אולימפוס E-M1 II במבחן - מצלמה לאקשן מהיר

ליאור קורן
19-02-2017 07:00

ביקורת מצלמה: ה- E M1 Mark II - מצלמת הדגל של אולימפוס מציגה שלל תכונות כמו מייצב רעידות על החיישן המתקדם מסוגו, צילום רציף של עד 60 תמונות בשנייה, וידאו 4K Cinema ועוד המון שינויים ביחס לדגם הקודם. ואיך איכות התמונה? בדקנו.

מצלמת הדגל החדשה של אולימפוס בקטגוריית ה-"ללא מראה" (Mirroless) הגיעה לשווקים ועוררה דיון ער בזכות התכונות המתקדמות שנוספו לה וגם תג המחיר שעלה ביחס לקודמתה. אולימפוס דחסה בגוף הלא גדול (ביחס למצלמות DSLR) מספר גדול מאוד של תכונות ויכולות, זאת בתוספת מייצב הרעידות שקיבל שיפור. יש לה יכולת צילום 60 תמונות בשניה בפורמט RAW, כמו גם תכונה בשם Pro Capture שמאפשרת לא לפספס רגע חשוב, צילום תמונות Hi Res ברזולוציית 50 מגה פיקסל ועוד.

אולימפוס E M1 II – ביקורת מצלמה
נוחה ביד

גוף המצלמה החדש מעט גדול וכבד יותר מהדגם הקודם (575 גרם עם סוללה וכרטיס זיכרון), אבל לטעמי כל או רוב השיפורים נעשו בכיוון הנכון, למשל, הגריפ עובה והוגבה – מה שהפך אותו לטעמי האישי הרבה יותר נוח לאחיזה מאשר הגריפ של ה- E M1 הקודמת – שם מצאתי אותו צר מדי עבור היד שלי. רוב הלחצנים, כמו גם החוגות מאפשרים תפעול עם יד ימין בעיקר (כולל לחצן צפייה בתמונות או כניסה לתפריטים). בצד שמאל נמצאים שני לחצנים למעבר בין מצבי פוקוס או מהירות צילום כמו גם מתג הדלקה וכיבוי, אבל הפעם ניתן להגדיר שאת אותה פעולת מתג הפעלה יעשה מתג ה- AEL שנמצא בצד ימין במצלמה!

המסך (גודל 3" ו- 1.037 מיליון נקודות בתצוגה) הפך למפרקי מלא (כולל סיבוב לצילומי סלפי) והוא כמובן מסך מגע, הסוללה גדלה גם היא ומציעה כעת קיבולת של 1,740mAh לעומת 1,200mAh בדגמי אולימפוס קודמים. זמן טעינת סוללה: כשעתיים, משופר בהחלט מול הדגם הקודם שמציע סוללה קטנה בהרבה. הגוף עמיד בפני פגעי מזג אוויר כמו אבק, נתזי מים ומסוגל לעבוד בטמפרטורה של עד מינוס עשר מעלות (לעומת אפס מעלות ברוב הדגמים המתחרים). המצלמה משדרת קשיחות ועבורי היא היתה נוחה מאוד באחיזה ביד. יש גם מקום לשני כרטיסי זיכרון (אחד מהם בתקן המהיר UHS II) ואפשר לבחור מה שומרים לכל כרטיס והאם הם שומרים במקביל או אחד אחרי שהשני התמלא.

אולימפוס E M1 II – ביקורת מצלמה
המסך הוא מסוג מגע (אם כי לא רב מגע) ומאפשר לבחור נקודות פוקוס בצילום סטילס או וידאו, כמו גם בחירת נקודה בזמן צפייה בעינית (דורש להפעיל את ההגדרה בתפריט) או מעבר בין תמונות במצב צפיה. ניווט בתפריטים דורש שימוש בלחצן הפיזי הרב כיווני בגב. העינית האלקטרונית מבוססת תצוגת LCD כמו הדגם הקודם, עם אותה רזולוציה של 2.36 מיליון נקודות, אבל קצב הרענון הוכפל (צריך להפעיל את זה בתפריט) - מה שאומר שהתמונה חלקה לעין גם בעת תזוזות מהירות של הצלם וגם בתנאי חשיכה. העינית והמסך האחורי מציגים תמונה מעט שונה בצבעים שלה כאשר העינית מציגה גוון מעט ירקרק יותר - אולי בגלל ציפוי נגד השתקפויות. עדכון 08/05/17: אולימפוס הוציאה עדכון תוכנה שסידר את גוון הצבעים ב- EVF ועתה הוא מדוייק יותר.

