טלוויזיות LED ו- OLED - סיכום שנת 2016 ובחירת העורכים

ליאור קורן
01-01-2017 20:30

מה היו המגמות בתחום הטלוויזיות לבית? מה התחדש בדגמי LED LCD ומה הביאה טכנולוגיית ה-OLED לסלון הביתי? ליאור קורן בסקירת שנה וציון הדגמים המובילים שסקרנו ב-2016.

השנה, המירוץ נעצר קמעה, טלוויזיות הפכו למוצר פחות רווחי עבור היצרניות והחנויות - במיוחד כאשר כל בית כמעט בעולם המערבי מכיל בממוצע שתיים שלוש טלוויזיות שהבעלים שלהן לא ממהרים להחליפן בדגם חדש.

איכות תמונה - מתמקדים בשיפור הקיים

ב- 2016 לא ראינו קפיצות ברזולוציה וה- 4K (בתקן הביתי של 3840x2160 פיקסלים) עושה את דרכו ליותר ויותר מסכים בדרך להפוך לסטנדרט השולט. ואילו בישראל, שני ערוצי החדשות המובילים (2 ו-10) המשיכו לשדר בשנת 2016 תמונה עם שמינית מכמות הפיקסלים של 4K ורבע מ- Full HD, עם תמונת PAL מטושטשת של 720x540 פיקסלים...
אגב, הכניסה של אפשרות צילום וידאו 4K במצלמות סטילס חובבים מתקדמות (בעיקר מקטגוריית ה"ללא מראה"), למשל בדגמי פנסוניק או סוני ולאחרונה גם בדגמי DSLR של ניקון כמו D5 / D500 יראה טוב מתמיד על טלוויזיות אלו.

אז הרזולוציה נשמרת, מה שהשתפר לשמחת הווידאופילים הוא עומק צבע משופר של 10 ביט במקום 8 וגם מרחב הצבעים. מרחב הצבע לקולנוע הדיגיטלי הביתי ב-UHD נקרא DCI-P3 והוא מציע שדרוג אחרי שנים רבות בהן נעשה שימוש בתקן Rec.709. גאמוט DCI רחב יותר ב- 26% לעומת קודמו. במילים פשוטות, DCI-P3 מאפשר להציג צבעים ברוויה גדולה יותר מבעבר – מה שנותן מראה עז וחי יותר לתמונה. השלב הבא באבולוציה יגיע בטלוויזיות העתיד – טווח צבע Rec.2020 עם טווח גדול ב-72% מתקן Rec.709.

סמסונג KS9500 - ביקורת טלוויזיה 4K UHD HDR
HDR – מלבד השחור המסורתי, השנה נעשתה עבודת שיפור על הצד ההפוך של הסקאלה – הבהיר. עוצמת ההארה בתמונה של כמה מהדגמים המובילים עולה על 1000 ניטס וזה אומר תמונה בוהקת במיוחד שיודעת שלחזר באופן מרשים אפקט של שמש, פיצוצים עם להבות ועוד. טלוויזיות ה-OLED שמתהדרות בשחור הטוב ביותר, מציעות בהירות מקסימלית נמוכה יותר של כ-600 ניטס. חומרי HDR מאירי עיניים – תרתי משמע, בסצינות עם שלג למשל, הוא זוהר ומסנוור כמו בחיים האמיתיים… יש שתי שיטות מקובלות כיום: HDR10 וגם ב- Dolby Vision שהיא בשלב זה נחשבת לפחות נפוצה אבל נתמכת למשל בטלוויזיות LG.

טכנולוגיית התצוגה הנפוצה כיום ממשיכה להיות LED LCD, אבל חברת LG מרחיבה את מגוון דגמי ה-OLED ולוקחת את הטכנולוגיה הזו כל שנה צעד משמעותי קדימה. השנה ראינו דגמים משופרים עם עיבוד תמונה טוב יותר וצבעים משופרים, ביחד עם השחור המוחלט והניגודיות המופרסמת בה התברכה קטגוריית ה-OLED.

בתחום הנגנים, ה- Blu-ray 4K רק עושה את צעדיו הראשונים ואחרי תהליך תקינה ארוך שכלל גם את הוספת התמיכה בטכניקת HDR הוא יצא לשוק המסחרי, אבל הוא יתחרה בעיקר מול הזרמת תכני 4K דרך שירותי אינטרנט כמו נטפליקס או אפילו שירותים ישראליים חדשים כמו ה- VOD 4K של יס. אמנם, את האיכות המקסימלית האפשרית כיום בתקן הביתי יאפשר רק סרט על דיסק בלוריי (תכני האינטרנט דחוסים הרבה יותר) אבל האם הצופה "הממוצע" בבית יחוש בהבדלים ויהיה מוכן לשלם עבורם? לפי תוצאות השנים האחרונות אז סביר שלא.

טלוויזיה חכמה כסטנדרט

מי שחשב בעבר כי אפשר לחסוך "כמה גרושים" ברכישת טלוויזיה עם איכות תמונה בתמורה לוויתור על מערכת הפעלה חכמה (לקנות "טלוויזיה טיפשה עם תמונה איכותית") הרי שהדבר אינו ריאלי כבר כיום. אין בנמצא דגם של טלוויזיה איכותית מתוצרת מותג ידוע שאינו כולל מערכת הפעלה חכמה שהפכה לסטנדרט.

