רמקולים R-15PM במבחן

איציק ירקוני
04-05-2017 19:40

רמקול קטן המתנהג כגדול, הוא יסתדר בסלון, בחדר השינה ואפילו לצידי מסך המחשב. ה-R-15PM עומד למבחן ירקוני מסורתי.

תחום הרמקולים המוגברים נמצא כבר זמן לא מבוטל במגמת נסיקה. הם מיוצרים במגוון רחב של גדלים וטמונים בהם טכנולוגיות מודרניות כמו ניגון וחיבור אלחוטי, תיכנון אקוסטי שמשחרר מתיבה קטנה בס מפתיע וכמובן העיצוב הזה שאמור לתפוס לכם את העין. לעיתים הם ימצאו בפינת המחשב, במשרד, חדרי ילדים, בסלונים ממוצעים וגם בסלונים גדולים כאשר המשתמש לא ממש בקטע של משהו במימדים רצפתיים. הרמקולים המוגברים מביאים עימם תכונות שמתאימות לדרישות הצרכן הממוצע. עניין של נוחות, מקום, נוחות מיקום וכמובן אסטטיקה.
היום בסקירה נעמיד למבחן את הרמקולים המוגברים של חברת קליפש מסדרת הרפרנס. הדגם הנסקר הוא ה- R-15PM אשר בנויים בסגנון ובאיכות המקובלים בעולם האודיו הביתי והמקצועי. בהתאם לכך הבחינה תעשה עם מספר מקורות בשילוב יחידת סאבוופר.

אני מקווה שאתם מכירים את היצרנית הזו. במידה ולא, אז בבקשה.

שמדברים על המותג קליפש מיד עולה לנגד עינינו טכנולוגית הטויטר שופר והחיבור שלה לקולנוע הביתי. קליפש היא חברת רמקולים אמריקאית שנוסדה בשנת 1946 ע"י פול ו-קליפש, שהוא בעצם סלל את הדרך לבניית רמקול שופרי. החברה מייצרת מגוון עשיר של מוצרים הקשורים באודיו בטווח מחירים שווה לכל נפש וגם כאלה בטווח מחיר השווה לכל חולה נפש, ובראש הפירמידה, רמקולים לאודיופילים (חובבים מושבעים). בנוסף לחברה ליין מוצרים מסדרת הפרו המיועדים לחדרי קולנוע ביתי מקצועי גם לפי הזמנה אישית, לאולמות, בתי קולנוע, ובמות בידור. במילים אחרות, כל מה שקשור לרמקולים ולכל מטרה, יש סיכוי יותר מסביר שהפתרון ימצא אלהם.

מראה ואיכות בניה

הרמקולים בעלי עיצוב קליפטשי מסורתי השומר על קווים אחידים. תיבת הרמקולים עשויה מעץ בגימור פורניר פולימר, שחור מוברש. יחידת הוופר בגודל 5.25 אינצ' עשויה בטכנולוגית copper spun magnetically shielded IMG woofer. ה-R-15PM מגיע עם פורט הממוקם בחלקו העליון של הרמקול.

klipsch r15pm

 

יחידת המיד וטוויטר בגודל 1 אינצ' בנויה בטכנולוגית Aluminum diaphragm compression driver שוכנת מאחורי שופר בטכנולוגית Tractrix Horns 90-90. יחידות האלמנטים מחופים בכיסוי הנותנים לרמקול מראה נקי ויוקרתי. בפינה הימנית התחתונה של הרמקול המוגבר נמצאת נורת החיווי המחליפה גוון בעת מעבר בין הכניסות. הנורה הכחולה מסמנת שימוש בבלוטות׳. האדומה לכניסה אופטית, לבנה לחיבור מחשב, הסגולה לפונו, והירוקה לחיבור למחשב (אורגן אורות - כן?). במידה ואינכם מעוניינים בהפעלת נורת החיווי, היא ניתנת לביטול דרך השלט (עדיף לדעתי).

klipsch r15pm

לוח מחברים

בגב הרמקול. מחבר למתח חשמלי, מתג הפעלה, חוגת הווליום, מחברי רמקול מוברגים, כניסת LINE IN, כניסת פונו MM, כניסה אופטית, מחבר לסאבוופר, מחבר mini jack line level 3.5mm וכניסת USB AUDIO למחשב התומכת בתדר דגימה של עד 96khz-24bit.

הערה מאפסת: כדי לאפס את המכשיר יש ללחוץ על חוגת הווליום למשך 3 שניות.