אולימפוס E M1 II – ביקורת מצלמה

זמני סוללה
באחד מימי הצילום שהתמקד יותר בווידאו, צילמתי
175 תמונות סטילס ולא פחות מ- 108 סרטוני וידאו קצרים (כל אחד מהם נע בין 10-30 שניות). בסוף היום נשארו 35% סוללה. אגב, לא בכל הימים דייק מד הסוללה, לפעמים נשאר המד זמן ממושך על 100% גם לאחר כמה צילומי וידאו ארוכים, במקרה אחר ירד פתאום מ- 32% לכמעט אפס ואחרי כיבוי והדלקת המצלמה חזר ל-32%.

ים של תפריטים


המצלמה הזו דורשת עבודת קינפוג רצינית בכדי להפוך אותה נוחה לשימוש בהתאם להרגל האישי, אין לחצן יעודי ל- ISO או גלגלת פיצוי חשיפה, אבל אפשר לשייך כמעט כל תפקיד או פעולה שרוצים לכל גלגלת / חוגה או לחצן במצלמה, רק שזה לוקח זמן ותקופת הסתגלות. לקח לי כמה ימים על מנת למצוא את כל (או רוב) ההגדרות ולהגדיר את הלחצנים והחוגות בהתאם לרצוני עבור תפעול נוח ומהיר.

התפריטים כוללים אינספור פריטים לקינפוג ולא כולם ממוקמים בהתאם להיגיון המקובל (שלי לפחות). למשל, רוצים לשנות את משך זמן הצגת כל תמונה לאחר הצילום? (בשניות). סביר להניח שזה יהיה בתפריט התצוגה (Play), לא? אבל מסתבר שזה לא שם אלא בתפריט כללי אחר. למרבית המזל, יש תפריט הגדרות מהיר שעולה על הצג עם לחצן ה- INFO ומציע אפשרות שינוי מהירה לאפשרויות הנפוצות.

פלאש חיצוני מצורף
אין פלאש פנימי ובקופסה מגיע אחד חיצוני מצורף. אז אולי זה גוזל עוד מעט מקום בתיק, אבל יש לזה בהחלט גם שני יתרונות חשובים מול פלאש פנימי רגיל: אפשר לכוון אותו אל התקרה להבזק עם החזר ("הקפצה") או לסובב אותו על ציר אופקי, דבר שני, הוא גבוה יותר מפלאש רגיל ולכן מצמצם את תופעת עיניים אדומות.

אולימפוס E M1 II – ביקורת מצלמהאיכות תמונה
 

מייצב רעידות פנימי
החיישן במצלמה הוא בפורמט מיקרו 4/3 עם רזולוציית 20.4 מגה פיקסל. חיישן האולימפוס אינו מקובע למצלמה אלא "צף" על מנגנון אלקטרו מגנטי שמאזן את רעידות המצלמה והצלם בחמישה צירי כיוון שונים. מייצבי רעידות בעדשות נמצאים איתנו כבר לא מעט שנים ואיתם אנחנו מסוגלים בד"כ להגיע למהירות סגר מינימלית של 1/15-1/30 השנייה בצילום מהיד. המייצב החדש לוקח את הדברים צעד גדול קדימה - התמונה הזו למשל, צולמה עם ה- E M1 II באחיזה מהיד כאשר הבחנתי בשקיעה בעודי חוצה את הכביש, במהירות סגר של 0.6 השנייה, זאת עם עדשת ה- 12-40 מ"מ F2.8 של אולימפוס שאינה כוללת מייצב משל עצמה. באיזו מצלמה הייתם מצליחים לקבל תמונה כזו חדה עם טשטוש אורות הרכב הנוסע, זאת ללא שימוש בחצובה? תמונות אחרות הצלחתי לצלם במהירות אפילו של עד 2 שניות, מרשים. החברה מצהירה על רמת יצוב של 5.5 סטופים בעזרת יצוב החיישן בלבד ו- 6.5 סטופים בשילוב מייצב העדשה החדשה 12-100 מ"מ F4.0 או עדשת ה-300 מ"מ. 

אולימפוס E M1 II – ביקורת מצלמה

שיפור בגוונים הבהירים

חיישן ה- E M1 II מציע ביצועים דומים לקודמו בחילוץ פרטים מחלקי התמונה הכהים, אבל מביא שיפור מורגש בצד הבהיר של התמונה. למשל בתמונת הצבר שלפנינו אשר צולמה מול הבהק שמש חזק, השמיים לבנים ו"שרופים" בתמונה המקורית, אבל טיפול בקובץ ה-RAW מחלץ תמונת שמיים עם עננים שכלל לא מופיעים במקור, ביצוע יפה מאוד.


