פנסוניק LUMIX GH5 – הסטנדרט הקולנועי מגיע למצלמה שלכם

ליאור קורן
04-01-2017 21:05

GH5 - המצלמה ההיברידית החדשה של פנסוניק מציעה יכולות בווידאו שטרם נראו בקטגוריה, כמו 4K/60p ואיכות צבע של 10 ביט, זאת ביחד עם תמונות סטילס של 20 מגה פיקסל, מייצב רעידות בחיישן ושלל עזרים לצלם הווידאו החובב המתקדם וגם המקצוען.

מצלמת הדגל החדשה LUMIX DMC-GH5 בסדרת המצלמות ״ללא מראה״ (DSLM) מבצעת קפיצה נחשונית לכיוון הקולנוע המקצועי ומציעה שלל תכונות ויכולות מתקדמות לצלם הווידאו החובב והצלם המקצוען – תכונות שעד עכשיו היו אפשריות רק בדגמים שאינם נגישים במחירם לקהל הרחב.

וידאו 4K/60p באיכות צבע ללא תקדים

זוהי המצלמה הראשונה בקטגוריה אשר מציעה צילום וידאו 4K בקצבים 50p/60p. רזולוציית 4K מהווה כיום סטנדרט בצילום סרטי קולנוע והיא מגיעה אל יותר ויותר בתים בישראל דרך טלוויזיות 4K מתקדמות. הסטנדרט המקובל כיום מציע קצב פריימים שנע בין 24p-30p בשנייה, אבל ה- GH5 של פנסוניק מביאה בפעם הראשונה לקטגוריה אפשרות צילום וידאו 4K 50p/60p, מה שמאפשר להציג תנועה חלקה במיוחד בתמונה וגם לבצע הילוך איטי איכותי במיוחד. בנוסף לכך, ה-GH5 מציעה לראשונה בקטגוריה צילום וידאו 4K עם עומק צבע של 10 ביט – להבדיל מכל הדגמים האחרים שמצלמים כיום ב-8 ביט בלבד. זה אומר בפועל 1024 גוונים לכל צבע יסוד ב-10 ביט במקום 256 גוונים בלבד ב-8 ביט. הדבר מאפשר להציג גוון עשיר יותר לעין בווידאו ומסייע רבות בעת העריכה. דגימת הצבע מתבצעת בטכניקת 4:2:2 אשר טובה יותר מהטכניקה המקובלת של 4:2:0 ובכך מציע נאמנות צבע גבוהה יותר למקור.

פנסוניק GH5
את איכות הווידאו 4K 10bit 4:2:2 (עד לקצב 30p) אפשר להקליט היישר לכרטיס הזיכרון הפנימי במצלמה (מסוג SD) – זאת מבלי להזדקק למקליטי וידאו חיצוניים יקרים. הווידאו ב-GH5 מוקלט מכל שטח החיישן הרלוונטי (ביחס תמונה של 16:9) ולא רק מקטע מוגבל שלו – מה שמאפשר לשמור על אותו אורך מוקד זהה של העדשה בעת צילום וידאו לזה של צילום תמונות סטילס.

ה-GH5 מגיעה עם חיישן Digital Live MOS מסוג ״מיקרו 4/3״ ורזולוציית 20.3 לצילום תמונות סטילס וכמובן וידאו. מעבד התמונה העוצמתי Venus מציע עוצמת עיבוד חסרת תקדים לתמונה חדה ועשירה בצבע, כמו גם מנגנון מתקדם לניקוי רעש דיגיטלי עד לערך מקסימלי של ISO 25,600. המהירות בה נסרק המידע בחיישן ומועבר הלאה גדלה פי 1.7 ביחס לדגם GH4, מה שהביא לשיפור בחדות התמונות גם בזמן מעברים מהירים של הצלם או תזוזות של המצלמה וצימצום ניכר בתופעת ה״ג׳לי״ - Rolling Shutter.


ה-GH5 מאפשרת צילום וידאו בקצבים המותאמים לתקן האירופי וגם האמריקאי – כולל צילום 4K לפרק זמן בלתי מוגבל עד שנגמר המקום בכרטיס הזיכרון! (להבדיל מהמתחרות שמציעות זמן מקסימלי של 29 דקות). אפשר להקליט וידאו במגוון פורמטי קבצים כמו MOV / MP4 / AVCHD Progressive / AVCHD.