מפרט טכני

טווח היענות לתדר  62hz-24Khz

הגברה דיגיטלית 50 וואט

קרוסאובר 1800Hz

מימדי הרמקול

גובה 31.8 ס"מ רוחב 17.8 ס"מ עומק 20.6 ס"מ

מקורות  וציוד נלווה

SAMSUNG GALAXY TAB 4 9.7 SM-T555

Toshiba Satellite 17.3" Full HD High Performance i5-4720HQ 2.4 G Hz,

Oppo BDP-105D

Klipsch R-110SW subwoofer סאבוופר

מבחן האזנה

את המבחן הארוך הזה אני מתחיל בחיבור הרמקול לטאבלט דרך מחבר הבלוטות׳, בהמשך ישודך מחשב נייד איכותי דרך מחבר USB AUDIO, ובשלב הסופי, חיבור לנגן CD. המוצר יבחן בכל סגנונות המוסיקה, סרטי פעולה ועד להופעות חיות. בקיצור, לקחתי אותו לכל המקומות שהצרכן הממוצע והלא ממוצע יקח אותם. R-15PM הללו מתיימרים להיות רמקולים אודיופילים לכל דבר ועניין (נבדוק את זה, אל תדאגו). זה מתחיל בשאיפה להציג צליל מפורט ואוורירי ועד ליכולת הדינמית והניקיון המרשים שבצליל. 

הרמקול הזה יודע לעבוד באופן אלחוטי לחלוטין דרך מחבר הבלוטות׳ ללא שום כבל המחבר בינו לבין המחשב מן הסתם. זה אומר שמלבד כניסת המתח ושרשור הרמקולים בניהם לא תצטרכו לחבר שום כבל. אבל, זה נח מאוד, אבל זה בא על חשבון איבוד פרטים, בס חסר, דימיות חסרה, וזאת למרות שמדובר ברמקול מהיר ואנרגטי שבחיבור אלחוטי הופך לרמקול בינוני יחסית.

klipsch r15pm

בחיבור למחשב נייד תמונת הסאונד משתנה פלאים. הרמקול הופך לדינאמי, מהיר, חד ומדויק להפליא, יכולת הבס שלו השתפרה פלאים. זה מסוג הרגעים שבו אתה מתחיל להרגיש את יכולותיו הכמעט מלאות של המוצר. שידכתי לו יחידת סאבוופר בגודל 10 אינצ'. אני יכול לספר לכם באותו נקודת הזמן הרגשתי שאני יושב ומאזין למערכת סטריאו איכותית שמניבה תוצאות שעומדות מול רמקולים יקרים ממנו משמעותית. וכל זאת מתבצע בחלל האזנה די גדול, בו אני בוחן ומבצע את כל המוצרים שאני מקבל.

חיבור נגן שמע OPO 105

כהרגלי התחלתי עם קטע די דינמי (SACD) Dire Straits - Brothers In Arms 

הגיטרה בשיר So Far Away של דייר סטרייט תופסת את רוב מרחב הבמה. היא מלאה ודינמית צליל המצילה נשמע היטב. התופים מצטרפים והם קצרים ודי מדויקים, הבמה רחבה, צלילי הסינתיסייזר צלולים, קולו של מארק קנופלר מוצג באופן נקי וברור. הרמקול מציג יכולת הפרדה מצוינת ותוצאה מעולה בהעברת קולות אדם. בכלל ההצגה של השיר הזה כאן מאוד מדויקת עם במה רחבה ומוגדרת. בשיר נוסף – Walk Of Life, פריטת הגיטרה מוצגת בצורה מאוד דינמית. ניתן להרגיש ממש את עוצמת האצבעות על המיתרים. משום מה הרמקול הזה נותן תחושה של מגבר עם יכולות מעולות, ככל שהאזנתי יותר ויותר הוא נטע בי תחושת בטחון להמשיך ולהאזין לעוד סגנונות מוסיקה שונים ומאתגרים יותר.

Erik Truffaz -Bending new 

החלטתי לקחת את הR-15PM- למבחן מאתגר נוסף עם הדיסק המצוין של  Siegfried  בקטע החמישי בדיסק. זהו קטע מאוד מאתגר. הוא משלב בתוכו מספר כלי נגינה. הרמקול מציג יכולת הפרדה מצוינת בין הכלים המתנגנים. שילוב הבאס עם הפסנתר נשמע מעולה ונישאר כך גם כשמשתלבת החצוצרה. כמו כן, צליל המצילות בולט ומלטף את האוזן באופן מאוזן ו״נכון״. כאשר מצטרף הזמר - Nya, קולו נשמע מעולה. הרמקולים מצליחים להציג במה רחבה, מפוקסת ועמוקה אך עם נטייה קלה לבהירות, בנוסף לזה, יכולת ההפרדה, והפירוט פנטסטית.

