משכך ויברציות NORDOST SORT KONE במבחן

נמר לוי
29-04-2017 21:56

אביזרי שיכוך הם הכרח בכל מערכת אודיו שמתיימרת להיות מוקפדת. המוצר הבא שעומד למבחן הוא זה שעשוי להקפיץ את המערכת שלכם כיתה. אז אם אין לכם אביזרי שיכוך רזוננס במערכת כדאי לכם לשקול זאת.

כולנו יכולים לשלוף בשניות ספורות מה צריך בשביל להרכיב מערכת שתשמיע שירים. וכשישאלו אתכם אתם מיד תענו שצריך מגבר, רמקולים, מקור וכמובן כבלים.

אבל כשמדובר על מערכת היי אנד מוקפדת התשובה כבר אחרת. צריך רמקולים, מגבר, קדמגבר, כבלים, מפצל חשמל, שקע חשמל, סטנד יעודי לרכיבי אודיו, אביזרי שיכוך משלימים, אקוסטיקה ומקור. ועל המקור יש דיון שלם. אם זה פטיפון אז מדובר בזרוע, פונו, ראש, הפטיפון עצמו ומייצב מהירות (למהדרין) ואם דיגיטלי אז מחשב, ממיר, שעון, ספק כוח ובטח שכחתי משהו באחד מהם.

כשמדברים על מערכת אודיו מוקפדת. כזו שאמורה לשחזר צליל ולא רק להבחין בין בועז שרעבי לדוד דאור אז הרכיב המבחן הבא הוא בדיוק עבור המערכות הללו.

חלק נכבד מהחובבים אינם משקיעים ברכיבים משלימים למערכת. והם, מה לעשות, עשויים לשנות את התוצאה מטובה מאוד לכזו שהיא ״אלוהית״. ואני מדבר על השיכוך. מערכת אודיו שאינה ממוקמת על שידה יעודית לאודיו היא מערכת אודיו חסרה. ברוב המקרים גם תשמע פחות טוב מאשר היא באמת מסוגלת. משמעות השיכוך עשויה להפריד בין היכולת של המערכת להשמיע את הענבל בגרון של ארמסטרונג לבין להבין שפשוט מדובר בו. ואת זה רבותי (וגבירותי המעטות - לצערי) צריך להשיג. עוד פרט קטן, עוד רזולוציה, עוד דינמיקה ועוד שקט משיגים גם עם שיכוך בתקווה שהחשמל ראוי, המערכת שקופה והמאזין מתייחס לפרטים הקטנים.

nordost sort kone

נכון, יש כאלה שטוענים שאין הבדלים כשלא מדובר על מגבר מנורות או פטיפון. רובם המוחלט של הטוענים זאת ובכל זאת מחזיקים פטיפון או מגבר מנורות כלל לא מייחסים חשיבות לשיכוך. בדרך כלל מתארים זאת כפי שמתאים את ההבדלים בין כבלים - וודו/שמן נחשים/בעיות נפשיות כאלה ואחרות/דמיון פורה. אני טוען שכל דבר שמשנים, במערכת אודיו מרמה מסויימת, משפיע כמו כל מכשיר. בחלק מהמקרים ההבדל יהיה קטן מאוד ובמקרים אחרים גדול. אבל שיפור קטן יכול להיות כזה שהדרך היחידה להשיג אותו הוא בעזרת שיכוך. זה יכול להיות עוד חצי מטר עומק במה או צליל הדעיכה של מצילה מבין שלל צלילים. זה יכול להיות בעוד קצת הפרדה ורקע ״שחור״ יותר. עבורי למשל, זה אדיר למרות שזה ״קצת״. זה משום שכאשר אני שומע שניתן לשפר עוד קצת, החזרה אחורה עשויה לתסכל אותי.

בשוק טונה וחצי של אביזרי שיכוך וסטנדים. כולם יהיו עדיפים על מזנון הטלוויזיה שלכם באופן מוחלט. מזנון טלוויזיה רבותי זה אסון(!) למערכת ולכזו שהמקור אנלוגי בפרט. ולכן קורא יקר, אם אין לך סטנד יעודי למכשירים זה רע מאוד אבל נסבל. אבל אם אין לך שום רכיב שיכוך למכשירים - תתבייש לך!!!

היום נדליק אור על אחד מהמוצרים הללו שיאפשרו לכם להשיג עוד משהו מהמערכת שלכם. עוד קצת נקיון, עוד דינמיקה, עוד רזולוציה שבסוף הופכים לעוד יכולות סוניות חשובות להשגת שיחזור צליל ראוי.

nordost sort kone

NORDOST- SORT KONE

״נורדוסט״ היא יצרנית אודיו הפועלת משנת 1991 בארצות הברית. היצרנית ידועה בתחום הכבלים אך עם זאת היא מייצרת עוד כמה רכיבים שבניהם מפצלי חשמל, קונקטורים ומחלקה שלמה מקצועית של כבלים לכלי נגינה מוגברים. נורדוסט נחשבת לאחת מיצרניות הכבלים הטובות בשוק כאשר כבל הדגל שלהם, ה-״אודין״, מתקבל על ידי הקהילה האודיופילית כתמורה אדירה לכסף למרות המחיר שלא ממש עממי שלו.

