Pro-ject RPM 3 הפטיפון שסובב אותי

נמר לוי
13-02-2017 07:00

ביקורת פטיפון Pro-ject RPM 3: אני לא חושב שיש חובב אודיו אנלוגי בישראל שלא נתקל ביצרנית הזו, לקחנו לבדיקה והאזנה את אחד מדגמי הכניסה לעולם האודיו האנלוגי.

אז אם ישאלו אותי מי היא יצרנית הפטיפונים הגדולה בעולם אענה מיד פרוג׳קט. ולא, לא בגלל שזו רק תחושת בטן. זו יצרנית הפטיפונים שמוכרת הכי הרבה כאלה בשנה. השילוב של איכות עם מחיר, וותק ומערך שיווק חובק עולם, הופעה כמעט בכל תערוכה בפלנטה ואחזקה של טונות של דגמים ורבבות לקוחות מרוצים בפורומים השונים הופכים אותה למה שהיא - חברת על.

כמובן שזו אינה ערובה לאיכות, אך בפרוג׳קט הצליחו להשיג גם את זה. בשנים האחרונות עשתה החברה סוג של מהפכה. הם החלו ביצור מוצרי אודיו קטנים ומרשימים במיוחד ביכולות שלהם. מגבר וקדמגבר בגודל של שתי קופסאות מרלבורו לייט, רמקולים קטנים ומפתיעים ביכולות שלהם וכמובן, שידרוג משמעותי של חטיבת הפטיפונים שלהם ברמת הזרועות, מגברי הפונו והתכנון בכלל.

חלק מהפטיפונים תוכננו מחדש והמנוע שהיה משוכך על ידי גומיה על הגוף, הופרד ממנו לחלוטין, הזרועות בדגמי הכניסה ״יובאו״ מהדגמים שמעל. אפילו הקופסא, שהיה כמעט בלתי אפשרי להוציא ממנה את הפטיפון מבלי לשבור 50 אחוז מהקלקרים תוכננה מחדש.

ביקורת פטיפון Pro-ject RPM 3

היום נדליק אור על אחד מדגמי הכניסה של היצרן - Pro-ject RPM 3.

מדובר בפטיפון במבנה מינימליסטי. להבדיל ממבנה הגוף המלבן המסורתי, שעליו הצלחת, הפטיפונים המודרנים, לפחות רובם המוחלט, מצמצמים את הגוף למימדים קטנים ככל הניתן על מנת לבטל ככל הניתן רזוננס. ה״סיסמה״ היא ״פחות גוף, פחות בעיות״. עם זאת, יצרניות אחרות או אפילו אותה יצרנית בדיוק משתמשת גם בטכניקות אקוסטיות תוך שימוש במבנה מסורתי. אסופת ה-RPM כולה, משתמשת באותו מבנה בסיסי של גוף עגול במימדי הצלחת בדיוק.

מגוף הפטיפון המעוגל יוצאות שתי אוזניים. האחת מיועדת לזרוע והשניה כמוביל למנוע. ומדוע רק ״מוביל״. יש לזכור שעל מנת שהצלחת תסתובב במהירות הנכונה היא אינה תלויה רק ביכולת של המנוע להיות מדויק אם כי גם בחיכוך הגומיה על הצלחת ועל ציר המנוע. ולכן, האוזן היא בעצם פלטפורמה שמאפשרת לנו להניח את המנוע (נפרד מהגוף) במרחק הנכון מהצלחת אשר מאפשר את המתיחה הנכונה ועל ידי כך החיכוך הנכון. כלומר: מוכרחים להשתמש בגומיה המקורית בלבד על מנת להשיג מהירות סיבוב מדויקת.

הזרוע. ה-RPM3 חולק את הזרועות החדשות של היצרן העשויות Carbon. זהו חומר קשיח ביותר וקל במיוחד. אני מוכרח לציין שזרועות ה- Carbon של היצרן הן שיפור אדיר לעומת זרועות הסגסוגת המתכתית הקודמות שהיו בינוניות מינוס לטעמי.

לפטיפון כפתור הדלקה וכיבוי בודד, מעבר בין מהירויות מתבצע על ידי מעבר פיזי בין שני גדלים שונים של גלגל הפולי שעל הציר. בקיצור - מינימליסטי לחלוטין - כמו שצריך.

הפטיפון מגיע מפורק באופן הבא. גוף וזרוע עם ראש (2m silver) מורכבים יחד וצלחת אותה משחילים על הספינדל. כמה זמן לוקח? לפתוח את האריזה וקח יותר זמן מאשר להרכיב את הפטיפון. בתוך החבילה אביזרי כיול שממש לא הייתי צריך להשתמש בהם. הזרוע והראש היו מכוונים באופן מושלם. לכן, הדבר היחיד שנותר לי הוא לפלס ולנגן.

