יגאל סבו מכניס אותנו לאולם התצוגה וחושף את האלקטרוסטטים החדשים

נמר לוי
16-02-2017 10:06

ה-soltanus הוא לא סתם עוד רמקול אלקטרוסטטי מוגבל בבס ובדינמיקה, הבשורה החדשה הזו מגיעה ממזרח אירופה - סרביה. כמה מפתיע זה היה? מפתיע רבותי. מפתיע מאוד.

ישנם מעט מאוד פעמים בהם אני מתפתה להניע את האוטו ולדפוק דוך של יותר מ-10 קילומטר מהבית שלי, בשביל לשמוע מערכת. זה לא בגלל שאני עצלן חלילה, אני לא. זה בגלל שמה כבר יש לחדש? אז עוד רמקול, עוד מגבר בתוך מערכת שלמה שאני לא מכיר. עוד נגן? יופי. השאלה היא מה קורה כשמזמינים אותך לשמוע רמקולים מיוחדים/אחרים/שונים - אלקטרוסטטים.

השוק האלקטרוסטטי בישראל הוא פיצפון. אפשר לספור על אצבעות יד אחת כמה כאלה מיובאים לארץ וישאר מקום להחזיק סיגר (וסיגר זה 3 אצבעות, כן?) וכשמזמינים אותי לשמוע כאלה, כשהטענה המפתה היא ״בוא תשמע רמקול אלקטרוסטטי שלא עושה פדיחות״. וכשיגאל אומר את זה, מה לעשות, אין מנוס מלבדוק. זה משום שהפעמים שהוא אמר משהו וצדק הם גבוהים מאוד.

יגאל סבו רמקולים אודיו

אז הנה, קבענו, וזו ממש לא הפעם הראשונה שאני אצלו, אך הפעם הראשונה שאני בא ממש לבחון מערכת שלו. אז כן, מערכת שלמה, שמבוססת על הגברה טרנזיסטורית שמזינה רמקולים אלקטרוסטטים, נגן תקליטורים וממיר. כבלי החשמל לעומת זאת, מסדרת הרפרנס של הום סנטר, השידה עליה ישבו הרכיבים גם כן רחוקה מלהיות משהו שאודיופיל מדופלם יקנה והחלל אינו מטופל אקוסטית כלל.

אפרופו, ליגאל יש קטע כזה. מערכת צריכה להישמע מעולה גם בלי כבלי חשמל מדופלמים ומעמד אודיופילי יעודי לאודיו. אני אכנס לפינה הזו אוטוטו. אבל קודם בואו אספר לכם על יגאל קצת.

יגאל סבו רמקולים אודיו

מי אתה יגאל?

יגאל הוא בין היבואנים הוותיקים של התחום. בזמנו היה היבואן של כל חברות ההי אנד האלה שהיינו רואים רק בקטלוגים. מ-mbl ועד למונטנה וספנדור בניהם. יגאל אינו חסיד של טופולוגיה מנורתית ויש לו הסברים רבים מדוע לא. הוא גם לא חסיד של טרנזיסטורים למעט כמה בודדים. אותו הדבר אגב, עם הגברה דיגיטלית. בקיצור, הוא דעתן, בררן ופשרה אצלו היא אינה פשרה. מעבר לזה, מהיכרות של שנים עם האיש, ושיחות טלפון ומפגשים שנמשכו שעות ארוכות, יגאל מייצר סוג של חיבור שפשוט כייף לשהות במחיצתו.

הסאונד של יגאל

יגאל הוא איש של דיוק. הציוד צריך לשבת במקום הנכון על מנת להשמע כפי שהוא נשמע. הבחירות של המוצרים שהוא מייצג אינן מקריות כלל וכלל. כל מוצר שהוא מחליט לייבא נבדק היטב בחו״ל, מגיעה דוגמא לישראל, ורק לאחר בדיקה מקיפה של המוצר הוא מחליט אם להעיד על עצמו כיבואן של אותו מותג. וזה ניכר רבותי, המוצרים שהוא מייבא מתאימים זה לזה כמו כפפה - נגיע גם לזה, תהיו רגועים.

