נשמה אודיופילית - ביקור אצל שלמה זבדה

נמר לוי
24-02-2017 07:00

מגבר מנורות נדיר, פטיפון משובח, אווירה מיוחדת וחמימה הם חלק ממה שאני הולך לדווח לכם. התוצאה בשלמותה היא הדבר החשוב. ושלמה, בלי ספק, יודע איך להשיג אותה.

זו לא עוד מערכת ששמעתי. זו דרך שבמהלכה הייתי עד לכל צעד ושעל שהתרחש בה. זו לא סתם דרך של חבר לתחביב, זו הדרך של חבר שהתגלה, בעקבות התחביב. הוא יותר מאודיופיל ממוצע. הוא חש, מבין את ליבו ויודע מה הטעם שלו וחשוב מכל, יודע להגיע לשם. זו מתנה שמעט מאוד מקבלים. הוא יודע להחליט ולבצע, לשאוף ולהגיע. יותר חשוב, הוא גם יודע לעצור בזמן ולהינות ממה שהגיע אליו. אין לו מנטורים מלבד האוזן המנוסה שלו, אין לו תזוזות הצידה, רק קדימה ובצורה כל כך נכונה שאני למד מזה לא מעט.

ומה לגבי המערכת? אחרי הקדמה כזו. האם יש סיכוי מסוים שאדם כזה לא יניב תוצאה שהיא לפחות מהממת?

זה הסיפור על הביקור אצל שלמה זבדה, המוכר בפורום כ-״zs שכותב ממחשב מזדמן״

את שלמה אני מכיר משנת 2005 כשעוד התחלתי את דרכי בתחום. המערכת שלו אז היתה כוללת רמקולים של טריאנגל מדגם בסיסי יחסית, מגבר cery מסדרת cad, קדמגבר גם של cery הבסיסי ביותר, מנורתי כמובן ומקור של linn. כל זה מוקם בסלון לא גדול במיוחד ברחוב שקט בנס ציונה. מאז עברו הרבה מים בנהר. והמים הללו, הופכים צלולים ומתוקים בכל שידרוג שביצע.

12 שנים אחרי ושלמה יושב בבית עם אחת ממערכות האודיו הטובות שמסתובבות בישראל. מערכת המבוססת רמקולים קרמים של מרטן, מגברי מונו מנורתיים של NAT וקדמגבר היברידי מהסדרה האמצעית של NAT כאשר מעליה, יש עוד דגם אחד.

את המערכת הזו בנה בשלבים. בדרך עבר את כל הטופולוגיות שאפשר היה למצוא. ממגברים קטנים וצנועים משודכים לרמקולים משנות ה-90, ועד לרמקול היי אנד אמיתי ומעולה של רוקפורט ועכשיו לרמקול הנוכחי במחיר של מזדה 6 חדשה לא במבצע. היתר, מה לעשות, יקר אף יותר. שלמה יודע מהם הבדלים בין רכיבים ומתייחס לכל רכיב באופן שווה. כבל הוא כמו מגבר, אין להמעיט בנחיצותו ובהתאמתו לשאר המערכת. כך גם המעמד שנבנה לאחר שנים של בדיקות ונסיונות שונים ועד למפצלי חשמל שהוחלפו מידי שנה עד שנמצא הנכון עבורו. גם בגזרה האנלוגית עבר דרך מאוד משמעותית. מפרוג׳קט RPM5 ועד לנוטינגהם דייז עם זרוע גראהם פנטום סופרים שנחשבת לאחת מהטובות שבנמצא. וכל זה מחובר לרכיב אחד חשוב מכל, שהופך את הברזלים והעצים הללו לסינרגיה שהופכת מחומר למשהו אחר - מציאות מדומה.

הרי מה מערכת צריכה לעשות חוץ מלשקר לנו ולהגיד לנו שיש באמת להקה בחדר. שיש זמר בחלל למרות שאת נשמתו נפח שנים קודם לכן. מה מערכת צריכה לעשות יותר מאשר להחיות את הקולות שמתו ולהוסיף עוד כמה פעימות ללב החי של המאזין. אבל פה בדיוק הסיפור של שלמה - הלב. והלב שלו יודע לחבר את זה נכון.

 ביקור אצל שלמה
במרוצת השנים אני ושלמה חיפשנו כמעט אותו הדבר אבל הלכנו בדרכים שונות. קשה לי להצביע על אי הסכמות משמעותיות ביננו מלבד כמה עניינים פעוטים שאין להם משמעות סונית גדולה. אבל קל לי מאוד להצביע על התאמה כמעט מוחלטת בין מה שטוב לבין מה שמה לעשות, לא מספיק טוב. וזה אוטומטית מחבר אותי אליו עוד יותר. הרי ככל שיש יותר מכנה משותף, כך החברות מתקרבת יותר. וככל שיש יותר מכנה משותף, כל המשמעות של המלצותיו שלו אלי או שלי אליו מקבלות יותר תוקף. מעטות הפעמים שהמלצתי לו על משהו. אפילו את הרמקולים והמגברים רכש מבלי שאדע על כך. זו היתה הפתעה גמורה עבורי. הייתי מוכרח לבוא ולשמוע. אבל ידעתי ששלמה לא יעצור שם. הוא יתאים להם את מה שלטעמו הוא הדבר הנכון עבורם והנה. מצא אותו - ועל זה בדיוק אני הולך לספר לכם.

