פיוניר SC-LX901 - רסיבר הדגל במבחן

איציק ירקוני
11-11-2016 15:05

ביקורת רסיבר קולנוע ביתי: פיוניר SC-LX901 הוא רסיבר הדגל החדש של החברה שמציג קפיצת מדרגה בזכות תפריטים חדשים ואינספור אפשרויות שליטה, 11 ערוצי הגברה זהים וכמובן איכות צליל בסרטים וגם במוזיקת סטריאו.

הקדמה

את סקירת הרסיברים לשנת 2016-2017, אני פותח עם רסיבר הדגל החדשני של פיוניר מסדרת ה- LX האיכותית. השנה פיוניר נאלצה לשנות את ספרות הדגמים של סדרת ה- LX וזאת מאחר, שה- 89 היה אחרון הדגמים שנשק ל LX-90 האגדי. סדרת ה- LX החדשה תכלול שלושה דגמים 701, 801 שהם בעלי 9 ערוצי הגברה עצמאיים ובראש יעמוד ה- 901 בעל 11 ערוצי הגברה עצמאיים, כולל עוד שלל תוספות ושיפורים בשאר הנגזרות. כאשר קבלתי ליידי את רסיבר הדגל הוא גרם לי בהחלט להתרגשות: זהו הרסיבר הראשון שמגיע לידי לבחינה שכולל 11 ערוצי הגברה עצמאיים, משמע, שהבחינה תעשה בתצורה של 7.2.4 ללא צורך בתוספת של הגברה חיצונית. בשונה מהסקירות הקודמות, החלטתי לקחת את הרסיבר לבחינה כפולה. המבחן הראשון יבוצע עם סט רמקולים סטליטים איכותי וזוג סאבוופרים של 15 אינץ'. בנוסף אבחן את הרסיבר עם במה קדמית גדולה שתכלול רמקולים ריצפתים איכותיים + רמקול סנטר גדול. כיום שאני מבצע ביקורת רשמית לרסיבר הדגל של החברה. ואחרי עשרות בחינות וביקורות לא רשמיות שביצעתי, אני שמח לבחור ברסיבר מתקדם ביותר, של מותג מכובד ביותר, שיודע לתת קולנוע מדהים וסטריאו איכותי. בואו ונראה כמה לב ונשמה טמונים ב- LX-901.

פיוניר SC-LX901 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי

Pioneer SC-LX901 במבחן

מדובר ברסיבר קולנוע ביתי חדיש מסיבי גדול מימדים התומך ב- 11.2 ערוצים מלאים, שלושה אזורי הגברה עצמאיים ושלל תכונות נוספות. הוא ממשיך דרכו של ה- 89 וקודמיו המרשימים.

הדור החדש, ה-901 מדווח על לא מעט שיפורים ותוספות די משמעותיות לעומת הדור הקודם, מעצם העובדה שהוא ממוקם בקצה העליון כספינת הדגל של החברה בליין הרסיברים שהיא מציגה וזה בזכות שהוא היחיד בסדרת ה- LX בעל 11 ערוצי הגברה עצמאיים. ה-901 בנוי ונראה וכמו מכשיר יוקרתי תומך בכל הפורמטים החדישים, בתוספת לעוד יכולות שליטה חדישות.

מראה ואיכות בניה

ה-901 זהה במראהו לדגם היוצא LX-89. הוא מגיע עם חזית חלקה ללא כפתורים חיצוניים. החזית עשויה אלומיניום משובח, בגימור שחור מוברש עדין, אשר משדר איכות ויוקרה, בצידי המכשיר שני בוררים גדולים זהים בגודלם ומקושטים בטבעות ניקל מסביב. הבורר הימני שולט על עוצמת השמע והשמאלי משמש כבורר כניסות.

במרכז הרסיבר ישנה תצוגת ענק איכותית, (שעברה שדרוג פנימי משמעותי לעומת הדגם היוצא) תצוגת הענק בולטת מעט מחזית המכשיר. מתחתיה דלת פנל גדולה עשויה מאלומיניום, זהה ברוחבה מה שמאפשר לשמור על קווים אחידים ושלמים. כאשר פותחים את דלת הפנל נחשפים כניסת RC, כניסת HDMI מחבר USB וגם חיבור מיקרופון לכיול. יש כאן גם שלל כפתורי שליטה אשר מאפשרים לגשת ולתפעל את הרסיבר במלואו ללא שימוש בשלט כלל. בחלקו האחורי של הרסיבר בוצעו מספר שינויים, מחברים אנלוגיים רבים הוסרו וגם כניסת USB-DAC שהייתה מיועדת למחשב הוסרה. שלל החיבורים ברסיבר מגיעים עם גימור מוזהב, איכותם של הטרמינלים בהחלט ראויה לציון. הרסיבר נראה מאסיבי, הוא בנוי היטב, מהודק היטב עם שלל ברגי חיזוק, איכות ההרכבה לעילא ולעילא כיאה לפיוניר.

