הרוח במעטפת - ביקורת סרט

ליאור קורן
28-03-2017 19:00

הרוח במעטפת – ביקורת סרט: בתוך עולם ויזואלי מהפנט בצבעים זרחניים, גדוש אינספור אלמנטים צבעוניים מוגש סיפורה של מייג'ר בעלת רוח אנושית בתוך גוף מלאכותי.

העתיד: בני האדם עסוקים באובססיית שיפור עצמי בעזרת חלקים רובוטיים והמונח סייבר הופך לאבן יסוד. אנשים חסרי שיפור הופכים להיות היוצאים מן הכלל וברחובות אי אפשר כבר להבחין בין בשר ודם לרובוט. מייג'ור היא אישה שניצלה מאסון והוחזרה לחיים ע"י תאגיד "הנקה" והופכת להיות שוטרת ביחידה מיוחדת ללוחמה בפשע. "החוזרה לחיים" זה מושג יחסי או מוחלט? למעשה רק מוחה של מייג'ור שרד והוא הוכנס לתוך גוף רובוטי בעל יכולות על. אבל לפי מה שאומרים למייג'ור, מה שחשוב זה לשמר את רוחו של האדם ואילו המעטפת / קליפה כבר פחות חשובה.


הרוח במעטפת - סקרלט ג'והנסון
כל זה מתרחש בתוך סביבה מרהיבה לעין - אחת היפות ביותר בהן יצא לי לצפות בקולנוע בשנים האחרונות.
הסרט צולם בחלקו בערים הונג קונג, שנחאי בסין והשילוב של גורדי השחקים הזוהרים עם גרפיקה דיגיטלית יפיפייה. חלק מהסצנות מצולמות ברובעים יותר מוזנחים וגם זה נראה טוב בעין המצלמה. בשנים האחרונות, יש שימוש אדיר באנימציה דיגיטלית וזה גורם לכך שהמון סרטים נראים דומים מאוד האחד לשני באופן בו הגיבורים / מפלצות או חייזרים מאוירים. מאז מטריקס הראשון שיצר שפה ויזואלית חדשה הכל עבר לנוע על ציר גרפי דומה פחות או יותר. הרוח במעטפת מצליח להביא משהו חדש לטעמי – לוקח את כל המרכיבים המוכרים אבל רוקח מהם משהו מרוכז ומרשים מאוד לעין. אגב, מסתבר כי המטריקס הוא ששאל במקור אלמנטים ויזואליים ואף סצנות מהסרט המצויר היפני "הרוח במעטפת". Ghost in the Shell הוא במקור תוכן אנימה מפורסם באותו שם שמקיף מאנגה, סרטי אנימה, סדרת אנימה, משחקי מחשב ונובלות. הסרט מצליח לשחזר באופן ויזואלי ריאליסטי את האווירה והאלמנטים הגרפיים של חלל עירוני דחוס ואפל וגם המוזיקה מחזקת את המסר. תסריט הסרט החדש לא מעתיק במלואו את סיפור העלילה המקורי, אבל סצנות וחלקים שלמים מהסרט המצויר משוחזרים כאן.

מבחינת משחק, גם כאן, בדומה למטריקס, הדמויות הראשיות אמורות להגיש את רגשותיהן באופן מנוכר משהו ואם קיאנו ריבס בעל המבע ה"צנוני" מצליח במטריקס, אזי אין סיבה שזה לא ילך כאן גם לסקרלט ג'והנסון (מייג'ור). ג'ולייט בינוש היא המדענית שמפגינה רגשות אימהיים כלפי הנסיינים, מצד שני היא לא שואלת שאלות מהיכן הם הגיעו. השחקן היפני הוותיק טאקשי קיטנו ששיחק לפני 34 שנים בסרט "חג שמח מיסטר לורנס עם דייויד בואי מוצג כאן כאב המסור והמגן של יחידת המשטרה והוא מתעקש לדבר יפנית בעוד שאר הדמויות דוברות אנגלית.

הרוח במעטפת - סקרלט ג'והנסון

הטריילר חושף הרבה מעלילת הסרט - אפילו יותר מדי לטעמי, חששתי שהוא יוציא את העוקץ מהסרט אבל זה לא קרה. יחידת המשטרה במסגרתה פועלת מייג'ור מפגינה נאמנות מוחלטת בין חבריה ללא בדל של פקפוק ואמון עיוור כמעט וזה לדעתי תרגיל שמקל על התסריטאי על מנת שלא לסבך עוד יותר את העניינים במהלך הקנוניה שנוצרת מול עיננו. כמו בלא מעט סרטים, לקראת הסוף יש קצת ירידה בהדיקות התסריט ובחירה בפתרון שבלוני.

הסרט מתרחש כביכול ביפן - גם אם זה לא מצוין בפירוש, חלק מהדמויות דובר יפנית וגם אחת מהסצנות מתרחשת במועדון יאקוזה, אבל במציאות הוא צולם בסין (בחלקו גם בערים בניו זילנד). גלובליזציה אמיתית. השטח עירוני נטו, ללא טבע פתוח וגם האגם שרואים לכמה דקות קצרות הוא מצבור של מים בין בניינים, ללא חוף חולי או צמחייה, מים נטו ובניינים. על מסך האיימקס הענק בו צפינו, תלת המימד מספק אפקט יפה ותורם לסרט, ללא מאמץ ליצור גימיקים מוגזמים "זולים".

זהו אחד הסרטים היפים ביותר לעין בהם צפיתי. אם אתם מאוהבי טכנולוגיה ומדע בדיוני - גם אם לא צפיתם בעבר בסרטי האנימה עליהם מתבסס "הרוח במעטפת". הוא מציג עולם מרהיב, דחוס ואפל ומשלב את יצרי האדם עם סכנות הסייבר באופן מוחשי מתמיד ומתכתב בצורה ישירה ועכשווית עם בעיית הפרטיות בעולם מחובר.


Ghost in the Shell

במאי: רופרט סנדרס
שחקנים:
סקרלט ג'והנסון, מייקל ווינקוט, ז'ולייט בינו, מייקל פיט
אורך: 120 דקות
ארה"ב 2017

מעבר לתגובות בפורום