אולימפוס E M1 II – ביקורת מצלמה
אולימפוס E M1 II – ביקורת מצלמה

 
בעבודה עם לייטרום, הצבעים בקבצי ה- RAW רוויים ויפים לעין ובצילום ביום לא דורשים כמעט תיקונים. בצילום בתנאי תאורה מלאכותית, ה- E M1 II נוטה להציג את הלבן בגוון צהוב או ירקרק, זאת לעומת מצלמות קנון למשל שנוטות לצבע אדום כתום עם תאורת טונגסטן. אם אתם מעדיפים לקבל תוצר מוכן מהמצלמה - JPEG, אני ממליץ להגדיר את פריט ה- Noise Filter למצב Off כי הוא אמנם אמור להחליק רעשי "גרעיניות" אבל בדרך מחליק יותר מדי גם חלק מהפרטים הנחוצים, גם בלעדיו הקבצים נקיים מספיק מבלי לאבד פירוט.

אולימפוס E M1 II – ביקורת מצלמה

ומה לגבי ביצועי ISO גבוה? עד 3200 אין בעיה מיוחדת וב- RAW גם ISO 6400 יכול להיות מוצלח אבל זה כבר בתלוי בתנאי התאורה (צריך להקפיד כאן יותר על חשיפה נכונה), אבל מעל לזה הגרעיניות והפגיעה בצבע כבר מורגשים מדי. במחיר המצלמה יש דגמים אחרים עם חיישן בגודל Full Frame או APS-C אשר מציעים ביצועי ISO עדיפים.

אולימפוס E M1 II – ביקורת מצלמה ISO 6400

מערכת פוקוס

מערכת המיקוד במצלמה שודרגה באופן ניכר ונראה שאולימפוס מכוונת לתחרות מול מצלמות DSLR "מוטות צלמי טבע" כמו ה-D500 של ניקון או 7D Mark II של קנון. תוסיפו לזה יכולת צילום רציף (עם סגר אלקטרוני) של 60 תמונות JPEG או RAW בשנייה או 15 תמונות בשנייה עם פוקוס ותריס מכני (18 עם תריס אלקטרוני) וקיבלתם מכונת צילום משומנת. יש כאן 121 נקודות פוקוס – כולן מוצלבות (מזהות פוקוס בציר האופקי והאנכי גם יחד) והן גם היברידיות, כלומר מזהות פוקוס בשיטת פאזה או ניגודיות. בפורומי הצילום בעולם משתמשי המצלמה מציפים אלפי תמונות של ציפורים, אז החלטתי שלא לחרוג מהקו ולעשות כך גם. יש שלל הגדרות למערכת וצריך ללמוד אותה בהתאם לסיטואציות אותן מצלמים, אבל היא התקדמה באופן מורגש ביחס לדגמי העבר. לא הכל מושלם, במצבים של אור אחורי חזק זה יכול להקשות על המיקוד ולפעמים המצלמה מסמנת את נקודת הפוקוס (גם בצילום שאחרי) אבל מתברר שהיא פספסה אותה ומיקדה על מקום קצת אחר.

אולימפוס E M1 II – ביקורת מצלמה

Focus Limiter – מגביל טווח פוקוס
התכונה היעילה הזו מאפשרת לצלם להגדיר באיזה טווח מרחק ינוע מנגנון המיקוד, למשל, אם אתם מחפשים ציפורים בשמיים, אין טעם שהמצלמה תנסה לנעול פוקוס במרחק של מטר או עשרה ואם אתם מגבילים את הטווח המינימלי למאה מטרים למשל, זה יכול למנוע חיפוש מיותר ולשפר את מהירות המנגנון. היכולת הזו מגיעה בחלק קטן של עדשות הזום / טלפוטו אימתניות, אבל ב- E M1 II זה מגיע מוטמע בגוף המצלמה.
 