הגברת 9 ערוצים בדגם הקודם:

פיוניר SC-LX901 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי
הגברת 11 ערוצים בדגם החדש:

פיוניר SC-LX901 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי
מפרט טכני

מדובר ברסיבר בעל הגברת Class D - Direct Energy3 HD חדישה, תוצר פיתוח עצמי של פיוניר. יחידת ההגברה החדשה של הרסיבר כוללת 11 ערוצי הגברה עצמאיים, המספקים 270 וואט לכל ערוץ ב 4 אום, יחידת ההגברה תומכת בין 4-16 אום לכול הערוצים. בורר עוצמת השמע ב-901 שונה מעט, אך הוא עדיין פועל תחת שלוש רמות הגברה. הרסיבר תומך בפורמטי האודיו הישנים והחדשים, בתוספת ל- DOLBY ATMOS וDTS-X MATER. ה-901 הוא עתיר כפתורי שליטה נוחים לתפעול, אחד מהם הוא כפתור ה- AUDIO PARAMETER שתחתיו קיימים שלל אפשריות שליטה על מצבי האודיו. בנוסף, קיימת מערכת ייחודית חדישה, FULL BAND PHASE CONTROL + לאיחוד פאזות לרמקולים ומעבד ייחודי, Sound Retriever שמעצים את איכות השמע בפורמטים הישנים ביותר DOLBY DIGITAL ו- DTS הרגילים. מעבד נוסף הנקרא Advanced Sound Retriever תפקידו להעצים ולשפר את איכות כניסת האות במצב סטריאו.

פיוניר SC-LX901 - ביקורת רסיבר
נתון מרשים נוסף הוא יחס אות לרעש בחיבור דיגיטלי 103db. תחום טווח היענות התדרים עומד על 10 הרץ ועד 100 קילוהרץ. הרסיבר כולל יחידת DAC - ממיר (USB) פנימית באיכות 384kHz/32-bit. הממירים מתוצרת ES9016S ESS SABRE32. במידה ותרצו מסיבה כל שהיא לוותר על יחידת ההגברה הפנימית העוצמתית של הרסיבר, תגלו שהרסיבר יודע לעבוד כפרוססור בלבד עם יציאות אל מגבר הספק חיצוני עבור 11.2 ערוצים. (ה-0.2 הם ערוצי יציאות לסאבוופר).

מתחת לחיפוי הרסיבר ישנו ספק כוח גדול, כמו גם קבלים ראשיים גדולים של 10,000 μF אשר שומרים על עתודת זרם גבוהה. יש גם מעבדים Texas Instruments AureusTM - TMS320DA808 ומודול איכותי שפותח עם חברת JRC - דגם NJM4585 ששוכן במגברי יוקרה שונים. בנוסף, הרסיבר מתהדר בחותמת האולפנים היוקרתיים - AIR STUDIO LONDON. נראה כי ה-901 מוכן למלחמה בנגזרת האודיו וידאו.

חיבורי אודיו
מלבד חיבורי ה- HDMI בתקן 2.0a שמעבירים גם אודיו, ישנן 3 כניסות אופטיות, 2 כניסות קואקסיאליות, 7 כניסות קומפוזיט. כניסת MM-PHONO וכמובן חיבורי רמקולים –11 במספר. חיבורי הרמקולים מגיעים עם מנגנון נעילה סיבובי (הברגה) שאינני נמנה עם אוהביו ומעדיף את תצורת מחבר הבננה.

פיוניר SC-LX901 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי
חיבורי וידיאו

לרסיבר 8 כניסות HDMI בתקן 2.0a, כולן תומכות ב-HDCP 2.2 כאשר אחת מהן נמצאת בקדמת הרסיבר. את תמונת הוידיאו ניתן להוציא דרך שתי היציאות, מה שאומר, כי ה-901 תומך בהעברת וידאו תלת מימד ותומך ב-4k וגם ב HDR בקצב פריימים של 24/25/30/50/60p כולל תמיכה ב- HDCP 2.2 אשר ישאיר אתכם מעודכנים לשנים הקרובות. בנוסף ישנן 2 כניסות קומפוננט ו- 2 כניסות קומפוזיט.