יגאל סבו רמקולים אודיו

ליגאל ולי יש הרבה מן המשותף. מעבר לעובדה ששנינו דעתניים והסיבה שלא חנקנו אחד את השני למוות היא שאני בדיוק בדעתו ב-99.9 מהדברים. אבל על הצבע של הקיר בעסק, לא הסכמנו. זה בדיוק ה-0.1 בו אנו חלוקים.

כששאלתי את יגאל מדוע החליט ליבא רמקולים אלקטרוסטטים, ענה כי אחת מאהבות חייו הם הרמקולים קוואד esl57 שלצליל שלהם האזין שבמשך שנים. אך העדר בס ודינמיקה הביאו אותו לוותר על החלום עד שמצא את הרמקול שהצליח להחזיר אותו לאותה חוויה בתוספת בס ראוי ודינמיקה מרשימה המאפשרת לנגן דרכו כל סוג של מוסיקה שירצה לשמוע.

הציוד, החדר והאווירה

העסק של יגאל הוא מהמשובחים בנמצא מבחינת מבחר הציוד בתצוגה. מהרמקולים המדהימים של ויויד כאשר הטופ נימצא בתצוגה ומושמע, ועד לאודיונט כאשר שני מונובלוקים, קדמגבר ומגבר פונו יצאו לא מזמן מהניילונים ומוקמו במקומם להפעלת ה-g1 המפואר. בצד השני שורה של הרמקולים של הרברת׳ משלל דגמים כולל ה-40.2 הבריון. באיזופון תמצאו את כל דגמי הכניסה + שני דגמים מהאמצע כולל הקזיאנו החדש (mk2). על הסטנד ההגברה של mc, בל קנטו וקרופט האגדי, dcs וmsb ועוד ועוד ועוד. עם זאת, בצד ממש, די נסתרים, הרמקולים המעולים של phonar שנימכרים במחירים מיוחדים מהתצוגה (גשו לשמוע - שווה) ו-bladelius שגם כמה מהפריטים נמכרים במחירים מצויינים מהתצוגה.

יגאל סבו רמקולים אודיו
אבל גולת הכותרת, הסיבה שבגינה הנעתי את האוטו ונסעתי בשביל לשמוע ממש הם ה-soltanus acoustics - רמקולים אלקטרוסטטים סרבים, מסרביה!

קצת על מזרח אירופה.
אז כן. מזרח אירופה לא רק על המפה בשוק האודיו העולמי אם כי נמצאת בקצה הזה, בדובדבן הזה של הקצפת. מה שהיה שמור לארצות הברית, יפן ומדינות מאוד ספציפיות באירופה צריך לחלוק את הקהל עם שחקן חדש, שחקן שיודע לשחק. אבל על העניין הזה נדבר בנפרד במאמר חגיגי בעניין הזה. גם סין תהיה שם - יהיה מעניין.

נחזור לרמקולים

אז מה הההבדל בינם לבין רמקולים אלקטרוסטטים שאני מכיר? אז ככה, הרמקולים הללו, תתפלאו, ממש יפים, אבל ממש. הגימור מרהיב, בחירת העץ בגימור שחור מבריק שממסגר את הרמקול, החלק האחורי עם הגבעה בחלקו התחתון ושם הטרמינלים על פלטת זהב. שלושת הרמקולים עליו הוא עומד גם כן מוסיפים לשיק והופכים אותו מעוד דלת שחורה מכוערת בבית למיצג שאפילו האישה מסוגלת לקבל. ולזה אפשר להוסיף את המימדים הלא ממש צנועים: גובה 153 ס״מ, רוחב 68 ס״מ. אבל העומק רבותי, הטאבלט של הרמקולים, ה-imac. בקיצור, משהו להתגאות בו.

