ביקורת - סאב וופר אלחוטי morel

נמר לוי
26-03-2017 13:00

זו היתה הפנטזיה שלי לפני כמה שנים. מכיוון שהסאב גם צריך חיבור חשמל וגם חיבור אות נאלצתי, כשרכשתי את הבית, לחצוב בקירות על מנת לחבר אותו במקום לא שיגרתי משום ששם היה המקום הנכון למקם אותו. אם אז היה עכשיו, הקירות שלי לא היו מוכים והחיים שלי היו גמישים יותר.

ככל שהשנים חולפות חיבור מערכת מולטימדיה או בית חכם הופך לקל יותר, נגיש יותר ואפילו זול יותר.
היום הבתים החכמים הפכו מכאלה שדרשו עבודת שיפוץ מהיסוד לכאלה שביום ראשון בבוקר הבית די דביל ובשעות הצהריים הוא כבר הופך להיות גאון. יודע לפתוח את החלון כשיש עליו אור במידה נוחה, לסגור אותו כשהאור כבר לא נעים, להדליק את הערוץ הנכון ברדיו בשעה הנכונה. הוא גם יודע להדליק את האור בשירותים כשנכנסים ולכבות אותו כשיוצאים. הוא גם יודע לשלוט במזגן, דוד שמש. המקררים החדשים יודעים מה חסר לאכול והתנורים עוד מעט, ממש עוד מעט, ידעו לבד איזה מאכל יש בתוכו ומה הטמפרטורה הנכונה לאפיה. בקיצור, ככל שהבית נעשה חכם יותר כך אנו נעשים תלויים יותר. כמה זה טוב? לא יודע. אבל יש רכיב אחד לפחות שהדבר הכי חכם בעולם הוא לעשות אותו אלחוטי - סאב!!!

Morel solan v2 sub

זו הקופסא הזו שאחראית על התדרים הכי חשובים במערכת הקולנוע. לוותר עליו זה כמו לקנות סירגיה כשאין מצית, מכונית כשאין רשיון, רעפים כשאין גג. סאב במערכת קולנוע ביתי הוא חובה(!) אבל החובה הזו, אם רוצים למקם במקום שאינו קרוב למערכת, עלולה להביא אתכם לשני מצבים כשבאחד מהם תאלצו לבחור. במצב הראשון הוא קרוב לחשמל וכבל אות ארוך מטייל על הקיר (לא מומלץ - לא יפה) והאופציה השניה היא לדחוף את הכבל לקיר ואז מי שמרוויחים מהסיפור הם: אתה עם זה שיש לך סאב בלי כבל על הרצפה או זוחל על הקיר והשיפוצניק שסידרת לו את הקניות לפסח.

אז נולד לנו מצב שלישי. אלחוטי כמעט. זה אומר שהחלק הבעייתי (אות) הוא אלחוטי בעוד החיבור לחשמל, מה לעשות, ישיר לקיר. הרי מי רוצה בית שמוליך חשמל באוויר - מיטת שיזוף תמיד תהיה עדיפה.

אבל בכל זאת, התנסתי עם כמה מוצרים מאמזון ו-Ebay שעבדו בערך כמו שעלו - זול. הבס לא היה בס, הרזולוציה היתה נמוכה, הדינמיקה הזכירה לי שיש לי סאב אבל הוא נשמע כאילו במקום יחידה יש בתוכו סמרטוט. מהר מאוד חזרתי לכבלים.

באחת השיחות עם שי אלעל מחברת מוראל סיפרתי לו על החוויה הנוראית הזו של מיקום סאב בבית. שאל אותי שי מדוע אני לא עובר לאלחוטי ועניתי כמובן שהוא לא מגלה לי את אמריקה רק שזה נשמע בערך כמו הפרצוף של סוזן בוייל בבוקר של היום השני בצום הכיפורים. וזה, יש לי תחושה כזו, לא נעים.

כשהוא אמר לי שהוא מעביר לי מוצר מעניין שמחתי. אני יודע שמוראל עושים מוצרים מעולים, אבל משום מה, את הנתון הזה לא ידעתי. אז כן, יש להם סאב אלחוטי שהוא בעצם סאב רגיל עם חיבור מיוחד שמאפשר למקלט להתחבר לאחוריו והוא גם מזרים לו את החשמל. קטע הא? אני מסתובב באתרים בניכר, קונה ממישהו שגר בניקרגואה בעוד 700 מטר מהבית שלי יש פתרון - יצאתי פיתה.