סמארטפונים, טאבלטים, מחשבים ושירותי מוסיקה מקוונים


כיום, חלק גדול של האזנה למוסיקה שלנו מתרחש בתחום הדיגיטלי. ל- LX-901 יש חיבור רשת אלחוטי – WiFi, שעובד בשני מצבים 2.4 ו- 5.ג'יגה הרץ. קישוריות Bluetooth וסטרימר פנימי. מאפשרים לנגן מוסיקה מהמחשב, או כונני רשת ומכשירי מובייל כמו טאבלטים / סמארטפונים מבוססי אנדרואיד או גם אפל (כולל תמיכה ב- Air Play). אפשר להאזין גם לתחנות רדיו אינטרנטיות. אפליקציית השליטה iControl AV5 של פיוניר מרהיבה ונוחה. כך האייפון / טאבלט שלכם יהפכו לשלט הכי נוח שניתן לבקש ויאפשרו לכם להיכנס לתפריטים בדרך הקלה והנוחה ביותר.


ל-901 הוכנסנו מערכות שליטה חדישות, אחת מהם, FireConnect מבית Blackfire Research's מערכת זו בעלת יכולת שליטה על אזורים שונים בבית. היא מיועדת להזרים מוסיקה ברזולוציות שונות ברמה מיטבית, בחלל הבית, מבלי לפגוע ביכולת הרסיבר בערוצי ההגברה. אם כי יש צורך להשתמש ברכיבים חיצוניים התומכים בשיטה זו. ולכן, בכדי ליהנות מאפליקציית FireConnect יש לרכוש את ליין המוצרים המתאימים. אפליקציה נוספת היא Google Cast. יש לציין שמערכות אילו, עדין לא בשימוש, עדכון קושחה מתאים אמור לצאת בחודש דצמבר 2016.


פיוניר SC-LX901 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי
מערכת כיול – RC ותפריטים


ה- 901 מגיע עם מערכת כיול איכותית MCACC PRO, זוהי מערכת כיול מקצועית, ההליך ארוך ובמהלכו מתבצעים 10 שלבים בתצורה של 5.1. במקרה שלי זה ארך פרק זמן ארוך יותר, משום שהמערכת שלי בנויה מ- 11.2 ערוצים. בתצורה של 7.2.4. בסיום התהליך, המערכת שמרה את הכיול בזיכרון מספר 1 (מתוך 3 הזיכרונות שיש לרסיבר). אוכל לומר כי קיבלתי תוצאה מצוינת, בכול פורמטי האודיו המתקדמים ביותר, וזאת, למרות שאינני נמנה עם מעריצי מערכות הכיול. מהתנסות רבת שנים הגעתי למסקנה ששום מערכת כיול לא מניבה תוצאה מושלמת. עם זאת, כנקודת פתיחה, מערכת הכיול ב-901 עושה עבודה מצוינת מול כל פורמטי השמע. יש לציין שמערכת הכיול של הרסיבר מכיילת כל אחד מהסאבים בנפרד. בנוסף לכך, לכל סאב יש גרף אקו לייזר בנפרד. כאמור, לרסיבר יש 3 זיכרונות כיול נפרדים מה שמקנה למשתמש חופש פעולה גדול להעתקת ערכי ה-RC או לכייל ידנית כול אחד מהם בנפרד.

הערה: חובה להשתמש במערכת הכיול בחיבור הראשוני. וכמו בכול מערכת כיול יש לשמור על שקט מוחלט בבית בעת ביצוע התהליך עד לסיומו.
ה-901 מבשר על שינוי משמעותי בכול הקשור לתפריטים, ונוחות תפעול. הוא מגיע עם תפריטים חדשים, הנוחים לתפעול, וממשק משתמש GUI חדשני ומרהיב.

פיוניר SC-LX901 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי
תאימות HDMI 2.0a

כפי שראיתם ה- 901 מגיע בתקן HDMI 2.0a חדש. תמיד ישנן ספקות לגבי תאימות בכל הקשור לתקני HDMI חדשים לתאום לשאר המכשירים, אך ה-901 עבר את המבחן בהצלחה מרובה, תאימות מצוינת עם כול המקורות, סנכרון מעולה בהפעלת קבצים, מעבר מהיר בין הכניסות. ל- 901 שודכו כל המקורות שיש ברשותי שכוללים מחברי HDMI בתקן 1.3 ו- 1.4: PIONEER KURO 6090H, OPPO BDP-105D, TVIX 6600+, SONY PS4, PIONEER BDP-LX52, YES MAX HD.

