בלוטוס כבר אינה מילה גסה -ProJect Bluetooth Box S

נמר לוי
12-03-2017 16:20

נמר לוי קיבל הביתה מוצר שהוא לא ציפה לקבל. בטח שלא לבחון - מקלט בלוטות׳ למוסיקה. כיצד יגיב אודיופיל מדופלם כשמכניסים לו למערכת רכיב שעד היום היה נחשב למוקצה.

בלוטות׳ - כן כן, המונח הזה שמדווח על העברת מידע באופן אלחוטי שנשמע נורא. כמה נורא? אסון! מה ששמעתי עד כה לא מעגל פינות אם כי מחסל פינות. התחום הנמוך נשמע כאילו מישהו ירד למטה מקומה שלישית ופתאום קלט שהוא שכח את הגיטרה בס, ביקש מהשותף שלו לדירה לזרוק לו אותה מלמעלה כי אין לו כוח לטפס שלוש קומות בלי מעלית. ואגב, הוא לא תפס אותה, ובכל זאת החליט להקליט איתה. וככה נשמע הבלוטות׳ שאני מכיר. אותו הדבר קרה עם המתופף ששכח את המצילות.

למה בכל זאת נכנעתי ללחצי היבואן ובחנתי מוצר כזה? בשביל שיהיה לי מוצר שאוכל ממש להתעלל בו. כזה שאוכל להגיד לכם ״אל תקנו״ ואז אני יוצא הרובין הוד של האודיופילים. לא חשבתי לרגע, בחלומות הכי הזויים שלי, שאצא פיתה אחרי שהמוח שלי, החלק הזה של התת מודע, כבר ליכלך על המוצר בטרם חובר למערכת.

 ProJect Bluetooth Box S
אז כן, חתיכת ספויילר עשיתי לכם. ליתר דיוק ספויילר טורבו. אבל תאמינו לי שזה שווה את זה. הרי מתי בפעם האחרונה האודיופיל המדופלם חשב בכלל על שידוך מקלט בלוטות׳ למערכת המפונפנת שלו? אז הנה, אפשר להתחיל לחשוב. זה לא מושלם רבותי (וגבירותי המעטות - כל כך חבל), אבל זה כל כך מפתיע, שזה בהחלט פתרון מעולה להאזנה למוסיקה. ותתפלאו - ברמה לא נמוכה כלל וכלל.

ProJect מי אתם?

היא אחת מיצרניות האודיו האנלוגי מהמוערכות ביותר. זה לא בגלל תג מחיר גבוה, לא מדובר במוצרים יקרים כל כך, גם לא בגלל איזה פיתוח טכנולוגי מיוחד. היצרנית הזו מוערכת מסיבה אחת פשוטה - תמורה אדירה לכסף במחלקת הפטיפונים. במרוצת השנים בחנתי והתנסתי בעשרות מוצרים של החברה. אני בעצמי התחלתי את דרכי האנלוגית עם פטיפון שלהם ולאחר שנתיים ״קפצתי״ ל-RPM5 שהיה אחד מהפטיפונים שהכי אהבתי. לדעתי, עד היום, הוא אחד מהפטיפונים עם התמורה הכי גבוהה לכסף. אך הבעיה של היצרנית היא היכולת לגרום ללקוח לשלם באמת הרבה כסף בעבור הסמל הזה. הוא נתפס כ״מזדה״ של הפטיפונים. אמין, איכותי, בנוי היטב ולא יקר במיוחד. וזה למרות היכולות של פרוג׳קט לייצר פטיפון ברמה כזו שלא מעט יצרנים נחשבים ירגישו מאויימים.

 

box-design

זו בעצם חטיבת מוצרי האלקטרוניקה של היצרנית. עד לפני מספר שנים רכיבי האלקטרוניקה היחידים שיוצרו ותוכננו במפעל היו מגברי פונו ואביזרים משלימים לפטיפון. עם השנים החלו לפתח את חטיבת האלקטרוניקה ומשם השמיים הם הגבול. כיום, מיוצרים במפעל הזה עשרות מוצרים שונים, במימדים קטנים להפליא. ממגברי פונו עם מנורות, בלי מנורות, dacים שהם עם סטרימר ובלי סטרימר, נגני תקליטורים טעינה עליונה ואחר שהוא עם מערכת שאיבה, משדרי ומקלטי בלוטות׳, טיונרים, מנקה תקליטים ושלט אוניברסלי.

ביקורת: Pro-Ject Bluetooth Box S 

ברור שכבר הבנתם מה עומד היום למבחן. במיוחד אחרי טונה של ספויילרים שזרקתי בהתחלה. אבל כאן נתמקד בדגם הגבוה מבין שני דגמים שיש לחברה להציע. מדובר במקלט בלוטות׳ בגרסא 3.0. אבל בואו רגע נדבר על הגרסאות.

