ביקור בית אצל בנצי גלעד - מערכת שמע ללא גבולות

תומר צין
06-02-2017 07:00

מפגש עם מערכת אודיו היי אנד של בנצי גלעד: חדר האזנה נבנה בתשומת לב לאקוסטיקה וחשמל, הרמקולים פורקו ועברו בנייה משופרת מחדש, הכבלים מתוצרת עצמית ויש עוד המון שיפורים ברכיבים. ואיך זה נשמע? תומר צין האזין.

מערכת שמע ללא גבולות

בנצי גלעד הוא חבר טוב מזה כמעט 15 שנים, חי ונושם מוזיקה קלאסי וג'אז, חובב הופעות ג'אז חיות, אוהב כל מה שקשור למוזיקה. הוא גם חובב מכוניות מושבע, ברשותו פורשה 911 ומרצדס אי.אם.ג'י C63. כאשר הגעתי השבוע לביתו בשערי תקווה, שאלתי אותו מה הוא מעדיף אודיו או מכוניות? הוא ענה בשאלה: "את מי אתה אוהב יותר, את אמא או את אבא?".

בנצי גלעד רמקולים
בנצי עם Muddy Waters - Folk Singer בין הרמקולים שלו

בנצי מספר שבגיל צעיר, כאשר אביו קנה לו פטיפון עם תקליט של מארינו מריני (מוזיקה איטלקית), הוא נשבע בקסם המוזיקה, משם התחיל להתפתח ולרכוש תקליטים ומערכות מתוצרת חברות כמו AR, פישר ועוד.

במקביל באותה תקופה, הוא צריך היה גם להתפרנס ולמד אלקטרו - אופטיקה. התחיל להתקדם בתחום הטכנולוגי בחברת אל אופ - אלביט, בפיתוח מוצרים בעלי יכולת טכנית גבוהה מאוד. לאחר כמה שנים של עבודה קיבל בנצי פרס ביטחון ישראל, על פיתוח מערכת מאוד ייחודית. עצם התעסקותו בטכנולוגיה, אפשרה לו להבין את היכולות ולשפר את בניית מערכות השמע. הוא תמיד שואף לשפר וליעל את המערכות גם בעבודתו וגם בתחביביו.

בנייה ונתוני חדר האזנה

לפני שנים בנה בית חדש ביישוב, כאשר בסיס הבית הוא חדר מוזיקה אשר קיבל את כל תשומת הלב בבנייה, לאקוסטיקה הטובה ביותר שניתן להשיג. הוא בנה חדר מוזיקה וקולנוע בגודל 5X6 מטרים והתקרה בגובה רגיל. המרחק בין הרמקולים עומד על 3 מטרים, מרחק הרמקולים למאזין הינו 3 מטרים והרמקולים ממוקמים במרחק של 1.5 מטרים מהקיר האחורי ומונחים על שטיח עם עוקצים. מערכת החיזוק של תשתית החדר (ברזלים), נבנתה כיחידה עצמאית שאינה קשורה לבית, כדי למנוע העברה וחדירת רעשים. החשמל שמועבר מהבית לחדר, אינו עובר בלוח החשמל הרגיל של הבית, אלא בחיבור עצמאי וישיר לחברת חשמל, עם שנאי מבדל שנמצא בחלק העליון של הבית.

בנצי גלעד פטיפון
מה נשאר מהפטפון המקורי?

החדר נבנה מלבנים, עם ציפוי של מלט קל המעורבב עם 60% של גרגרי קלקר לבידוד אקוסטי. מעבר לזה, בחדר יש עצמים נוספים לקבלת אקוסטיקה שמתאימה לתיבה פתוחה ("אופן באפל"), כגון "חצאי צלחות" הנתלים מהתקרה. "חצאי הצלחות", מצופים בחומר אקרילי המחזיר את תדרי הקול ומפזר אותם בחדר בצורה שאינה ליניארית, בהפרשי זמנים שונים של מילי שניות, המאפשר קבלת צליל שווה בכל נקודה בחדר. זו אחת התצורות לקבלת אחידות ושלמות צליל בחדר, כמו כן, יש עצמים בולעי תדרים, אחוז מסוים בליעה ואחוז מסוים החזרה, אשר מחושב בכדי לקבל חדר שאינו "מת".

בעצם הפיתוח של האקוסטיקה בחדר, הושקעו כספים רבים מאוד כדי לקבל את האיכות הקיימת כגון: דיפון קירות בחומרים מתאימים, הכנסת גורמים המייצבים את החדר, פיתוח של יכולת פיזור הצליל בצורה ליניארית בכל החדר בכל מיני אמצעים קיימים או כאלו שפותחו על ידי בנצי.

בנצי גלעד רמקולים
הכנת הפאנל הקדמי ברמקולים

מערכת האודיו של בנצי

הצליל שאוהב בנצי, מושתת על בסיס מנורות (שפופרות), לאחר שימוש במספר מערכות, הגיע למוצרים של היום שכוללים: שני מונו בלוקים Manley 250 ששופרו על ידו, פונוסטייג' VTL 6.5 וקדם מגבר VTL 7.5.

פטיפון מבוסס על Clear Audio הוא מקור השמע העיקרי בערכת האודיו, שנבנה מחדש על בסיס חומרים, לקבלת צליל שהוא אוהב. בנצי מציין שניתן לשנות את גוון הצליל של הפטיפון לפי דרישת הלקוח וטעמו. דרך אגב, רצועות הפטיפון הם פיתוח וייצור שלו. בתערוכת מינכן שעברה, שמעתי את אחד מיצרני הפטפונים המובילים בגרמניה מזמין ממנו גומיות לפטפונים. הרמקולים מבוססים Bob Craver, הם פורקו ונבנו מחדש בקונספט שונה, חומרים שונים, חיווט שונה ושינויים קטנים במפצל התדרים.