הרמקול הזה, על פי היצרן, יודע לדבר עם מגברים צנועי וואטים שמדווחים על 25 כאלה מתחת למכסה ועד לכאלה ששני גיבורים יכולים להניף על השידה. והנתון היבש, בלי להתפלסף, היא המלצה על מגברים שנעים בין 25-300 וואט. וזה בזכות מערכת מיוחדת שמאפשרת לברור בין מספר מצבי דמפינג פקטור - והלוואי וזה היה ברמקולים אחרים גם כן. אני לא מאוהב בהמלצות האלה. וזה רק מהטעם שהיא לא יכולה להיות המלצה נכונה, המנעד רחב מידי. אבל אם תרצו המלצה נכונה, דברו עם יגאל, הוא לא יפספס בזה.

יגאל סבו רמקולים אודיו

נתון נוסף, מדאיג אבל התברר כלא ממש משפיע (עובדתית) הוא הרגישות (נצילות). הרמקול הזה מציג נתון של 83 דציבל. זה אומר שרגישות/נצילות זה לא הקטע שלו (רגישות ברמקולים אינה קשורה ללבביות). אבל כששמעתי אותו על מגבר משולב של mc, צנוע מימדים אך מהמם ביופיו, שאינו מוגדר כגיבור גדול ומתחת למכסה יחידת כוח ממוצעת בכושר ההנעה שלה והנה, הרמקול מרגיש איתו כל כך טוב שאפילו פחות מזה היה מספיק.

אז איך הצליל?

במשך כמה שעות ישבתי על הכורסא הנוחה באולם התצוגה של יגאל סבו. אני יכול להפציץ כאן במונחים אודיופילים ולתאר לכם כל פסיק במערכת. אבל החלטתי לעשות את זה אחרת. בעצם לא אחרת אם כי עם תוספת. אני אפציץ במונחים האודיופילים ואתאר בדיוק מה שמעתי. אבל בשביל מי שרוצה להבין במשפט אחד מה המערכת הזו עושה, אז אני אגיד את הדבר הכי נדוש, הכי מטומטם, הכי לא ניתן להסביר אותו וזה רק בגלל שכמה מהחברים כאן ביקשו ממני לדבר יותר ״לעם״ בלי מונחים ״מבלבלים״. וזה הזמן לבדוק מה מבלבל יותר. מונחים מוגדרים ומקובלים על כולם או כאלה שצריך לעצום עיניים ולחוש למה התכוונתי כאשר כל אחד יפרש את זה אחרת. אז הנה התיאור ״לעם״:

״המערכת ששמעתי, בשילוב הרמקולים הללו עושים מוסיקה באופן כזה שלא הייתי מבקש יותר מזה כלום״.

אז מה הבנתם? אני בקושי מצליח להבין. אחד יבין שזה הדבר המושלם, השני יבין שהיא מוסיקלית (שגם זה ברדק להסביר) והאחרון יסביר לי שהוא חושב שהתכוונתי לזה שהיא טובה ולמרות שאפשר לשפר אין צורך בזה.

