מגבר משולב HEGEL H160 במבחן

נמר לוי
02-04-2017 20:37

נמר לוי פוגש מגבר משולב מיצרנית ידועה, עם נתונים שעשויים להבטיח למאזין הנאה צרופה ופיצ׳רים שהופכים אותו למערכת שלמה שמלבדו וזוג רמקולים לא צריך דבר. בואו נראה אם עבר את המבחן בשלום.

12 שנים שאני בוחן רכיבי אודיו. אני זוכר שלבחון מגבר משולב היתה עבודה קלה בדיוק כמו לבחון רמקולים. אני מתכוון לזה שלא היה יותר מידי מעבר לערוץ ימין וערוץ שמאל. מקסימום היה משולב בו מגבר אוזניות. תחום המגברים המשולבים המודרנים הפך להיות מורכב יותר ויותר עם פ׳יצ׳רים רבים ההופכים אותו למערכת מורכבת שבה המון פרמטרים לבחינה.

אז כן, אין ספק כי שוק המגברים המשולבים הוא העוגן של האודיו הדו ערוצי בעולם. מגבר משולב אינו חולק רק מגבר הספק וגם קדמגבר בקופסא אחת. בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחות משמעותית בתחום שזה בעצם הכל באחד. מספיק שיש סטרימינג במוצר וקיבלנו קופסא אחת שיודעת לעשות את כל מה שאנו מבקשים ממנה - תנגן מוסיקה. כמובן שצריך רמקולים בשביל לענות על הבקשה הזו. אבל תאמינו או לא, אני יוצא מנקודת הנחה שמי שרוכש מגבר כבר דאג לזה שיהיו לו גם רמקולים.

המגבר שעומד למבחן היום הוא אולי אחד מהמגברים המשולבים המעוטרים ביותר למחירו והתחשב בעובדה שמדובר ביצרנית בוטיק. אבל יש לו אפשרות סטרימינג דרך הרשת, מגבר, קדמגבר, חיבור ישיר למחשב על ידי שימוש ב-DAC הפנימי שלו ואפילו מגבר אוזניות. בקיצור, זה הכל באחד מוחלט.

Hegel H160

Hegel H160 במבחן!

נפתח בשיעמום טכני: מדובר במגבר משולב בעל יחידת כוח של 150 וואט ב-8 אוהם ואם הרמקולים שלכם יורידו אותו ל-4 אוהם תקבלו פרס של 100 וואטים נוספים. למגבר יחס אות לרעש העומד על 100 דציבל, היענות לתדר שנעה בין 5 הרץ בתחום הנמוך ועד ל-100 קילוהרץ בתחום הגבוה. אך על נתון אחד אתעכב מעט  - דמפינג פקטור שהדיווח הוא ״יותר מ-1000״ (למה לא למדוד מדויק?).

רגע אחד, לפני שנמשיך בשיעמום הטכני אסביר לכם מה המשמעות של הנתון הזה ״דמפינג פקטור״. בלי להעליב את חובבי הנתון אספר לכם שהוא לא אומר יותר מידי על יכולת השליטה האמיתית של המגבר ברמקול. חלק ממגברי ה״על״ של היצרנים הנחשבים מדווחים על נתון של 160 ו-200 ובכל זאת הם מניעים רמקולים שמגברים שמתהדרים ב-1000 כאלה רק יכולים לחלום על הנעה כזו. אז אנא מכם, אל תקנו מגבר בגלל הנתון הזה - זה לא ישנה דבר מעבר לעובדה שזה כתוב.

Hegel H160

טוב. נמשיך עם הטכני הקצת פחות משעמם - חיבורים

למגבר הזה כניסה מאוזנת אחת (XLR), כניסת לא מאוזנת אחת (RCA) וכניסה עוקפת לחיבור קולנוע ביתי שבעצם מאפשרת לכם לחבר מגבר קולנוע ביתי ל-H160 והוא יניע את הרמקולים הקדמיים.

המגבר תומך סטרימינג מהרשת בחיבור כבל רשת, Air play למי שמחפש אלחוט מוחלט וכמובן DAC כמו שהגל יודעים לעשות.

אני מתחיל דווקה עם החלק שפחות נהנתי ממנו - Air play. וכל כך למה? כי ככה. שנים שאני מלכלך על מוסיקה בשיטה אלחוטית והנה, קיבלתי עקיצה. האייפון שלי, ה-imac וה-macbook pro שלי תמיד נשמעו לי בינוני באלחוטי שזו היתה אחת ההוכחות שלי שזה פשוט לא מספיק טוב. אממה, מעולם לא שמעתי את השיטה הזו על מוצר מהסוג הזה. תמיד זה היה דרך רסיבר או מכשיר יעודי כמו האפל tv פתאום באים ושוברים לי את האג׳נדה שלי? לא לעניין.

