פטיפון project 2XPirience SB במבחן

נמר לוי
15-04-2017 19:12

אין ספק שלבחון רכיבי אודיו זה כייף. אבל כשאני מקבל פטיפון לסקירה אני מתרגש עוד יותר. זה לא רק מהסיבה שאני נהנה להאזין לאנלוג, זה גם מהסיבה שאני תמיד שמח לגלות שהתחום האנלוגי חי ובועט.

אפתח בנימה אישית. סוג של סיכום שנכתב לאחר הבחינה כמובן והחלטתי לפתוח דווקא איתו. פתיח שיסדר לכם ספויילר מוחלט למה שיכתב בביקורת. המהדרין יקראו את כל המבחן בעוד מי שמחפש את התכלס יקרא את הפתיח הזה, לאחר מכן את הסיכום ויחליט אם להכניס יד לכיס ולרכוש פטיפון איכותי (לאו דווקא את זה) או שישאר עם מקור דיגיטלי אחד (שאין בזה פסול) מבלי לחוות את הצליל הבוקע ממערכת אנלוגית איכותית.

אני טוען שהכלי העתיק הזה לא מסרב לעזוב אותנו - אנחנו מסרבים לעזוב אותו ובצדק. וכל כך למה? בגלל כל היתרונות הללו שמאפיינים אותו. הרכות, הנוכחות והאיזון הזה בין יכולות סוניות ״אודיופיליות״ גרידא לבין משהו שמבקש לגעת למאזין בנשמה (מושג בעייתי - אני יודע). ישנם מעט מאוד פטיפונים שלא עושים את החלק השני, יש מעט מאוד פטיפונים שלא עושים את החלק הראשון. אבל יש מעט פטיפונים שעושים את שניהם יחד בקלות כזו. וזה הפטיפון הזה, מהיצרן המעולה הזה שמצליח בכל פעם מחש לעורר בי את האהבה הזו לכלי הזה שפשוט נוגע בי.

project 2XPirience SB

מי אתם פרוג׳קט?

אני בוחר להעתיק ממש את הפתיח מהכתבה הקודמת שעשיתי על מוצר מבית פרוג׳קט. זה משום שפשוט אין שום דרך לחדש לכם את מה שכתבתי שם. ולכן, אני לא חושב שיש חובב אודיו אנלוגי בישראל שלא נתקל ביצרנית הזו. אם ישאלו אותי מי היא יצרנית הפטיפונים הגדולה בעולם אענה מיד ״פרוג׳קט״. ולא, לא בגלל שזו רק תחושת בטן. זו יצרנית הפטיפונים שמוכרת הכי הרבה כאלה בשנה. השילוב של איכות עם מחיר, וותק ומערך שיווקי חובק עולם, הופעה כמעט בכל תערוכה בפלנטה ואסופה של טונות דגמים ורבבות לקוחות מרוצים המדווחים על כך בפורומים השונים הופכים אותה למה שהיא - תעשיית על.

כמובן שזו אינה ערובה לאיכות, אך בפרוג׳קט הצליחו להשיג גם את זה. בשנים האחרונות עשתה החברה סוג של מהפכה. הם החלו ביצור מוצרי אודיו קטנים ומרשימים במיוחד ביכולות שלהם. מגבר וקדמגבר בגודל של שתי קופסאות מרלבורו לייט, רמקולים קטנים ומפתיעים וכמובן, שידרוג משמעותי של חטיבת הפטיפונים שלהם ברמת הזרועות, מגברי הפונו והתכנון בכלל.

חלק מהפטיפונים תוכננו מחדש והמנוע שהיה משוכך על ידי גומיה על הגוף, הופרד ממנו לחלוטין, הזרועות בדגמי הכניסה ״יובאו״ מהדגמים שמעל. אפילו הקופסא, שהיה כמעט בלתי אפשרי להוציא ממנה את הפטיפון מבלי לשבור 50 אחוז מהקלקרים תוכננה מחדש.

הפטיפון העומד למבחן היום הוא ה- 2XPirience SB בגימור עץ חום מהמם ביופיו משודך לראש
2m silver של אורטופון. מדובר בפטיפון בעיצוב קלאסי מלבני בעל מנוע נפרד משוכך גומיה, זרוע קרבון 9“ EVO החדשה של החברה. הפטיפון מגיע עם כבל לחיבור הזרוע לפונו על ידי שתי יציאות RCA. עוד בחבילה תקבלו קלאמפ עליון המוברג מעל התקליט להצמדה מוגברת של התקליט לגוף הפטיפון.

project 2XPirience SB בחלקו הימני של הפטיפון שתי נורות led כחולות ומפסק. זה בעצם פטיפון שמכיל בתוכו את קופסאת המהירות של היצרנית שאחראית על יצוב מוחלט של המהירות. לחיצה על הכפתור בוררת בין מהירות 33.3 ל-45 סיבובים לדקה.