בעבר בלוטות׳ היה מסוגל להעביר באוויר 720 קילוביט לשניה. זה אומר במילים פשוטות - נורא למוסיקה. עם השנים, איכות ההעברה שופרה משמעותית ובתקן הזה, 3.0 שהוכרז ב-2009, ניתן להעביר 24 מגה לשניה. וזה רבותי, זה כבר מאפשר לנו להאזין למוסיקה כמו שצריך. אבל זהו אינו התקן האחרון. הגרסא האחרונה היא 4.2  והיא, מן הסתם מסוגלת להעביר מידע במהירויות גבוהות יותר. וזה רבותי, עוד יותר טוב. ולכן, קצת (או לא קצת) מעצבן אותי שבשנת 2017 מוכרים מוצר עם טכנולוגיה משנת 2009.

המכשיר קטן. כמה קטן? הוא בגודל של שתי קופסאות טיים ארוך אחת על יד השניה, הוא קטן כמו שתי חבילות גבינה צהובה 400 גרם אחת מעל השניה. מעצם היתרון הבלוטות׳ להבדיל מתת אדום, לא נדרש מהמכשיר לראות את המקלט. ולכן ניתן ממש להסתיר אותו מאחורי המערכת כאילו לא היה שם בכלל.

ProJect Bluetooth Box S

חיבור למערכת.

אולי הדבר הכי קל בעולם. פותחים את ה- בלוטות’ בנייד או בטאבלט או באייפד, לוחצים לחיצה ארוכה על הכפתור הימני של המכשיר ומגלים אותו על מסך המחשב. מכאן מה שנותר הוא רק לאשר אותו, להתחבר אליו והנה, אפשר להזרים מוסיקה. ככה מהר ככה קל.

אחרי ההקדמה הארוכה נבדוק את התכלס - איך הוא נשמע.

בחנתי את המוצר עם קטעי מוסיקה רבים. בניהם קלאסית סימפונית וקאמרית ב-WAVE שהורדתי במיוחד לנייד שלי. במוסיקה קלאסית מורכבת מורגש כי קצב ההעברה הוא בעייתי במקצת. בהתחלה זה נשמע נפלא עד שתזמורת סימפונית שלמה מנגנת ואז מרגישים פגיעה קלה בדינמיקה, בפרטים וכתוצאה מכך פגיעה בהפרדת הכלים. אך זה נעלם כלא היה כאשר האזנתי למוסיקה קאמרית מורכבת פחות. מאידך, למרות שבמוסיקה מורכבת חשים את החוסרים הללו אני מוכרח לשבח את האיזון הטונאלי והפרזנטציה הכללית של הצליל. הבמה שלו הפתיעה אותי במיוחד. מצאתי שהיא עמוקה, רחבה ומסודרת להפליא.

במוסיקת רוק אהבתי את התוצאה לגמרי. הצליל מאוזן, מפורט יחסית, ההפרדה טובה והדינמיקה מפתיעה במיוחד. היו פעמים ששכחתי שאני שומע מוסיקה דרך בלוטות׳. זה הזכיר לי את התוצאה שאני מקבל מנגני תקליטורים ישנים. אך על מנת להיות בטוח ב-100% ביקשתי מהשכן היקר שלי את ה-marantz cd 42 שברשותו. זהו נגן תקליטורים ישן וטוב והחלטתי להשוות בניהם. ההבדלים היו קטנים לטובת המרנץ. זה אומר שיש כאן בלוטות׳ מעולה. זה משום שהייתי בטוח שכאשר אחבר את ה-42 אחוש שהבלוטות׳ לא ממש כמו שחשבתי. ולפעמים, כשמופתעים מידי, חייבים רפרנס. אבל כאן באה גם הפתעה. כשחיברתי אותו לממיר, התוצאה דרך מקלט הבלוטות׳ והממיר היתה טובה משמעותית מנגן תקליטורים ישן וטוב של מרנץ.

 ProJect Bluetooth Box S
קולות אדם נשמעים מעולה דרכו. האמת שהרבה יותר טוב ממה שתיארתי לעצמי. יסמין לוי למשל נשמעה נפלא. לא חשתי שחסרים לי פרטים אך הם היו קצת יותר מאחור. במילים אחרות: הפרטים שם אבל לא בולטים מספיק. אך אני מתאר לעצמי שמערכת קצת פחות שקופה משלי עשויה להעלים אותם לחלוטין. ולכן, אני לא ממש יוצא בהצהרה מוחלטת שזה מה שאתם גם תרגישו. עם זאת, אני מגלה טונאליות מעולה, מרקם נכון של קולות אדם כאשר מורגש בית החזה פיטר שרייר המעולה, העבנל הרועד בגרון של ארמסטרונג והעידון והרוך שבקולו של מרק נופלר.

