רמקולים אולפניים אבל לא רק - Behringer studio 50usb

נמר לוי
16-03-2017 23:00

Behringer studio 50usb מלמדים אותנו שציוד אולפני עשוי להיות מתאים גם עבור חובבי המשחקים למחשב, ולהאזנה למוסיקה בכלל. מעצם העובדה שהם מיועדים לניגון מקרוב, מגלים אנו יתרון בשימוש בהם, במחשב הביתי.

שנים על גבי שנים שהיצרנית הזו, behringer, קיימת. כמה שנים? מנת 1961 לספירה. behringer החלה את דרכה בשוויץ הפכה לסינית ומשם, תתפלאו, אחרי נפילה מסחרית קלה ואיזה זילזול בתעשיה הפכה לכזו מטאורית שמעט מאוד יצרנים הצליחו להביא זאת על עצמם. במילים אחרות היא היתה ברבור, הפכה לברווז ולאחר מכן, לברבור יפה עוד יותר מקודם.  אבל זה סיפור של השוק המקצועי. בשוק הביתי הם כמעט ולא מוכרים וחבל. זה בגלל שיש לנו מחשבים נייחים בבית שיכולים בהחלט להתפנק על אחד, לפחות אחד מהמוצרים שלהם.

behringer studio 50usb

מחד, רובם המוחלט של המוצרים מבית ברינגר אינו מעניין אותנו כלל. מדובר בציוד pro להפקות ואולפנים. יש להם קונסולות סאונד דיגיטליות ואנלוגיות, מגברים ל-PA ורמקולים להופעות בפארקים או באולמות. ציוד לתקליטנים ולכלי נגינה, מקרופונים ומה לא. ליצרנית הזו עשרות מוצרים שונים וחלק מהקטע שלהם הוא השילוב בין מחיר עממי ותמורה מעולה לכסף.

מאידך, המוצרים היחידים של היצרנית הזו שיכולים ללוות חובב מוסיקה בביתו הם המוניטורים האולפניים שלהם. אבל עד היום הם היו גדולים, רחוקים מלהיות יפים, ואיכות הבניה שלהם (איכות הקליפה ליתר דיוק) היתה בינונית. כלומר: אחרי כמה שנים, מבלי שום התגרות מצד המשתמש, הציפוי של הרמקול היה פשוט נפרד מהתיבה. כאילו נמאס לו מהדביקות הזו. מאידך, הצליל שלהם היה פשוט מעולה למחירם והאמינות היתה פשוט ״וואו״. כנראה שבחברה החליטו לעשות שינוי והמוצרים עברו שידרוג רציני באיכות הבניה. הקטע הזה של התקלפות הציפוי מהתיבה נעלם כלא היה, איכות הצליל השתפרה עוד ולפתע, שיחררה היצרנית רמקול קטן (יחסית) המתהדר בכותרת ״סטודיו״ ובביפנוכו שלו תמצאו dac. ממש מוצר שהגיע הזמן לשמוע, לבחון ולספר לכם אם זה כדאי בכלל.

behringer studio 50usb במבחן.


אני מתאר לעצמי שהצלחתם להבין שה-USB מדווח על העובדה שיש לו כזה בתוכו. ואני בטוח שהבנתם שמדובר במוניטור מוגבר. אבל יש כאן קטע. הוא לא סתם מוגבר אם כי מוניטור אולפני מוגבר מקצועי. ולמה חשוב היה לי להבהיר שהוא ״מקצועי״? משום שהשימוש במונח ״מקצועי״ מוסיף אוטומטית עוד נקודות למוצר למי שמחפש את זה. כמה הוא מקצועי? אין לי מושג. כמה הוא טוב? מיד תגלו. אבל לפני, אספר לכם שלרמקול הזה שני מגברים כאשר אחד אחראי על התחום הגבוה והשני אחראי על יחידת המידבס שבקוטר 5 אינטש מצופה בקוולאר (אוי, מת על זה). הרמקול במימדים לא ממש צנועים לעומת האודיו אנג׳ן המתוק שנסקר כאן לפני מספר ימים, אך צנועים ביחס לכזה שתניחו בחדר ההאזנה שלכם. עם זאת, הוא במימדים כאלה שהוא בהחלט נסבל על שולחן העבודה שלכם לצידי המסך. בחלקו הקדמי כיסוי פלסטיק שמרגיש איכותי, שאינו רועד ומקרשרש אפילו בעצמות גבוהות ובס משמעותי, התיבה עצמה בנויה עץ שמרגיש מחוזק היטב. לכל רמקול שני מגברים שיחד מפיקים 150 וואט. הרמקול השמאלי הוא רמקול אקטיבי שמקבל את כל התזונה שלו מהרמקול הימני. בימני לעומת זאת, כל הברדק. לרמקול שתי כניסות אחת מאוזנת (XLR) והשניה אינה מאוזנת בתצורת PL. כמו שבטח שמתם לב, סטנדרט החיבורים הוא לשימוש מקצועי ואין RCA. אבל לא בעיה, מתאמים בין PL ל-RCA יש בשפע. מאחורי הרמקול תמצאו גם את בורר העוצמה ולצידו דרגות עוצמת התחום הגבוה מ-2+ ועד ל-4-. זה אומר שניתן להנחית את הטויטר ולהגבירו על מנת להביא לאיזון ביחס לחלל שלכם. ההפתעה היא, והיא גם זו שגרמה לי לקחת אותו לסקירה הוא ה-dac. חיבור usb למחשב וזו, אנחנו מסודרים. תוך שניה הוא מופיע כאחד מהיציאות, לחיצה עליו והוא עובד מיד. קל, נוח, יעיל.