היצרנית הזו הגיעה לארץ לפני 3 שנים והיתה אמורה להמכר בארץ על ידי אייל פור ז״ל. אבל לצערינו לא זכה להינות מהם כפי שרצה וציפה והיבוא עבר לסאונדקוואסט. ומדוע בדיוק אני מספר לכם את זה? משום שיצא לי להתנסות במוצרים של החברה עוד כשאיל ז״ל היה בחיים. מדובר במוצרים בעלי ערך מעולה לכסף ומנעד המחירים מאפשר באמת להתקדם עם החברה. בעתיד אני מבטיח ביקורות על מוצרים נוספים של החברה המעניינת הזו.

מדובר בקונוסים (לא ספייקים) כאשר החלק הפוגש את המשטח הוא עגול להבדיל מספייקים בעלי מבנה גוף דומה רק שמה שפוגש את המשטח הוא ״עוקצן״ שמיועד גם לשפר את הצליל וגם לחורר לכם את המדף על הדרך (אם מפספסים את הטבעת המצורפת). המבנה של האביזר כשמו כן הוא - קונוס.

אז איך הוא בנוי? אני יכול לשבת כאן ולתאר לכם. אבל תמונה אחת שווה 1000 מילים, אז קבלו.

החומרים שניתן לבחור בניהם הם גוף אלומניום עם כדור פנימי מפלדה, גוף אלומניום עם כדור פנימי קרמי, גוף ברונזה עם  כדור פנימי קרמי או גוף טיטניום עם כדור פנימי קרמי. אני לקחתי לסקירה את כולם מלבד השילוב הראשון. למה? ככה.


אז איך ממקמים אותם?

פשוט מאוד. אחד מהם מוכרח להיות מתחת לשנאי. בקדמגבר שלי יש שני שנאים ולכן הנחתי אחד מתחת לחלק הקדמי ושניים נוספים - אחד מתחת לכל שנאי.

בניגוד לביקורת רגילה, לא אעבור אתכם שיר שיר ואתאר לכם את התוצאה. אבל אספר לכם בדיוק מה הוא עושה. התפקיד שלו הוא לבודד את המכשיר מהסביבה ולהפחית רזוננס (רעידות) הנובעות מהבס ומהמידבס שמפיק הרמקול ומעביר אותו למכשיר. רעידות הפוגשות את רכיבי המערכת פוגעות ביכולת הסונית באופן שמיע בהחלט. רכיבי שיכוך אינם זרים לי. למרות שאני משתמש בסטנד שנחשב לאחד מהטובים בשוק, תגברתי את יכולת השיכוך שלו באביזרים משלימים שונים. בכל פעם ששיחקתי עם אחד כזה הרגשתי שינוי. לעיתים הוא בא על חשבון משהו שלא היה ניתן לוותר עליו, לעיתים הוא הרס ולעיתים הוא שיפר משמעותית מבלי להרוס דבר. כל מערכת מגיבה אחרת לחומרים שונים. עץ למשל מוסיף צבע, ספייקים מאלומיניום הם אסון במערכת שלי, נרוסטה לעומת זאת נשמע נפלא. מאידך, השיפור המשמעותי ביותר במערכת שלי היה פליז שהביא את המערכת שלי לעידון מסוים אבל הפסדתי בפרטים. בסופו של דבר שילבתי לכל מכשיר סוג אחר של בידוד וכך הגעתי לאיזון המיוחל. זה דרש חודשים רבים של משחקים אבל בסוף השתלם - עד שזה הגיע.

כן כן, הוא שינה לי את חוקי המשחק לחלוטין. ראשית אפשר לשלב בין כמה חומרים לרכיב או חומר אחד לכל רכיב. זה סוג של ״אקולייזר״ מבלי לפלטר דבר - מושלם.

nordost sort kone

מקשיבים

האזנתי למוצרים במשך שבועיים בערך. בכל פעם העברתי אותו ממכשיר למכשיר מלבד הפטיפון (קטע,  הא?) שיושב על מערכת שיכוך מסורבלת שלקח לי שבועות לאזן. דבר שני, כל תזוזה של המערכת האנלוגית דורשת כיוונון מחדש. ולכן, למרות אהבתי הרבה לקוראי, את הגב שלי אני אוהב יותר ופירוק הפטיפון תזכיר לי שהוא קיים.

אוכל להגיד לכם שהעקביות בשינוי מלמדת אותי שעל הפטיפון שלכם אתם עשויים לקבל את אותו השינוי אבל בטורבו.

התחלתי את הסקירה על הקדמגבר ומשם עברתי לפונו סטייג׳ ומשם לסוללה. אפילו הורדתי את הקדמגבר לרצפה והשתמשתי רק ב-NORDOST SORT KONE.