אולימפוס E M1 II – ביקורת מצלמה

מצב Pro Capture – לתפוס את הרגע הנכון

מכירים את המצב הזה בו אתם עוקבים אחר אובייקט מעניין, זו יכולה להיות ציפור וזה יכול להיות גם הילד החמוד. אז אתם עוקבים אחריו עם המצלמה, מחפשים לתפוס את הרגע הכי טוב בו הוא נותן חיוך מקסים או הבעה משגעת אחרת? ואופס... אתם רואים את החיוך בעינית, אבל תמיד לוחצים חלקיק שנייה מאוחר מדי על לחצן הצילום... פיספסתם. אז מה עושה ה- E M1 II? ברגע בו אתם לוחצים על לחצן הפוקוס חצי לחיצה (על מנת להפעיל את המיקוד), היא מתחילה לצלם בכל שניה 14 תמונות בלופ (מוחקת את ה-14 הקודמות כל עוד לא צילמתם). ברגע בו לחצתם על צילום, קיבלתם עוד 14 תמונות מהשנייה שלפני וסביר מאוד להניח שההבעה או הרגע המדוייק אותו רוצים להנציח ימצאו על אחת מהתמונות הללו (בפורמט Jpeg או RAW). שימו לב שיכולת זו עובדת רק עם עדשות אולימפוס.


אולימפוס E M1 II – ביקורת מצלמה
 

אולימפוס E M1 II – ביקורת מצלמה

תמונות Hi Res
ה- E M1 II מכילה חיישן עם 20 מגה פיקסל, אבל היא מאפשרת לצלם תמונות ענק ברזולוציית 50 מגה פיקסל. איך היא עושה את זה? בעזרת הזזה של החיישן לכיוונים שונים (ממש באופן פיזי) וחיבור של 8 תמונות שונות. התהליך הזה מעט יותר ארוך מצילום תמונה רגילה ויש לו מגבלות, כמו הצורך בשימוש בחצובה וצילום אובייקטים סטטיים בעיקר (אם יש תנועות בתמונה הן נמרחות), אבל האפקט בסופו של דבר אמיתי ולא גימיקי והתמונות המתקבלות מכילות אכן יותר פרטים מאשר קבצי תמונות רגילים.

אולימפוס E M1 II – ביקורת מצלמה


וידאו C4K

מצלמות אולימפוס הקודמות הציעו מצד אחד מערכת יצוב רעידות שעבדה נהדר בצילום וידאו, אבל רזולוציית קובץ מקסימלית של 1080p ואיכות תמונה שלא היתה מהמובילות בסעיף זה. ה- E M1 II החדשה קופצת לליגה של הגדולים עם 4K ומציעה איכות תמונה מצויינת עם תמונה חדה ומפורטת בעיקר במצב C4K. יש לכם אפשרות בחירה בין 4K "רגיל" שמציע 3840x2160 פיקסלים בקצבי פריימים של 24p/25p/30p או בפורמט הקולנועי C4K עם 4096x2160 פיקסלים בתמונה בקצב של 24 פריימים לשנייה. להבדיל ממצלמות רבות, הווידאו נלקח מכל שטח רוחב החיישן, כך שאורך המוקד לא קטן לפתע כאשר עוברים לווידאו (למשל עדשת 24 מ"מ נשארת 24 מ"מ). בנוסף, מצלמות רבות סובלות מתופעת ה-"ג'לי" (מה שנקרא Rolling Shutter) בה התמונה מתעוות במעבר אופקי (PAN) מהיר, אך ה- E M1 II מתגלה כאחת המצלמות עם ה-RS הנמוך ביותר, כנראה בזכות קריאה מהירה של המידע מהחיישן.

התמונה בווידאו מגלה צבעים טובים, גווני עור אנושי טובים (עניין לא תמיד פשוט). יש פרופיל תמונה יעודי לווידאו אבל הוא לא סופר שטוח כמו Log במצלמות מקצועניות. כשעוברים למצב וידאו, ניתן לתכנת את חוגות ולחצני המצלמה לתפקוד שונה לגמרי ממצב סטילס שזו יכולת נהדרת ונדירה – במיוחד כאשר צריכים לעבור בזריזות בין שני המצבים. בווידאו ניתן לעבוד במצב ידני לגמרי, חצי אוטומטי ואוטומטי מלא. הייתי שמח אם היה אפשר לקבל גם שינוי ISO אוטומטי עם וידאו במצב M, לפי דיווחים, זה כנראה יגיע בהמשך בעדכון קושחה.