אז כן. מוסיקה באלחוטי יכולה להשמע מצוין אם מה שמאחוריה הוא מגבר משולב כזה שמישהו באמת הקפיד להביא אותו לתוצאה מעולה. והשילוב של הנוחות האלחוטית עם מוצר היי אנד כזה הוא פנומינלי. איכות הצליל נהדרת. זה אמנם לא ממש מתקרב לשילוב האנלוגי שלי (איתו אני בוחן את רוב המוצרים) אבל מנסיון, לנגני התקליטורים אין ממש זכות קיום מעבר לעובדה שיש בזה ״נוסטלגיה״ (אני לא מאמין שאני אומר את זה על דיסקים). היכולת של ה-H160 לשחזר מוסיקה באופן אלחוטי הוא מרשים ביותר. אבל מה שסוגר לגמרי את הגולל על התקליטור הוא הממיר המעולה של המוצר הזה. ובחיבור ל-imac שלי מצאתי את עצמי בוחן את המגבר רק איתו.

בואו נקשיב

Britten - Young Persons Guide to the Orchestra

״יצירת הבית״ שלי בלי ספק. היא מאפשרת לי ממש להתמקד בכלי נגינה שונים ולחפש בדיוק איפה המוצר נכשל. וכאן, אני מגלה צליל מאוזן, הפרדה מצויינת שמתקרבת ליכולות של המערכת האנלוגית שלי. מצאתי שקט בין הכלים ודינמיקה מעולה. לפני שנמקד בכלים אספר לכם שהפרופורציות בניהן בהלט מתארות את המציאות והמרקם של כל כלי וכלי בהחלט משכנע אותי שכן, זה הכלי שאני מכיר. חליל הפיקולו נשמע מעולה. מרגישים את החומר ממנו הוא עשוי, המרקם והמימדים שלו ביחס ליתר הכלים. כך גם עם הפרופורציות בין כינור וויולה והטרנזיינטים שבכלי ההקשה. התרשמתי מאו מהיכולת הדינמית של המגבר בכל שהוא בהחלט מסוגל להעביר תזמורת שלמה בצורה מרשימה ביותר. בכלל, במוסיקה קלאסית מדובר בתוצאה מהמרשימות ששמעתי במגברים משולבים בטווח המחיר הזה.

Hegel H160


בקולות אדם אני מוצא יכולת מרשימה להעביר מיקרו דינמיקה כמו נשימות, הענבל שבגרונו של לואיס ארמסטרונג וריי צ׳ארלס. גם יסמין לוי שנבחנת אצלי על כל מערכת נשמעת נהדר. המגבר מצליח להעביר את הסילסולים באופן מרשים. קולות אדם נשמעים דרכו טבעי, נכון, עם נוכחות מרשימה.

הבמה: מבחינת תלת מימדיות אני די נישאר אדיש נוכח הביצועים. אך הרוחב והגובה שלה הוא בהחלט משהו מאוד מרשים. זה הורגש במיוחד בקטעי תיפוף בהם המגבר הצליח למקם לי מערכת תופים עם נוכחות מציאותית בחלל, זמרים בפוקוס מוחלט במרכז ומצידם הנגנים. עם זאת, המגבר כן מציג עומק בבמה מאחורי הרמקולים אך לא ממש יוצא החוצה משם. אנשים מכנים תופעה זו כבמה אחורית מה שהופך את התוצאה למאוד ״רגועה״. אבל קצת קדימה היה עושה לו מעולה. ספייקים של נורדוסט סידרו למגבר במה קצת יותר קדמית ומתקרבת יותר לתלת מימדיות שאני מחפש.

