיימו לעבוד עליהם רק בשבוע שעבר.   


תערוכת אודיו מינכן 2017

משמיעה ראשונית הצליל בחדר היה מאוד מאוזן, הרמקולים של ELAC הפתיעו אותנו לטובה, הם מילאו את החדר הגדול בו היו בצליל מפורט, הבס היה מוגדר ומדויק ללא שמץ של הדהוד, המידרינג' פתוח מאוד עם מתח, דינאמיות ובמת צליל ענקית. כאשר נוגן הקטע של שירלי בייסי במערכת השמע המחוברת למזרים מדיה, קולה נשמע צלול כקריסטל. הצליל היה במילה אחת, מדהים, שילוב של צלילות, ניקיון, פירוט, איזון נכון, עם דינאמיות, חום ומוזיקאליות.

תערוכת אודיו מינכן 2017

החדר של Joseph Audio, של ALLUXITY ושל Teac

את Jeff Joseph הכרתי לפני כמה שנים במינכן, בשנה שעברה הוא הופיע ב- HiFiDeluxe   והשנה הוא מיהר לחזור לתערוכת מינכן, הסיבות עימו. החדר שלו היה הפתעת התערוכה, לחדר של ג'ף הגענו 4 פעמים, בכל פעם לשמוע את הרמקולים החדשים ולהתענג מחדש.

תערוכת אודיו מינכן 2017
השנה ג'ף חיבר רמקולים PEARL 3 שעולים לזוג 42 אלף אירו (32 דולר לזוג בארה"ב), לשני מגברי מונו של ALLUXITY השייכת ל-Alexander Vitus Mogense. אליהם חובר קדם מגבר 1 ומזרים מדיה, אף הם מהחברה הדנית או לטייפ סלילים של TEAC, שמשמע מדהים. המגברים והקדם השתלבו עם הרמקולים כמו גן עדן. 

תערוכת אודיו מינכן 2017


לכל רוחב ספקטרום התדרים, מ-30 הרץ ומעלה, התחושה הייתה של איזון כמעט מושלם. הבס מהיר ומוגדר מאוד, המידרינג' מפורט מאוד וטהור, הטרבל טבעי וצלול, ללא כל גרעיניות. הדינאמיות הייתה מדהימה, פיזור הסטריאו מדויק ויציב, במת הצליל תלת ממדית וקדמית. הצליל היה אוורירי ומציאותי, המהירות וקצב המוזיקה שוחזרו בנאמנות גבוהה. הצליל נשאר מדויק לכל אורך האזנה, האיזון הכללי היה מאוד טבעי והטונליות נכונה, בהשוואה לרמקולים אחרים להם האזנו בתערוכה.

תערוכת אודיו מינכן 2017

 החדר של Göbel Audio, של CH Precision ושל KRONOS

כשהגענו לחדר התחבקנו עם Louis Desjardins הבעלים מתכנן של קרונוס, הוא גר בקנדה במונטריאול ודובר אנגלית. דברנו קצת על הפטיפונים, הוא שבע רצון ממה שקורה עם הקרונוס בעולם, בשנתיים האחרונות המכירות עלו. הוא מציג השנה 5 פטיפונים בתערוכה, איחלתי לו הצלחה במכירה של הפטיפונים.לאחר מכן התפנינו לחדר, לרמקולים ולכבלים העשויים במינכן גרמניה, על שם הבעלים של החברה Oliver Göbel. הרמקולים הראשיים גבוהים מאוד ונקראים גובל איפוקיו ריפרנס, יש בכל אחד מהם 12 יחידות "7 וופרים מאלומיניום (8 פסיביים 4 אקטיביים). אלמנט הטוויטר מקרבון עם טווח פיזור אידיאלי של כמעט 180 מעלות ("גאוות יחידה"), המכסה תחום התדרים גדול מ-170 הרץ עד 31,000 הרץ. רכיבי מפצל התדרים נמצאים בתחתית כל רמקול, המחר לזוג רמקולים הוא 175 אלף איורו, לגרסה אקטיבית או פסיבית.




שני סבוופרים של גובל השתתפו בחגיגה הנקראים "בפורס", בעלי 16 וופרים "9 (פסיביים או אקטיביים), מגברי המונו והקדם מגבר השוויצרים המצוינים  ,CH Precisionקדם מגבר לפטיפון שפופרתי של קרונוס, הפטיפון KRONOS PRO עם זרוע וראש שהצליח להעיף אותי באוויר עם    ה-55 ק"ג שלו וכבלים של גובל העבים "כצינורות השקיה", המחיר מגיע לרבע מיליון אירו, לא זול בכלל, התיישבנו להאזין.

תערוכת אודיו מינכן 2017

הצליל של המערכת מאוד מהיר, הצלילים הגבוהים צלולים ונקיים מאוד, תחום המידרינג' טבעי ועשיר, הבס יורד מאוד נמוך והוא מורגש בחזה לא פחות ממה שהוא נשמע מדויק לאוזניים. הבמה של הגובל ענקית בשלושת הממדים, כמעט קרובה להופעה חיה, יותר מרוב מערכת השמע האחרות בתערוכה.

תערוכת אודיו מינכן 2017
הצליל והאיזון הטונאלי בחדר היו טובים מאוד, הגבוהים היו נקיים מאוד, חופשיים ממתכתיות ומצרידות, מלאים אויר. ניתן היה לשמוע היכן ממוקמים כל אחד ואחד במקהלה. לטעמי האישי, התמונה בחדר הייתה בדיוק באמצע, דינאמית מוגדרת ומהנה מאוד להאזנה. במת הצליל הייתה עמוקה מאוד, מערכת האודיו של גובל אינה זולה כלל והתוצאה בהחלט בלטה, בחדר הטוב ביותר בתערוכת מינכן 2017.

מעבר לתגובות בפורום