בעלי ברית - ביקורת סרט עם בראד פיט

סרגיי ליטבק
24-11-2016 12:00

בעלי ברית הוא סיפור של אהבה במלחמה, עם שני שחקנים מוכשרים - בראד פיט ומריון קוטיאר שיוצרים זוגיות משכנעת על המסך ובמאי אחד שיודע לרקוח את כל המרכיבים לסיפור קולנועי מרגש ומנצח! ביקורת סרט.

שמתי לב כי יותר ויותר סרטי מרגלים פוקדים את מסכינו, החל מג'יימס בונד לדורותיו, ג'ייסון בורן, קינגסמן, החפרפרת. אם נלך עוד אחורה בזמן, נזכר בסרטים כמו מזימות בינלאומיות ואף אותה קזבלנקה הקלאסית, שהייתה סרט מרגלים ותחילתה של "ידידות מופלאה" שנמשכת עד היום. מה שאני מנסה להגיד הוא שעל אף כמות הסרטים הרבה בתחום הכוללים דרמות, אקשן, קומדיות הסרט הזה מצליח לרגש ולהפתיע בפשטות שלו, מבלי לנסות לנחש מה תהיה המילה הבאה בסרט (כי בעיקר אין שם מילים רבות לגיבורנו מקס) אלא רק לקבל ולהנות מחוויה של סיפור וקולנוע טהור.

אני מנסה למצוא מילים להתחיל לתאר את הסרט שחוויתי עכשיו ואני מתקשה למצוא אותן, אני מתקשה לתאר את מה שראיתי ומה חוויתי כי זה היה אמיתי ברמה שאני מתקשה להסביר את זה. ראשית, ארצה לומר "בראבו", מזה זמן רב שלא ראיתי סרט שיכולתי להגיב עליו בצורה כה עוצמתית (ועל אף שאני גבר, הסרט אכן היה מרגש), יפה ונוגע, מלא חן וזה סרט שהיה שונה במהותו מרוב הסרטים שאנחנו נחשפים אליהם כיום. אני חושב שהסרט הזה עוד יכנס לפנטאון כמו "קזבלנקה", "האזרח קיין", "שדרות סאנסט" - ולעזאזל גם "שיר אשיר בגשם".

מרוג'ר רביט ועד לבראד פיט

רוברט זמקיס, תודה לך! אם בג'קי צ'אן הכירו כאיש שהשקיע את חייו והודו לו בפרס מפעל חיים, אני אכן רוצה להעמיד את מועמדותו של הבמאי רוברט זמקיס על כך שהשפיע על חיי רבים שצפו בסרטים בחייהם. בסרטים האלו צפיתם (כנראה) ואת רובם אהבתם: "בחזרה לעתיד" - השלישיה, "פורסט גאמפ", "מי הפליל את הארנב רוג'ר?", "להתחיל מחדש", "קונטאקט", אפילו ה"טיסה" שנחשב לפחות טוב, תמיד יהיה שם להזכיר לנו כי אפשר לעשות את זה בצורה מסוימת ואפשר לעשות את זה הרבה יותר טוב.

עננה צהובה רבה מסתובבת כיום בשיח התקשורתי על הפרדת כוחות הבראנג'לינה בגלל הסרט הזה, בגלל מריון קוטילר, שכמה שלא יכולתי להגיד בחיבתי כלפיה בכל הסרטים שראיתי אותה, בסיפור הזה היא שבתה את ליבי. כפי שצוין שנים רבות לפני: "תמיד תהיה לנו את פריס" אבל כל השאר בהחלט יכול להשתנות.

בני ברית בראד פיט
סיפור של אהבה ומלחמה

הסיפור מתרחש בשנת 1942, מלחמת העולם השנייה, ואל קזבלנקה קופץ גיבורנו מקס ואטאן, סוכן ביון של הכוחות המאוחדים - בריטי\קנדי, כדי להצטרף לסוכנת צרפתיה מריאן בסג'יור, שכבר נמצאת במקום, לכדי להתנקש באיש צבא גרמני. זהו מבצע מורכב שאיש מהם אינו יודע האם הם יצאו בחיים ממנו. המערכת יחסים מורכבת של "בעל ואישה" שנפגשו זה עתה, מנסים לזכות באימון הסובבים אך רוצים להשאר מנותקים רגשית מקרבתם אחד של השני כי מה צופה המחר?

זהירות קילקולון: המבצע צולח, המשימה הושלמה ואף שניהם בחיים במחליטים לתת לרגשות ביטוי ונמלטים ללונדון שנלחמת לשרוד את מתקפות האויריות של הרייך השלישי. מקס, שממשיך לפעול בסוכנות הביון המקומית, מתחתן עם מריאן ואף נולדת להם בת (סצנה סוריאליסטית למדי - וקשה לחשוב עד כמה יכלה להיות אמיתית) באמצע הפגזה של לונדון, מבצעים לידה מחוץ לדלתות של הריסות של בית חולים.

בחלוף שנה, נראה כי יש כוונות של כוחות המאוחדים לפרוץ אל אירופה הכבושה אך מקס מתבשר כי אישתו מואשמת בבגידה כמרגלת גרמניה. כעת על מקס מוטלת האחריות לגלות אם זה אכן כך הדבר ובמידה וכן עליו במו ידיו להוציאה אל ההרוג לכדי להוריד את החשד למעורבותו בבגידה גם כן. הפקודה היא לבצע תרגיל ולא לחפש דרכים להוכיח טענה אחרת וכעט מקס צריך לבחור במה להאמין, איך להגיב, וכיצד להתמודד עם עצמו בסיטואציה לא פשוטה בה הוא נמצא.

אנחנו חיים בתקופה בה הקולנוע שמציג תקופה של עבר, מראה לרוב כדרך נקודת מבט מודרנית ("ממזרים חסרי כבוד") אבל הסרט הזה מציג את עת התקופה בצבעים שלו דאז, שליו, איטי ודי רומנטי - אופנת מלחמת העולם השניה יכולה לעמוד בתחרות אל מול כל בית תצוגה (לפחות בסרט הזה).
בהיותי כותב את השורות הללו, אני מגלה שלפיט יש משהו עם התקופה הזאת והוא חוץ מהסרט הנוכחי, שיחק גם ב"ממזרים חסרי כבוד" ואף בסרט "זעם", דבר שגורם לי לתהות מה מושך אותו אל מלחמת העולם השניה?


הסרט לא מאופיין בניסיון לייצר מחדש שפה קולנועית, אבל זהו סרט שעושה בה שימוש מגוון, נוצץ ואכן הייתה זו חגיגה חוויתית כי מבחינה קולנועית הסרט עבד בכל קנה מידע שרק ניתן להסתכל עליו. הסיפור הזה מעניין, המורכבות הייתה מושכת, הדמויות היו ניתנות להזדהות. ובפשטות בה הסרט התחיל כך הוא הסתיים, ללא מריחות, ללא נשיכות אלה כמו מנתח שידע לקחת אזמל ולגעת במקום הנכון ולפתוח את הבשר, כמו צלף שידע לפגוע במטרה, להתמקד בדברים החשובים. כך גם הבמאי - לקח תסריט טוב וייצר קולנוע משובח וחשוב.

דירוג הסרט: 9.5

בעלי ברית - Allied

במאי: רוברט זמקיס

שחקנים
בראד פיט

מריון קוטיאר
ליזי קפלן
ג'ארד האריס

אורך: 121 דקות
ארה"ב 2016

מעבר לתגובות בפורום