קלאסי מרשים

 ההבדל בין השימוש במוצר לבין הנחת המכשיר ישירות על המדף הוא היסטרי. הנקיון, המהירות, ההפרדה והרזולוציה השתפרו פלאים. עם זאת הבמה מסודרת יותר. במוסיקה קלאסית למשל קיבלתי יותר אוויר בין הכלים ומרחק יותר ״מציאותי״ בניהם. אבל החלק הבולט הוא הרזולוציה בתחום הנמוך. שם זה כבר אופרה אחרת לחלוטין מאשר הנחת המכשיר ישירות על המדף. וזה אגב, זה מה שמפריד בין מערכת מוקפדת לעומת מערכת איכותית מאוד שחסר לה משהו שהמוצרים הללו משלימים.

השיפור נשמע היטב גם בקולות אדם. אבל כאן העניין נעשה מורכב יותר. כשהברונזה מתחת לשנאי קולות שירה נשמעים ״חמים״ יותר ואפילו ״צבועים״ יותר. זה אומר שחלק מהפרטים הולכים לאיבוד לטובת ״נעים יותר״ ואת זה אני פחות אוהב. לעומת זאת, העברת קונוס הברונזה לחלק הקדמי והטיטניום אל מתחת לשנאי הביאה לשילוב המושלם בין חמימות לרזולוציה וטבעיות נטולת צבע. מה שאהבתי מאוד הוא שבאף אחד מהמקרים והשילובים לא חשתי שהNORDOST SORT KONE- מייבשים את הצליל בניגוד לספייקים שעשויים לייבש.

ג׳אז משודרג

כלי נשיפה כמו למשל סקסופון גם כן משתפרים. ניתן לשמוע באופן ברור יותר את האוויר, את הלחיצות על השסתומים ואת התנודות בצליל. המרקם של הכלי, המימדים שלו והפרופורציות שלו ביחס לסקסופון סופרן מול אלט וטנור מוחשיים יותר. אבל את ה״בוקס״ תקבלו בפסנתר. שם גראנד פיאנו הוא גראנד פיאנו ופסנתר קטן יותר, אם הוקלט נכון, ישמע כפי שהוא. היכולת של האביזר הזה לעזור לאלקטרוניקה לשקף את המציאות מוגברת באופן משמעותי. 

nordost sort kone
רוק מסוכן

חלק מכם עשויים להתעצבן ממה שאכתוב עכשיו, אבל רובה המוחלט של מוסיקת רוק מוקלטת בינוני בקושי ובסדר במקרה היותר מוצלח (במיוחד המקוריים שבניהם). מעטים הקליטו ממש טוב וזו אחת הסיבות שהרמאסטר נשמע כל כך יותר טוב מהמקור. אבל אם מדובר על המקור, מצאתי שרוב המערכות הצבועות, המנופחות והלא טבעיות מצליחות להעביר הקלטות רוק בצורה יותר ״מרשימה״. מכיוון שהרכיב הזה משפר את היכולת של האלקטרוניקה לשקף את המציאות/הקלטה, חלק מהכותרים שלכם בז׳אנר הזה עשויים להשמע כפי שהם - בינוני. ולכן, אם אתם רוקסטים בנשמתכם, וזו המוסיקה שאתם שומעים לרוב, תבחנו היטב את המוצר הזה שכן הוא עשוי לא להתאים לכם. לפעמים הפחות שקוף הוא העדיף.

nordost sort kone
סיכום

אז אין לכם שידה יעודית לאודיו? נורא ואיום אבל יש פתרון והנה הוא לפניכם בכתבה הזו. היכולת של המוצר הזה לבודד את המוצר מהסביבה ולהציג שינויים סונים במידה כזו משמעותית היא פשוט פנומינלית. השקט הזה מייצר עוד דינמיקה ועוד רזולוציה. הבמה תגדל והטרנזיינטים שהמערכת שלכם תשמיע יגרמו לכם להתפעל. לעומת זאת, האפקט האמיתי הוא כשהוא מתגבר את הסטנד היעודי. שם ההבדל משמעותי עוד יותר. הNORDOST SORT KONE- אינו משפר את הצליל. הוא כן, אבל אני טוען אחרת. הוא משפר את היכולת של המכשיר לשקף את המציאות. והמציאות עשויה להיות גם לא נעימה כפי שהיא בלעדיו. מעצם הפעולה שלו, הוא מקלף את ה״שמיכות״ מהרכיבים ומשחרר אותם מצבע לא רצוי. המעבר בין חומר לחומר הוא סוג של אקולייזר טבעי, נטול פילטרים ו״רוצחי״ צליל המאפשרים להגיע לאיזון הרצוי, הנכון, הטבעי.

שורה תחתונה: אין לכם מדף יעודי? תקשיבו לזה, יש סיכוי יותר מסביר שהוא יציל לכם את המערכת.

אחריות ושירות: סאונדקווסט

מחירים
SK-AC - מחיר
399 ליחידה
SK-BC - מחיר 699 ליחידה
סט המורכב משלוש יחידות - שתיים של SK-AC ואחת SK-BC במחיר 1450

מעבר לתגובות בפורום