מערכת יצוב הרעידות פועלת באופן יעיל ומרשים והיא מאפשרת לקבל תמונה "יציבה" ללא רעידות גם כאשר מצלמים בעדשות זום גדולות (נבדק גם עם עדשת ה- 300 מ"מ). אפילו בעת צילום בזמן הליכה אפשר לקבל תנועה חלקה סטייל "גימבל" (אם כי אל תצפו לקבל מהלך חלק באותה המידה). יש שני מצבי יצוב M-IS2 בו רק החיישן מבצע יצוב בחמישה צירים בצורה פיזית או M-IS1 בו נכנס גם יצוב דיגיטלי (עיבוד של הקובץ) שמחליק עוד יותר את התנועה (בדומה למה שאפשר לעשות אחר כך בתוכנת עריכה) אבל גם חותך מעט את שולי התמונה. כאן אפשר לראות סרטון וידאו שצילמתי, כולו צולם באחיזה ביד בלבד, ללא שום עזרים חיצוניים. זה הופך את המצלמה ליחידת עבודה של איש אחד.

וידאו 4K - טיול ירוק בנופי רמות מנשה:


אפליקציית סמארטפון

כיאה למאה ה-21, גם אולימפוס מציעה אפליקציית אנדרואיד או iOS, האפליקציה פועלת בחיבור חיבור WiFi. בהתקנה ראשונית, סורקים עם הטלפון קוד QR שמופיע על צג המצלמה ומפעיל את ההגדרות הדרושות. בשליטה מרחוק, אפשר לבצע פוקוס בעזרת נגיעה במסך הטלפון ולשלוט על מספר פרמטרים בצילום סטילס. גם בווידאו אפשר לשנות צמצם, מהירות סגר, איזון לובן וערך ISO, אבל רזולוציית הצילום יורדת ל- Full HD ולא מתאפשר לצלם 4K בשליטה מהטלפון כמו גם לבצע מיקוד בנגיעה. אפשר לייבא תמונות וסרטונים לטלפון ולערוך תמונות, כמו גם ליצור מצגת.

סיכום


ה- E M1 II מגיעה כשהיא עמוסה בשלל יכולות וקצרה היריעה בסקירה מלספר על כולן, למשל ציור באור, Focus Stacking (חיבור תמונות לשם יצירת עומק שדה גדול בצילומי מאקרו), סרטוני מציאות מואצת (Time Lapse) ועוד. את הדבר החשוב ביותר הצליחה המצלמה להעניק לי: הנאה בצילום, אהבתי את צורת הגוף הנוחה לאחיזה, את היכולת להגדיר כמעט כל לחצן וחוגה לפעולה מבוקשת (גם אם זה דרש תקופת הסתגלות). המצלמה מגיבה בזריזות, מפקסת באופן מהיר ורוב הזמן היא מחכה לפקודה ממך ולא להפך. החיישן אינו ברמת Full Frame אבל מתקרב לחלק ממצלמות הקרופ (APS-C) ואף מתחרה מול חלקן, אחרי שלומדים את יכולותיו, אפשר לצלם תמונות מרשימות. ביצועי ה- ISO הגבוה פחות טובים מאלו של המתחרות בקטגוריית המחיר, אבל אם אתם מצלמים סצינות סטטיות (נוף או חפצים) אזי אתם מסודרים בזכות מייצב הרעידות המזהיר. צילום הוידאו במצלמה קפץ מדרגה לליגה של הגדולים ומציע איכות תמונה מצויינת ברזולוציית Cinema 4K ותנועות חלקות במיוחד בזכות המייצב.

המחיר בו הושקה המצלמה בעולם גרם לדיון ער בין חובבי הצילום, כן, במחיר הזה אפשר לרכוש מצלמות עם גדלי חיישן גדולים יותר, אבל יש לאולימפוס כמה טריקים בשרוול, כמו מערכת יצוב הרעידות המרשימה ביותר שקיימת כיום בעולם הצילום. בשוק המקומי, היבואן בישראל (גטר) מציג תמחור הוגן בהחלט – 8,300 ש"ח (מחיר רשמי) לעומת 2,000$ בארה"ב  ו-2,000 אירו באירופה.

מחיר
8,300 ש"ח לגוף בלבד
11,300 ש"ח לגוף + עדשת זום 12-40mm f2.8
שנתיים אחריות של גטר קונסיומר

תמונות דוגמה נוספות - צולמו עם עדשת אולימפוס 12-40 מ"מ f2.8, אולימפוס 300 מ"מ f4.0 וסיגמא 30 מ"מ f1.4 DC DN.

אולימפוס E M1 II – ביקורת מצלמה

אולימפוס E M1 II – ביקורת מצלמה

אולימפוס E M1 II – ביקורת מצלמה

אולימפוס E M1 II – ביקורת מצלמה

אולימפוס E M1 II – ביקורת מצלמה

אולימפוס E M1 II – ביקורת מצלמה

מעבר לתגובות בפורום