בנוסף לפרופילי תמונה מוכרים כמו Cinelike D או Cinelike V, ה- GH5 תספק פרופיל תמונה חדש ״Like709״ שמתאים לתקן הצבע בו פועלות טלוויזיות HDTV. פנסוניק תאפשר גם שדרוג תוכנה בתשלום (DMW-SFU1) עם פרופיל תמונה מסוג V-LogL המיועד לעורכי תמונה מתקדמים. זה פרופיל תמונה שטוח במיוחד שנועד ללכוד בווידאו את הטווח הדינמי המקסימלי בחיישן (12 סטופים) על מנת שניתן יהיה לעבד אותו בהתאם לרצון המקצוען עם מירב הפרטים האפשריים בתמונה. עדכון התוכנה יפתח במצלמה גם פרופיל צבע LUT שיאפשר לצפות באותו וידאו מוקלט בצבעים מקובלים ולא בתמונה שטוחה. אפשר להקליט וידאו 10 ביט במצלמה ובו זמנית גם להוציא אות 10 ביט למקליט חיצוני בו זמנית עד לאיכות 4K 30p. בהתאם לדרישת משתמשים מקצוענים, הוכנסו למצלמה כלי ניטור תמונה כגון Waveform Monitor או Vector Scope. עבור צילום וידאו, אפשר להגדיר רמת מדרגות בהירות צבע בטווח של 0-1023.

למצלמה יציאת HDMI 2.0 בגודל מלא (תקן A) ולא המחבר הקטן מיקרו או מיני HDMI שקיים בדגמים מקבילים. אפשר להוציא דרך HDMI אות וידאו באיכות מקסימלית של 4K/60p 10bit.


פנסוניק GH5
מייצב רעידות פנימי של החיישן

לראשונה בסדרת LUMIX GH, מגיעה ה- GH5 עם מייצב רעידות פנימי: החיישן מותקן על מנגנון אשר מייצב אותו בחמישה צירים שונים של תנועה ובכך למעשה מאפשר לקבל יצוב רעידות עם כל עדשה המחוברת למצלמה – כולל עדשות ידניות לגמרי שאין להן כלל מייצב! מנגנון ה- 5Axis Dual I.S. פועל בצוותא עם עדשות פנסוניק תומכות ומגייס גם את מנגנון יצוב הרעידות של העדשה במטרה לקבל יצוב אף יותר מרשים בעת צילום וידאו וגם תמונות סטילס. המייצב במצלמה כולל גם חיישן ג׳ירו שלומד את אורך מוקד העדשה ותנאי הצילום ומייצב בהתאמה את תנודות החיישן לקבלת תמונה חלקה במיוחד, ללא קפיצות מיותרות שמפריעות לצפייה בווידאו לאחר מכן.

מערכת פוקוס חדשה ומהירה מבעבר

כמות נקודות הפוקוס במערכת הוגדלה מ-49 ל- 225 נקודות במצלמה החדשה. מערכת הפוקוס של פנסוניק מבוססת על זיהוי ניגודיות בתמונה עם אפשרות זיהוי פרצוף או אף זיהוי עין. טכניקת ה-DFD היחודית לחברה מבצעת זיהוי מדוייק ע״י השוואת שתי תמונות בחדות שונה תוך הכנסה למשוואה את נתוני עדשת פנסוניק והפעם היא גם עוקבת בדיוק ומהירות רבים יותר אחרי עצמים נעים בתמונה. המעבד העוצמתי ב-GH5 מבצע הערכת מרחק לאובייקט המצולם במהירות גדולה פי שש מבעבר. סריקת החיישן של מערכת הפוקוס מתבצעת בקצב של 480 פעמים לשניה, פי שניים מדגם GH4! נעילת פוקוס מבצעת תוך 0.05 שניות ובצילום רצף אפשר לצלם עד 9 תמונות בשניה עם פוקוס עוקב או 12 שניות עם פוקוס על נקודה בודדת. כל פעולות השליטה והזזת נקודות פוקוס יכולות להתבצע בעזרת ג׳ויסטיק חדש שנמצא בגב המצלמה.

פנסוניק GH5


6K Photo – לצלם 30 תמונות 18 מגה פיקסל בשניה

מצב ה- 6K Photo החדש מאפשר לצלם וידאו בפורמט תמונה של 4:3 או 3:2 ורזולוציית 18 מגה פיקסל ולהפיק ממנו 30 תמונות סטילס בכל שניה! כך לא תפספסו אף רגע חשוב בחיים. מצב ה- 4K Photo המוכר מדגמי פנסוניק קודמים שודרג ועכשיו מאפשר לצלם 60 תמונות בשניה ברזולוציית 8 מגה פיקסל.