Morel wireless sub kit

אבל רגע. זה לא אומר שאם יש לכם סאב של מוראל אתם יכולים לקנות את הערכה האלחוטית והחיים שלכם מיד הופכים לדבש של בסים. אתם צריכים לוודא שהסאב שלכם מתאים לקבל את הערכה. אז איך בודקים? פשוט מאוד. כל הסאבים של מוראל התומכים בחיבור אלחוטי הם הדור האחרון. מאחור תמצאו טרמינל קטן עם ארבעה פינים. אם יש לכם כזה, הוא תומך אלחוט.

יחד עם הערכה קיבלתי גם סאב חדש של מוראל העונה לשם Solan 10 msp בקוטר 10 אינטש. ה-Solan v2 החדש מדווח על היענות לתדר שנעה בין 35 הרץ ומטפס עד ל-160 הרץ. ליחידה מגבר בעוצמה של 100 וואטים בטופולוגיה טרנזיסטורית, כיבוי והדלקה אוטומטית על פי אות נכנס, בורר תדר וכמובן, איך אפשר בלי, אופציה לחיבור ערכה אלחוטית של מוראל והמשקל, לא היסטרי אבל לא קל כל כך - 13.5 קילו.

אז איך בדיוק הוא הופך לאלחוטי? פשוט מאוד. מדובר בערכה הכוללת משדר קטן המחובר לחשמל וליציאת אות הסאב ברסיבר, מקלט המחובר לסאב כאשר הסאב הוא זה שמזין לו חשמל. מחברים לרסיבר את המשדר, מחברים ליחידת הסאב את המקלט וזה פשוט עובד. אין צורך בשום טקסים המאתגרים את היכולות שלכם שלכם בהגדרות טכניות - קל.

Morel solan v2 sub + Morel wireless sub kit במבחן!

סרטים

במהלך השבוע, וגם בעקבות רכישת המסך החדש שלי, צפיתי באין ספור סרטים, סדרות והופעות. לא מעט פעמים יצא לי להאזין לסאב מחובר כרגיל, עם כבל. ההבדלים בינו לבין החיבור האלחוטי בסרטים הם כמעט ולא קיימים. אולי אם נתאמץ ממש, ואם נתרכז באופן ממש בוחן, נמצא אולי יתרון קליל לחיבור עם כבל בכל הנוגע לרזולוציה. אבל בשורה התחתונה, אין כמעט הבדלים. אהבתי שגם בקטעים דינמים במיוחד כמו למשל בסצנת הפתיח של Quantum of Solace שלא משאירה לסאב אפילו רגע של מנוחה. הוא מתערב בפסקול, במחסניות שמתרוקנות שם אחד על השני, הוא מתערב גם בחלק נכבס מהצליל של האסטון מרטין וכמובן בתאונות ובפיצוצים עצמם. בקיצור, הוא מתערב בהכל ומתערב מעולה.

הערה: נקודות החיתוך בסאב מאפשרות התאמה מוחלטת בינו לבין הרמקולים הקדמיים. מתי שהקדמי מפסיק לנגן שם ניכנס הסאב עם מעט חפיפה בניהם. אבל אני חשדן, ולכן החלטתי ממש לבדוק את זה. ברשותי קובץ המשדר תדרים. חתכתי את הסאב בחלקו העליון המקסימלי. ליתר דיוק - לא חתכתי. בשידור רעש בתדר 160 הרץ נשמע צליל מובהק מהסאב שמעיד על כך שהוא מבין את התדר הזה ומשדר אותו כפי שהוא. כשהתחלתי לטפס הסאב חדל מלנגן. זה אומר שהחיתוך המדווח הוא נכון. ומדוע זה חשוב? משום שאם החיתוך המדווח שגוי, החפיפה בינו לבין הקדמיים עשויה להפגע. במקרה הזה, תענוג היה לגלות שהדיווח הוא אמיתי.

Morel wireless sub kit

הופעות

כאן נדרש מהסאב לנגן בטבעיות, להפיק צליל שמאפיין את כלי הנגינה שנמצאים בסביבת התדרים שלו. כלומר: גיטרה בס, תוף רגל, עוגב, טובה, צ׳לו והחלק התחתון של הכינור, שירה, וכ״ו. היכולת של ה-
Solan לשחזר בס טבעי, מדויק ו״נכון״ ביחס למחירו ומציבו בליין המוצרים הוא פשוט פנומינלי. התיבה מצליחה להחזיק את התדירויות הנמוכות היטב, לא חשתי קופסתיות כזו שגרמה לי להביט בו ולזרוק איזה ״טינוף״ מתחת לשפם ומשם לכאן. הוא פשוט מרגיש מחובר, בריא ודינמי.