ביקורת פטיפון Pro-ject RPM 3

מכיוון שמדובר בראש חדש חלוטין שטרם נגע בתקליט, נדרשה הרמה של מספר שעות. אך מכיוון שיש לו אותו למשך שבועיים בלבד, והוא לא היחיד שאני בוחן, משכתי אותו ל-100 שעות ניגון בערך. זה אומר שבשבוע אחד, הפטיפון הזה לא הפסיק לנגן ביום ואפילו חלק מהלילה (כשהיה בא לי להקשיב). הראש הוא כמובן בטופולוגיית mm וחובר למגבר הפונו האישי שלי - asr basis exclusive hv. לפונו כניסה לשתי זרועות ולכן אחת מהכניסות עברה כיול עבור הראש הזה.
אחרי כל ההקדמה הזו, הרצה מסודרת של הראש, אני יכול לשבת ולבחון את המוצר.

מבחן האזנה

הרבה זמן לא יצא לי להכניס למערכת שלי אנלוג מבוסס mm פשוט יחסית. אני מנסה ממש להתרגל ליכולות המוגבלות של הראשים הללו ומתרגל לאט לאט לצליל. אפילו חזרתי לביקורות קודמות שלי על פטיפונים של פרוג׳קט על מנת לרענן את זיכרוני לגבי הדגמים הקודמים. ההרגל מחדש לסטנדרט נמוך משמעותית ממה שאני רגיל אליו הוא מהלך לא פשוט. לקח לי כמה ימים לפעמח את מה שאני שומע. הפערים בין פטיפון יקר ומושקע לבסיסי הם גדולים לאין שיעור מאשר במקורות דיגיטלים.


ביקורת פטיפון Pro-ject RPM 3

הקטע הראשון שבעזרתו אני בוחן הוא כרגיל Britten - Young Persons Guide to the Orchestra. מכיוון שהיצירה הזו מלווה אותי כבר מאות ביקורות אני מכיר אותה על כל מרכיביה. יכולת ניתוח המסקנות גם משתפרת מביקורת לביקורת. כאן רבותי, אני מודיע כבל עם שראשי mm הם מוצר מוגבל מאוד אך יש בהם יתרון מוחלט אחד. הם לא מסוגלים להציק באוזן. זה כמובן יבוא על חשבון פרטים, רזולוציה, מהירות ודינמיקה. אני יכול לתאר את הצליל של הסט האנלוגי הזה כאנלוגי מאוד. כל מה שאתם מצפים מפטיפון לעשות הוא יעשה. הצליל חמים, ההפרדה טובה מאוד ואפילו מצוינת ביחס למחירו, הדינמיקה מפתיעה והיכולת שלו להעביר כלים אקוסטים בסולו היא מרשימה מאוד.אבל יש שוס אחד באנלוג שלא ניתן להתעלם ממנו - תלת ממדיות מהפנטת. בשביל לקבל את אותה תל ממדיות בדיגיטלי תצטרכו להיפרד מהרבה הרבה יותר פפלינוס.

Peter Schreier - das schönste ממשיך את המבחן והפעם המיקוד הוא בקולות אדם. זהו זמר מצוין, אחד מהטובים לטעמי וההקלטות שלו מהממות לדעתי. במיוחד אגב, בתקליט הזה. אז קולות אדם זה הכי אנלוגי שיש ואם יש מספיק דינמיקה, אנלוגי איכותי אמור למרוח לסתות על הרצפה. כאן אמנם אני לא נופל מהתוצאה ואז אני נזכר במחיר הכולל של המקור הזה. חברים, מדובר באלפי שקלים בודדים שפשוט עושים מוסיקה. אז נכון, אין כאן דינמיקה ופרטים כמו עם הזרוע והראש שלי. אין כאן את ההפרדה והפרופורציות הללו שהופכים תוצאה טובה מאוד לקוסמית. אבל יש כאן איזון טונאלי מעולה, נוכחות אנושית בחלל, במה ענקית ומרקם כל כך טבעי שאי אפשר להתעלם ממנו. שיחזור קולות אדם אינה מושלמת אמנם אך היתרונות היחודיות של האנלוג הופכות אותה לכזו ממכרת שקשה להתעלם ממנה.

pink floyd wish you were here. כולם מכירים כן? אם מישהו אינו מכיר אני מבקש לסגור את הדף, למחוק את עצמו מחברות באתר ולהדיח את עצמו מהאנושות. שנים רבות שהשיר הזה משמש אותי כרפרנס בבדיקות אך אני כמעט ולא משתף אותו בביקורת עצמה. הפעם אני מחליט שכן, וזה בדיוק בגלל שהפטיפון הזה גרם לי להתאהב ביצירה הזו מחדש ולהבין שאפשר להפיק אותה לחלל האוויר במחיר שפוי. הגיטרה, תוף הרגל וקולו של גילמור משכנע אותי שהוא בחדר ואפילו הדינמיקה מעולה. התוצאה בשיר הזה, בתקליט הזה, שאינו מאיזו מהדורה מדופלמת, פשוט ריגשה אותי.