הכבלים מתוצרת עצמית ומתוכננים לפי הרכיבים שנמצאים בשימוש באותו זמן. התכנון אינדיבידואלי לכל מכשיר ואופן השימוש בו. למשל, בין הכבל שמשמש בין הפטיפון "לפונו סטייג" הוא כבל שתוכנן ספציפית לעבודה זו. גם בתוך הכבלים יש אפשרות לקבל סוגי צליל שונים כגון רזולוציה גבוהה יותר, בסים מחוזקים וכדומה.

תומר צין רמקולים
עבדכם הנאמן שותה קפה ומאזין למערכת

רשימת האזנה

התיישבנו להאזין למערכת שלו, אך תמיד נאזין בשלב ראשון לקטעי מוזיקה האהובים עלינו והמוכרים לנו היטב, במשך שעה וחצי. הקטע הראשון מהתקליט של פינק פלויד - הצד האפל של הירח, התקליט השני הוא מאדי ווטרס - זמר הג'אז, התקליט השלישי הוא קני בוראל - Midnight blue, הבא אחריו אוסקר פטרסון טריו - We Get Requests, ריקי לי ג'ונס - שעונה לאותו שם והאחרון חביב הנשרים - הוטל קליפורניה. בכל תקליט ששמנו האזנו לכמה שירים/קטעים.

חווית האזנה

בתחילת האזנה וידאנו שצד שמאל וימין אכן נכונים ואין צורך להחליף צד בכבלים. כשהאזנו לקטע מחיאות הכף, נשמעו הדהודים מעטים מאוד.לקחנו את הספה אחורה חצי מטר וביקשנו להוריד שתי שנתות באזור המידרינג' ברמקולים.
הצליל של מערכת השמע מתאפיין בפתיחות ובפרטים, בתחום ביניים חם, המצליח להעביר למאזין את הרגש במוזיקה. האיזון הטונאלי והטבעיות של מערכת האודיו קרובים לשלמות, היא אינה מבליטה או מחסירה תדרים, אינה צורמת או אגרסיבית ולא צובעת את הצליל.

בנצי גלעד רמקולים
"חצאי הצלחות" על התקרה תלויות במהופך ומצופות בחומר אקרילי המחזיר את תדרי הקול

התחושה נפלאה של כמעט "קיר מנגן", עם במת צליל ענקית וגבוהה, תלת ממדית ועמוקה, אשר רחפה מאחורי הרמקולים והייתה מופלאה. כאשר ניגן אוסקר פטרסון את We Get Requests נשארנו פעורי פה: תופים נגנו בצד שמאל ללא כל גרעיניות, הפריטה של הקונטרה באס מאוד מדויקת ומפורטת והוא ממוקם בצד ימין, הפסנתר נגן במרכז צלול וטבעי, כמעט יכולנו לגעת בו. חיפשנו ליקויים (אנחנו ביקורתיים מאוד), אך לא מצאנו בכלל. המוזיקה הייתה נהדרת ללא ספק.

בכל רוחב ספקטרום התדרים התחושה הייתה של איזון כמעט מושלם. הבס מהיר ומוגדר, האמצע מפורט מאוד, הגבוהים נמצאים בכל מידתם והם מספקים ברק, שקיפות ואוירה למוזיקה. הדינאמיות הייתה מדהימה, פיזור הסטריאו מדויק ויציב, ריאלי וחד.    

מערכת השמע שחזרה בצורה פנומנאלית של תזמורת סימפונית מלאה, האינטימיות של שלישיית ג'אז או העדינות של סולו חליל. המערכת נגנה בנינוחות, ללא עיוות וללא מתח גם בעוצמות גבוהות מאוד. הצליל של הרמקולים פתוח מאוד ודינאמי, המהירות והקצב של המוזיקה מציאותיים כמו בהופעה חיה. ההתקפיות של כלי נגינה, היא לא פחות ממדהימה. למרות גודלם הפיזי של הרמקולים, הם נעלמו ולא משכו תשומת לב לעצמם. 

בנצי גלעד רמקולים
נהנינו מהקצב של המוזיקה, שנשאר מדויק לכל אורך ההאזנה, האיזון הכללי היה מאוד טבעי והטונליות נכונה. המערכת הייתה מאוד מדויקת, הפרדת הצלילים שלה מצוינת, היא משחזרת את הפרטים הקטנים ביותר במוזיקה, בנאמנות גבוהה מאוד. יחסית לרמקולים גדולים אחרים ששמענו, הם כמעט נעלמו לחלוטין בחדר.

בנצי גלעד רמקולים

סיכום

הצלילים שבנצי שומע כיום ולטעמו מהטובים ששמע, הם על בסיס "אופן באפל", הוא ישמח לחלוק את הצליל עם אנשים אחרים. השילוב של כל המרכיבים שמוצגים ומפורטים, הם אלו שגרמו למעשה למחשבות להיכנס לתחום של פיתוח ושיווק מערכות אודיו. הרהורים עולים בליבו של בנצי, האם לשתף את חובבי התחום כמוהו ולהיכנס לייצור רכיבים המרכיבים מערכת השמע כמו: השבחת פטיפונים קיימים לפי דרישת הלקוח, שיפור פטיפונים מוגמרים, הכנת כבלים לשיפור הצליל והרמקולים. בנצי ישמח לארח בביתו כל מי שיחפוץ בכך, מספר הטלפון הנייד שלו הוא: 054-4382045.

מעבר לתגובות בפורום