רמקולים למחשב edifier e25 luna eclipse במבחן

נמר לוי
14-05-2017 00:50

כמה פעמים יצא לכם לראות מוצר ולחשוק בו ברמה בלתי נשלטת. אני מתאר לעצמי שלא פעם אחת. אני מתאר לעצמי שברוב הפעמים החשק הזה התפוגג כשהבנתם שאתם לא באמת זקוקים לו.

במקרה הזה. אין לי שום דרך להתחיל את הכתבה מבלי לעשות טיזינג קיצוני. את המוצר הבא אתם לא רק תרצו, אתם גם תרכשו. וזה למה? משום שזה אחד המוצרים שכמעט ואי אפשר לעמוד בפניהם. וכששומעים את היכולות שלו… טוב. מספיק עם הטיזינג.

מבחן - edifier e25 luna eclipse

בבייג׳ין שבסין הרחוקה, כבר משנת 96, שוכנת יצרנית אודיו מוכרת ונחשבת ביותר, שהחבורה האודיופילית אינה ממש מודעת לקיומה. בעבר כבר סיפרתי לכם שלעניות דעתי בשנים הקרובות נחשף ליצרניות סיניות מדהימות עם ערך בילתי רגיל לכסף - זו לדעתי אחת מהן. ליצרנית כמה מחלקות. רמקולים לבית ולקולנוע ביתי, רמקולים למחשב, רמקולים בלוטות׳ ניידים ומחלקה למערכות לרכב. ליצרנית רמקולים בעיצוב מודרני ומיוחד לצד רמקולי מדף מסורתיים.

היום נתמקד באחד מהמוצרים היותר מעניינים של החברה. ומעבר ללוק הכל כך מהמם, יש מאחוריו טכנולוגיה וטכניקה שמתאימה בהחלט לגזרת ההיי אנד.

ה-edfire luna e25 הוא בעצם רמקול מיני מוניטור, בצורת ביצה, בעל יחידת הגברה דיגיטלית שמגבירה יחידת מידטויטר (לא מידבס) בקוטר 3 אינטש, יחידת טויטר בקוטר 3/4 אינטש ושתי יחידות רדיאטור נוספות בגוף הרמקול בקוטר 3 אינטש האחראיות על מילוי בתחום התחתון.

edifier e25 luna eclipse
מדובר ברמקול מוגבר בעל יחידת הגברה של כפולה של 15 וואט לטויטר ו-22 וואט ליחידת המידבס (מידטויטר ליתר דיוק). בחלקו האחורי כניסה אחת, 3.5 מילימטר או לחלופין חיבור אלחוטי למחשב (לא מומלץ - נשמע בינוני - אתייחס בהמשך).

כשהוצאתי את הרמקולים הללו מהאריזה הכל כך מושקעת שלהם, התרגשתי. שנים לא קרה לי שמוצר פשוט מדליק אותי. מתוקף תפקידי, ומהעובדה שאני מקבל מוצרים רבים במהלך השנה, הפכתי אדיש. פתאום החשמל חזר לי.

הערה: אלף תמונות שאצלם לא ימחישו לכם אפילו חלקיק ממה שאני אוכל להראות לכם. אז למרות שמדובר בסרטון פרסומי רישמי של החברה, בחרתי בכל זאת לצרף אותו.

השלט הוא אחד מהמדליקים. דק, ארוך, בעל 3 לחצנים בהם עוצמה מעלה, עוצמה מטה וכיבוי/הדלקה. הוא מגיע עם ״סוללת שעון״ כבר מוכנה לתפעול. אך מדליק מהשלט זה העובדה שברמקול הימני, בפיאה השמאלית, 3 סימונים כפי שבשלט והשליטה עליהם היא במגע. קצת מבלבל משום שכמה פעמים שמיקמתי את הרמקולים מצאתי את עצמי מכבה אותם. כשמתרגלים, מפסיקים לחפש בפליאה תקלה ומדליקים אותו בחזרה. לא נורא, כך או כך לא אמורים למקם אותו כל שניה.