איכות הבניה, כיאה ליצרנית המנוסה הזו היא מעולה. לא תמצאו ״פשלות״ ביצור גם אם תחפשו טוב טוב. גם הגימורים רבים. אפשר לבחור בין שלושה צבעי עץ בשני גימורים שונים - מבריק ומט. עם זאת, אפשר למצוא אותו בגימור שחור מבריק המכונה ״שחור פיאנו״.

project 2XPirience SB אחרי הקדמה כזו הגיע הזמן לשמוע אותו. 
 
Britten - Young Persons Guide to the Orchestra

קשה למצוא פטיפון שיכשל לחלוטין בניגון היצירה הזו. אבל קל למצוא פטיפון שלא יעשה אותה מושלם. במיוחד בטווח המחירים הללו של הפטיפון הנבחן. ובסופו של דבר, כל מבחן הוא ביחס למחיר המוצר. במקרה הזה, בשניה ששמעתי את הצליל הראשון שבקע ממנו, החלטתי להתייחס אליו כמו שמתייחסים ל״ילד גדול״. זה משום שהדינמיקה והשקט שהוא הציג אינו מתאים כלל לטווח המחיר הזה. גם במיקוד כלים קיבלתי חליל פיקולו משגע, כלי קשת מובחנים היטב, פרקשיין שהציגו טרנזיינטים שמתאימים לפטיפונים היקרים הללו. נכון, לא בדיוק, לא מושלם ולא חסרות לי הערות. אבל זה בתנאי שאני באמת ובתמים מחליט להשוות אותו לסט האנלוגי האישי שלי שמחירו גבוה מכל דגמי החברה יחד. ולכן, למרות שפתיח היצירה היה מפתיע במידה כזו שלא ממש האמנתי שזה בוקע ממנו, מצאתי שהוא אמנם לא ״ילד גדול״ אבל היי - לא רחוק מזה בכלל. אם אנתח את התוצאה רק על פי היצירה הזו, על מגבר הפונו שלי שמפנק כמעט כל מערכת אנלוגית, אטען שהביצועים הללו אינם מתאימים למחירים הללו. וזו אמת. היכולת של הפטיפון הזה לשחזר תזמורת סימפונית גדולה היא פשוט מטמטמת.

dire straits - money for nothing/brothers in arms/iron hand

כאן אין מחלוקת כלל. דייר סטרייט נשמעים נהדר. הגיטרה בשיר ״כסף לחינם״ מלאה ועשירה, הבס מוגדר, חזק ומאוזן. אהבתי שכששירה מצטרפת לא מאבדים דינמיקה בפלייבק. התופים נשמעים נהדר, המצילות במיוחד. ההבחנה בין מכת מצילה חזקה לחלשה ממנה מורגשת מאוד והבמה התלת מימדית ממקמת את ההרכב במרחב כפי שהייתי מתאר אותם במציאות. זו לא תוצאה טובה, זו תוצאה מעולה מהמעולות בתחום המחיר הזה. עם זאת, המסקנות הללו לא משתנות כשמאזינים לבלדות האדירות של הלהקה. ״אחים לנשק״ ו״יד הברזל״ ממחישים את עומק קולו של הסולן המרשים הזה. עם זאת, תקבלו בחבילה גם פוקוס מצוין ובמה, כמו בשני המקרים הקודמים, שתעטוף אתכם. הפטיפון מציג יכולת מרשימה בהצגת פרטים מוסיקלים גם כשמדובר בקטנים ביותר. שיחזור הניואנסים הללו והשקט שסביבם מלמד על יכולת שיכוך טובה מאוד.

project 2XPirience SB קולות אדם תמיד נשמעים מעולה במערכת אנלוגית טובה. אין ממש חדש תחת השמש במקרה הזה. מצאתי שגם הזולים של היצרנית הזו מצליחים לענג בגזרה הזו. אבל הפטיפון הזה, לעומת דגמי הבסיס, עושה עוד משהו קטן שמביא אותו לעלות כיתה. הוא מסדר לנו גם את המרקם הקולי וגם את המימד בחלל. זה אומר שגם לגובה יש משמעות והפטיפון הזה מסדר במה כזו שקולות שירה ממוקמים פיזית בגובה עמידה. וזה רבותי, זה בדיוק הדבר הזה שהופך את החוויה לאחרת. בהשוואה ליקרים יותר שבחנתי הוא עושה את זה קצת פחות טוב. אבל הוא עושה את זה בהחלט. ואת זה נכון יהיה לרשום לזכותו.