LG OLED C6 65C6Y ביקורת מסך טלוויזיה
השנה לא ראינו מהפיכות גדולות גם בתחום מערכות ההפעלה לטלוויזיות, כל היצרניות המובילות ממשיכות לשמור על אותה מערכת הפעלה ולהציג גרסאות עדכניות שלה: סוני עם אנדרואיד TV, סמסונג עם Tizen, חברת LG עם WebOS בגרסת 3.0, פנסוניק עם פיירפוקס. הקישוריות עם הסמארטפון הולכת ומתהדקת והיצרניות מציעות שיקוף מסך, שליטה מהטלפון, שיתוף תכנים בשני הכיוונים ועוד. דבר אחד שעדיין לא מתחרה בפשטות ונוחות ההפעלה מול מחשב או טאבלט זהו הגלישה באינטרנט דרך הטלוויזיה: השליטה בסמן בעת שימוש בדפדפן אינה מהירה ופשוטה כמו מסך מגע או עכבר (אם כי חלק מהטלוויזיות תומכות בחיבור עכבר אלחוטי) וגם מהירות טעינת דפים כבדים מלאי רכיבי מולטימדיה (כמו זה של YNET  למשל) אינה מזהירה ומיידית.
השנה, מצלמה מובנית במסך נעלמה כמעט לגמרי, הן מסיבות של פרטיות (חשש לפריצה לטלוויזיה מרחוק וצפייה בבני הבית) והן מסיבה של חוסר שימוש אמיתי. גם גימיקים כמו שליטה בעזרת מחוות ידיים (בטלוויזיות סמסונג) נעלמו, אבל פקודות קוליות עדיין נשארו איתנו (באנגלית ושפות זרות נוספות) בעזרת מיקרופון על השלט הרחוק. לי הפריעה העבודה שגם כיום, אין תאורת לחצנים פנימית כסטנדרט בשלט הרחוק – גם בדגמי מסכים יקרים יחסית.

מה אהבנו השנה?

בשנת 2016 הגענו לנקודה בה למעשה כל אחת מטלוויזיות הדגל של היצרניות המובילות טובה בפני עצמה ומציעה איכות תמונה מהשורה הראשונה. יש עדיין הבדלים כמובן ויתרונות כמו גם חסרונות לכל אחת מהטלוויזיות שבדקנו.

פנסוניק DX900 מציעה איכות תמונה שניצבת בפסגה מבחינת איכות השחור, עוצמת ההארה והצבעים בתמונה שהתגלו בין הטבעיים ביותר בהם נתקלנו. מערכת הניגודיות כאן היא בין המשוכללות שניתן למצוא בעולם ה- LED LCD עם שחור עמוק ובצד השני של הסקאלה, יש כאן עוצמת הארה אימתנית להצגת תמונות HDR זוהרות. יש גם תלת מימד למי שזקוק לכך. חוץ אולי מעניין זוויות הצפיה (שהינן בלתי מוגבלות בפועל בפלזמה), נראה כי אחרי כמה שנות פיתוח וייצור של מסכי LED LCD, פנסוניק כבר לא זקוקה לפלזמות המפורסמות ומציעה איכות תמונה מצויינת בתוספת תמיכה בדור ה- 4K UHD עם HDR ושאר התכונות החדשות.ֿ

פנסוניק DX900 - ביקורת מסך 4K UHD HDR
ה-LG C6 נחשבת לדגם מסדרת הכניסה לדגמי  OLED UHD HDR אבל היא מציעה כל מה שאתם צריכים עבור מהפיכת ה-4K, החל מאיכות תמונה, רזולוציה, דרך השחור, שאר הצבעים, ניגודיות, אפשרויות כיול תמונה וכניסות מתאימות (ואפילו תלת מימד). למעשה, היא נבדלת מהדגמים הבכירים יותר בעיקר בסעיפי הגימור, העיצוב והרמקולים ולכן, לטעמי, מספקת תמורה טובה יותר למחיר בהתייחס לפרמטר החשוב ביותר שהוא איכות התמונה.
LG OLED C6 55C6Y ביקורת מסך טלוויזיה
לסמסונג, המעבר ל- 4K ולמרחב צבעים גדול יותר (DCI P3) עשה רק טוב, התמונה עלתה מדרגה ב- KS9500 אשר מציגה תמונה עם חגיגה של צבע: צבעים עזים ויפים לעין, עם כיסוי של טווח הצבע המורחב שמגיע עם עולם ה- 4K UHD. הניגודיות גם היא מרשימה, עם שחור יפה ותאורה בוהקת בלבן של מעל 1000 ניטס במצב HDR. קטעי וידאו HDR נראים מרשימים במיוחד, עם אור בוהק שאינו שורף את הפרטים בחלקים הבהירים ומאפשר לשחזר אפקטים של אור (בין אם מדובר בלפידים או שמש בוהקת מעל ים) בצורה ריאליסטית מבעבר. ביצועי השחור והניגודיות יפים בעיקר למי שצופה בזווית ישרה וקצת יותר (כלומר, כל מי שישב על הספה הגדולה מול המסך) ואילו במבט מהצד הם נפגמים. זהו מסך שהשיל מעצמו כמה תכונות ומישיר מבט בעיקר לעתיד.

סמסונג KS9500 - ביקורת טלוויזיה 4K UHD HDR
מלבד דגמים אלו, גם סוני מציעה דגמי דגל מרשימים בסדרות XD93 / XD94 עם 4K HDR וגם חברות כמו פיליפס ואחרות מציגות דגמים ששווה לבדוק. ומה תביא איתה שנת 2017? נמתין ונראה (תרתי משמע).

מעבר לתגובות בפורום