ועכשיו בואו נתחיל לדבר אודיו. מדובר במערכת מאוד מפורטת ומהירה. טונה של אוויר בין הכלים תודות ליחידת הקרנת סאונד ענקית. הבמה? או. זה קטע בפני עצמו. הבמה של הרמקול הזה, להבדיל מלא מעט אלקטרוסטטים ששמעתי, אינה מיועדת לאדם אחד בודד. כלומר, נקודת ההאזנה רחבה יותר ממה שאני מכיר בגזרה הזו. ישנן יצרניות שפתרו את זה עם יחידת הקרנת סאונד מעוגלת, אחרות שמו שלושה בחצי גורן. כאן מדובר ביחידת הקרנת סאונד שטוחה שממש מצליחה לשציג פרזנטציה שגם שניים יכולים לקבל במה טובה, פוקוס מספק ותלת מימדיות טובה מאוד. כמובן, כמו עם כל רמקול, מאזין אחד בנקודת האזנה מושלמת ישמע טוב יותר. אבל בגדול, הרמקול הזה מתנהג כמו רמקול דינמי עם במה של 4 רמקולים דינמים זה לצג זה. מבחינת הדינמיקה. הוא אמנם לא הויויד g1 והערבה. אבל תשמעו, לא הגעתי לקצה שלו ושמעתי בעוצמות ראויות בהחלט. עוצמות שעשויות לשים רמקולים דינמים במקומות לא נוחים. אבל גולת הכותרת ברמקול הזה היא היכולת שלו להעביר קולות אדם כפי שרק יחידות אלקטרוסטטיות מסוגלות. התוצאה טבעית, לא גדולה ולא קטנה אך עם מלא נוכחות. כמה נוכחות? ברמת המפחיד אם מאזינים לזמר שכבר לא איתנו. הרמקול הזה מצליח לייצר עוד משהו שמצאתי אותו במעט מאוד רמקולים - גובה. הוא מצליח להעמיד את הזמר בגובה הטבעי שלו. כלומר, אם אדם יעמוד מולי וישיר לי, אני אקבל את זה מהרמקול כפי שאקבל את זה במציאות. כך גם כלי הנגינה סביב השירה. לכל אחד המקום שלו, הגובה שלו והמרחק שלו ממני. הולוגרפיה במיטבה - כמעט הולוגרמה.

אז איפה הוא נכשל?
יש כמה מקומות שלא הרמקול או המערכת נכשלת אם כי על מה היא יושבת. המטרה של יגאל היא להדגים את המערכת באופן כזה שיהיה קרוב ככל הניתן למצב בו תוצב בבית. זה אומר שהמעמד עליה יושבת המערכת נראה מעולה עיצובית, אך מעמד יעודי היה משפר קצת את השקט שהיה מביא לעוד קצת דינמיקה ובמה יותר מרשימה ממה שהיא (והיא מרשימה - תאמינו לי). כלומר, אומנם אני מבין את המטרה של יגאל והיא אפילו מאוד הגיונית, אבל דחילק, תן להתפנק עד הסוף.

מהכיוון השני אפשר להגיד את זה ככה. אם המערכת הזו נשמעת ככה עם כבלי חשמל הום סנטר, מעמד שמתאים לעיצוב הבית ולא לעיצוב הסאונד וחלל שאינו מכיל רמקולים נוספים - זו היתה אחת מהמערכות הטובות שששמעתי כאשר היא עשויה להיות ממוצבת ב-3 הראשונות. לעומת זאת, ככה, בתנאים הללו, היא ממוצבת ב-5 הראשונות על פי הרף שלי. ובגדול, ממש נתן לי לחשוב על הכיוון הזה באופן אישי.

יגאל סבו רמקולים אודיו

סיכום

יגאל סבו הוא לא רק יבואן חשוב, הוא יבואן שחשוב שיהיה. היכולת שלו להתאים רכיבים זה לזה, המוצרים שנבחרו בקפידה, התמהיל במאפשר לעבור את הצד מהיי אנד לאולטרה היי אנד והגישה שלו לצליל בכלל, הופכים אותו למה שהוא בדיוק - יבואן שמאחוריו עדת אוהדים לא קטנה. וזה לא בחסד, זה בזכות. היה לי העונג להעביר לכם את הביקור הזה. תבקרו גם אתם, לא תפסידו!

מחיר רמקולים - 55,000 ש"ח

mc701 integrated amplifier
טרנספורט - 8000 ש"ח
ממיר - בל קנטו 3.7 + ספק כוח vbs -
מחיר 24,450 ש"ח  כולל כבל מקורי משודרג
כבלי רמקולים - רוולישן אודיו לאב 5000 ש״ח
אינטרקונקט זינזטי - אוטנטיקה - 9700 ש״ח
חשמל הום סנטר

תמונות נוספות מאולם התצוגה:

יגאל סבו רמקולים אודיו
יגאל סבו רמקולים אודיו
יגאל סבו רמקולים אודיו
יגאל סבו רמקולים אודיו
יגאל סבו רמקולים אודיו

מעבר לתגובות בפורום