אבל הרגע הזה שבו אמרתי לעצמי ״וואו - מעולה!״ היה דווקא בהופעה של ארמין וואן ביורן (תקליטן הולנדי) שנקראת מיראז׳, ושם חיפשתי בדיוק את מה שהוא עשה בקלות - להיות חזק, עם נוכחות ויציבות סונית. קטעי טראנס מהסוג הזה (קלאב טראנס) מאתגרים בהחלט. מעבר ל״בומים״ שמכתיבים את הקצב מטיילים שם לא מעט סינטים, בסים בגוונים שונים שמבקשים מהסאב אימפקט ודינמיות מוגברת. כשהבנתי שהסאב מתמודד עם זה היטב, היה קל להבין שהוא יתמודד עם כל אתגר דינמי.

אז איפה הוא נופל? 2.1

על מנת לבחון אותו במקומות מאתגרים יותר כששם אני יודע בדיוק מה אני מחפש, החלטתי לחבר אותו למערכת הסטריאו האישית שלי. הרמקולים שלי (Tidal contriva diacra se) הם רמקולים קרמים כאשר יחידת הבס שלהם נחשבת למהירה ביותר, רזולטיבית בטירוף ונטולת צבע היא רפרנס עבורי. מעטים הסאבים ששמעתי בביתי שבכלל היו דומים למשהו שאפשר לחיות איתו. הסאב הזה לא שינה את התחושה הזו שלי. נכון, לשים סאב בסיסי של יצרן איכותי כאביזר משלים לרמקול כמו שלי זה קצת הגזמה אבל מה לעשות, אם כבר אז כבר. הוא לא מספיק מהיר ביחס לרמקולים שלי, לא מספיק רזולטיבי ולא מספיק נקי. לעומת זאת, במערכות יותר שפויות, עם רמקולים יותר סלחניים ולא מהירים כשלי, הסאב הזה עשוי להפיק צליל משלים מצוין. וזה משום ששמעתי אותו עושה את זה יחד עם מערכת הקולנוע שלי. ולכן, האתגר שהצבתי לפניו הוא לא הוגן כל כך, אבל מי אמר שאני הוגן?

Morel solan v2 subסיכום

ב-990 ש״ח אתם יכולים להפוך את הסאב מוראל שלכם לאלחוטי. ולא סתם אלחוטי, אלחוטי שנשמע כאילו יש חוט. במידה ואין לכם חיבור כזה בסאב, ובכל זאת אתם רוצים גמישות במיקום מבלי להפסיד יכולות סוניות, עשו לעצמיכם טובה, פנקו את עצמכם בדגם חדש ותומך אלחוטי של החברה, זה לא רק נוח, זה פשוט גם יותר טוב מהדגמים הישנים.

הסאבים החדשים של מוראל חזקים יותר, דינמים יותר, התיבות החדשות טובות יותר והוא בלי ספק גם נראה מעולה. וכשיש את האופציה האחלוטית, אין מה לעשות, זו עסקה משתלמת במיוחד.

יחידת הסאב החדשה, ה-Solan v2 10, הוא לא רק סאב מצוין, הוא גם מעבר לכך. ומדוע? משום שהוא מדויק מאוד, מעולה בקולנוע ביתי, מרשים מאוד בהופעות וחזק בצורה בלתי רגילה. לטעמי מדובר גם במוצר נאה במיוחד. מוראל עשו עבודה מצוינת בכך שהם הצליחו להציג סאב גדול ונאה, עם יכולות אלחוטיות ואיכות סונית מרשימה בקולנוע במחיר שהוא תכלס, עממי.

פחות אהבתי את הביצועים שלו ב-2.1 כשהוא משודך למערכת סטריאו ״אודיופילית״ יקרה אבל זה, איך נגיד, לא ממש היעוד שלו במקור. רוצים לשכך סאב למערכת סטריאו, תשקיעו לפחות פי 5 בשביל לקבל את זה כמו שצריך.

שורה תחתונה: למחירו הוא בהחלט אחד מהסאבים הטובים בשוק. בשידוך הערכה האלחוטית הוא הופך גם לאחד מהפרקטים שיש.

מחיר ערכה אלחוטית: 990 ש״ח
מחיר יחידת סאב Morel solan v2 10: 2490 ש״ח

מעבר לתגובות בפורום