סרט וידאו שצולם באיכות 4K/60p:


גוף אטום לפגעי מזג אוויר

ה- GH5 תוכננה לפעול בתנאי שטח קשים, גוף המצלמה עשוי מגנזיום והוא אטום בפני פגעי מזג אוויר: אבק, נתזי מים ואף עמיד לטמפרטורת עבודה של עד מינוס 10 מעלות! לראשונה בסדרת Lumix יש במצלמה שני סלוטים לכרטיסי זיכרון מסוג SD בתקן המהיר ביותר כיום – UHS II. לרשות הצלם עומד מגוון אפשרויות: למשל, מעבר אוטומטי לכרטיס השני כאשר נגמר המקום בכרטיס הראשון או כתיבה במקביל לשני הכרטיסים ליצירת כרטיס גיבוי. הצלם יכול לבחור גם איזה סוג תוכן יוקלט על כל כרטיס, למשל תמונות JPEG על כרטיס אחד ו-RAW בשני או הקלטת וידאו לכרטיס הראשון ותמונות סטילס לכרטיס השני. משקל גוף המצלמה עלה ל- 725 גרם, כולל כרטיס זיכרון וסוללה.

העינית האלקטרונית במצלמה (EVF) השתדרגה ועתה היא מציגה תמונה ברזולוציה של 3.68 נקודות, היא מבוססת טכנולוגיית תצוגה OLED  עם ניגודיות של 10,000:1 ומהירות תגובה של 0.01 שניות למניעת מריחות, היא מציעה יחס הגדלה של x1.52 וכיסוי 100% של התמונה. המסך האחורי מגיע בגודל 3.2״, עם 1.62 מיליון נקודות בתמונה ובהירות משופרת לצפייה גם בתנאי אור סביבתי חזק. המסך נע בכיוון מעלה או מטה עד לזווית של 270 מעלות עבור צילום מגבוה מעל הראש או נמוך בלי הצורך להתכופף. יחיסת הסגר והתריס במצלמה עברה הקשחה והיא מאפשרת עד 200,000 צילומים במצב סגר מכני עד למהירות סגר של 1/8000 השנייה או 1/16,000 השנייה עם סגר אלקטרוני להקפאת תנועה מהירה במיוחד.
ה-GH5 כוללת מיקרופון פנימי עם מסנן רעשים שנועד לבטל רחשי מצלמה שמגיעים מהעדשה או מנגנון איזון הרעידות החשמלי. יש לה גם כניסה למיקרופון חיצוני או יציאת אוזניות.

קישוריות אלחוטית
ה-GH5 מגיעה עם קישוריות אלחוטית מסוג WiFi וגם תקן Bluetooth 4.2 העדכני המאפשרים העברת תמונות דרך האוויר לסמארטפון או טאבלט עם חיסכון מקסימלי בחיי סוללה (בעזרת שימוש ב-Bluetooth) וגם שליטה מרחוק על המצלמה בעזרת אפליקציית אנדרואיד או iOS של פנסוניק.

אביזרים נוספים

עם ה-GH5 יוצעו למכירה גם גריפ DMW-BGGH5 המכיל סוללה נוספת להכפלת זמן העבודה בשטח ומציע גם נוחות אחיזה משופרת בזמן השימוש בעדשות זום גדולות. הוא כולל ג׳ויסטיק קטן לתפעול וכמו גוף המצלמה, גם הגריפ מוגן בפני פגעי מזג אוויר.
מתאם מיקרופונים XLR מדגם DMW-XLR1 – מאפשר לחבר למצלמה מיקרופונים מסוג XLR ולהקליט וידאו 4K עם אודיו באיכות 96kHz/24bit.


עדכון קושחה מתוכנן לקיץ 2017

פנסוניק מכריזה כבר מעכשיו על שדרוג קושחה צפוי ל-GH5 שישפר עוד יותר את איכות וידאו 4K.

בין השדרוגים הצפויים:
- צילום וידאו 4K 30p/25p/24p בקצב נתונים גבוה במיוחד של 400Mbps.
- צילום וידאו ביחס תמונה אנמורפי - רחב במיוחד, סינמסקופ.
- צילום 4K עם Hybrid Log Gamma שמאפשר להקליט 4K HDR!
- שליטה מרחוק על המצלמה דרך USB.

מחיר: 2,000$ לגוף המצלמה בארה"ב ו- 1,700 פאונדים באנגליה.
המצלמה תוצע גם כקיט עם עדשה חדשה 12-60mm F2.8-4 (בתרגום למונחי 35 מ"מ מדובר על אורך מוקד של 24-120 מ"מ).
על פי היבואנית הרשמית ירוקום פנסוניק, מלאי של המצלמה יגיע לארץ בחודש אפריל, היא תשווק בחנויות הצילום המובחרות, תג המחיר המקומי טרם נקבע.

מעבר לתגובות בפורום