אבל החלק המשמעותי ביותר במבחן היה כשבחנתי אותו עם מוסיקת ג׳אז. הסתובבתי בין אבישי כהן, מיילס דייויס, אלה פיג׳רלד ועוד כמה מהתענוג הזה. התוצאה היתה פשוט מעולה. אפילו בקטעי סולו קונטרבס שעשויים לשגע את הדינמיקה בתחום התחתון הצליח המכשיר להציג תוצאה סונית ראויה, איכותית ומדויקת יחסית. אופי הצליל של ה-Bluetooth Box S הוא חמים יחסית. ואבל לא חמים סתום אן כי חמים ופתוח. וזה בכלל מפתיע. בדרך כלל הבלוטות׳ שאני מכיר פוגע בדיוק בקצוות ומעכיר מעט על תחום האמצע. במקרה הזה, קיבלתי תחום עליון מרשים מאוד ובס מפתיע.

תחום המיד לוקה קצת בפרטים אך לא באופן מחריד. זה למרות שאני טוען שמספיק פרט אחד שחסר בשביל שזה לא יהיה ראוי, אבל ת׳כלס, במחירים הללו, אני מכיר מעט מאוד מוצרים, אם בכלל, שהם מפורטים ורזולטיבים כמו מוצרי היי אנד יקרים ומושקעים. וזה רבותי, הישג בלוטות׳ מרשים למדי.

חיבור לממיר זו אופציה ומומלץ לנצל אותה.

את המוצר חיברתי לממיר של החברה (ביקורת בנפרד), כאשר אני מזין בלוטות׳ וזה משדר לממיר ש״מתקן״ את הפדיחות. והוא מתקן חברים. מתקן ממש. ההבדל בין חיבור הבלוטות׳ לממיר לבין העדר ממיר וחיבור אנלוגי ישיר למערכת הוא שמיים וארץ. הוא אמנם עדיין לא מצליח להעביר לי תזמורת סימפונית או מוסיקה מורכבת בכלל כמו שאני רוצה שהיא תשמע, אך אתרברב ואודיע כי הסטנדרטים שלי, כמו כל אודיופיל ״כבד״, הם גבוהים מאוד. ולכן, אני יוצא מנקודת הנחה שהחובב המתחיל ממש יהנה מהתוצאה. גם אני, אם מסתכלים על התוצאה הכללית, ממש נהנתי מאיכות הצליל.

 ProJect Bluetooth Box S
סיכום

במהלך חודש שלם עבדתי עם ה - Bluetooth Box S משודך לכמעט כל מכשיר סלולרי וטאבלט שברשותי. ובלי עין רעה לא חסרים כאלה. הקבצים שבחרתי לנגן נעים בין MP3-320 ו-wave. אפילו מוסיקה מיוטיוב ומאתרי תוכן שונים ברשת שידרו אליו מוסיקה השכם וערב. איכות הקליטה שלו היא עד 10 מטרים אך אני יכול לספר לכם שברחתי מעבר ל-10 מטרים והוא קלט מעולה.

המסקנות הן חד משמעיות עבורי.
אין לו באמת יכולת סונית כפי שאני רגיל. הוא גם לא באמת אודיופילי. מאידך, הוא כן מאפשר לשבת ולהאזין למוסיקה באיכות גבוהה למדי מבלי להסתרבל. זהו המוצר המושלם בעבור טכנופובים שרוצים להאזין למוסיקה באופן אלחוטי. נכון, יש פתרונות רבים אך ״סגורים״ Airplay למשל מתאים רק למוצרי אפל וברסיברים שונים הבלוטות׳ עובד לא מי יודע כמה יציב. במקרה הזה הוא יציב באופן מוחלט. למרות שטענתי כי זה לא שיא היכולות הסוניות ששמעתי אני מוסיף ומבשר לכם שהופתעתי מהפרטים, הרזולוציה והשקט שהצליח הקטנצ׳יק הזה להציג. אני משער שאם היה כאן בלוטות׳ בגרסא מתקדמת יותר היינו מקבלים אפילו יותר. יש לי גם תחושה שזה יהיה כבר ברמה כזו שתיתן פתרון ברמה האודיופילית ממש. התמורה לכסף כאן היא אדירה ולא רק בגלל האיכות אם כי בגלל הנוחות ביחס למחיר.

אבל כשהוא מחובר לממיר ראוי, הוא הופך לחיה אחרת לגמרי. החסרונות הסונים שלו נעלמים כמעט לחלוטין והצליל הופך מ-״טוב״ ל-״טוב מאוד״. אני מדבר על איכות כזו שאפילו אני הייתי מוכן לחיות איתה.

שורה תחתונה: בלוטות׳ היא כבר לא מילה כל כך גסה בכל הנוגע להאזנה למוסיקה. ואם אתם לא מאמינים, נא לגשת לשמוע.

 
מחיר: 990 ש״ח
אחריות ושירות: קודו אודיו

מעבר לתגובות בפורום