מבחן רב ערוצי


רשימת ציוד

11 יחידות של רמקולי מוראל SP3
2 יחידות סאבוופר Klipsch R-115sw
נגן בלוריי הכולל סטרימר OPPO BDP-105D
אמצעי תצוגה מסך פיוניר קורו 6090H
רמקולים קדמיים Tannoy DC10TI + רמקול סנטר Klipsch KL650 יבחנו בנפרד בשמע רב ערוצי.
במצב סטריאו יבחן הרסיבר בשידוך לרמקולי טאנוי Tannoy DC-10TI

את המבחן הרב ערוצי, אני פותח כהרגלי עם הסרט "James Bond - Quantum of Solace". את הסרט הזה אני מכיר על כל היבטיו. קטע הפתיחה של הסרט מורכב מאלמנטים סונים מאתגרים בניהם מנועים של רכבים עצבניים, יריות, התנגשויות, חריקות צמיגים וכל מה שגברים אוהבים כאשר ברקע מתנגנת מוזיקה שתפקידה הוא להכניס אותך לאווירה הקשוחה. זה קטע כל כך דינאמי וקשה שלוקח מהרסיבר את כל משאבי הכוח שלו. ה-901 פשוט נולד לזה, הוא עובר את המבחן הזה בקלילות. הוא דינאמי ומהיר, חד, מדויק, מפורט ועוטף. הוא מביא במה קרובה יותר לצופה. נהמת המנוע המטורף של ה- "Aston Martin" של בונד פשוט לא יוצאת לי מהראש, היא נשמעה מעולה בכל חלל האזנה עד הגעתי למצב שאני חי במכונית של בונד.


(The Jungle Book" (2016"

החלטתי לקחת את ה- 901 לעוד מבחן מאתגר, בחרתי בקטע סראונד איכותי ומאתגר, אשר נלקח מהסרט ספר הג'ונגל (2016).
מוגלי הוא ילד קטן ונאיבי וגם תמים, הוא מוצא את עצמו לבד, בלב היער, אט אט הוא שומע קול שמנסה לפתח עימו דיאלוג, הקול מתקרב אליו... מוגלי התמים מוצא עצמו קפוא ומפוחד מול הנחשה קא הערמומית, יחד עם זאת תמימותו משאירה אותו ערני. הוא נשאל ע"י הנחשה שאלות ועונה להן, קולה של הנחשה קא נשמע באיכות מדהימה בכל פעם דרך רמקול אחר בנפרד. הדיאלוג ביניהם ממשיך לכיוונם אחרים, קא מנסה לספר למוגלי על משפחתו ועברו, במהלכם מוגלי התמים מתחיל לקפוא על מקומו שהנחשה קא מספרת לו איך איבד את אביו ע"י הטיגריס הרשע שירקאן, זהו קטע המורכב מהרבה אלמנטים קשים ומאתגרים, מעין שרבוב של דיאלוג מתמשך עם שלל אירועים אנרגטיים המתרחשים מסביב, הוא הצליח ליצור הפרדה מדהימה עם כול המתרחש מסביב. וזה בזכות העובדה שהוא, דינאמי, דרמטי, ועוצמתי, הוא חד, מהיר, ומדויק, עם המון נפח, ופירוט, ה- 901 עובר את המבחן הזה בהצלחה מרובה.

פיוניר SC-LX901 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי
"The Dark Knight"

מבחינתי זה סרט רפרנס מכול הבחינות. נעזוב רגע את העובדה שהוא מוקלט מעולה, המוסיקה בו והצלילים המתגברים בהתחלה עושים משהו לצופה שגורם לצמרמורת. לטעמי, מבחינת פס קול לסרט אקשן, הוא אחד מהטובים שיש. אם הייתי יכול לתת לו אוסקר על זה, הייתי נותן ובגדול.

התמקדתי בקטע המרדף של איש העטלף (באטמן), עם המכונית המוגזמת, שמתוכה יוצא האופנוע המוגזם שרודף אחרי "הנבל". זהו קטע המשלב המון אלמנטים. אך במרכזו מתקיים מרדף מכוניות, התנגשויות, ויריות עם שימוש בתחמושת כבדה (תענוג!). אך מה שהופך אותו לעוד יותר מיוחד הוא כבל הפלדה (אני מרשה לעצמי לקרוא לו "מבחן כבל הפלדה") בו "באטמן" משתמש כדי ללכוד את הג'וקר. הכבל מושחל במהירות מתחת למשאית, מתחבר אליה וגורם להיפוכה אבל לא סתם התהפכות צידית משעממת. במקרה הזה החלק האחורי של המשאית התחלף עם הקדמי מלמעלה. הרסיבר מצליח לשים דגש די ברור על מעוף הכבל מתחילת המהלך ועד לסיומו. זה דורש יכולות של חשיפות פרטים ומיקרו פרטים. התוצאה שמניב ה- 901 פנומנאלית.