קראתי עליהם לא מעט, ראיתי סרטונים וביקורות שונות מפי משתמשים וכתבים שלא ממש מתעסקים בציוד היי אנד. החלטתי שאני חייב לבדוק בעצמי כמה נכונות השמועות וכמה ההתלהבות ברשת אמיתית.

האזנה

לא מדובר בביקורת רגילה בה אני זורק תקליט על הפטיפון ומנתח את התוצאה. מדובר בסופו של דבר בתקופה בה אני חי איתם מחוברים לאיימק שלי. מצאתי שהיכולות הסוניות שלו הן כאלה שלהתעלם מהם היא אופציה רק במידה והאדם שיושב מולם הוא חירש. יש להם משהו בצליל שתתפלאו ממש, אינו שייך למחיר שלהם כלל וכלל. הצליל הבוקע מהם שייק לקטגוריית מחיר כזו שברוב המקרים עומד מאחוריה מגבר סטריאו משולב איכותי. כן ממש ככה. קולות אדם מתגלים כמשכנעים ממש. היחידה המיניאטורית הזו זזה כל כך מהר והמגבר כל כך מתאים להם, שלהכניס אותו לעיוות מקביל לסיכוי שסאדם חוסיין יעשה סידור פרחים באירועי בר מצווה בכותל. אולי הגזמתי, אבל תבינו כמה היחידה תואמת את ההגברה. מצאתי שהיכולת שלו לנגן סוגים שונים של מוסיקה באיכות ממוצעת טובה מאוד פלוס, היא פשוט משגעת.

edifier e25 luna eclipse
גם כשצפיתי בסרטים מצאתי יכולות מדהימות. והמפתיע שבהן היא שאני לא ממש חייב סאב. הוא מצליח לייצר בס שמספק אותי אפילו בצפייה בסרטים. וזה משהו שטרם חשבתי שיקרה לי. אין ספק שיחידת סאב תיקח אותם עוד צעד אחד קדימה ותהפוך את החוויה לכזו שלא תרצו להתנתק מהמערכת. אבל היכולת שלו להפיק בס חזק ומספק לבד, בלי קופסאות נוספות לצידו, היא פשוט פנומינלית.

בקטעי סקסופון גיליטי יכולת דינמית כזו שהשאירה אותי פעור פה. המהירות, השקט והאוויר שמשתחרר משסתומי גוף הסקסופון נשמעים כאילו היה מדובר ברמקול היי אנד יוקרתי ומדופלם. פסנתר נשמע מלא, עם גוף, פרטים רבים המאפיינים את מרקם הצליל שלו, איזון טונאלי נטול חורים בין המיד לבס ובין המיד לטויטר. הכל פשוט עובד ״עגול״.

גוון הצליל של הרמקול הוא נטרלי לחלוטין. זה לא רמקול חם וצבוע, לא אנליטי ובהיר אם כי בדיוק באמצע. בדיוק במקום הזה שגם דיסטורשיין של סיפלטורה וגם הפסנתר של שופן יעשו להם איזה קוואץ׳ כזה בלב. אהבתי מאוד את הנטרליות הזו, הטבעיות והשקיפות הזו. ואם נודה על האמת, הייתי בטוח שהמתלהבים ממנו ברשת מחפשים את הצבע והתיבול. לא ידעתי שיש חובבי חפיצים שסאונד באמת מעניין אותם. אבל איך אומרים - ״יש הפתעות בחיים״.

edifier e25 luna eclipse
מוסיקה קלאסית סימפונית היא אתגר משמעותי עבור רמקולי מדף בינוניים וגדולים כאחד. מוסיקה סימפונית היא גם אתגר עבור רמקולי רצפה מדופלמים. אבל בכל זאת ניסיתי. השתמשתי בכמה יצירות בהן החמישית של מהאלר. טוב נו, לא ציפיתי לקבל כאן קתדרלה אבל מצאתי שזה אפשרי ואפילו שמיע במידה מסויימת. זהו רמקול דינמי בטירוף לגודלו אבל עדיין, הוא יכשל בהעברה של מוסיקה קלאסית מאתגרת ואם לא היה נכשל הייתי כנראה נופל ברצפה לא לפני שהייתי כותב מכתב פרידה מכולם ״ראיתי ושמעתי הכל - אני יכול למות בשקט״. במקרה הזה, למזלי ולצערה של אישתי, החלטתי להמשיך לחיות.


