ג'ון וויק 2 - ביקורת סרט ההמשך

סרגיי ליטבק
17-02-2017 11:19

קיאנו ריבס חוזר כרוצח הכי מיומן וקטלני בסרט ג'ון וויק 2 בו כל העולם (פחות או יותר) מתאגד במטרה לחסל אותו. האם סרט ההמשך יצליח לרתק אותנו? הופתענו לטובה.

מבית היוצר של פעלולים של מטריקס, ונדטה, 300 ובערך 200 סרטים משני עשורים אחרונים, צ'אד סטהלסקי מחמם את כיסא הבמאי בפרויקט השני בחייו - "ג'ון וויק 2"
ממש כמו "החטופה", "ג'ון וויק" הפתיע את קהל הצופים העולמי עם סיפור נקמה פשוט אך כזה שמוגש בצורה כה שונה ממה שהכרנו עד כה, עד שהפיות שלנו נפערו עד אין קץ. ממש כמו בסרט "הסנדק", עולם הפשע שמוצג כאן הינו עולם מתורבת וסובב סביב חוקי כבוד פנימיים של עצמו. מלון הפושעים הוא מקום נייטרלי שלאיש אין זכות לקחת בו חיים וכל האנשים מכירים את "בה בה יגה" (המכשפה) זהו כינוי של רוצח שכיר כה מפחיד וכאשר שמו נאמר באויר, הפחד שורר מסביב.

בסרט הראשון, ג'ון נוקם על מות כלב שהושאר לו אחרי מות אישתו האהובה וגניבת המכונית אותה אהב. בחלק השני (אזהרת ספויילרים), הסיפור מקשר אותנו לתקופת זמן ממשיכה ישירה של סוף החלק הראשון אל איסוף הרכב. אברהם הוא אחיו של ויגו והוא מחזיק במכוניתו של בה בה יגה. אין דבר יותר מפחיד מזה והדרך בה הוא יוכל לקבל את מכוניתו היא רק באמצעות כוח. אכן מפגן כוח אנושי, מכונאי ובכלל של טירוף. בזאת מסתיים סיפור הנקמה אך הסרט רק מתחיל.

ג'ון וויק 2 ביקורת סרט
לאחר שג'ון סוף כל סוף מחביא את כלי הרצח מתחת לבלטות, דפיקה בדלת מחזירה אותו אל המציאות, והבטחה אשר הבטיח בעבר חוזרת אליו במטרה להתממש. סאנטינו דאנטוניו, אשר אחותו מיועדת לעמוד בראש הועד של ארגון הפשע, מבקש להפטר מאחותו כדי שיוכל לקחת את הכוח לידיו, אך ג'ון מסרב. מה שבהתחלה עולה לג'ון בהרס ביתו לאחר מכן ממשיך מדרגה אל עצם חייו. לכל משחק חוקים משלו וכדי להרוג את ג'יאנה, ג'ון מגיע לאיטליה ועל מצע של אומנות אליטיסטית גבוהה, הוא מבצע את העבודה אך מהר מאוד מתברר כי המזמין שאחותו זה עתה נרצחה, מבקש לנקום ברוצח אכזר.

אל תוך מערכת של הזמנת עבודות להוצאה להורג, סאנטוניו מציע 7 מיליון דולר על ראשו של ג'ון. כל המחסלים בעולם הפשע מנסים לתפוס את ג'ון וכאשר הוא חוזר אל המולדת, כל אדם מנסה את מזלו כנגד בה בה יגה. לעומת הסרט "החטופה", שם חלק ההמשך היה פחות טוב ודי מאכזב, "ג'ון וויק 2" דווקא כן מספק את הסחורה. הסרט לא מחדש ויזואלית כפי שעשה החלק הראשון אבל הסרט מחזיק מים. יש כאו סיפור מעניין שבנוי ומורכב כמו שהחיים יכולים להיות הכולל תאוות, רצונות, קנאה, יהירות ועוד הרבה מאפיינים אנושיים שרק מחכים לקפוץ אל המסך הגדול.



הפתעה נעימה ממתינה כאן לאוהבי הקולנוע ובמיוחד אוהבי סדרת מטריקס, מורפיוס (הרי הוא לורנס פישבורן) נפגש עם קיאנו ריבס ושוב מציג אותו כ"אחד" שיכול לפתור הכל.

בזמן האחרון ניהלתי קצת שיחות על הקולנוע הקוריאני בו התפתח תת ג'אנר של סרטי נקמה וגם הסרט הזה נראה כמו נגזרת הוליוודית מאותה התפתחות קוריאנית, אשר מציגה את הנקמה כמשהו אפי ורומנטי. ואכן זה מצליח בהצגה והסרט מלא ברמיזות של אומנים קלאסיים ואף ציטוטים של דאנטה, זה שם את ג'ון וויק ברובד רחב יותר של משמעויות ולא רק סרט אקשן ונקמה גרידא.


עם קריצה קטנה לעתיד, הסיפור מסתיים עם סוף שההבנייה אליו מזכירה את המערבונים הספגטיים, ולהבדיל מג'ון פורד אשר שלח את "המחפשים" ואת ג'ון ויין שהקריב את עצמו אז ג'ון וויק לא מתכוון להקריב את עצמו וגם אם נראה שאין לו יותר סיבה לחיות, למות הוא גם לא מתכוון ואם היום נועד עבורו לשם בריחה, מחר הוא אולי שוב יעמוד להילחם (לא ראיתי שהוכרז פרק שלישי בסדרה, אך בהחלט לא אתפלא כאשר זה יקרה).

ציון: 9

ג'ון וויק 2
JOHN WICK: CHAPTER 2

ארה"ב 2017
במאי: צ'אד סטהלסקי
שחקנים:
קיאנו ריבס, רובי רוז, ג'ון לגוויזמו, לורנס פישבורן
אורך הסרט: 122 דקות

מעבר לתגובות בפורום