Ben Webster stormy weather

אי אפשר לעבור מבחן בלי היצירה המדהימה הזו. יצא גם שהמגבר מאוד מסתדר עם סגנון המוסיקה הזה. מעצם העובדה שמדובר במגבר רגוע באופיו, סקסופון נשמע דרכו כל כך מלטף שאפשר ממש להתפנק עליו באוזניים. לעיתים החסרונות הופכים ליתרונות במקרים כאלה. עם זאת, כשהנחתי אותו על הספייקים של נורדוסט (סקירה מקיפה בקרוב) חשתי שהצליל יותר ״חי״ עם יותר נוכחות. מאידך, חבר יקר ואודיופיל מושבע היה מוכן להשבע שהוא מעדיף את התוצאה כפי שהיא מבלי לערב את הספייקים. אבל אנחנו חלוקים בעניין במיוחד כשהגעתי לסולו הקונטרבס. שם חשתי שהוא יכול להפיק יותר. אהבתי מאוד את היכולת שלו להפיק צלילים נמוכים ברזולוציה והפרדה כזו, אבל שוב, מדובר במגבר שעושה מיד כל כך טוב, כל כך נכון שמעט מאוד מגברים משולבים מצליחים לעשות, ואני מצפה ממנו שישחרר בס באותה רמה לפחות. אז זהו. זה מעולה, זה בס מדהים, אבל המיד והגבוהים טובים משמעותית. אבל ביננו, רוב המוסיקה נמצאת באמצע ואני מעשר שרוב החובבים לא ממש יתרכזו כפי שהתרכזתי בתחום הזה. לזה אוסיף שאם לא הייתי מנסה עליו את הספייקים הללו, כנראה שלא הייתי מגלה כל כך מהר שאפשר עוד לשפר את מה שהוא נותן.

Hegel H160
מגבר אוזניות

קשה למצוא מגבר אוזניות כל כך טוב במגבר משולב. הוא דינמי, מפורט להבהיל וחשוב מכל - שקט בטירוף. הוא מצליח להעביר מיקרו פרטים ברמה של מגבר אוזניות יעודי חיצוני, מהירות ובמה ששמה בכיס את רוב רובם של מגברי האוזניות במגברים משולבים שעברו אצלי ולעיתים אפילו לא היה שווה לדבר על זה. במקרה הזה, מדובר בביצועים ברמה שלא היתה מביישת מגברי אוזניות יעודיים מדופלמים ויקרים.

נקודות ציון

העמדה

ראשית המגבר כמעט ולא מתחמם. זה אומר שהוא יכול לחיות גם בתוך גומחה בארון ועדיין הייתי מארגן לו איזה חמישה ס״מ של נשימה מעליו ומצדדיו. עם זאת, רצוי ומומלץ להניח אותו על ספייקים קשיחים שמשפרים משמעותית את יכולות הבמה שלו שבלעדיהם יסבלו מחוסר מסויים בהצגה תלת מימידית.

התאמה לרמקולים

אם הוא עבר את הרמקולים שלי הוא כנראה יסתדר עם רוב הרמקולים שאתם מכירים. הוא חזק, שולט ובהחלט דינמי. אם הרמקולים שלכם לא מסתדרים איתו בגזרת ההנעה, ברוב המוחלט של המקרים זה לא יהיה בגללו. או כמו שאומרים - זה לא הוא, זה הם…

Hegel H160

סיכום

אם נתעלם מהחסרון בתלת מימדיות בבמה, ונשתמש בספייקים מתאימים (נורדוסט למשל) אני יכול לדווח שמדובר באחד מהמגברים המשולבים היותר מוצרלחים שעברו אצלי. גם הקודמים היו מעולים, אך זה עולה עליהם כמעט בכל אספקט ובטח שבתחום האביזרים המשלימים. כלומר: אני זוכר שאת המגבר הקודם שיווקו עם שלט שהיה מבייש שלט של מזגן מדבקה. היום, היצרן מפנק בשלט שופרא דה לוקסה. אפילו תקבלו אריזה נפרדת עבורו עם פתיחה כזו שעושה לציודופיל המצוי מסאז׳ רציני במקדם הפוזה. לעומת זאת, המגבר עצמו אינו מהמרשימים ביותר שראיתי. העיצוב שמרני, מינימליסטי - עינייני. עם זאת, הקימורים בעיצוב נותנים לו קצת שיק. אבל לא כזה שיגרום לטכנאי של הכבלים לשאול ״מזה זה!!??״

אז מה בכל זאת הופך אותו לכל כך מוצלח. השלט והשמרנות הם מבחינתי סוג של הצלחה. זה משום שהוא אמנם לא נראה יקר אך נשמע כזה. האיזון, המהירות והדינמיות שלו מפתיעות ביחס למחירו. בכלל, הצליל שהוא מפיק מתאים לגזרת מחיר אחרת. אהבתי את היכולת שלו להזרים מוסיקה מהרשת, אהבתי את העובדה שהוא תומך Air play מה שהביא אותי להשתמש בו כדרך קבע במהלך השבועיים שחי אצלי.

שורה תחתונה: בצער רב וביגון אני נאלץ להחזיר אותו ליבואן.

מחיר: 16,450 ש״ח

אחריות ושירות: סאונדקווסט

מעבר לתגובות בפורום