הקטע הרביעי שנבחן הוא "MAX PAYNE" בכלל, מדובר בסרט מעולה! כאן, בסקירה, התרכזתי בקטע מהיר של יריות משני נשקים אוטומטים בעלי קצב אש מטורף, מקס פיין (מרק וולברג) מגיע לסגור חשבון עם כול המעורבים ברצח אשתו. הוא עורב להם במרתף החניון עם שתי תתי מקלעים מסוג H.K MP-5 כדי לסגור את החשבון באופן סופי עם כול המעורבים. מקס מפתיע אותם ופותח בכוח אש מטורף, מהירות הקליעים שמתעופפים לכול עבר מדהימה, הם פוגעים ברכבים החונים ובכל מה שנמצא באזור, הרסיבר מצליח להכניס אותך לסצנה בצורה מדהימה, בכך שהוא מביא במה קרובה מהירה ומפורטת. הוא מגיע לרמת חשיפה של פרטים ומיקרו פרטים בצורה בלתי נתפשת. הדי תתי המקלע נשמעים מצוין, הקליעים הפוגעים במתכות וזגוגיות נשמעים היטב, בקיצור, כמו שצריך להתרחש בסרט אקשן טוב, וזה רבותי מרגיש כאילו אתה בסצנה עצמה. במיוחד כאשר הרמקולים ממוקמים היטב והרסיבר יודע מה צריך לעשות. ה-901 נולד להכניס אותך לתוך הסרט הוא מצליח לעשות זאת במהירות בלתי נתפשת,. ה-901 עבר את המבחן הזה בהצלחה מרובה! בזכות העובדה שהוא דינאמי, דרמטי, עוצמתי, חד, מהיר, ומדויק, עם המון נפח, ופירוט. הוא מצליח ליצר במה קרובה תלת ממדית עם צליל היקפי גדול ועוטף.


"The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring"

קטע הפתיחה של הסרט, הוא קטע דיאלוגי המיועד לבחינת הערוץ המרכזי (רמקול סנטר). זה לא סתם עוד קטע שמיצר דיאלוג. הוא ממוקד מאוד, בשילוב עם עוד אלמנטים שקורים מסביב. במשך 8 דקות נשמע קולה של Cate Blanchett באיכות מיטבית, שבהמשכו מתרחשים ברקע אירועים שונים, די מהירים ודרמטיים. זהו קטע שדורש מהרסיבר יכולת פענוח די גבוהה עם יכולת הפרדה. ה-901 מצליח להעביר לצופה את כול ההתרחשות בצורה פנטסטית. הוא מצליח להביא במה מושלמת. סנטר ברור חד ומדויק, עם נפח מצוין. ובאותו הזמן להעביר את שאר האירועים המתרחשים בצורה מאוזנת לשאר הערוצים.

(2016) "Independence Day-Resurgence"

החלטתי לקחת את ה- 901 למבחן די קשה, ומאתגר במיוחד, זהו קטע שמדמיין לנו תרחיש, לחורבן העולם, וכול המשתמע מכך. התמקדתי בקטע שדורש מהרסיבר יכולת פענוח די קשה, מסביב הכול קורס ונחרב ע"י החללית העצומה שהגיע להשמיד את כדור הארץ, ברקע מתרחשים אין ספור אירועים סוניים די מהירים ודרמטיים. מה שהלהיב אותי הוא מעוף מסוק Black Hawk שנטשו את גג בית החולים לפני שהוא קורס. למרות כול האירועים הדרמטיים המתרחשים מסביב, להבי המסוקים נשמעים מעולה. ה-901 עבר את המבחן הזה בהצלחה מרובה! הוא הצליח ליצור הפרדה מדהימה עם כול המתרחש מסביב. וזה בזכות העובדה שהוא, דינאמי, ודרמטי, הוא עוצמתי, חד, מהיר, ומדויק, עם המון נפח, ופירוט.