Peter Schreier - das schönste

גם כאן אני בוחן את היכולות של הפטיפון לשחזר קולות אדם. במקרה הזה קולו של זמר עוצמתי שעשוי לבחון את הסבלנות של מי שלא חובב את הז׳אנר. זהו זמר אוסטרי מצוין בעל עוצמה אדירה בגרונו. הפטיפון הזה יודע לחשוף את זה היטב. עם זאת, הפרופורציות בין השירה לפלייבק גם כן מרשימות מאוד. בכלל, הפטיפון הזה, כמו לא מעט פטיפונים טובים, ממשיך מסורת של ביצועים מעולים בכל הנוגע לשיחזור קולות אדם.

project 2XPirience SB

Ben Webster stormy weather

במוסיקת ג׳אז אפשר להתמקד ביכולות לשמוע הרכבים קטנים ו״רומנטים״ ולבחון כיצד הוא מצליח להעביר ניואנסים קטנים בפסנתר למשל. האם הוא מצליח להעביר את החומר ממנו הוא עשוי, המימדים שלו, המיקום שלו במרחב והדינמיקה שהנגן בוחר לנגן בה? התשובה היא כן מוחלט. פסנתר הוא כלי מאוד קשה לשיחזור ובמקרה הזה, הפטיפון משחזר אותו בקלות יחסית. אך ראש מסדרה גבוהה יותר יביא את ההבדלים בין טוב מאוד (כמו עכשיו) למצוין (כפי שיכול להיות) לקטנים יותר ויותר. במקרה הזה, מהכירות שלי עם מערכות אנלוגיות, הראש הוא החוליה החלשה, והוא ניתן לשידרוג מהיר (בתוספת כספית כמובן). מאידך, הבס מושלם. סולו קונטרבס נשמע פשוט מעולה. רזולטיבי מאוד, מדויק, מאוזן ומלא. לא חשתי שהוא מתברבר או מאבד יכולת עקיבה. זה ממחיש שהזרוע הגוף והראש לא רק מכוונים היטב, הם גם בסינרגיה זה עם זה. ובאנלוג סינרגיה היא שם המשחק.

project 2XPirience SB נקודות ציון

העמדה ושיכוך

כמו כל מערכת אנלוגית הרגישות לויברציות קיימת. העמדה של פטיפון על מדף מווברץ זה אסון מוחלט. לא משנה כמה הפטיפון משוכך מדף לא מטופל יבטל את רוב היכולות שלו. הפטיפון הזה, למרות שמגיע עם ספייקים, מבקש שיכוך נוסף. מדף איכותי יעודי הוא הכרח.

התאמה לראשים

מדובר בזרוע מאוד גמישה לראשים שונים. כמעט כל ראש בכל טווח מחיר יסתדר עם הזרוע הזו. עם זאת, ראשי mc יביאו אותו לביצועים טובים משמעותית ממה שהוא יספק בשידוך לראשי mm.

סיכום

את רובו המוחלט של מה שרציתי לספר לכם בסיכום אמרתי כבר בפתיח. וזה ממש אמיתי. אני חושב שה- פטיפון פנומינלי. מחירו שפוי, הביצועים מצויינים ואיכות הבניה, כשמדובר ביצרנית הזו היא לא פחות ממושלמת. לא מדובר רק בפטיפון שיודע לשחזר צליל כמו שפטיפון אמור לשחזר. מדובר ביכולת מרשימה להעביר פרטים רבים, דינמיקה מעולה, שקט שמעיד על גוף מתוכנן היטב ורזולוציה מצויינת. הבמה שהפטיפון הזה מצליח להציג היא פשוט משכנעת שיש נוכחות אנושית בחלל כפי שאני מצפה מכל פטיפון טוב.

שורה תחתונה: לא נראה שצריך אותה בכלל. הדברים מדברים בעד עצמם - עכשיו תורכם

מחיר: 7400 כולל ראש

אחריות ושירות: קודו אודיו


מערכת הבדיקה

רמקולים - tidal contriva diacera se
מגבר הספק - avm audio ovation sa8
קדם מגבר - constellation audio inspiration Preamp 1.0
מקור דיגיטלי - ear acute 2
אנלוגי:
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
זרוע - graham engineering elite
מעמד זרוע - diy podarm
ראש - shelter 9000
משקולת מייצבת לפטיפון - oyaide stb-ms
תוספת פלטה עליונה - oyaide MJ-12
מגבר פונו - asr basis exclusive mk2 HT phono stage
ארון ציוד - finite elemente pagode master reference heavy duty
כבלים:
כבלי רמקול - stealth dream v14
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - stealth M-7000 with solid silver V10 wall plug and  V10 IEC
כבל כח לקדמגבר - stealth M-7000 with solid silver V10 wall plug and  V10 IEC
כבל כח לנגן הדיגיטלי - stealth M-7000 with solid silver V10 wall plug and  V10 IEC
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - stealth M-7000 with solid silver V10 wall plug and  V10 IEC

מעבר לתגובות בפורום