היי אנד בזול - ScansonicHD M-5 במבחן

אורי וינגרט
18-04-2017 22:52

הרמקולים ScansonicHD M-5 הצליחו להפתיע את הכתב שלנו בכך ששילבו בין מחיר טוב ליכולות סוניות מרשימות. ובמחיר הזה, זה כבר הופך למעניין אפילו יותר.

באנגלית ישנה מילה Finesse . לפי גוגל, ההגדרה היא "intricate and refined delicacy" . בתרגום חופשי לעברית , 'משהו מורכב, אשר נעשה בצורה עדינה תוך כדי הקפדה על דקויות'.
הרמקולים הקטנטנים שקיבלתי מאודיו זיפ לסקירה גרמו לי לאחר כמה ימים לחשוב רק על המילה הזו. Finesse .
למה? מיד תבינו.

הנבחן

שם: ScansonicHD מודל:M-5

Scansonic HD  M-5

מדובר ברמקול קטן מידות. 15ס"מ רוחב ו26 ס"מ גובה המשלב בתוכו טוויטר ריבון, יחידת מידבס קטנה בגודל של 4.5", ופיר גדול קדמי. לרמקול טרמינל שמרגיש איכותי, עכבה שנעה בין 8 ל-4 אוהם ובהתאם לכך החברה ממליצה על מגברים מעל 50W RMS.

את הרמקול קיבלתי עם סטנד של החברה המותאם לו במראה ובהתאמה האקוסטית הנצמד אליו בעזרת ברגים. בחלקו האחורי זוג תושבות אשר מאפשרות תליה על הקיר בקלות. מכיוון שיש לו פיר קדמי, קרבה לקיר אינה מהווה בעיה אך עשויה לפגוע בעומק הבמה. בכלל, רמקולים לא מקרבים לקיר אלה אם נועדו לכך - ויש מעט כאלה.

מיקומים

 את הרמקולים בדקתי בסלון שלי, שהוא בערך סלון "ממוצע" ישראלי, 4X3  וקצת,  כאשר המערכת והרמקולים יושבים על הקיר הארוך יותר. לשם ניסוי הורדתי אותם גם מהסטנדים והנחתי בגבהים שונים על מדפים רק כדי לשמוע איך זה במיקום לא קונבנציונלי.
לשם הבדיקה הרמקולים הועמדו 2 מטר אחד מהשני, 35 ס"מ מהקיר והטייה פנימה בזווית די חדה אך פחות מ-45 מעלות.
במצב הזה הרמקול נעלם בקלות ובנוסף הבמה שלו גדלה.

  

Scansonic HD  M-5

מראה

הרמקול הזה יפה. הוא מעוצב נכון, בקווים נעימים, רמת הגימור גבוהה מאוד בשביל המחיר שלו, ובעיקר הוא שונה ממה שהתרגלנו אליו ממדפי יחסית זול וקטן. כמו כן הוא עבר את מבחן המעצבת שהוא המבחן הקשה ביותר שאני מכיר.

 אז בואו נדבר על הסאונד. נתחיל בקל ונתקדם לכבד

שימוש ביתי רגיל: המערכת שלי מחוברת לטלויזיה דרך ה-DAC. אין לי מערכת סראונד וצפיתי בכמה סרטים, משחקי כדורגל, וסדרות. מהבחינה הזו הרמקול הזה מספק את הסחורה. בסרטים עמוסי אפקטים רצוי להוסיף סאב (יש תואם של החברה), אבל זה נכון בכל סרט קולנוע בו נדרשת חווית קולנוע למחצה (שוב, אין לי רמקולים היקפיים). לעומת זאת, אם אתם רוצים לשמוע בכיף את הטלויזיה אז זה יספק גם ללא הסאב. כמו כן במצב הזה גם בדקתי את הרמקול בלעדי הסטנדים במקומות שונים. הרמקול פשוט נעלם בחלל.

מפרט טכני

  • Size: (WxHxD) 151 x 265 x 151 mm
  • Weight: 3,4 kg
  • Freq. response: 55 Hz – 30 kHz
  • Impedance: > 6 ohm
  • Crossover: 3.5 KHz 2. order acoustic slope
  • Enclosure: Heavily braced, ventilated box design with front loaded port
  • Drive units: 1 sealed ribbon tweeter with kapton/aluminum sandwich membrane
  • 1 paper-polypropylene coned 4,5” bass/mid driver with underhung magnet system
  • Finish: Black-piano or White-piano
  • Amplification: We recommend high quality amplifiers >50W

מבחן האזנה

לכבוד יום העצמאות הבא עלינו לטובה החלטתי ללכת על פסקול ישראלי.

אסף אמדורסקי – מנועים שקטים – 15 דקות

אני לא אציג את אמדורסקי כי באמת אין לי למה.
15 דקות משלב בתוכו פד בס ארוך המלווה את כל השיר. מכיוון שאנחנו מתעסקים ביחידה של 4.5" יש גבול לכמה נמוך היא יכולה לרדת. מאידך הפיר הקדמי עושה פה פיצוי נפלא ורואים שהיתה מחשבה בתכנון שלו.
השיר עמוס בכלים אבל לא כולם בבת אחת, יש לנו פסנתר, רודס, דגימות מחשב, קלידים רגילים, גיטרות, חצוצרות, תופי קונגוס, שייקרים, מקל גשם, תופים ועוד...

