חי את הלילה - ביקורת סרט של בן אפלק

סרגיי ליטבק
26-01-2017 20:18

בן אפלק מציג את סרטו הרביעי שהפעם מתמקד בתקופת היובש בארה"ב ומלחמות הגנסטרים. גם למבקר הקולנוע שלנו, הסרט היה קצת יבש. ביקורת סרט.

סרטו הרביעי של בן אפלק יוצא למסכים ועם אופטימיות זהירה הלכתי לצפות בו. לא ממש ציפיתי ליצירת מופת שתכנס לפנתיאון ואכן לא קיבלתי כזו, אבל גם לא ניתן להגיד כי זוהי פאשלה שנוצרה לשווא. האם מדובר על במאי דגול? האם זהו סרט גאנסטרים קלאסי?זה הזמן להיזכר בעוד כמה שחקנים שהפכו לבמאים ולראות איפה הם היום.

בן אפלק, עוד מעט בן 45 בגילו, נמצא על המסך (בהתחלה על הקטן) מאז גיל 9, אבל כבר לפני 10 שנים ביים סרט ובזמן שהמשיך לעבוד כשחקן, זהו כבר סרטו הרביעי מאחורי כיסא הבמאי. אפלק מנסה ליצור שפה אחידה לסרטיו כפי שעשו זאת רבים לפניו: וודי אלן, סקורסזה, אפילו קלינט איסטווד. אני רוצה להזהיר מראש על ספויילרים שהולכים לבוא אבל אל דאגה -  אין כאן יותר מדי מה להרוס.

זה אינו סרט אקשן, למרות שכן מדובר על סרט גנסטרים אשר מתרחש בתקופת ה"יובש", שנות ה-20 \ 30 של המאה הקודמת בארה"ב המתפרקת. יריבות של שני בוסים, מביאה שודד קטן לקחת צד ולנסות להפיל את האחר. אין כאן סצנות יריות רבות ופיצוצים ללא סוף אלא מערכות יחסים של הפושע כלפי עצמו והסובבים אותו: האם ואיך הוא אוהב את הבחורה ומה יחסיו עם אביו. ומה קורה לו כשהוא נבגד, זאת בתוספת קורטוב של גזענות. זהו סרט שנע במהירות 30 קמ"ש לכל אורכו, יותר בסגנון של "הבה נדון על זה".

חי את הלילה ביקורת סרט בן אפלק

מצד שני, מדובר על הצגת פרספקטיבה שונה עם מבט על אנשי הפשע כאנשים שמעוניינים לקדם את האינטרסים שלהם ולאו דווקא על חשבון חיים של בני אדם אחרים. האם חייבים תמיד לתפוס אקדח לפתירת בעיות או שניתן להפעיל שיקול דעת ולמצוא פתרונות בסגנון שונה לבעיה?

נראה כי בן אפלק מצליח לייצר שפה מקורית שתהיה מזוהה איתו, נראה כי סרטיו איטיים ומהורהרים בסגנון שקצת מזכיר את שפילברג אשר לעת זקנה אמר שהוא רוצה לעסוק בתוכן ומלל ולא באקשן. בן אפלק הציג בעבר את "גנב עירוני", אבל גם שם הוא התמקד בנפשם של השודדים ובמערכות היחסים בינם לבין עצמם ואף בין הקורבנות שלהם.


אם כבר הזכרנו מקודם את איסטווד, הרי שהוא התחיל לביים סרטים לאחר היסטוריה של משחק ארוך ומוצלח, בז'אנרים שונים: מערבונים, סרטי מתח ואף רומנטיקה. גם מל גיבסון משחק 20 שנים לפני שהוא נוגע בכיסא של הבמאי ואף בסרטו השני "לב אמיץ", גורף את רוב הקופה באוסקרים. בימוי סרטו השלישי "הפסיון של ישו", דווקא מסבך אותו ונראה כי חמשת הסרטים שהוא ביים עד כה השאירו רושם גדול יחסית (או שהיו אלו 40 שנות משחק).

ננסה לחזור לסרט שלנו "חי את הלילה", שמציג את מערכות היחסים בין הגנסטרים, תחושותיהם, אהבותיהם ואף רצונם להיות הגיוניים. אנחנו מקבלים סרט בינוני מינוס, עם רצון מצידי כצופה למשהו יותר קצבי: לא בהכרח אקשן לוהט או עריכה מהירה, אבל שהסיפור יזוז מהר יותר ושנראה על המסך פעילות מעניינת יותר.

ניקוד: 6.5
ממליץ להמתין ליציאה של הסרט לטלוויזיה.

Live by Night
במאי: בן אפלק
תסריט: בן אפלק, דאניס להיין
שחקנים: בן אפלק, מקס קסלה, כריס קופר, זואי סלדנה

מעבר לתגובות בפורום