behringer studio 50usb


בין הרמקולים חיבור מיוחד בעל ארבעה פינים מאורך. איבדתם אותו? פנו ליבואן הישראלי (טקטופ) אחרת, אין להשיג (באמת שאין).

הרמקול בעל פורט אחורי ולכן הצמדתו לקיר תגביר באופן משמעותי את התחום הנמוך. ולכן, יש למקם אותו נכון לטעמכם ולחלל שלכם. חבל שהבס יהיה מוגזם מידי למרות יחידת המידבס הקטנה, שתאמינו לי, ואת זה תגלו לעומק בהמשך, היא יודעת ״לתת בראש״.

הערה: רמקול סטודיו מטבעו אמור להיות מאוד דינמי. הוא גם אמור להיות גיבור ברמה כזו שיהיה ניתן להתרשם מסיגנונות רבים של מוסיקה אפילו אם היא מורכבת. עם זאת, רמקול סטודיו מיועד להאזנה מקרוב. ולכן, להבדיל מהאזנה בסלון שהרמקולים רחוקים מהמאזין, תיכנון רמקול להאזנה מקרוב הוא מעט שונה (ככה אומרים כן?). הרמקולים הללו מיסודם, תוכננו להאזנה מקרוב.

behringer studio 50usb

קדימה מוסיקה.

מוסיקה קלאסית היא אתגר רציני עבור מוניטור קטן. אבל כשיושבים מטר בודד ממנו, האתגר הזה, מן הסתם, קטן יותר. היה קשה לי לדמיין את יחידת המידבס הקטנה הזו מצליחה לייצר בסים ראויים. אבל שלא יהיה לכם ספק, זה הרמקול הכי קטן שנתקלתי בו שפשוט לא חייב לעבוד עם סאב בשביל להרשים אתכם. הוא מאוזן יחסית, מפורט יחסית ודינמי בטירוף. עם זאת, במוסיקה קלאסית מורכבת חשתי כי הוא מציג הפרדת כלים טובה אך לא טובה מאוד. לרוב חובבי המוסיקה מהמחשב הוא יספיק בהחלט, אבל אודיופיל רציני שמחפש אודיופיליה לצד המסך לא ממש יתעלף על הקטע הזה. לעומת זאת, הדינמיקה המרשימה והבס המלא והעוצמתי יכולים בקלות לכסות על העדר הפרדה ופירוט לא מי יודע כמה. אבל אחד הקטעים המפתיעים כאן, במיוחד במוסיקה קלאסית מורכבת, זו נקודת ההאזנה והרוחב שלה. שמעו, זה רחב, רחב מאוד. נקודת האזנה רחבה מסדרת אקסטרה נוחות בהאזנה קרובה אך לעומת זאת, הפוקוס נפגע מעט. יש כאן עניין מובהק של תן וקח.

במוסיקת רוק הסיפור שונה. הדינמיות שלו והיכולת שלו לנגן בקול רם כזה שתוכל ממש להסתובב בכל הבית ולא להרגיש שהצליל נעלם מאפשרים לרמקול הזה להשמע פשוט מעולה במוסיקה ששומעים בעוצמה גבוהה. ורוק רבותי, לא שומעים בשקט. הרמקול מצליח לשמור על דינמיות מרשימה ואיזון לא רע בכלל גם כשזמרים מצטרפים לגיטרת בס, תופים עצבניים וגיטרה חשמלית מנסרת. הוא גם יודע לנגן מוסיקת רוק רכה ונעימה עם בס עוטף, מיד כמעט צלול והתחום הגבוה כמו שהוא - סופט דום טויטר - כייף.