Scansonic HD  M-5

הערה: אחד הדברים הבולטים הוא שהרמקול נותן למוזיקה לצאת למרחבי החדר ולא נותן לשום כלי להשתלט. מאידך כל כלי בעל אוקטבות גבוהות נשמע טוב וברור. תופי הבונגוס לעומת זאת נשמעו דיי חלש, כאשר נכנסו. הקול המאנפף של אמדורסקי ברור ואף שינויי האוקטבות השונות ברורים. סה"כ בשביל שיר המערב ככ הרבה כללים ורבדים הרמקול נשמע טוב מאוד, וגם לא מעייף. דבר שקל למצוא ברמקולים בדרגות המחיר שלו.

שלומי שבן – עם טליה + דניאלה

שלומי שבן, כנראה הטרובדור הישראלי הנוכחי ואחד מנגני הפסנתר המוצלחים בישראל באלבום הפריצה שלו משנת 2000 מכניס באלבום הנ"ל כמויות של כלים שלדעתי יכולות להכניס כל רמקול למצוקה. אני מחבר את שני השירים כי זה פשוט מתבקש ממבנה האלבום. בשיר הראשון "עם טליה(אנקום בכולם)" אווירת ה-low-fi שכאילו בוקעת לה ממערכת ישנה משתחזרת יפה מאוד, הבאס ליין והתופים אשר נכנסים כל כמה רגעים בעוצמה, מורגשים בהחלט וכאשר נכנסת גיטרת הסולו הרמקול לא מתרגש מכך. אין כאן ליין באס כבד מדיי ולכן אין בעיה לרמקול להתמודד עם זה.
כאשר אנו ממשיכים ישירות לדניאלה, אחד הדברים המעניינים הוא קולות הרקע של כלים מסויימים שקשה לי להחליט עד היום מה הם (מודה) נשמעים היטב, יש לנו בשיר הזה הרבה גיטרה והמונד, כינורות, והרגשה שמדובר בשיר משנות ה60 הטובות, בעל קצב מהיר. הרמקול מתנהג נהדר, נותן הרגשה גדולה ונעלם לו בחדר ללא בעיה - ביצוע מעולה!

פלסטלינה -אריק לביא- זה קורה -  רמיקxים מאת פוליאנה פרנק

קודם כל פה הגברתי את הווליום. מדובר באלבום רמיקסים לשירים ישראלים מאת פוליאנה פרנק. הופתעתי. באמת. כמויות הבאס שהרמקול הזה נותן מדהימות יחסית לנתונים הפיזים שלו. כמובן שיש פה אפקט של החדר, אבל הפיר הקדמי והסטנד המסיבי יחסית לגודל הרמקול עושים את שלהם. קולו הנמוך של אריק לביא נשמע ברור וצלול בעוד הבאס חזק וטוב. לקראת סוף השיר יש קטע בו נכנס הרבה מידע לשיר, דבר שגורם לקול של לביא להעלם קלות ולהיות פחות דומיננטי.
שלון חנוך עם משה לוי בהופעה – יציאה – סוף עונת התפוזים
אז נכון, היום אפשר לקנות תפוזים כל השנה, אבל בימים עברו, אנחנו בדיוק בפריחת התפוזים אותה אני מריח מהחלון שלי מהשדות ליד הבית.

Scansonic HD  M-5

הערה: אחד הדברים הבולטים מאוד מהר הוא ששומעים את הקהל. ברמקול סתום לא שומעים דברים כאלו. אבל פה מדובר ברמקול יחסית מאוורר ולכן שומעים הכל. הגיטרה והפסתנתר נשמעים מדוייקים , נעימים , ומלאים או רזים כשצריך. הדבר היחיד שמדיי פעם נשמע עמום זהו קולו של שלום חנוך. בקטעים מאוד נמוכים הקול שלו כאילו דבוק למקרופון. סה"כ אבל אני מרגיש שכל ישראלי שירצה להרגיש איך ההופעה זו התנהלה ירגיש מאוד מרוצה אם יעשה זאת דרך הרמקול הזה. 

סיכום

שאלתם למה Finesse ? כי ההרגשה היא שמדובר במוצר שתוכנן לא רק כדי לתת מענה לרמת מחיר נמוכה יותר . הרבה מאוד חברות מכובדות חטאו בנושא וייצאו בעצם דגמים "זולים" של דגמים יקרים יותר וככה לרוב זה הרגיש.
עם הרמקול הזה יש הרגשה באמת של מוצר שנעשה תוך הרצון ליצר משהו איכותי, תוך כדי הקפדה על דקויות וזאת תוך התחשבות במחיר הזול.

כמובן שכמו כל רמקול הוא יהנה ממגבר טוב ככל האפשר וחדר מכה שיותר מטופל אקוסטית.
הייתי שמח לבדוק אותו גם עם סטנד יותר מסיבי ועם רגליות טובות יותר.


שורה תחתונה: אמנם הרמקול מגיע אלינו מדנמרק הקרירה אבל חמימות בלב מובטחת.


מחיר הרמקול:2400 ש"ח

סטנד ניתן לרכוש בנפרד במחיר מטורף של 2700 ש"ח. או לעשות בשכל ולקנות סטנד איכותי בשליש מחיר.

אחריות ושירות: אודיוזיפ

מעבר לתגובות בפורום