שנים רבות שאני שומע ציוד אודיו. אשר להגיד בקלות שעברו אצלי לביקורות ובכלל מעל ל-1500 רכיבים שונים. למדתי לפרק את מה שאני שומע ולהרכיב אותו על הדף על מנת שאוכל לספר מה בדיוק הלך לי בראש כשהקשבתי לתוצאה. וכך אני פועל כשאני מאזין לכל מערכת. אני בוחן את היכולת שלה לנגן במהירות, בקצב הנכון. אני בוחן את הפרטים, הרזולוציה והיכולת שלה להעביר דעיכה של צליל באופן משכנע לפחות כמו את האימפקט. היכולות שצריכות להיות מאוזנות - נכונות. למערכת אסור להדגיש דבר. הבס צריך לנגן בעוצמה הנכונה, המיד גם והטויטר צריך לדעת להתפתח נכון מבלי לצרוח עלי. והמערכת הזו יודעת לעשות את זה בקלות. וכשיש טויטר יהלום של אקוטון זה בכלל חגיגה. הטויטר הזה מסוגל לעשות את מה שמעט מאוד טויטרים היו יכולים לחלום עליו.

מנורה מיוחדת

החלל אינו אקוסטי מי יודע כמה וגם לא ממש גדול. הוא רחב מאוד אך לא עמוק מאוד. 4 מטרים כמדומני מפרידים בין קיר לקיר. אבל חלון פתוח שממוקם מאחורי הראש מסדר לך עוד כמה מטרים מכובדים מאחור וזה הופך את התוצאה משטוחה לתלת מימדית מרשימה ומשכנעת במיוחד. ואת זה המערכת יודעת לעשות גם עם חלון סגור, אבל קצת יותר קשה. הרי אין מה לעשות, קיר אחורי צמוד לאחורה של הקלבסה זה לא הדבר הכי נכון באודיו. אבל במסגרת המגבלות, שלמה הצליח לחשוב על הדרך הנכונה ביותר למקם. וכך גם אני הייתי עושה.

היכולת של המערכת של שלמה לייצר צליל שהוא ביד אחת אינטימי וביד השניה גדול וטבעי היא אחת המרשימות שבנמצא. לזה נוסיף דינמיקה כזו, שרק מערכת שקופה, חזקה, נטרלית ורזולטיבית יודעת להפיק. והיא, כמו שכתבתי קודם, מקבלת מחמאות מראש על כל אחד מהפרמטרים הללו.

היופי במערכת הזו, לפחות עבורי, הוא שאני חש כי אם היתה לי כזו מערכת בדיוק, עם אותן יכולות, הייתי חי איתה בשמחה רבה. במילים אחרות, לא מרגיש חוסר ממה שאצלי כיום.

קדמגבר NAT

אני ידוע כאחד שמנורות זה לא ממש הקטע שלו. ואצל שלמה זה מנורות למחצה (המונובלוקים הם המנורתיים הטהורים היחידים) ואני עדיין אוהב מאוד את מה שאני שומע. מנורות הם לא לא הקטע שלי בגלל הסאונד שלהם. כשהם עובדים בסינרגיה הם משהו מהסרטים. אבל המגבר של שלמה זה משהו מיוחד - אחר. ראשית הוא SET. וזה תמיד בא לי טוב כשזה יושב טוב על הרמקול. שנית הוא מיוחד מעצם היותו כזה. המנורה הזו - GMI 83V שהיא בערך בגודל של תנין בוגר, אינה מנורה סטנדרטית כלל באופי הצליל שלה. יש לה שילוב של צליל מתוק ומדויק ביד אחת, משהו כמו ללכת עם ולהרגיש בלי. לא מצאתי שמץ של מיקרופוניות או בריחות של הבמה ימינה או שמאלה כמו שמוצאים בלא מעט מגברי מנורות מרובה מנורות, אין איזה עיוות נשמע לאוזן והיכולת הדינמית מרשימה. אז מה הקטע? הקטע הוא שמדובר במגבר SET שמספק 120 וואטים לכל צד בגרסא הזו. ו-120 וואט על רמקול שיודע לעבוד בקלות עם מחצית מזה (גם בזרם) זה רזרבות כאלה שלא משאירות יצירות שיגרמו לו לא להתאושש מספיק מהר. וזה מביא את המערכת שלו לביצועים פנומינלים בשלל סיגנונות מוסיקה.

 מנורה מיוחדת

 

בנימה אישית

את המוצרים של NAT אני מכיר היטב. אפשר להגיד שאני זה שחשף אותם לציבור בתחילת היבוא. שניים ממוצרי החברה היו אצלי מוצרי השנה עוד בחיתולי ההכרה שלהם בישראל. אני שמח שחובבים בישראל נהנים מהמוצרים הנפלאים של החברה המעולה הזו. אני גם שמח להיות אחד מהגורמים שהביאו את החברה הזו להכרה בארץ הקודש.

 

סיכום

המחמאות הללו אינן באות מתוך הצורך שלי להחמיא. אני לא מאלה. אני מרבה להגיד את דעתי גם אם היא לא ממש נעימה. אני תמיד מוצא משהו שהייתי משפר, משנה. וגם אצל שלמה תמיד יהיה מה לשפר כמו שאצלי ואצל כל אחד כאן. אבל הפעם, ת׳אמת, היה ממש קשה למצוא כשל כזה ששווה בכלל להזכיר אותו. השילוב של אדם שיודע מה הוא רוצה, תקציב מכובד מאוד להגשים את המטרה וביצוע בפועל בהעמדה ובחירת הרכיבים הופך את המערכת הזו לחוויה כזו שתמיד, אבל תמיד, יהיה כייף להאזין לה.

רכיבי המערכת

רמקולים - marten bird

מגבר - nat Transmitter

קדמגבר - nat Symmetrical

פטיפון - nottingham dais

זרוע - graham phantom ii supreme

ראש - shelter 9000

פונו - asr audio basis exclusive hv

נגן תקליטורים -cary 306 pro

 

מעבר לתגובות בפורום