את גזרת הג׳אז בחנתי במשך יום שלם. היה לי יום ג׳אזי כזה והחלטתי להתלבש על הפטיפון הזה. להלן המסקנות: בשיחזור פסנתר מדובר בתוצאה טובה. לא משהו שהפיל אותי ולא החריד אותי. פסנתר נשמע לא רע דרכו אם כי עוד דינמיקה (ראש. כן?) היתה מביאה אותו לתוצאה הרבה יותר מרשימה שאפילו הייתי ממש יכול להחמיא לה. לעומת זאת, כלי נשיפה נשמעים פנטסטי דרכו, במיוחד סקסופון. התחום התחתון נשמע מעולה אך קצת מוגבל ברזולוציה שלו בחלק התחתון של הבס. זה אומר שסולו קטנרבס בסולם מאוד נמוך המנוגן מהר, עלול להתחרבש. בדרך עברתי אצל אלה פיג׳ראלד עם ארמסטרונג והתענגתי על יכולת שיחזור קולות אדם. בשורה התחתונה, מלבד המגבלה בשיחזור פסנתר ורזולוציה מוגבלת בבס הנמוך התוצאה במוסיקת ג׳אז טובה מאוד אם כי לא מצוינת. מה שכובש אותי זה המרקם הטונאלי, האיזון והעידון שבצליל. וזה לפעמים, אפילו עבורי, יכול להיות מספיק - תלוי במוזה.

ביקורת פטיפון Pro-ject RPM 3


נקודות ציון

הרכבה ואחזקה
קלות ההרכבה אינה מצריכה אפילו את פתיחת חוברת ההוראות. מי שיש לו ידע בסיסי באנלוג יסתדר איתו בקלות ומי שאין לו כלל, דיפדוף קליל בהוראות ההרכבה והוא מסודר. עם זאת, הרכיב היחידי שיש להחליף כל כמה מאות שעות זה את המחט של הראש ובכל כמה אלפי שעות את הראש כולו.

אמינות
אני כמעט ולא מדבר על הנושא הזה בביקורות וזה משום שעם המוצרים שאני סוקר יש לי נסיון מוגבלת לתקופת המבחן. אך לעומת זאת, את היצרן הזה אני מכיר כל כך טוב וחייתי בעבר הרחוק עם שלושה מדגמי החברה. אמינות המוצרים הללו הם מהמעלה הראשונה. מדובר במוצרים שהם כפי שאומרים בשפתינו ״סוסי עבודה״.

העמדה
אם הוא מפולס היטב, על משטח יעודי, התוצאה תהיה במיטבה. במידה ולא, והמזנון עליו הוא יושב אוגר ויברציות מצוי, יש סיכוי יותר מסביר שתתקלו בתוצאה מרוחה, לא מאוזנת וחסרת אנרגיה ופרטים. לכן, חשיבות המדף היא אדירה.

ביקורת פטיפון Pro-ject RPM 3

סיכום

מדובר בפטיפון המושלם עבור החובב המתחיל/מתקדם. הוא אמין, זול, נאה ובנוי נהדר. היכולות הסוניות שלו מוגבלות בהתאם לראש ולכן המלצתי היא להתקדם מיד לראש mc אפילו הזול ביותר שבנמצא. ההבדלים יהיו שמיים וארץ. מה שבאמת אהבתי זו היכולת להשמיע צליל טבעי למרות שאינו מושלם. אז ״תודות״ לראש לא תמצאו כאן פרטים שיפילו לכם את הלסת, לא תמצאו כאן דינמיקה ותקפיץ לכם את הלב, לא תמצאו כאן רזולוציה שלא תמצאו אותה בנגן תקליטורים מקביל. מה שכן תמצאו זו הולוגרפיה מדהימה, איזון טונאלי מעולה, מרקם הכלים משכנע וכמובן, איך לו, חמימות בצליל וחתימת קול ששמורה רק להם - לאנלוגים. ועם כך אני מוכן לחיות בקלות משום שאם זה לא קיים, כל השאר לא מעניין.


מחיר: 4400 כולל ראש וזרוע

אחריות ושירות: קודו אודיו


מערכת הבדיקה

רמקולים - tidal contriva diacera se
מגבר הספק - avm audio ovation sa8
קדם מגבר - constellation audio inspiration Preamp 1.0


אנלוגי:
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
זרוע - graham engineering elite
מעמד זרוע - diy podarm
ראש - shelter 9000
משקולת מייצבת לפטיפון - oyaide stb-ms
תוספת פלטה עליונה - oyaide MJ-12

מגבר פונו - asr basis exclusive mk2 HT phono stage

ארון ציוד - finite elemente pagode master reference heavy duty

כבלים:
כבלי רמקול - stealth dream v14
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - stealth M-7000 with solid silver V10 wall plug and  V10 IEC
כבל כח לקדמגבר - stealth M-7000 with solid silver V10 wall plug and  V10 IEC
כבל כח לנגן הדיגיטלי - stealth M-7000 with solid silver V10 wall plug and  V10 IEC
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - stealth M-7000 with solid silver V10 wall plug and  V10 IEC

מעבר לתגובות בפורום