פיוניר SC-LX901 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי
הופעות

"Hit Man Returns: David Foster & Friends"
דויד פוסטר הוא מפיק מוזיקאי, מלחין, פזמונאי, ומעבד. הוא מארח בהפקותיו מבחר אומנים מהשורה הראשונה. זהו כותר בלוריי רפרנס ברמה מיטבית בכול היבטיו, מבחינתי, אחד הטובים ביותר שיש, ראיתי ושמעתי אותו מאות פעמים ובכל פעם מחדש הוא נשמע מדהים. התמקדתי בקטע המשולב בין הזמרתdonna summer האגדית לבין הזמר y seal קולה של donna summer נשמע צלול ברור ומדויק, עם נפח מצוין. בהמשכו משתלב  y sealקולו נשמע ברור וצלול, הרסיבר מצליח ליצור הפרדה מדהימה ביניהם, קולם נשמע צלול וברור ביחס לכלים המתנגנים סביבו. ה-901 צולח את המבחן הזה בקלות מרשימה. הוא מצליח ליצר במה קרובה ורחבה, עם הפרדה מצוינת, ונפח מדהים, בס איכותי ומדויק, ה-901 מצליח לשחזר מוסיקה בצורה מדהימה. הוא המשיך להדהים אותי ביכולותיו, כאשר בחזית שודכו לו סט רמקולים גדול.

"UB40: Live At Montreux"
זו אחת מההופעות שניתן לצפות בה עשרות פעמים. ובכול פעם היא מרגשת אותי מחדש. על הבמה הלא גדולה ניצבת להקת  UB40 האנגלית שחרטה על דגלה את מוסיקת הרגיי. מה שמצריך ממנה שילוב של כלי נגינה די מגוונים, הרסיבר מצליח ליצור הפרדה מוחלטת בין הכלים, שבמהלכה ניתן לשמוע בבירור את קולו של הסולן Ali Campbell, וזאת למרות שהם די קרובים לקהל, היו רגעים שסולן הלהקה הפנה את המיקרופון לכיוונו של הקהל כדי לשתף אותו בחוויה, גם במצב קיצון זה הרסיבר הציג יכולת דיוק והפרדה פנטסטית.

אדל Adele - live at the royal albert hall
אני יכול להעיד על עצמי שאני נמנה עם אוהבי הופעות בשמע רב ערוצי. (יותר נכון חולה על הופעות בשמע רב ערוצי) איכות הצליל במוסיקה רב ערוצית גורמת לי להתרגש בכל פעם מחדש. צפיתי במספר הופעות איכותיות בבלו-ריי. ההופעה הזו, של הזמרת "אדל", לקחה אותי למחוזות אחרים. ברגש, באיכות ההפקה בכלל ובאיכות הצליל בפרט.

קולה של "אדל" נשמע כל כך ברור קרוב ועוטף עד שהיו רגעים שחשבתי שהיא יושבת מולי בסלון. התזמורת שמסביבה נשמעה מצוין. מחיאות הכף של הקהל נתנו לי להרגיש שהם יושבים מאחורי כאילו אני ממוקם באחד מהכיסאות באולם עצמו. הרסיבר הצליח להניב סאונד טבעי עם במה קרובה מרשימה רחבה וגדולה. מרשים עוד יותר זו העובדה שהוא מצליח לחלץ מרמקולים סטליטים יכולות מהממות, שהיו מבלבלים לא מעט חובבים שמדובר ברמקולים גדולים ומעבר לזה, וזו אינה הפעם הראשונה שהרסיבר הזה עושה זאת. גם בקולנוע הוא הצליח להגדיל אותם. ה-901 העצים ביכולותיו. כאשר הוחלפה הבמה הקדמית לסט רמקולים גדול.

סלין דיון – "Celine Une Seule Fois Live- Celine Dion"
כבר בפעם הראשונה שצפיתי בהופעה המרהיבה הזאת הבנתי שיש לה איכויות מדהימות. זוהי הופעה חיה ענקית של זמרת מדהימה, על במת בידור ענקית עם קהל עצום. הרסיבר מצליח ליצר הפרדה מושלמת בין הבמה לקהל, עם כול הכלים המתנגנים מסביב, גם כאשר סילין דיון קרובה לקהל, קולה נשמע צלול וברור ביחס לכול המתרחש סביבה. במהלכו שומעים ברקע את הקהל, שאינם מתערבבים עם הבמה. הרסיבר צולח את המבחן הזה בצורה מרשימה ביותר. הוא הצליח להניב סאונד טבעי, עם במה קרובה ודינאמית, עם הפרדה מצוינת, ונפח מדהים. ה-901 מצליח לשחזר מוסיקה בצורה מרהיבה.