ניגון אלחוטי דרך הסלולר (בלוטות׳)

נתחיל בקליטה: עד מרחק של 10 מטרים לא אבדתי את השידור. אך להבדיל למשל מהאודיו אנג׳ן שניגן אלחוטי גם מאחורי קיר, הרמקול הזה שובר את השידור. אבל את מי בכלל מעניין להעביר שיר שגם ככה אתם בחדר השני (אלה אם כן אתם ממש רוצים להסתלבט על חבר מרחוק). אז את הקליטה אפשר לעבור. הניגון באופן אלחוטי הוא פחות איכותי מאשר הניגון בחיבור חוט. זה קרה עם האודיו אנג׳ן וזה קורה גם כאן. רק שכאן הצליל שלו באלחוטי טוב יותר מאשר באודיו אנג׳ן אך היכולות האודיופיליות של האודיו אנג׳ן גבוהות יותר בשידוך כבל למרות שיש לו פחות בס.

עיצוב

יש שיתאהבו ממבט ראשון ויש שיראו אותו כקיצ׳י וחסר ״נשמה״. אני מתחבר לחלק הראשון בקהילה. כל כך אהבתי את המראה שלו עד שממש חייכתי שהבטתי עליו. הוא פשוט מתוק והשילוב של השחור לבן מתאים לי בדיוק לשולחן העבודה. 

edifier e25 luna eclipse

סיכום

אין לי ולו טענה אחת נגד כשהוא מחובר קווית למחשב. איכות הבניה מרהיבה, העיצוב כובש והצליל פשוט מטמטם. אין קשר בין מה שרואים למה ששומעים. נכון, זה לא ברמה של האודיואנג׳ן מבחינה אודיופילית ולא ממש מצליח לנגן בקול רם כמו הברינגר שנבחן כאן לא מכבר. אז למה בכל זאת? הוא מיוחד. הוא משלב יכולות סוניות מעולות ועיצוב כזה שאי אפשר לראות משהו אחר על השוחלן אחרי שמתרגלים עליו. היכולות שלו בתחום הנמוך למשל, הוא אחד מהמרשימים ששמעתי. אין רמקול במימדים הללו שמצליח לנגן בס כזה - פשוט אין! התחום הגבוהה לא הכי מפורט אבל לא כזה שמחסיר אותם באופן שמיע ללא ריכוז. אבל למרות זאת, אני מוצא תחום גבוה מאוזן באופן מוחלט כאילו מדובר ביחידת קואקסיאלית נטולת קרוס.

כנראה שמדובר בדיוק בזה - רמקול היי אנד יוקרתי ומדופלם רק שהוא בא עם תג מחיר כזה, שלבקש אותו מתנה לבר מצווה הופך את הילד לסופר צנוע ומסתפק ברמת המחיר אך אנין טעם ברמת הדרישה הסונית.

מאידך. בניגון אלחוטי תשלמו מחיר שעשוי להיות כבד. איכות הצליל יורדת משמעותית במיוחד בתחום התחתון. מאידך, זה עדין טוב יותר מרוב הרמקולים שמנגנים אלחוטי. במקרה הזה, למרות שזה יותר טוב מהמתחרים, אני עדיין לא ממליץ.

שורה תחתונה: בא לי כאלה לעצמי ואני פשוט לא מסוגל לחשוב איך הם יעזבו את שולחן המחשב שלי - לראשונה מעל ל-10 שנים בהם אני כותב, התקשרתי לאיידיגיטל ונתתי להם כרטיס אשראי. הרמקול הזה נישאר אצלי.

מחיר: 799 ש״ח

אחריות ושירות: iDigital

מעבר לתגובות בפורום