אבל הקטע הגדול הוא שבמוסיקת ג׳אז קלאסית, כזו שעשויה לשעמם את חובבי הרוק, שבנויה מתופים שמתופפים בעדינות, פסנתר רומנטי וקונטראבס שמטרתו לעשות לנו מסאז׳ בלב הרמקול הזה פשוט נפלא. הוא גורם לי להתעלם מיכולות סוניות שמעניינות רק את החולי נפש האלה שאני נמנה בניהם (אודיופילים - כאלה שאף פעם לא מרוצים) ופשוט נשאבתי למוסיקה. זה נהדר לשמוע בס מהיר כל כך (יחידה קטנה - חלק מהחבילה) ומיד רך וסלחני כזה שפשוט צובע את הפסנתר בעוד קצת רומנטיקה ממה שהוא במציאות. דיוק זה לא הקטע שלו למרות השימוש במונח ״סטודיו״, אבל הוא פשוט נשמע נהדר.

behringer studio 50usb


dac

בקולות אדם תמצאו קצת פשלות בכל הנוגע לפרופורציה בין קול נשי לגברי. תמצאו גם פשלות בפרופורציה בין כינור לויולה. הרזולוציה לא מרשימה במיוחד. אבל למה לא דיווחתי לכם על זה עד עכשיו? התשובה פשוטה. כשתחברו את הרמקולים דרך ה-dac דברים יסתדרו. אמנם זה לא יהיה מושלם, לא תקבלו ממנו צליל ״יקר״. אבל כן תקבלו משהו מקסים שמשלב בין מחיר מצחיק, איכות בניה טובה מאוד וצליל נפלא. הכל ביחס למחיר כן? מה קוראים אותו בשכונה ״תמורה לכסף״. וכאן, עם שידוך ה-dac, התמורה לכסף משתפרת פלאים.

סיכום

מכיוון שהתחברו למחשב שלי, ואני כזה שמשתמש בו לא מעט, התנסתי איתו באופן כזה שלא היה דבר שלא נגנתי דרכו. אפילו תוכניות אקטואליה עברו את הממברנה שלו ומהצד השני, מוסיקת ג׳אז וקלאסי ובניהם רוק ועברי. אני יכול לדווח לכם שהרמקול הזה ניגן אצלי 4 שעות בממוצע ביום. הרמקול אמנם לא שיא הפירוט אבל מספיק מפורט, לא שיא ההפרדה והפוקוס אבל מצליח לעבור בציון טוב גם שם. הוא דינמי בהחלט, מאוזן באופן מפתיע וחשוב מכל, נעים ביותר להאזנה. הוא כמו עוגה כזו שמידת הסוכר בו אומנם קצת מעבר למה שכתוב במתכון, אבל וואלה, יוצא טעים לא פחות.

אהבתי את יכולות ה-dac והשיפור שנתן לעומת חיבור PL. ולכן, מי שאינו משתמש בכרטיס קול אולפני מדופלם יהנה מאוד מהיכול הזו. אהבתי את איכות הבניה והעיצוב הנעים לעין, אהבתי את המימדים שמאפשרים להשתמש בו גם בחדר השינה וגם במחשב.

את כל הסופרלטיבים הללו אני מגדיל כשאתם מחליטים לבנות לעצמיכם, לילד או הילדה מערכת קטנה ומתוקה בחדר השינה. אם תשדכו לו יחידת סאב, תקבלו מערכת 2.1 פשוט מעולה. ילדים, שיש להם קטע כזה עם להגביר ווליום ראוי ואז להגזים אותו בעוד 200 אחוז יכולים בהחלט להינות מסט כזה. זה ממש רמקול לעבודה מאומצת. שילוב שלו עם סאב יסדר לכם פתרון מעולה וזול לחדר של הילדים וללא סאב, לחדר ההורים כשרוצים להתפנק עם המוסיקה הזו של פעם. 

שורה תחתונה: מתוק אמיתי, פתרון מעולה וזול למי שמחפש משהו שאין סיכוי שיאכזב אותו.

תודה רבה ל״אודיוזיפ״ על מתן המוצר לסקירה

מחיר: 1000 ש״ח
אחריות ושירות: טק טופ

מעבר לתגובות בפורום