פיוניר SC-LX901 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי

DOLBY ATMOS

עם פורמט האטמוס המדהים, יש לי הכרות מצוינת, צפיתי כבר במספר סרטים מלאים, זהו פורמט אודיו שכול חובבי האודיו הרב ערוצי חושקים בו. הוא מחליף את ה-DOLBY TRUE האיכותי. פורמט האטמוס שונה מהותית ממה שהכרנו עד היום. תוספת הרמקולים בתקרה מעצימה את החוויה, היא משלימה בצורה מרהיבה מעברים בקטעי סראונד ומייצרת סאונד איכותי שעוטף אותך מכול הכיוונים. במילים אחרות - אם התרגלנו לצליל שמגיח מקדימה, צדדים ומאחור. תתחילו להתרגל לקבל אותם גם מהתקרה. נכון, ניתן גם ליהנות מפורמט האטמוס מבלי להתקין רמקולים בתקרה. הוא טוב יותר בכל מצב. אבל זוג רמקולים בתקרה, באזור הישיבה, תעצים את החוויה ותכניס אותך לאווירה קולנועית משובחת יותר. וכן - יותר מרשימה ממה שכרגע תמצאו ברוב בתי הקולנוע בישראל.


בכל הקטעים שבחנתי בדולבי אטמוס, בתצורה של 7.2.4 הרסיבר הצליח ליצר במה רחבה ועמוקה וסראונד תלת מימדי מטורף, גם בקבצי ההדגמה, וגם בסרטים מלאים. הסרט Terminator Genisys מעצים את חווית הפורמט, בכך שהוא שם דגש ברור על רמקולי התקרה, הוא מרשים ביותר, במעברים בין רמקולי הסראונד לבין רמקולי התקרה. אין ספק שהפורמט נשמע טוב יותר משמעותית מקודמיו. במה רחבה ומוגדרת יותר, בס גדול עם עומק, רזולוציות ויכולות משמעותיות, רמת הפרדה מצוינת וסראונד רחב שעוטף אותך מכול זווית. הרסיבר הזה מצליח להדהים בשידור טכנולוגיית האטמוס ולדעתי, כל חובב קולנוע חייב את האופציה הזו לעצמו.

DTS-X MASTER

בסקירה הקודמת לא הצלחתי לבחון את ה 89 בפורמט ה-X החדש וזאת מכוון שהרסיבר המתין לעדכון קושחה. ה-901 המגיע ערוך ומוכן לפורמט DTS-X MASTER. דיי סקרן אותי איך הוא יתפקד עם מערך הרמקולים החדש שברשותי בתצורה של 7.2.4 אשר תוכנן עבור פורמט האטמוס. התחלתי להריץ את קטעי הדמו האיכותיים ביותר מבית DTS. די קשה להתרגל אליו משום שהוא שונה משמעותית מקודמו. דומה למדי ביכולותיו לפורמט המתחרה DOLBY ATMOS. הפורמט החדיש מבית DTS מגיע עם אנרגיות מטורפות, בכל הקטעים שבחנתי בפורמט ה -X בתצורה של 7.2.4 הרסיבר הצליח ליצר במה רחבה ועמוקה וסראונד תלת מימדי מטורף, בקבצי ההדגמה. אין ספק שהפורמט נשמע טוב יותר מקודמיו. הוא מביא עימו במה רחבה ומוגדרת יותר, בס גדול עם עומק, רזולוציות ויכולות משמעותיות, רמת הפרדה מצוינת וסראונד רחב שעוטף אותך מכול זווית
ה- 901 מצליח להדהים בשידור טכנולוגיית ה-X. ולדעתי, כל חובב קולנוע חייב את האופציה הזו לעצמו.

פיוניר SC-LX901 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי

אודיו דו ערוצי

את מבחן האודיו הדו ערוצי, פתחתי דרך סטרימר האודיו המצוין הטמון ב-901 בחנתי מספר קבצי FLAC HI-RES. בכול מיני רזולוציות, וסגנונות שונים, חשוב היה לי לדעת מהם יכולותיו, והאם הוא מצליח לפענח גם קבצי DSD 2.8 5.6 11.2 MHz בחיבור לכניסת USB.