klipsch r15pm

Ella Fitzgerald & Louis Armstrong - Autumn (SACD) In New York

כהרגלי לא יכולתי לבחון את הרמקולים ללא השיר Summertime על מנת להתמקד בקולות אדם. בכלל, זו יצירה קולית מרשימה בין שתי אגדות ג'אז. פתיח השיר מתחיל בקול מחצרץ של לואיס האגדי, החצוצרה  נשמעת מעולה, מפוקסת ומאוזנת. השילוב בין פיג׳רלד עם הקול הטהור, לבין  לואיס עם הקול העבה והצרוד מרשים ומיוחד ומוצג כך. כל פעם שאני מאזין להם הם ממלאים אותי בהתרגשות. לאורך כול השיר הרמקול הציג שיחזור קולי מרשים ברור ומוחשי, וזאת ללא שילוב יחידת הסאב. שילוב הסאב הניב, יותר עומק, ונפח. הזמר John Lee Hooker גיטריסט בלוז די ייחודי בסגנונו.  בשיר the healer  קולו של John Lee Hooker תופס כמעט את כול מרחב הבמה. הוא משולב עם קולות תופים וכלי הקשה, הנשמעים היטב, במהלכו משתלבת הגיטרה של Hooker היא נשמעת די בורר, פריטת הגיטרה נשמעת היטב. חשוב היה לי להבחין, עד כמה ישפיע שילובו של הסאב, נראה כי הרמקולים הללו תוכננו לעבוד בשילוב עם סאבוופר.. תוספת הסאב מצליחה ליצור במה רחבה עמוקה, ודינמית ודי ברורה, עם יכולת הפרדה פנטסטית. קולו של Hooker נשמע צלול וברור, עם עומק מרשים במיוחד.

איכות צליל

נראה כי מהנדסי החברה שמו דגש על תדרי ה- מיד היי וזאת למרות שלא מדובר ברמקולים קטנים, קולות אדם נשמעים דרכם די ברורים עם נטייה להגברת תדרי המיד היי. הם יוצרים רושם של רמקול עם צליל נקי ומדויק, מאוד סטרילי. אבל, למרות זאת, גם אם תגבירו את עוצמת הקול, תוכלו ליהנות מהמוזיקה מבלי שהאוזן תכאב בגלל צלילים "דוקרים".

שידוך יחידת בס

כעיקרון לצפייה בסרטים והאזנה למוסיקה כאשר רוצים לקבל עוד מימד ואנרגיה בתחום הנמוך, רצוי לשלב יחידת בס חיצונית. לאחר שעות האזנה מרובות, דרך כמה מקורות שונים, מחשב, נגן וטאבלט, הגעתי למסקנה כי מהנדסי החברה כיוונו במדויק את אופי הרמקול עם נטייה קלה לבהירות. יוצא שזה מקל על האפשרות לשלב יחידת סאבוופר שאינו מאפיל על התחום הגבוה. בשילוב הסאב ההרמוניה בניהם מושלמת. עצם הפחתת הבס מהרמקולים עצמם מסדרת להם זמן התאוששות מהיר משמעותית, בקטעים דינמיים, בסרטים או בהאזנה למוסיקה מאתגרת. לעומת זאת, אם אתם שומעים מוסיקה במשרד או בחדר עבודה, הם עשויים להספיק לכם. אפילו בתחום הנמוך למרות שעדיין סאב הוא המלצה ממש טובה עבורם.

klipsch r15pm

שלט

השלט המגיע הם הרמקולים קטן מאוד, בנוי כמו שלט של רדיו דיסק ברכב, הוא מציג קליטה טובה מכל זווית ומקום, שולט בצורה מלאה על כל הפרמטרים ברמקול, ועוצמת השמע של הסאב.

סיכום

ה-R-15PM הוא רמקול בגודל בינוני שמתנהג כמו רמקול גדול, מסוג הרמקולים שניתן לייעד אותם לכל מטרה בבית. הוא אינו מסוג הרמקולים המוגדר מראש כרמקול למחשב, נכון, אפשר לשדך אותו למחשב ולקבל תוצאות מעולות, וזאת גם ללא תוספת הסאב, הוא מסוג הרמקולים שאפשר להציב אותם בכל סלון ממוצע, כולל הסלון שלי, ולקבל תוצאה פנטסטית בכל סגנונות המוסיקה בשידוך למקור איכותי, תוספת יחידת סאבוופר משלימה אותם כסט והניבה תוצאות שמע איכותיות ביותר בכול סגנונות המוסיקה שנבחנו, ובמיוחד בצפייה בסרטים, ובהופעות. השלט שלו די צנוע, אך בעל יכולת תפקוד מצוינת. הם בנויים מעולה, ומרשימים במיוחד, הוא כולל בתוכו יחידת דאק איכותית, ומשדר בלוטות מצוין, וגם יחידת פונו  MMאיכותית, מחבר USB AUDIO התומך בתדר דגימה של עד 96khz-24bit ועוד כניסות ומחברים שיתנו לכם מענה לכל מקור. את כל היחידות הללו תקבלו ברמקול המצוין הזה.

אחריות ושירות: ט.ר אלטרוניקה

מחיר: 2800 ש״ח

מעבר לתגובות בפורום