אפשר להגיד שאיכות השמע שמניב ה-901 די מרשים, די דומה לקודמו, בתוספת של כמה וואטים. מבחינתי פיוניר עשו צעדי ענק לעומת הדגמים היוצאים. במרוצת השנים עברו תחת ידי כול דגמי הדגל של החברה (כולל ה-90SUSANO ) הם לא הרשימו אותי, בגזרת האודיו הדו ערוצי. ה-901 כמו ה- 89 מביא עימו בשורה די מרנינה. במשך שעות רבות בהן האזנתי ל-901 משודך לרמקולי טאנוי משובחים, עם מבחר תקליטורים איכותי ביותר, בסגנונות שונים. הבחנתי בשינוי משמעותי לעומת הדגמים הקודמים. ה-901 בדיוק כמו קודמו משתבח במודול היוקרתי שפותח עם חברת JRC דגם NJM-4585 אשר תפקידו לייעל את עיבוד האות. מצב Pure Direct שמיועד לעקוף את כל העיבודים של הרסיבר הופעל, מה שבפועל אמור לתת תוצאות איכותיות יותר, אך לא כך הדבר. במעבר למצב סטריאו הרסיבר הניב תוצאות די מרשימות. לרגע חשבתי שמולי עומד רסיבר שונה לחלוטין. זה מתבטא בכך שהוא מצליח לייצר הפרדה ראויה בין הכלים. עם יכולת די טובה בהעברת קולות אדם. הוא די מאוזן, מהיר, מדויק, רזולטיבי. אבל הכל יחסית. אפשר לחיות עימו בקלות מבלי לרוץ ולרכוש מגבר סטריאו יעודי.


הצבה

ה-901 וקודמיו כמעט ולא מתחממים. וזה בזכות הגברת CLASS D איכותית ואוורור מספק. ניתן לראות במד הלייזר שלאחר שעות עבודה די מאומצות הוא הגיע לטמפרטורת עבודה די נוחה ולא התחמם מעבר לכך, וזאת למרות הוא יושב אצלי בתוך נישה די צפופה. למרות זאת מומלץ לתת לו מרווח סביר, עבור אוורור מעליו ומצדדיו.

מדידת טמפרטורת עבודה:

פיוניר SC-LX901 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי

שלט רחוק
השלט ב- 901 שונה מהותית מהדורות הקודמים, הוא נוח לתפעול וארגונומי ודי ברור להבנה. בנוסף אני ממליץ בחום, להשתמש גם באפליקציה ה-iControlAV5 המרהיבה והנוחה. האיפון או הטאבלט שלכם יהפכו לשלט הכי נעים ונוח שניתן לבקש.

נוחות תפעול

לא קל להתרגל לרסיברים של פיוניר: הם עתירי טכנולוגיה וכפתורי שליטה, נדרשת תקופת הסתגלות לרסיבר עד שקל יותר לעבוד מולו. הרסיברים החדשים מסדרת ה LX החדשה עברו שינויים ושיפורים די משמעותיים במערכת התפריטים, הכולל ממשק משתמש GUI חדשני, ה-901, הוא רסיבר עתיר טכנולוגיה ותכונות חדישות. מה שמטבע הדברים מקשה על המשתמש החדש והטכנופובי.

סיכום


ה-901 הוא רסיבר דגל מתקדם ביותר, הכולל בתוכו 11 ערוצי הגברה עצמאיים זהים בעוצמתם, הוא מציג יכולות אדירות בקולנוע ביתי, הוא דינאמי, אנרגטי, מהיר, חד, ומדויק. עם רמת פירוט מדהימה. הוא שולט בקלות בכול פורמטי האודיו הרב ערוצים. הוא מסוגל להכניס את הצופה לסצנה עד התעלמות מוחלטת ממה שקורה במציאות מסביב. הוא תלת מימדי, מאוזן ומסוגל לגרום לרמקולים לוויינים קטנים להישמע כמו רמקולי רצפה גדולים. הוא המשיך להעצים ביכולותיו, כאשר שודכו לו רמקולים גדולים, סטרימר האודיו שטמון בו, הניב תוצאות מעולות, הוא הפגין יכולות טובות באודיו דו ערוצי. מעבד הוידיאו, תומך 4k HDR הוא מאפשר לצפות בתמונה טובה יותר דרכו, הוא כולל תפריטים חדישים ונוחים לתפעול, וממשק משתמש GUI חדשני, יכולת כיול הרמקולים החדישה מדויקת להפליא, השלט שלו מצוין. והאפליקציה שלו מרהיבה. הוא עדכני ביותר, נראה מעולה, בנוי מרשים ונשמע מצוין.

שורה תחתונה
אפשרויות קינפוג אינסופיות, ממשק חדש ומשופר, צליל משובח בקולנוע וגם סטריאו, יותר ערוצים ממה שתצטרכו (לפחות השנה...)

מחיר: 16,900 ש"ח
אחריו: ט.ר אלקטרו סטריאו

מעבר לתגובות בפורום